Урок №35. Якою буває погода. Що таке погода. Де ми отримуємо інформацію про погоду. Як люди раніше передбачали погоду

Про матеріал
Конспект уроку «Пізнаємо природу» 5 клас з використанням навчального посібника авторів Д. Біда, Т. Гільберг, Я. Колісник. Урок №35. Якою буває погода. Що таке погода. Де ми отримуємо інформацію про погоду. Як люди раніше передбачали погоду. Мета: ознайомити учнів із поняттям «погода», складовими елементами погоди; учити спостерігати за погодою свого краю; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи; виховувати розуміння важливості для людей знань про погоду та її зміни
Перегляд файлу

Конспект уроку «Пізнаємо природу» 5 клас з використанням навчального посібника авторів  Д. Біда, Т. Гільберг, Я. Колісник.

 

Урок №35. Якою буває погода. Що таке погода. Де ми отримуємо інформацію про погоду. Як люди раніше передбачали погоду.

 

Мета: ознайомити учнів із поняттям «погода», складовими елементами погоди; учити спостерігати за погодою свого краю; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи; виховувати розуміння важливості для людей знань про погоду та її зміни;

Очікувані результати: учень знає, що таке погода, її складники, досліджує погоду своєї місцевості; пояснює зміни погоди в різні пори року в Україні; робить висновки зі спостережень і досліджень разом з учителем або самостійно; систематизує та узагальнює інформацію.

Обладнання: мультимедійний комплект

Хід уроку

1. ОК (організація класу)

Привітання вчителя і учнів. Створення позитивного психологічного клімату класу. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.

2. АОЗ (актуалізація опорних знань)

- Які гази входять до складу повітря?

- Як змінюється склад повітря під час дихання?

- Що таке повітря?

3. МНД (мотивація навчальної діяльності)

Щодня кожного/кожну з нас цікавить, якою буде погода. Адже вона впливає на наш настрій, вибір одягу та вносить корективи у наші плани. У сонячну, безвітряну погоду можна пограти з м’ячем, покататися на велосипеді, скейтборді або допомогти батькам на присадибній ділянці. У негоду – плани змінюються.

4. ВНМ (вивчення нового матеріалу)

Що таке погода?

Старослов’янське слово «погода» походить від слова «год», тобто те, що повторюється щороку.

Погода – стан нижнього шару атмосфери у певному місці та у певний час.

Люди здавна цікавилися погодою. Адже від неї залежить і врожай і вилов риби, і своєчасне доставлення вантажу, і похід у ліс за грибами, і стан здоров’я людини, і, звичайно, наш настрій. Тому спостереження за погодою та її прогнозування існує стільки, скільки існує людство.

Поясни, як ти розумієш слова англійського письменника Джона Раскіна. Яку погоду полюбляєш ти? Чому?

«Сонце радує, дощик освіжає, вітер бадьорить, сніг наповнює серце веселощами: не буває поганої погоди, а є тільки різновиди хорошої».

Підбери прикметники, якими можна описати погоду

Де ми отримуємо інформацію про погоду

Показники погоди можуть змінюватися упродовж дня, години і навіть через декілька хвилин. Також вони різняться у різних місцях. Усі показники між собою тісно взаємопов’язані. Зміни погоди відбуваються лише в нижньому шарі повітряної оболонки.

Постійні спостереження за погодою ведуть на метеорологічних станціях, які розташовані по всій земній кулі. Отримані дані допомагають ученим складати прогноз погоди (передбачення). У будь-яку погоду кожні три години синоптики  проводять спостереження, записують показники різноманітних метеорологічних приладів.

Скористайся сайтом Rp5.ua і дізнайся, яка погода буде сьогодні після уроків (о15:00 год) у твоєму населеному пункті. Запиши отриману інформацію в календар погоди. Ці дані є показниками, якими характеризують погоду. З’ясуй, чи не зміняться показники погоди о 21:00 год

Щоб глибше зрозуміти погоду, використовують сучасне обладнання (мал.135 у підручнику): метеозонд, метеорологічний радіолокатор, науково-дослідні судна, штучні супутники.

Метеорологічні прилади:

термометр -  вимірює температуру повітря,

опадомір – вимірює кількість опадів,

снігова рейка – вимірює висоту снігового покриву,

психрометр – визначає вологість повітря,

флюгер – визначає напрямок і швидкість вітру,

барометр – анероїд – вимірює атмосферний тиск.

 

Які є види опадів?

 

Для чого потрібний прогноз погоди. Спостереження за погодою потрібні у повсякденному житті та господарській діяльності людини. Прогноз погоди важливий для забезпечення безпеки руху потягів, автомобілів, кораблів, польотів авіатранспорту,  для проведення посівних робіт й попередження про небезпечні погодні явища, такі як заморозки, град, зливи, урагани тощо.

Які небезпечні природні явища доводилося тобі спостерігати у своїй місцевості?

Місцеві метеостанції вісім разів на добу знімають показники з метеоприладів і передають ці дані в обласні гідрометцентри та Укргідрометцентр (м.Київ).

Як люди передбачали погоду. Здавна український народ визначав погоду, спостерігаючи за небесними світилами, стихіями, рослинами, поведінкою тварин. Усі прикмети можна поділити на довгострокові і короткострокові. Довгострокові давали прогноз на окремі пори року. Короткострокові народні прикмети давали змогу прогнозувати погоду на найближчий час. Мисливці орієнтувались на прикмети, вирішували – йти чи ні на полювання, подорожні знали – варто чи ні вирушати у далеку путь.

Передбачення погоди тільки за однією чи двома місцевими ознаками ненадійне. Доцільно зіставити калька прикмет водночас.

Спостерігай за погодою. Прочитай народні прикмети та спробуй їх перевірити.

Зима малосніжна – літо посушливе.

Взимку сухо й холодно – влітку сухо й жарко

 

5. Закріплення вивченого

Погода -  це стан нижнього стану атмосфери у певному місці та у певний час.

Спостереження за погодою ведуть на метеорологічних станціях за допомогою метеорологічних приладів: термометра, психрометра, барометра-анероїда, флюгера, опадоміра, снігомірної рейки

6. Підсумок.

1. Що таке погода?

2. Кому і для чого потрібні прогнози погоди?

3. Для чого потрібні метеорологічні прилади? Розкажіть, як ними користуватися.

4. Чим можна охарактеризувати погоду?

 

7. Рефлексія

Чи сподобався вам урок?

Які досліди були для вас найцікавіші?

Що вдалося легко?

Що викликало труднощі?

 

Домашнє завдання:  Опрацюйте матеріал підручника ст. 129-132.

 

 

 

 

docx
Додано
13 січня 2023
Переглядів
4442
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку