Урок №3. Лист. Адреса
Мета: ознайомити учнів із видами листів, з правилами їх написання та оформлення конвертів; виробляти вміння та навички правильно визначати зміст і композицію листа, вдало використовувати мовні засоби; виховувати мовленнєву культуру учнів; виховувати поважне ставлення до рідних і друзів.
Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення
Обладнання: конверти, вітальні листівки, картки з адресами учнів, таблиці, «Словників труднощів української мови»
Методи і прийоми: бесіда, пояснення, гра, розповідь
Епіграф уроку:
Пишіть листи і надсилайте вчасно,
Коли їх ждуть далекі адресати,
Коли є час, коли немає часу
І коли навіть ні про що писати.
Л. Костенко
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
Вступна бесіда про значення листування
-
У людей завжди була і залишається потреба спілкуватися, ділитися своїми думками, враженнями, почуттями. Добре, коли поруч друг. А якщо далеко? Тоді ми пишемо листи. Листування – один із видів спілкування. Вчасно отриманий лист інколи здатний повернути людині віру в добро, в життя.
Складання листа – особливий вид творчості. Написати змістовного листа досить непросто, це велике мистецтво зі своїми тонкощами, особливостями, які потрібно опанувати.
ІІ. Актуалізація опорних знань
-
Вдома ви повинні були з’ясувати за тлумачним словником значення слів: адреса, адрес, адресат, листівка.
Також вдома працювала творча група, яка приготувала цікаву інформацію про листування.
Щоб перевірити домашнє завдання, я запрошу до нас на урок поважного гостя, без якого наш урок важко уявити. (Заходить листоноша під музику із мультфільму «Простоквашино»).
-
Доброго дня, діти! Я приніс вам листи. Знаю, що ви сьогодні «мобільні», «електронні», писати не вмієте, мене без роботи хочете залишити. Але хіба з телефонної розмови ви дізнаєтеся паро життя рідних і близьких людей? Певна річ, ні, бо це тиха, задушевна розмова з ними. Треба вміти писати листи. Давайте, за допомогою кросворда з’ясуємо, наскільки ви обізнані (див. додаток 1).
(Листоноша перевіряє домашнє завдання, а відповідь учні записують у зошит.)
-
Діти, погляньте у свої зошити , прочитайте слова. Скажіть, у якому порядку записані ці слова. Поставте наголос. Що нагадує вам такий порядок слів? Звичайно, тематичний словник.
(Учениця розповідає додаткову інформацію про листоношу (див. додаток 2).
ІІІ. Засвоєння нового матеріалу
-
Основне призначення листів -0 повідомити про щось адресата. Але не всі листи мають однакове оформлення. Воно залежить від того ким є адресат та адресант: родичами, друзями, службовцями чи державними установами. Тому розрізняють листи ділові (офіційні) та особисті (приватні).
-
Розглянемо спершу офіційні листи.
Евристична бесіда
-
Як ви вважаєте, яким стилем вони пишуться?
-
Що характерне для офіційно-ділового стилю? (Стислість, точність, наявність певного стандарту, слова-терміни)
-
Укладачі ділових листів користуються певними зразками, інструкціями. Тому ділові листи ще називають стандартними. У них є тільки два адресати – установа або приватна особа.
-
А які, на вашу думку, використовуються звертання у ділових паперах? (Шановний, вельмишановний, добродію, дорога редакціє, шановні колеги)
Гра «Ділове листування»
-
Діти, уявіть собі, що ми всі є співробітниками дитячого журналу «Барвінок». До нашої редакції надійшли листи від читачів (див. додаток 3).
-
А зараз увага на дошку. На дошці таблиця, на якій слова написані неправильно, ви повинні виправити помилки і записати слова правильно. Якщо у вас виникнуть питання, необхідно звернути ся до «Словників труднощів української мови», які лежать у вас на партах.
-
У вас на партах лежать стандартні бланки – лист-відповідь. Ви повинні вписати у цей бланк правильні словосполучення, поставити дату і підпис.
-
З іншими видами офіційних листів познайомитеся у старших класах.
Пояснення нового матеріалу
Евристична бесіда
-
З’ясуємо тепер, які бувають особисті (приватні) листи. Адресатами й адресантами виступають рідні, друзі.
-
А яким стилем ми з вами спілкуємося між собою? (Розмовним)
-
Які особливості розмовного стилю, а отже, і приватних листів?
Робота з таблицею (див. додаток 4)
-
У вас у кожного на парті лежить таблиця. Давайте розглянемо її.
-
Зі скількох частин складається лист?
-
Давайте розглянемо детально кожну частину. (Розповідь за таблицею)
-
У скарбниці світової цивілізації збереглося чимало листів відомих людей, читачі які, можна пізнати всю велич людини, її внутрішній світ.
-
Давайте поміркуємо над листом поета В. Стуса, написаного синові Дмитру. Ваше завдання простежити , чи дотримується поет основних частин листа.
Дорогий сину!
Дякую тобі за листа. Знаєш я був приємно здивований, що Ти став краще вчитися, братися до навчання. Може, ти й справді зможеш закінчити чверть без трійок? Чи задоволена тобою мама? Бо я за весь час дуже хотів бути задоволеним тобою, але, на жаль, не дочекався такого. Я шкодую дуже, що ви з мамою не змогли приїхати в січні. Добре було б, щоб ви таки приїхали удвох – із мамою.
Шануйся, сину. Не залишай маму саму, частіше бувай із нею.
За мене не турбуйся. Я нібито залізний, бо інакше мені просто не можна.
Обіймаю і зичу добра.
Пиши, що Ти читаєш тепер. Але пиши – тільки тоді, коли є настрій, бажання, а не просто мус.
Будьмо ж!
Твій тато
Бесіда за листом
-
Якими словами батько починає листа?
-
Чи вдалося вам відчути настрій батька?
-
Зверніть увагу на кінцівку листа. Як ви розумієте фразу «пиши тільки тоді, коли є настрій, бажання, а не просто мус».
-
Давайте прослухаємо лист сина до матері, який відпочивав на спортивній базі.
Дорога мамо, даю тобі знати, що живий-здоровий, чого і тобі бажаю. Дорога мамо, можу тобі повідомити, що у мене все гаразд і мені добре. Дорога мамо, я б тебе просив вислати мені грошей, бо тут є класний шоколад, але він дорогий, а я вже всі гроші витратив. Дорога мамо, не знаю, про що тобі ще написати, але прийми безліч вітань і поцілунків від свого Сашка. Чекаю грошей.
-
Сподобався чи не сподобався вам цей лист? Чому? Давайте поміркуємо над цим листом.
-
Чи відповідає він вимогам?
-
Чи варто наприкінці акцентувати увагу на тому, що більше немає про що писати?
Читання вірша за особами (с.111)
Бесіда за віршем.
Робота з таблицею «Основні правила спілкування)
(На дошці таблиця)
-
Отже, коли ми зрозуміли і написали листа, залишається нам робота над оформленням конвертів.
Робота над оформленням конвертів
-
Що ви знаєте про конверт?
(Учениця розповідає про конверт)
-
Зараз відкриваємо свої підручники, уважно поглянемо на зразок.
-
Хто побачив помилку у підручнику, той отримує 12 балів.
-
Зверніть увагу на скорочення і розділові знаки на конверті. Увага на дошку (всі необхідні скорочення написані на дошці).
-
У вас на партах є адреса ваша і вашого друга. Давайте підпишемо конверт. Зверніть увагу: адресат (отримувач) – Д. в., адресант (відправник) – Н. в.
-
Конверт потрібно оформляти грамотно, охайно. Не слід робити на ньому зайвих написів і малюнків.
-
Сьогодні, у ХХІ ст., коли майже у кожного вдома є комп’ютер, потрібно вміти користуватися ще й електронною поштою. Увага на дошку:
Електронна пошта – це програма, яку можна використовувати тільки у комп’ютерній мережі, що називають Інтернетом.
-
Завжди треба пам’ятати, що правила листування за допомогою електронної пошти подібні з усталеними в суспільстві нормами для звичайної пошти. Незважаючи на те, що це кіберпростір і ми маємо справу з монітором комп’ютера, повсюди у мережі знаходяться реальні люди. Адреса електронної пошти завжди пишеться латинськими літерами та містить значок @, який ми знаємо собачкою. У різних народів світу цей символ називається по- різному.
(Листоноша приносить лист із підписом «Перша вчителька» і зачитує учням)
ІV. Домашнє завдання
Написати листа першій вчительці.