Урок узагальнення та систематизації знань, урок - дослідження. Учні удосконалюватимуть навички аналізу художнього твору, розвиватимуть уміння зіставляти, узагальнювати матеріал.
Тема. « Фантастичне є сутністю дійсності»
(Поєднання реального та фантастичного в казках Андерсена)
Мета: удосконалювати навички аналізу художнього твору, розкрити ідейно – художню своєрідність казки. Активізувати творче мислення. Сприяти розвитку креативної особистості, розвивати уміння учнів зіставляти, узагальнювати.
Обладнання: ілюстрації до казки «Снігова королева» (Додаток 4), малюнки дітей, фрагменти з фільму «Снігова королева»
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, урок – дослідження.
« Коли ми дочитаємо цю книжку до кінця,
то будемо знати більше, ніж тепер.»
Г.К.Андерсен.
Зміст уроку
Вікторина:» Чи уважний ти читач?»
1. Яке слово не міг скласти Кай? (Вічність)
2. О якій порі року Герда пішла шукати Кая? (весною)
3. Де знаходилися постійні чертоги Снігової королеви? (На острові
Шпіцберген)
4. Що розтопило серце Кая?(Сльози Герди)
5. Коли Герда та Кай пішли з палацу королеви і дійшли до кордонів Лапландії, настала…? (Весна)
II.Актуалізація опорних знань.
Літературний диктант
Ключі:
1. Казка
2. Тема
3. Антитеза
4. Гіпербола
5. Порівняння
6. Уособлення
III. Основна частина уроку
1.Творча робота.
Подумайте, до якої з прочитаних казок відноситься цей план:
План.
1.Добрі та злі герої казки.
Причина лиха добрих героїв: помилка, ненависть ворогів, помста.
3.Розлука та пошуки.
4.Помічники добрих і злих героїв.
5. Порятунок, зустріч, радість.
1).Обговорення в парах.
Висновки: цей план може підійти до будь – якої чарівної казки.
Так були створені і народні казки, так писав і Андерсен, який дуже любив і знав твори своєї Батьківщини – Данії.
2).Згадайте, яку казку ми називаємо літературною.
2.Робота над казкою «Снігова королева»
Учитель
Фантастика стає невід’ємною частиною казки.
Поміркуйте, з якою метою в казки вводяться елементи фантастики? (Щоб зацікавити читача, збудити його уяву)
Згадайте, чи є якісь схожі елементи фантастики в казках різних народів? ( феї, чаклунки,Звірі та птахи, що говорять)
Знайдіть у казці Андерсена реальні події та фантастичні елементи.
Заповніть таблицю (Самостійна робота)
Реальне |
Фантастичне |
Життя містечка
|
Сатанинське дзеркало» та його власники |
Бідність сім’ ї, де жили діти |
Властивості дзеркала |
Побут сім’ї |
Перетворення серця на крижину |
Зміна пір року |
Чарівниця |
Катання дітей на санчатах |
Снігова королева |
Принци та принцеси |
Звірі, птахи, що вміють говорити |
В гостях у лапландки |
Сни, що блукають у палаці |
Обгрунтуйте свою точку зору: Цілеспрямованість, притаманна Герді, - це
реальна риса характеру чи фантастична?
Вирішення проблемного питання.
Як ви гадаєте, чи є дива поряд з нами, в реальному житті?
Вчитель
Фантастичний світ, зображений Андерсеном у казці «Снігова Королева», - не просто вигадка. Він виник у результаті спостережень над життям людей. Автор доводить, що найважливішими словами, найбільшими цінностями в житті є … людська душа і друг. Андерсен писав: «Найдивовижнішою казкою є саме життя». Важливо вміти бачити незвичайне у звичайнісіньких речах, предметах, явищах. А це властиве лише людям з багатою творчою уявою.
3.Питання для учнів.
(Зачин – викрадення Кая Сніговою королевою.
Основна частина – розповідь про пошуки Герди.
Розв’язка – перемога над Сніговою королевою)
Вчитель. Особливостю побудови казки «Снігова королева є те, що автор застосовує в тексті прийом антитези або протиставлення.
Цей прийом надає можливості більш повно розкрити високі моральні якості Герди та всіх тих, хто їй допомагав.
4.Творче завдання.(Запис у зошити)
Давайте спробуємо дослідити в тексті казки приклади антитези:
З якими кольорами асоціюється характер Герди та Королеви?
зелений сріблястий
рожевий Герда червоний блакитний Королева чорний
жовтий синій
Учитель.
Характер Герди ви змалювали різними кольорами, тому що вона «жива», діяльна, їй притаманні різні почуття, а королева – холодна, крижана,скута, нездатна любити.
Ви надали дівчинці червоного кольору, бо це колір любові. І не випадково автор, розповідаючи про Герду і Кая, вводить у текст троянду.
5. Робота з текстом.
Пригадайте епізоди, у яких згадуються троянди(Вдома у Кая і Герди росли кущики троянд у ящиках; вони тягнулися вітами одне до одного; у саду жінки, що вміла чаклувати, не було троянд, від сліз Герди кущі з’явилися з – під землі і нагадали їй домівку і Кая; у палаці Снігової королеви Герда заспівала пісеньку про троянди). Троянди уособлюють дружбу двох людей, пам’ять - це символ любові, щирої,безкорисливої. Краса Герди порівнюється з красою квітки..
А краса Снігової королеви – порівняти можна з красою сніжинки, вона прекрасна, але «мертва».
7. Словникова робота
Символ - умовне позначення якогось предмета, поняття або явища, розпізнавальний знак.
Учитель
Отже, троянда та сніжинка – це символи казки «Снігова королева»
7. Ситуація вибору
Діти, а що б ви обрали- троянду чи сніжинку? Чому?
8.Запрошую до дискусії:
Боротьба скінчилася. Краса живого гарячого серця перемогла красу льоду. Герої навчилися цінувати людські почуття: доброту, дружбу, любов – все те, що неможливо перемогти навіть за допомогою чарівних сил.
8.Пропоную вам переглянути фрагмент фільму «Повернення Кая та Герди»
Обмін думками
Чи такими ви уявляли собі героїв казки?
9. «Мікрофон».
Під час останньої зустрічі маленька розбійниця скаже Каю: “ Хотіла б я знати, чи вартий ти того, щоб за тобою бігали на край світу.” Герда промовчить. А що ми можемо відповісти?
IV. Підсумки уроку.
1.Ретроспекція.
Щоб ви змінили в своєму житті, якби мали такі чари, як Снігова королева?
2.Вчитель.
К. Паустовський писав: « Андерсен навчив мене світлій вірі перемоги сонця над темрявою і доброго серця людини над злом».
А чому Андерсен навчив вас?
3. «Незакінчене речення»
Мене Андерсен навчив….
Висновки
Учитель
Досліджуючи, аналізуючи, узагальнюючи, ми з вами дійшли висновку, що казка несе в собі перемогу щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви. Королева прекрасна, але безжалісна, вона виявилася переможною. Вічна боротьба добра зі злом закінчилася. Андерсен прагнув утвердити добро на землі, пробуджуючи його в серцях та душах людських з допомогою своїх чудових творів.
V. Домашнє завдання.
1.Доберіть приказки про дружбу (7-9 балів)
2.Напишіть поради Сніговій королеві, аби вона стала добрішою(10-12 балів).
3.Підготуйтеся до письмової роботи.