Мета: охарактеризувати економічний розвиток західноукраїнських земель на початку ХХ ст. у складі Австро-Угорської імперії; визначити, яке місце посідала економіка українських земель в загальноімперській економіці; розвивати в учнів навички роботи з історичними джерелами, зіставляти їх, вміння аналізувати і систематизувати матеріал, робити висновки, висловлювати свою точку зору; виховувати в учнів патріотичні почуття.
Основні поняття: «внутрішня колонія», «аграрно-сировинний придаток», «кооперативний рух», «монополія».
Обладнання: карта, документи, ілюстрації, схеми, таблиці.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
• визначати хронологічну послідовність явищ економічного життя;
• показувати на карті території західноукраїнських земель, визначати їх господарську спеціалізацію;
• на основі аналізу різних джерел інформації;
а) описувати прояви індустріалізації та модернізації суспільного життя на початку ХХ ст.;
б) характеризувати прояви і процеси модернізації повсякденного життя населення західноукраїнських земель та порівнювати їх із аналогічними процесами в Н аддніпрянській Україні, загальноєвропейськими й світовими.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Урок 3 Економічне становище українських земель у складі Австро-Угорської імперії
Мета: охарактеризувати економічний розвиток західноукраїнських земель на початку ХХ ст. у складі Австро-Угорської імперії; визначити, яке місце посідала економіка українських земель в загальноімперській економіці; розвивати в учнів навички роботи з історичними джерелами, зіставляти їх, вміння аналізувати і систематизувати матеріал, робити висновки, висловлювати свою точку зору; виховувати в учнів патріотичні почуття.
Основні поняття: «внутрішня колонія», «аграрно-сировинний придаток», «кооперативний рух», «монополія».
Обладнання: карта, документи, ілюстрації, схеми, таблиці.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
• визначати хронологічну послідовність явищ економічного життя;
• показувати на карті території західноукраїнських земель, визначати їх господарську спеціалізацію;
• на основі аналізу різних джерел інформації;
а) описувати прояви індустріалізації та модернізації суспільного життя на початку ХХ ст.;
б) характеризувати прояви і процеси модернізації повсякденного життя населення західноукраїнських земель та порівнювати їх із аналогічними процесами в Н аддніпрянській Україні, загальноєвропейськими й світовими.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Запитання та завдання
1. Покажіть на карті та назвіть західноукраїнські землі, що входили до складу Австро-Угорщини.
2. Який характер мала економіка західноукраїнських земель у другій половині ХІХ ст.?
3. Яким було становище промисловості і сільського господарства?
4. Які нові ознаки з’явилися в розвитку промисловості і сільського господарства в другій половині ХІХ ст.
5. Яким було соціально-економічне і політичне становище українського населення під владою Австро-Угорської імперії?
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Характер економіки західноукраїнських земель
Робота зі схемою
Завдання
1. На основі даної схеми дайте загальну характеристику стану економіки західноукраїнських земель.
2. Які особливості розвитку промисловості ви можете відмітити порівняно з попереднім періодом?
3. Як ви вважаєте, чому саме нафтовидобування і деревообробна промисловість стали основними галузями української промисловості?
4. Як кріпосницькі пережитки впливали на стан сільського господарства?
Розвиток промисловості та сільського господарства
Робота з джерелами інформації в групах
Галицький економіст про економічну ситуацію на західноукраїнських землях
Завдання
1. Яку особливість у розвитку західноукраїнської промисловості розкриває даний документ ?
2. Як ви вважаєте, чому така ситуація склалася в західноукраїнських землях?
За даними перепису населення 1900 р.
Завдання
• До кожного абзацу цього документа зробіть висновки про певні ознаки розвитку економіки західноукраїнських земель.
Зі спогадів гуцулки Марічки про її подорож до міста
Завдання
1. Що вразило дівчинку під час подорожі до міста?
2. Що привернуло вашу увагу в цій розповіді?
Становище українського населення
Робота з документами в групах
Н. Полонська-Василенко про становище українських селян
Завдання
1. Чим можна пояснити важке становище українського селянства на західноукраїнських землях?
2. Які форми протесту використовували селяни для покращення свого становища? Якими були їхні вимоги?
Зі спогадів Д. Купляка
Зі спогадів Павла Скоропадського
Завдання
1. Що об’єднує ці два документи?
2. Як ви вважаєте, чому на початку ХХ ст. тривала еміграція українських селян? Який характер вона мала?
Робота з таблицею
Розвиток кооперативного руху
V. Узагальнення та систематизація знань
• Порівняйте економічний розвиток західноукраїнських земель з розвитком Наддніпрянської України.
Завдання
Іван Франко у 1907 р. писав: «Наш бідний, довгі роки систематично гноблений і оглуплюваний народ власною силою й енергією підіймав себе з понижуючого стану… та з радісною впевненістю глядить у свою кращу будучність».
1. Про яку зміну у селянських настроях говорить І. Франко?
2. Н а чому було засноване його твердження?
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний матеріал підручника.