Урок №3 на тему "Фантастика є сутністю дійсності. Реальні події та фантастичні елементи в казці Г.К. Андерсена "Снігова королева"".

Про матеріал

Урок узагальнення та систематизації знань, урок - дослідження. Учні удосконалюватимуть навички аналізу художнього твору, розвиватимуть уміння зіставляти, узагальнювати матеріал.

Перегляд файлу

Тема.               « Фантастичне є сутністю дійсності»  

             (Поєднання реального та фантастичного в казках Андерсена)

 

Мета: удосконалювати навички аналізу художнього твору, розкрити ідейно – художню своєрідність казки. Активізувати творче мислення. Сприяти розвитку креативної особистості, розвивати уміння учнів зіставляти, узагальнювати.

Обладнання: ілюстрації до казки «Снігова королева» (Додаток 4), малюнки дітей, фрагменти з фільму «Снігова королева»     

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань,  урок – дослідження.           

 

                                                      « Коли ми дочитаємо цю книжку до кінця,

                                                     то будемо знати більше, ніж тепер.»

                                                                                                      Г.К.Андерсен.

                                          Зміст уроку

  1.               Мотивація навчальної діяльності

Вікторина:» Чи уважний ти читач?»

 

      1. Яке слово не міг скласти Кай? (Вічність)

      2. О якій порі року Герда пішла шукати Кая? (весною)

      3. Де знаходилися постійні чертоги Снігової королеви? (На острові 

         Шпіцберген)

      4. Що розтопило серце Кая?(Сльози Герди)

      5. Коли Герда та Кай пішли з палацу королеви і дійшли до кордонів  Лапландії, настала…? (Весна)

 

II.Актуалізація опорних знань.

 

Літературний диктант

 

  1.              Твір, в основу якого покладено  вигадані, фантастичні або авантюрні події…
  1.              Те, про що розповідається в творі…
  2.              Різке протиставлення образів та понять…
  3.              Художній прийом, що ґрунтується на перебільшенні певних властивостей зображуваного предмета чи явища.
  4.              Засіб художньої виразності, який полягає втому, що описуване явище(предмет) уподібнюється іншому явищу (предмету)
  5.              Засіб художньої виразності, який полягає у перенесенні людських властивостей на неживі предмети та явища, зокрема на природу..

 

Ключі:

1. Казка

2. Тема

3. Антитеза

4. Гіпербола

5. Порівняння

6. Уособлення

  III. Основна частина уроку                                                          

1.Творча робота.

 

Подумайте, до якої з прочитаних казок відноситься цей план:

                    План.

1.Добрі та злі герої казки.

Причина лиха добрих героїв: помилка, ненависть ворогів, помста.

3.Розлука та пошуки.

4.Помічники добрих і злих героїв.

5. Порятунок, зустріч, радість.

 

1).Обговорення в парах.

 Висновки: цей план може підійти до будь – якої чарівної казки.

Так були створені і народні казки, так писав і Андерсен, який дуже любив і знав твори своєї Батьківщини – Данії.

2).Згадайте, яку казку ми називаємо літературною.

 

2.Робота над казкою «Снігова королева»

Учитель

Фантастика стає невідємною частиною казки.

  Поміркуйте,  з якою метою в казки вводяться елементи фантастики? (Щоб зацікавити читача, збудити його уяву)

Згадайте, чи є якісь схожі елементи фантастики в казках різних народів?    ( феї, чаклунки,Звірі та птахи, що говорять)

Знайдіть у казці Андерсена реальні події та фантастичні елементи.

Заповніть таблицю (Самостійна робота)

 

                         Реальне

            Фантастичне

Життя  містечка

 

Сатанинське дзеркало» та його власники

Бідність сім ї, де жили діти

Властивості дзеркала

Побут сімї

Перетворення серця на крижину

Зміна пір року

Чарівниця

Катання дітей на санчатах

Снігова королева

Принци та принцеси

Звірі, птахи, що вміють говорити

В гостях у лапландки

Сни, що блукають у палаці

 

Обгрунтуйте свою точку зору: Цілеспрямованість, притаманна  Герді, - це

реальна риса характеру чи фантастична?

 

Вирішення проблемного  питання.

Як ви гадаєте, чи є дива поряд з нами, в реальному житті?

 

Вчитель

 Фантастичний світ, зображений Андерсеном у казці «Снігова Королева», - не просто вигадка. Він виник  у  результаті спостережень над життям людей. Автор доводить, що найважливішими словами, найбільшими цінностями в житті є … людська душа і друг. Андерсен писав: «Найдивовижнішою казкою є саме життя». Важливо вміти бачити незвичайне у звичайнісіньких речах, предметах, явищах. А це властиве лише людям з багатою творчою уявою.

3.Питання  для учнів.

  1.              Яка побудова казки.(Зачин, основна частина, розв’язка )
  1.              Знайдіть основні частини побудови в казці Андерсена.

(Зачин – викрадення Кая Сніговою королевою.

Основна частина – розповідь про пошуки Герди.

Розвязка – перемога над Сніговою королевою)

Вчитель.  Особливостю побудови казки «Снігова королева є те, що автор застосовує в тексті прийом антитези або протиставлення.

Цей прийом надає можливості більш повно розкрити високі моральні якості Герди та всіх тих, хто їй допомагав.

 

4.Творче завдання.(Запис у зошити)

Давайте  спробуємо дослідити в тексті казки приклади антитези:

  •                 Дружба між Гердою та Каєм , її помічниками – холодна влада над світом Снігової королеви;
  •                 Добро Герди – жорстокість Снігової королеви;
  •                 Поцілунок Герди – поцілунок королеви;
  •                 Щирі стосунки Герди з оточуючими – угода між королевою та Каєм;
  •                 Гаряче серце Герди – холодне серце королеви

З якими кольорами асоціюється характер Герди та Королеви?

 

                            зелений                                               сріблястий

       рожевий      Герда   червоний            блакитний    Королева    чорний

                           жовтий                                                   синій

 

Учитель.

Характер Герди ви змалювали різними кольорами, тому що вона «жива», діяльна, їй притаманні різні почуття, а королева – холодна, крижана,скута, нездатна любити.

       Ви надали дівчинці червоного кольору, бо це колір любові. І не випадково           автор, розповідаючи про Герду і Кая,  вводить у текст троянду.

       5. Робота з текстом.

    Пригадайте епізоди, у яких згадуються троянди(Вдома у Кая і Герди   росли кущики троянд у ящиках; вони тягнулися вітами одне до одного; у саду жінки, що вміла чаклувати, не було троянд, від сліз Герди кущі з’явилися з – під землі і нагадали їй домівку і Кая; у палаці Снігової королеви Герда заспівала пісеньку про троянди). Троянди  уособлюють дружбу двох людей, пам’ять - це символ любові, щирої,безкорисливої. Краса Герди порівнюється з красою квітки..

А краса Снігової королеви – порівняти можна з красою сніжинки, вона прекрасна, але «мертва».

7. Словникова  робота

Символ - умовне позначення якогось предмета, поняття або явища, розпізнавальний  знак.

Учитель

Отже, троянда та сніжинка – це символи казки «Снігова королева»

7. Ситуація вибору

Діти, а що б ви обрали- троянду чи сніжинку? Чому?

 

8.Запрошую до дискусії:

  •                 Чому Снігова королева вибрала Кая?
  •                 Вона лестить йому, чи можливо знайшла в його душі щось таке, що дало їй надію зробити хлопця своїм учнем?
  •                 Тільки скалки дзеркала винні у тому, що Кай змінився? (Кай був непоганим хлопцем, але в його душі жили егоїзм, черствість, хвастовство..)
  •                  Якби скалка потрапила в серце Герди,  вона стала  б точно такою б, як Кай?
  •                  А чи могла б скалка потрапити до Герди?( Герда виявилася сильнішою ніж Кай, в неї була сильна воля, вона могла боротися навіть з чарами, а Каю цього не вистачало.)
  •                 У серця яких людей попадала скалка?

Боротьба скінчилася. Краса живого гарячого  серця перемогла красу льоду. Герої навчилися цінувати людські почуття: доброту, дружбу, любов – все те, що неможливо перемогти навіть за допомогою чарівних сил.

 

8.Пропоную вам переглянути фрагмент фільму «Повернення Кая та Герди»

 

       Обмін думками

       Чи такими ви уявляли собі героїв казки?

  9. «Мікрофон».

 Під час останньої зустрічі маленька розбійниця скаже Каю: “ Хотіла     б   я знати, чи вартий ти того, щоб за тобою бігали на край світу.” Герда промовчить. А що ми можемо відповісти?

        IV. Підсумки уроку.

1.Ретроспекція.

 Щоб ви змінили в своєму житті, якби мали такі  чари, як Снігова королева?

2.Вчитель.

 К. Паустовський писав: « Андерсен навчив мене світлій вірі перемоги сонця над темрявою і доброго серця людини над злом».

А чому Андерсен навчив вас?

3. «Незакінчене речення»

Мене Андерсен навчив….

Висновки

 

 

 

 Учитель 

  Досліджуючи, аналізуючи, узагальнюючи, ми з вами дійшли висновку, що казка несе в собі перемогу щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви. Королева прекрасна, але безжалісна, вона виявилася переможною. Вічна боротьба добра зі злом закінчилася. Андерсен прагнув утвердити добро на землі, пробуджуючи його в серцях та душах людських з допомогою своїх чудових творів.

V. Домашнє завдання.

1.Доберіть приказки про дружбу (7-9 балів)

2.Напишіть поради Сніговій королеві, аби вона стала добрішою(10-12 балів).

3.Підготуйтеся до письмової роботи.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ткач Ірина Олександрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 липня 2018
Переглядів
7753
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку