Навчально - виховна мета: ознайомити з основними особливостями проведення непрямого масажу серця; вміти застосовувати автоматичний зовнішній дефібрилятор та вміти проводити реанімацію одним та двома рятівниками.
План– конспект уроку №3
З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас « »_________2018рік.
Заняття 3: Теоретично - практичне заняття.
Розділ 9. Домедична підготовка.
Тема 1 Базова підтримка життя.
Навчально - виховна мета: ознайомити з основними особливостями проведення непрямого масажу серця; вміти застосовувати автоматичний зовнішній дефібрилятор та вміти проводити реанімацію одним та двома рятівниками.
Навчальні питання:
Форма проведення заняття: теоретично - практичне заняття.
Метод проведення заняття: розповідь, показ, практичне виконання.
Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.
Час проведення заняття: 45 хв.
Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет постраждалого, плакати, стенди.
Хід уроку
Які ознаки зупинки серця ?
Які внутрішні та зовнішні ознаки зупинки серця ?
Що таке реанімація?
Признаки інфаркту?
Як перевірити наявність дихання?
Головні умови проведення штучної вентиляції легенів?
Нерідко обмеження реанімаційних заходів лише штучною вентиляцією легенів не приносить успіхів. Тому для збільшення шансів на життя потерпілого необхідно забезпечити ефективну серцево– легеневу реанімацію.
Під час зупинки серця необхідно викликати його скорочення та розширення штучним шляхом.
Ознаки зупинки серця:
Суть непрямого масажу серця полягає у ритмічному стисканні серця між грудиною та хребтом. При цьому кров виштовхується із лівого шлуночка в аорту, а з правого у легені, де насичується киснем. Після того як тиск на грудину припиняється, порожнини серця знову заповнюються кров’ю.
Правила непрямого масажу серця:
Зупиняти масаж серця більш ніж на 15– 20 секунд не можна.
Якщо реанімацію проводить одна людина, то через кожні 15 натискань на грудину з інтервалом в 1 секунду, вона повинна припинити масаж, зробити два потужних вдихи за методом « З РОТА В РОТ».
Якщо в реанімації беруть двоє участь, то варто робити одне роздування легенів кожні 4–5 натискань на грудину. Реанімаційні заходи слід здійснювати безпосередньо до відновлення серцевої діяльності і дихання або до появи явних ознак біологічної смерті. Ознаками ефективності проведення непрямого масажу є поява первинних ознак зупинки серця.
Актуалізація мислення учнів.
Які ви знаєте первинні ознаки зупинки серця?
Які ознаки біологічної смерті?
Чому необхідно перевіряти ротову порожнину потерпілого?
Дуже дієвим при наданні серцево– легеневої реанімації є поєднання штучної вентиляції легенів та непрямого масажу серця.
Дефібриляція – лікувальний захід спрямований на відновлення ефективної діяльності серця шляхом подання одиночного електромагнітного імпульсу достатньої сили і тривалості.
Сучасний автоматичний зовнішній дефібрилятор (АЗД) – це невеликий комп’ютеризований, надійний та простий прилад, за допомогою якого можна оцінювати стан людини та рятувати їй життя. Завдання автоматичного зовнішнього дефібрилятора – аналіз ритмів серця. Після діагностики апарат обирає одне з двох рішень – подати електричний струм чи ні.
Правила користуванням АЗД:
АЗД діє самостійно напівавтоматична – видає рекомендації у вигляді електрокардіограми постраждалого. Ним може користуватися як і медичний працівник так і звичайна людина.
Принцип роботи АЗД:
Організаційно– методичні вказівки.
Для більш поглибленого вивчення теми та закріплення умінь та навичок зорганізуються робочі місця на яких учні відпрацьовують реанімаційні заходи, самостійно та в парі. Роботу їх контролюють підготовленні учні та вчитель. З метою контролю рекомендовано залучити мед. працівника навчального закладу. Учні, що навчаються за програмою Основи мед. знань готують презентації відповідно до обраних завдань теми з захистом їх на заліковому занятті в кінці вивченої теми як практично так і теоретично.
Контрольні запитання.
Завдання 1 «Ви – свідок ДТП»
Під час ДТП машина з’їхала в кювет; відчувається запах бензину, який капає з правого боку авто. Постраждалих двоє: водій і пасажирка.
У водія спостерігається втрата притомності, деформація правої нижньої кінцівки. Неозброєним оком можна визначити відкритий перелом ноги в ділянці стегна, кров’ю просякнутий одяг, пляма швидко збільшується, видно уламок кістки.
Пасажирка притомна, адекватно реагує, легкий стан шоку. Видимих поранень немає, кровотеча відсутня. Пасажирка була пристебнута паском безпеки. Вона повідомляє, що водій є носієм ВІЛ.
Завдання № 2 «Ви – свідок вуличної бійки»
Ідучи на курси самодопомоги, ви придбали в аптеці для практичних занять три рулони стерильних бинтів, рукавички, вату та джгут–турнікет СПАС і випадково стали свідком вуличної бійки.
Почувся крик, брязкіт скла. Компанія розбіглась, залишивши на дорозі пораненого хлопця, який притискає руками закривавлену шию. Говорити не може, кров яскраво–червона, пульсуючим струменем витікає з шиї.
Який вид кровотечі в постраждалого хлопця? За якими ознаками?
Чи можна кровотечу в постраждалого вважати масивною? Ще які ознаки характерні для неї?
Чи є небезпека для життя постраждалого і чому? Які ще ознаки вказують на цю небезпеку?