Тема: Дієслово як частина мови. Повторення вивченого
Мета:
Обладнання: таблиця «Дієслово», підручник;
Тип уроку: повторення
Дата:
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку тобі і мені!
1.Емоційне налаштування «Імпульс потиску»
Учні стають в коло і повторюють слова:»Своїм потиском руки я передаю імпульс гарного настрою.» Учні по черзі передають імпульси по колу.
Усміхніться один одному ,подумки побажайте успіхів на цілий день.
Для того,щоб працювати на уроці гарно і виконати всі завдання,будьте старанні та уважні.
ІІ. Фронтальне опитування.
1.Проблемне питання.
На дошці записані слова
Птахи, квітуча, пахощі, квітень, пізня, тепла, дощова, заспівали, зазеленіли, гріє.
(відповіді дітей)
2. Гра на девайсах «Вияви в тексті дієслова»
Виконання завдання «Вияви в тексті дієслова» на девайсах за програмою Learningapps.org/
( Режим доступу - https://learningapps.org/watch?v=pm44c7tst20)
-Отже скільки дієслів було у тексті?
ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
— Сьогодні на уроці ми розпочинаємо вивчати розділ «Дієслово» і пригадаємо все те, що ви вже знаєте про цю частину мови.
1 Кластер
– Давайте складемо «кластер» і згадаємо все, що ви знаєте про дієслово.
–Протягом уроку ми зможемо доповнювати наш асоціативний кущ, якщо щось ще пригадаємо або з’явиться щось нове. Тож давайте працювати дружно, щоб весна прийшла без перешкод і запізнення.
IV. Вивчення нового матеріалу.
– Число
– Каліграфічна хвилинка
В вв ве в уві ви вл вз ес сн на
– Яке слово тут заховалося?
– Запишіть його у своїх зошитах.
– Пригадайте, де тут орфограма – тобто яку помилку найчастіше допускають діти у слові весна.
– Підберіть перевірне слово до слова весна.
– Складіть і запишіть одне речення із словом весна. Які дієслова ви використали у своїх реченнях. На які питання відповідає?
– Отже, одну гілочку «асоціативного куща» ми підтвердили, що дієслова відповідають на питання що робить? що зробить?
– А тепер попрацюємо в групах. У вас на партах лежать карточки. Візьміть їх. На них записано казку «Весна». Послухаймо її.
Жив-був король Сонце. Його палац знаходився за найвищими хмарами. Король ніколи не спускався на землю, але посилав до людей своїх доньок – Зиму, Весну, Літо і Осінь. Найбільше король любив наймолодшу – красуню Весну. Але те, що вона була такою гарною, знав тільки батько, а люди були зайняті своєю роботою й не хотіли цього помічати. І тоді король попросив письменників, поетів, художників допомогти Весні. Вони прихопили з собою олівці, пензлі, фарби і пішли на землю милуватися красою природи, щоб потім розповісти про неї людям.
|
– Ваше завдання: знайти у цьому тексті дієслова, підкреслити їх (як ми їх підкреслюємо?)
– Визначте, якими членами речення виступають дієслова (Зачитують тільки дієслова, пояснюють як підкреслили, яким членом речення виступають)
Дійсно, у всіх цих реченнях дієслово – присудки. Давайте подумаємо чому? Що таке присудок?
Присудок показує, яку дію виконує підмет – тому це будуть дієслова.
– А тепер попрацюємо з підручником.
Розгорніть підручник на ст.134, який антонім до слова весна? Прочитайте текст вправи 302.
Словникова робота
Табуни - стадо коней;
Узда - ремені з вудилами та поводами, які надівають на голову коневі, щоб правити ним;
Примарні - які постають в мріях, маренні, уяві; нереальні;
Обшарпане –яке має занедбаний вигляд;
– Про яку пору року розповідається в цій вправі. З чого видно що це осінь?
– Давайте зараз вияснимо: яке лексичне значення даних дієслів, вжитих у цій вправі, тобто, яку конкретну дію означає кожне дієслово.
(Читають вправу, знаходячи дієслова)
– Яке дієслово показує, що предмет рухається? (змінює місце перебування)
– Отже, так і запишемо.
Дієслова руху: гасають, пливуть, женуться, повзуть.
– Хто виконує цю дію? (Хмари)
– Які ще дії руху можуть виконувати хмари?
– Чи є ще в цьому тексті дієслова, які означають рух? (Ідуть). Допишіть це слово до даного рядка.
– Що ж означають дієслова: шумлять, дзвонять, шелестять – передають якісь звуки.
– Що людині допомагає почути ці звуки? (Вуха – орган сприйняття. Тому ці дієслова називають дієсловами сприйняття). Так і запишемо.
– Які ще є органи сприйняття людини?
– Як ви думаєте, які ще дієслова сприйняття є в цьому тексті?
Дієслова сприйняття: шумлять, дзвонять, шелестять, бліднуть, в’януть, (ще пахнуть, смакують)
–Подумайте, які ще дієслова можуть належати до дієслів явищ природи: замело, задощить, гримить, мрячить, віє, крапає.
V. Фізкультхвилинка
Ось іде до нас весна.
Все навколо ожива:
Підсніжники прокидаються, /потягнутися
Проліски посміхаються, /посміхнутися
Пташки прилітають, /махають руками, як крилами
Діти вибігають, /біг на місці
На луках стрибають. /стрибки
VІ. Узагальнення здобутих знань.
а) Знайти в реченні дієслово, підкреслити його, визначити час дієслова. Скласти ще 2 речення, щоб це дієслово стояло в інших часових формах.
На галявинах розцвітають перші весняні квіти.
|
Отже, дієслово змінюється за часами.
б) Записати речення, розкриваючи дужки.
Пояснити, як пишеться не – з дієсловами. Звернути увагу на дієслово намочити.
(Не)ходіть по весняному льоду, бо він тонкий і крихкий. Обминайте калюжі, щоб (не)намочити ноги.
|
Отже, не з дієсловами пишемо окремо.
в) Знайти у реченнях дієслова. Визначити яку дію вони означають завершену чи незавершену.
Весняний день рік годує. Посіяв вчасно – збереш рясно.
|
– Як визначити чи дія завершена, чи незавершена?
– Як називаються такі речення?
Отже, дієслова можуть означати завершену і незавершену дію.
г) Змінити дієслова, щоб речення звучало правильно. Визначити число дієслів.
(Настати) весна. Із теплих країв (прилетіти) шпаки, ластівки, лелеки. Птахи (турбуватися) біля своїх гнізд.
|
–Отже, дієслова змінюються за числами.
–Молодці, всі групи добре впорались зі завданнями!
2.Робота в групах (Кожна група отримує одне речення, потім складають текст)
Весна
І група
Радісно засвітить весняне сонечко.
ІІ група
По дорогах побіжать веселі струмки.
ІІІ група
Лід на річці посиніє.
ІV група
Набубнявіють на деревах бруньки.
V група
Діти повісять шпаківні. З теплих країв прилетять птахи.
3.Робота на девайсах
1.Знайди дієслова-антоніми
https://learningapps.org/watch?v=p30oe3ugk20
2.Знайди дієслова-синоніми
https://learningapps.org/watch?v=p5oat5yvc20
VIІ. Підсумок уроку. Рефлексія
– Діти, подивіться, як розрісся наш «асоціативний кущ». Скільки ми вже знаємо про дієслово. Але на цьому зупинятись не будемо, бо попереду ще багато нового цікавого матеріалу.
– Отже, дієслово…(учні говорять по слову)
VІІI. Домашнє завдання.
В.р. – впр.304 – підібрати відповідні дієслова і змінити вірш так, щоб він був не про осінь, а про весну. Підкреслити дієслова, дії яких означають явища природи.