Урок 4
Митець, що творить міфи
Тема: Альбер Камю. Творчий портрет письменника. Вплив ідей філософії екзистенціалізму на творчість митця.
Мета: простежити життєвий і творчий шлях письменника, дослідити вплив ідей філософії екзистенціалізму на його творчість, виховувати на засадах гуманістичної етики письменника. Обладнання: портрет А. Камю;
книжкова виставка творів митця; літературознавчий словник. Тип уроку: лекція – діалог. Епіграф: Я бунтую – отже, ми існуємо.
А. Камю.
Перебіг уроку
I Переднє слово вчителя
Покоління Альбера Камю народилось напередодні Першої світової війни, набуло зрілості напередодні Другої світової війни та перейшло на другу половину життя, коли над світом нависла загроза атомного знищення. Тому все життя французького філософа й письменника, лауреата Нобелівської премії було бунтом.
II Оголошення теми й мети уроку
III Опрацювання теми уроку 1 Лекція – діалог учителя
Завдання для учнів: слухаючи лекцію, визначити основні етапи життя й
2 Перевірка схем, складених учнями
Наприклад:
Письменник: майстер інтелектуальної прози;
просвітницька діяльність; організація театру – Праці; учитель і редактор газети; лауреат Нобелівської премії.
Філософ: вивчає давньогрецьку філософію в Алжирському університеті; бунтівник; вивчає абсурдність буття; повчальний проповідник; мораліст.
Висновки:
Отже, розглянувши основні факти життя А. Камю, ми змогли переконатися, що письменник власним прикладом людини й громадянина засвідчив безкомпромісність і послідовність тієї гуманістичної позиції, яку він обстоював усе своє життя.
До цього слід також додати, що, можливо, чи не найглибше й не найяскравіше ця позиція знайшла своє відображення не у філософських узагальненнях, а у статті А. Камю « Роздуми про смертну кару» , яка була написана ним після війни щодо складної реальної проблеми. Тому, на мою думку, варто, перш ніж приступити до аналізу роману «ЧУМА», поставити вам – нашому майбутньому поколінню – питання про смертну кару й визначити ваше ставлення до цієї проблеми.
( на дошці вивішується плакат, на якому дві графи )
3 Метод « Займи власну позицію»
( користуючись цим методом, учні дають відповідь на поставлене питання щодо їхнього ставлення до смертної кари)
4 Творчість А. Камю
Слово вчителя: творчість А. Камю – це безперервна спроба дати відповідь на жагучі питання людства. У його творчості переплелися література й філософія. І це не просто філософія, а філософія екзистенціалізму. А. КАМЮ – ЕКЗИСТЕНЦІАЛІСТ.
Повідомлення учня про ФІЛОСОФІЮ ЕКЗИСТЕНЦІАЛІЗМУ.
Екзистенціалізм – це літературна течія , в основі якої лежить зосередженість на особі. що залишилась наодинці з буттям.
Роман «ЧУМА» є своєрідним узагальненням екзистенційних поглядів письменника. Екзистенція перекладається з латині як «існування», тому не диво, що адепти цієї філософії, а серед них і Альберт Камю, зосереджують свою увагу на існуванні, яке, на їхню думку, передує сутності, природі людини.
Реальне лише існування, переживання, а все інше – це хаос, абсурд, які людина хоче подолати. Безглуздому буттю має протидіяти особистість.
5 Робота з опорно-узагальнюючою схемою «Філософія екзистенціалізму»
Висновки: філософія А. Камю знайшла своє відображення в таких його творах:
1 Есе « Виворіт і лице» ( 1937 р.) ; 2 « Міф про Сізіфа» ( 1942 р. ) .
Головне для Камю як екзистенціаліста – ростити душу людську.
Завдання: створити опорну схему, в якій у хронологічній послідовності розташувати твори А. Камю.
IV Підсумки уроку
1 Хвилинка вільного спілкування
Завдання: пояснити афоризми А. Камю.
Роздатковий матеріал: КАРТКА № 1
КАРТКА№ 2
КАРТКА№3
2 Пояснення учнями епіграфа уроку.
3 Слово вчителя:
А закінчити наш урок я хочу словами А. Камю: « Якщо ви хочете, щоб світ став кращим, починайте з себе. Станьте такою людиною, яку вважаєте взірцевою». Хай ці слова завжди крокують з вами по життю!!!
V Домашнє завдання.
1 Закінчити речення: СЬОГОДНІ НА УРОЦІ Я ...
Замисливсь над...
Дізнався про...
Зробив висновки...
2 Читати роман « Чума», роблячи нотатки в читацькому щоденнику.