Урок №34. Які властивості має повітря Як люди використовують властивості повітря у повсякденному житті

Про матеріал
Конспект уроку «Пізнаємо природу» 5 клас з використанням навчального посібника авторів Д. Біда, Т. Гільберг, Я. Колісник. Урок №34. Які властивості має повітря Як люди використовують властивості повітря у повсякденному житті. Мета: сформувати поняття про повітря: його склад і властивості; розглянути приклади використання людиною повітря, розвивати вміння спостерігати, проводити досліди, спостерігати за ходом і результатами досвіду; висновки й умовиводи; розвивати інтерес до предмету; формувати навички співпраці через організацію роботи в парах, в групах.
Перегляд файлу

Конспект уроку «Пізнаємо природу» 5 клас з використанням навчального посібника авторів  Д. Біда, Т. Гільберг, Я. Колісник.

 

Урок №34. Які властивості має повітря

Як люди використовують властивості повітря у повсякденному житті.

 

Мета: сформувати поняття про повітря: його склад і властивості; розглянути приклади використання людиною повітря, розвивати вміння спостерігати, проводити досліди, спостерігати за ходом і результатами досвіду; висновки й умовиводи; розвивати інтерес до предмету; формувати навички співпраці через організацію роботи в парах, в групах.

Очікувані результати: учні ознайомляться з складом повітря та його властивостями; значенням повітря для людини; описує приклади використання властивостей повітря людиною; вміє спостерігати, проводити досліди, спостерігати за ходом і результатами досвіду; робити висновки й умовиводи; розвиває інтерес до предмету; вміє працювати в групах.

Обладнання: мультимедійний комплект

 

Хід уроку

1. ОК (організація класу)

Привітання вчителя і учнів. Створення позитивного психологічного клімату класу. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.

2. АОЗ (актуалізація опорних знань)

- Що важливіше: суходіл чи вода?

- Доведи що вода – найцінніша і незамінна речовина на Землі.

- Пригадай, із чого складається повітря.

3. МНД (мотивація навчальної діяльності)

Наша Земля оточена повітряною оболонкою – атмосферою. Повітря заповнює весь вільний простір. Воно є у воді й на суходолі, за бортом літака та у глибокій шахті, у ґрунті й у гірських породах, у різних предметах й у рослинах. Повітря є у тілі людини і тварин

4. ВНМ (вивчення нового матеріалу)

 

Склад повітря вивчали ще у 18 столітті, коли хіміки навчилися збирати гази й проводити з ними досліди.

Пізніше було встановлено, що більшу частину повітря становить АЗОТ (з грецької – безжиттєвий). Учені дали йому таку назву тому, що на відміну від кисню,  азот не бере участі у процесі дихання. У повітрі кисень ніби «розбавлений» азотом.

До складу повітря входить:

  • Азот, близько 85 %
  • Кисень, 10%
  • Вуглекислий газ, 3%
  • Інші гази, 2%

Повітря -  це суміш газів, до складу якого входять: азот, кисень, вуглекислий газ.

У повітрі також міститься водяна пара та різні тверді домішки: пил, кристалики льоду, морської солі,  сажі, попелу тощо.

Щодня доросла людини вдихає близько 14 кг (12 000 л) повітря. Автомобілі споживають набагато більше повітря, ніж люди, спалюючи його у своїх двигунах.

Які властивості має повітря

Повітря слабо проводить тепло. Сонячне проміння, проходячи крізь чисте прозоре повітря, майже не нагріває його, а нагріває земну поверхню і всі предмети на ній. Повітря ж нагрівається від нагрітої сонцем поверхні землі. Тому тепліше повітря – біля земної поверхні, а з підняттям угору воно охолоджується.

Нагріваючись, повітря розширюється, стає менш щільним, а тому легким. Тепле легке повітря піднімається вгору – відбувається висхідний рух. Холодне повітря більш щільне  і важке, тому  воно опускається – відбувається низхідний рух. Малюнок 133 у підручнику!

 

Якщо надути повітряну кульку, стиснути її руками і відпустити, то вона відновить свою форму. Отже, повітря проявляє пружні властивості.

Як люди використовують властивості повітря у повсякденному житті. Те, що тепле повітря підіймається вгору, люди давно помітили. Перші повітряні кулі наповнювали саме  теплим повітрям (дим від багаття).

Повітря, як і всі гази, можна стиснути. Під великим тиском молекули газів зближуються  одне з  одним. Коли ти накачуєш велосипедну шину, то повітря під тиском стискається. Тут можна помітити, що повітря стає пружним: шина з повітрям після натискання на неї, повертає попередню форму. Та й працюючи насосом доводиться долати пружність повітря. Завдяки цій властивості повітря застосовують не тільки в шинах, а й в спортивних м’ячах, автомобільних гальмах тощо. Стиснене повітря зазвичай поміщають у балони, які водолази  беруть із собою під воду, щоб дихати під водою.

5. Закріплення вивченого

Повітря -  це суміш газів, до складу якого входять: азот, кисень, вуглекислий газ.

Повітря має масу, погано проводить тепло, проявляє пружні властивості, під час нагрівання розширюється, а під час охолодження – стискається.

6. Підсумок.

1. Які гази входять до складу повітря?

2. Як змінюється склад повітря під час дихання?

3. Повітря, яке містить велику кількість вуглекислого газу, є шкідливим для дихання. Подумай, хто підтримує природну рівновагу у складі повітря.

4. Поміркуй, чому взимку ми вдягаємо шуби і пухові куртки?

 

7. Рефлексія

Чи сподобався вам урок?

Які досліди були для вас найцікавіші?

Що вдалося легко?

Що викликало труднощі?

 

Домашнє завдання:  Опрацюйте матеріал підручника ст. 125-128.

 

 

docx
Додано
13 січня 2023
Переглядів
4069
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку