28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Урок №3. "Лист. Адреса. Особливості написання листа"

Про матеріал

ознайомити учнів із видами листів, з правилами їх написання та оформлення конвертів; виробляти вміння та навички правильно визначати зміст і композицію листа, вдало використовувати мовні засоби; виховувати мовленнєву культуру учнів; виховувати поважне ставлення до рідних і друзів.

Тип уроку: розвиток зв'язного мовлення

Перегляд файлу

Урок №3.  Лист. Адреса

 

Мета: ознайомити учнів із видами листів, з правилами їх написання та оформлення конвертів; виробляти вміння та навички правильно визначати зміст і композицію листа, вдало використовувати мовні засоби; виховувати мовленнєву культуру учнів; виховувати поважне ставлення до рідних і друзів.

Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення

Обладнання: конверти, вітальні листівки, картки з адресами учнів, таблиці, «Словників труднощів української мови»

Методи і прийоми: бесіда, пояснення, гра, розповідь

Епіграф уроку:

 Пишіть листи і надсилайте вчасно,

Коли їх ждуть далекі адресати,

Коли є час, коли немає часу

І коли навіть ні про що писати.

Л. Костенко

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина

Вступна бесіда про значення листування

  • У людей завжди була і залишається потреба спілкуватися, ділитися своїми думками, враженнями, почуттями. Добре, коли поруч друг. А якщо далеко? Тоді ми пишемо листи. Листування – один із видів спілкування. Вчасно отриманий лист інколи здатний повернути людині віру в добро, в життя.

Складання листа – особливий вид творчості. Написати змістовного листа досить непросто, це велике мистецтво зі своїми тонкощами, особливостями, які потрібно опанувати.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Вдома ви повинні були зясувати за тлумачним словником значення слів: адреса, адрес, адресат, листівка.

Також вдома працювала творча група, яка приготувала цікаву інформацію про листування.

Щоб перевірити домашнє завдання, я запрошу до нас на урок поважного гостя, без якого наш урок важко уявити. (Заходить листоноша під музику із мультфільму «Простоквашино»).

  • Доброго дня, діти! Я приніс вам листи. Знаю, що ви сьогодні «мобільні», «електронні», писати не вмієте, мене без роботи хочете залишити. Але хіба з телефонної розмови ви дізнаєтеся паро життя рідних і близьких людей? Певна річ, ні, бо це тиха, задушевна розмова з ними. Треба вміти писати листи. Давайте, за допомогою кросворда з’ясуємо, наскільки ви обізнані (див. додаток 1).

(Листоноша перевіряє домашнє завдання, а відповідь учні записують у зошит.)

  • Діти, погляньте у свої зошити , прочитайте слова. Скажіть, у якому порядку записані ці слова. Поставте наголос. Що нагадує вам такий порядок слів? Звичайно, тематичний словник.

(Учениця розповідає додаткову інформацію про листоношу (див. додаток 2).

ІІІ. Засвоєння нового матеріалу

  • Основне призначення листів -0 повідомити про щось адресата. Але не всі листи мають однакове оформлення. Воно залежить від того ким є адресат та адресант: родичами, друзями, службовцями чи державними установами. Тому розрізняють листи ділові (офіційні) та особисті (приватні).
  • Розглянемо спершу офіційні листи.

Евристична бесіда

  • Як ви вважаєте, яким стилем вони пишуться?
  • Що характерне для офіційно-ділового стилю? (Стислість, точність, наявність певного стандарту, слова-терміни)
  • Укладачі ділових листів користуються певними зразками, інструкціями. Тому ділові листи ще називають стандартними. У них є тільки два адресати – установа або приватна особа.
  • А які, на вашу думку, використовуються звертання у ділових паперах? (Шановний, вельмишановний, добродію, дорога редакціє, шановні колеги)

Гра «Ділове листування»

  • Діти, уявіть собі, що ми всі є співробітниками дитячого журналу «Барвінок». До нашої редакції надійшли листи від читачів (див. додаток 3).
  • А зараз увага на дошку. На дошці таблиця, на якій слова написані неправильно, ви повинні виправити помилки і записати слова правильно. Якщо у вас виникнуть питання, необхідно звернути ся до «Словників труднощів української мови», які  лежать у вас на партах.
  • У вас на партах лежать стандартні бланки – лист-відповідь. Ви повинні вписати у цей бланк правильні словосполучення, поставити дату і підпис.
  • З іншими видами офіційних листів познайомитеся у старших класах.

Пояснення нового матеріалу

Евристична бесіда

  • Зясуємо тепер, які бувають особисті (приватні) листи. Адресатами й адресантами виступають рідні, друзі.
  • А яким стилем ми з вами спілкуємося між собою? (Розмовним)
  • Які особливості розмовного стилю, а отже, і приватних листів?

Робота з таблицею (див. додаток 4)

  • У вас у кожного на парті лежить таблиця. Давайте розглянемо  її.
  • Зі скількох частин складається лист?
  • Давайте розглянемо детально кожну частину. (Розповідь за таблицею)
  • У скарбниці світової цивілізації збереглося чимало листів відомих людей, читачі які, можна пізнати всю велич людини, її внутрішній світ.
  • Давайте поміркуємо над листом поета В. Стуса, написаного синові Дмитру. Ваше завдання простежити , чи дотримується поет основних частин листа.

Дорогий сину!

Дякую тобі за листа. Знаєш я був приємно здивований, що Ти став краще вчитися, братися до навчання. Може, ти й справді зможеш закінчити чверть без трійок? Чи задоволена тобою мама? Бо я за весь час дуже хотів бути задоволеним тобою, але, на жаль, не дочекався такого. Я шкодую дуже, що ви з мамою не змогли приїхати в січні. Добре було б, щоб ви таки приїхали удвох – із мамою.

Шануйся, сину. Не залишай маму саму, частіше бувай із нею.

За мене не турбуйся. Я нібито залізний, бо інакше мені просто не можна.

Обіймаю і зичу добра.

Пиши, що Ти читаєш тепер. Але пиши – тільки тоді, коли є настрій, бажання, а не просто мус.

Будьмо ж!

Твій тато

Бесіда за листом

  • Якими словами батько починає листа?
  • Чи вдалося вам відчути настрій батька?
  • Зверніть увагу на кінцівку листа. Як ви розумієте фразу «пиши тільки тоді, коли є настрій, бажання, а не просто мус».
  • Давайте прослухаємо лист сина до матері, який відпочивав на спортивній базі.

Дорога мамо, даю тобі знати, що живий-здоровий, чого і тобі бажаю. Дорога мамо, можу тобі повідомити, що у мене все гаразд і мені добре. Дорога мамо, я б тебе просив вислати мені грошей, бо тут є класний шоколад, але він дорогий, а я вже всі гроші витратив. Дорога мамо, не знаю, про що тобі ще написати, але прийми безліч вітань і поцілунків від свого Сашка. Чекаю грошей.

  • Сподобався чи не сподобався вам цей лист? Чому? Давайте поміркуємо над цим листом.
  • Чи відповідає він вимогам?
  • Чи варто наприкінці акцентувати увагу на тому, що більше немає про що писати?

Читання вірша за особами (с.111)

Бесіда за віршем.

Робота з таблицею «Основні правила спілкування)

(На дошці таблиця)

  • Отже, коли ми зрозуміли і написали листа, залишається нам робота над оформленням конвертів.

Робота над оформленням конвертів

  • Що ви знаєте про конверт?

(Учениця розповідає про конверт)

  • Зараз відкриваємо свої підручники, уважно поглянемо на зразок.
  • Хто побачив помилку у підручнику, той отримує 12 балів.
  • Зверніть увагу на скорочення і розділові знаки на конверті. Увага на дошку (всі необхідні скорочення написані на дошці).
  • У вас на партах є адреса ваша і вашого друга. Давайте підпишемо конверт. Зверніть увагу: адресат (отримувач) – Д. в., адресант (відправник) – Н. в.
  • Конверт потрібно оформляти грамотно, охайно. Не слід робити на ньому зайвих написів і малюнків.
  • Сьогодні, у ХХІ ст., коли майже у кожного вдома є комп’ютер, потрібно вміти  користуватися ще й електронною поштою. Увага на дошку:

Електронна пошта – це програма, яку можна використовувати тільки у комп’ютерній мережі, що називають Інтернетом.

  • Завжди треба пам’ятати, що правила листування за допомогою електронної пошти подібні з усталеними в суспільстві нормами для звичайної пошти. Незважаючи на те, що це кіберпростір і ми маємо справу з монітором компютера, повсюди у мережі знаходяться реальні люди. Адреса електронної пошти завжди пишеться латинськими літерами та містить значок @, який ми знаємо собачкою. У різних народів світу цей символ називається по- різному.

(Листоноша приносить лист із підписом «Перша вчителька» і зачитує учням)

ІV. Домашнє завдання

Написати листа першій вчительці.

 

 

docx
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
267
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку