Урок "Рослинний і тваринний світ Південної Америки"

Про матеріал
Урок з природознавства на тему "Рослинний і тваринний світ Південної Америки". Наповнений сучасними прийомами та методами навчання. Реалізований діяльнісний підхід. Використовується міжпредметна інтеграція.
Перегляд файлу

Бериславський педагогічний коледж ім.. В.Ф.Беньковського

Автор

Лукомець А.В. – студентка 143 групи

Керівник

Ільйонок О.В. – викладач природничих дисциплін

Тема. Рослинний і тваринний світ Південної Америки.

Мета:

Навчальна: продовжити формувати знання про материк Південна Америка, ознайомити учнів з рослинним і тваринним світом Південної Америки; навчити складати розповіді про природу материка та його природні зони; продовжити формувати природознавчу компетентність. 

Розвивальна:  розвивати мовлення, креативне, логічне мислення, вміння працювати в колективі; робити висновки по опрацьованому матеріалу.

Виховна: виховувати пізнавальний інтерес, виховувати толерантність по відношенню один до одного; любов до навколишнього середовища; виховувати екологічну свідомість; формувати природоохоронну компетентність.

Тип уроку: комбінований

Методи та прийоми: словесні (бесіда, розповідь, пояснення), наочні (ілюстрування), практичні (робота з картками, робота з підручником).

Інтерактивні методи: «Посмішка»,  «Віднови слово», «Де хто живе?», «Кубування». 

Обладнання: підручники, зошити з друкованою основою, плакат «Тварини Південної Америки», роздатковий матеріал для роботи в групах.   

Здоров’язберігаючі технології: фізкультхвилинка.

Міжпредметна інтеграція: математика, українська мова, англійська мова.

Література:

  1. Гільберг,  Т. Г. Природознавсвто [Текст] : підручн. для 4 класу загальноосвітн. навч. закл. / Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак. – К. : Вид-во «Генеза», 2011. –162с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перебіг уроку

I Організація класу

  • Привітання
  • Перевірка присутніх та готовність до уроку
  • Налаштування на гарний настрій

Жеребкування

(жеребкування за кольорами: зелений, червоний, жовтий)

Сьогодні ми будемо працювати в групах. Перед початком уроку ви отримали кольоровий ярлик. Будь-ласка покажіть свої ярлики. Сьогодні на уроці ви будете працювати у групах. Тому будь ласка знайдіть свій стіл з вашим кольоровим ярликом. На сьогодні це буде ваша робоча локація. 

Метод «Посмішка»

Давайте один одному подаруємо свою посмішку. Посміхніться один одному та зігрійте обіймами.

  • Ви налаштувались на гарну роботу?
  • Отож, розпочинаємо!

Вправа «Синоптик»

(проводить черговий класу)

  • Яка сьогодні дата?
  • Який місяць?
  • День тижня.
  • Яка завершується пора року? Яка наступна пора року?
  • Що сьогодні відзначається в Україні та у світі?
  • Народні свята сьогоднішнього дня.

II. Перевірка домашнього завдання.

Фронтальна бесіда

  1. Робота біля карти.
  • Який материк ми почали вивчати на минулому уроці?
  • Якими океанами омивається материк Південна Америка: на заході, на сході? (Атлантичний і Тихий океан)
  • Які гори простягаються територією Південної Америки? Як їх ще називають? (Анди, «Мідні гори»)
  • Яка найбільша річка світу протікає по території Південної Америки? (Амазонка)
  • Яке ви знаєте найбільше озеро материка? (Маракайбо, Тітікака)
  • Хто є корінними населенням Південної Америки? (індіанці, африканські негри та європейці) 

III Мотивація до навчання. Повідомлення теми та мети уроку

Робота з презентацією

(Слайд: помідори, картопля, кукурудза)

Чи звичні для вас ці овочі? А чи знали ви, що вони були окультурені та  завезені саме з Південної Америки?

Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати Південну Америку та поринемо в незвичайний природний світ цього чудового материка. Дізнаємося багато цікавої інформації про рослинний та тваринний світ Південної Америки.

IV Вивчення нового матеріалу

 Розповідь вчителя

(робота з презентацією)

Тваринний світ Південної Америки характеризується наявністю великої кількості тих видів, які характерні саме для цього материка (ендеміки). В Південній Америці зустрічаються представники сумчастих. На території цього континенту мешкають близько 600 ссавців, понад 900 амфібії та велика кількість різних видів птахів – 1700 видів.

Найбільшою різноманітністю і багатством тваринного світу відрізняються вологі екваторіальні та тропічні ліси. Більшість їх мешканців добре пристосувались до життя на деревах. Серед них чіпкохвості мавпи, лінивці, опосуми, мурахоїди та багато дрібних мавпочок.

Серед котячих тут ягуар та оцелот вважаються основними хижаками, які переховуються в кронах дерев, вистежуючи здобич.

Серед птахів характерними для цього материка є тукани, гоацини, папуги ара та різноманітні колібрі, яких тут нараховується 319 видів.

Багато отруйних змій, серед яких вирізняються аспіди, карарака та суруруку. Серед ящірок характерні ігуани, ядозуби та сцинки.

Особливо багато в Південній Америці комах, серед яких видовим багатством вирізняються метелики. Серед 100 тисяч видів жуків тільки на цьому материку зустрічається найбільший у світі жук титан, довжина якого сягає до 15 см.

У повноводних річках материка можна зустріти ламантинів, річкових дельфінів, анаконду, кайманів та близько 2000 тисяч видів риб, серед яких особливою зажерливістю відрізняється хижа піранья. Необхідно відмітити, що найбільшим багатством і різноманітністю характеризується тваринний світ найбільш повноводної річки світу Амазонки. Необхідно відмітити, що найбільшим багатством і різноманітністю характеризується тваринний світ найбільш повноводної річки світу Амазонки. Вологі тропічні ліси північної частини материка досі вражають багатством видів, і сьогодні вчені продовжують відкривати тут нові види рослин. У цих лісах зустрічаються різні види пальм, динне дерево. На 10 квадратних кілометрів цього лісу припадає 750 видів дерев і 1500 видів квітів. Ліс настільки густий, що пересуватися по ньому надзвичайно важко, ускладнюють рух і ліани. В зоні саван тварини в основному ведуть наземний спосіб життя.

 

 

Південноамериканські степи

Сава́на -  тип тропічної, субтропічної і субекваторіальної рослинності, що характеризується поєднанням трав'яного покриву з окремими деревами, групами дерев або чагарниками.

Серед них характерними представниками цього континенту є броненосці, дрібні олені, страус нанду, нутрія, капібара, віскаша та лама гуанако. Основними хижаками цієї природної зони являються пума, саванова лисиця, пампаська кішка та гривастий вовк.

Різноманітний тваринний світ материка дуже постраждав під впливом господарської діяльності людини. Багато видів опинились перед загрозою повного знищення. Тому більшість видів тварин занесені до Червоної книги. Створено ряд природоохоронних територій, серед яких близько 100 національних парків і резерватів. Найбільш відомі природоохоронні території: Лос-Парагуас у Чилі, Ітатіая й Ігуасу в Бразилії, Науель-Уапі та Лос-Гласьярес в Аргентині.

Найбільш типові рослини Південної Америки

(випереджувальне завдання)

Учень 1. Бразильське горіхове дерево

Бразильський горіх - плід південноамериканської рослини, однієї з найбільших дерев тропічного лісу річки Амазонка. Це дерево з незвичайними, схожими на кокос плодами, вперше було відкрито португальськими та іспанськими дослідниками в XVI столітті. Ядра горіхів багаті залізом. Вживання цих плодів нормалізує рівень цукру в крові. Покращують обмін речовин, допомагають зняти втому. Солоні, підсмажені або просто сирі бразильські горішки — вибирайте на свій смак. Також їх можна подрібнити і додати в салати, різні холодні страви або випічку.  Крім цього, в косметології використовують лікувальне масло з плодів бразильського горіха. Така олія загоює рани та виразки, лікує шкірні запалення.

Учень 2. Гевея

Рід вічнозелених дерев. Поширений у тропічних лісах Америки. Найбільш відомий вид — Гевея бразильська – основне джерело натурального каучуку; також з неї виготовляють меблі, які володіють підвищеною міцністю, не гниє і стійка до впливу шкідників. З листя гевеї виготовляють резину. Гевея росте на екваторіальному поясі . У вологих екваторіальних лісах в Південній Америці

Учень 3. Кебрачо

Квебрахо (або кебрачо) - це назва не одного, а цілих трьох видів дерев, які ростуть в субтропіках Південної Америки. Також під цією назвою мають на увазі кору і деревину цих трьох вічнозелених видів: два з них виростають в Болівії, Парагваї, а також на півночі Бразилії і в південній частині Аргентини.

Їх деревина темно-червоного (іноді навіть чорного) відтінку відрізняється високою щільністю, і як наслідок дерево дуже важко зрубати вручну. Звідси і просторічне назву квебрахо - «ламай сокиру». Для рубки цього дерева використовуються сокири з особливо міцних сплавів.

Учень 4. Псіхотрія

Невелике деревце, квіти якого нагадують соковиті яскраво-червоні губи, ніби складені в поцілунок. Всього налічується близько ста видів цієї рослини, і зустріти його можна в Панамі, Еквадорі, Колумбії і на Коста-Ріці. Своїм спокусливим виглядом квітки цієї рослини привертають до себе основних запилювачів - метеликів і колібрі.  Псіхотрія знаходиться під загрозою повного зникнення в зв'язку з неконтрольованими вирубками лісів. Але ви ще можете встигнути застати «гарячі губки», відшукавши їх в латиноамериканських лісах.

Робота в групах

На початку уроку ми об’єдналися в три групи: зелена, жовта та блакитна групи. Перед початком роботи пропоную згадати правила роботи  в групі.

Робота з картками «Правила роботи в групі»

  1. Говоріть по черзі, а не всі одночасно;
  2. Не перебивайте того, хто говорить;
  3. Критикуй ідею, а не особу, що їх висловила;
  4. Поважайте думку інших;

Розподіл обов’язків

Визначте, хто у вас в групі буде головуючим, доповідачем, секретарем, всі інші  - посередники. (30 сек)

  • Головуючий  - капітан.
  • Секретар – веде записи правильного рішення завдання.
  • Посередник – слідкує за часом та роботою членів групи.
  • Доповідач – звітується про виконану роботу.

Зараз ви, працюючи в своїх групах, дізнаєтеся більше про рослинний і тваринний світ материка.

Перша група – «Мовознавці» . Ви будете працювати над тваринним і рослинним світом вологих тропічних лісів. 

Друга група – «Математики» - рослинний і тваринний світ саван.

Третя група –«Іноземці» - рослинний і тваринний світ пустель.

Конверт із завданням

Група 1.  Прочитати цікаві факти про тварин та вставити пропущені літери. З цих літер скласти назву тварини та позначити її на малюнку.

Група 2. Учні отримують карту жителів та рослин саван. Щоб дізнатися назву цієї тварини, їм потрібно вирішити математичні приклади, відповідь яких буде позначати назву тварини в ключі. Учні дізнаються назви та читають цікаві факти про цих тварин та рослин.

Група 3. Учні з цієї групи одержують фотокартки тварин, напроти яких написані назви цих тварин англійською мовою, але букви стоять в неправильному порядку. Їх завдання знайти в імпровізованому словнику правильний варіант написання цього слова та переклад. Знайшовши назви, вони відкривають наступний  конверт з цікавими фактами про цих тварин.

 Захист робіт учнів

Один представник з групи захищає проект, розповідаючи про тварин та рослин регіону, який досліджували.

ФІЗКУЛЬХВИЛИНКА

V. Узагальнення та систематизація знань учнів.

Метод «Так чи ні»

На імпровізованій карті Південної Америки розміщені тварини та рослини кожного регіону,  але деякі з них не правильно розміщенні. Завдання учнів визначити, яка тварина не на своєму місці та відправити її в необхідну природну зону.

Самостійна робота учнів з підручником та зошитом с.78-86

Опрацювавши матеріал в підручнику, учні самостійно виконують наступне завдання:

Завдання 1. Кожна група отримує картку із тваринами  та рослинами материка Південна Америка, але з втраченими їх назвами. Учні повинні знайти назви цих рослин і тварин у підручнику та підписати на картці.

Картка 1.

 ÐŸÐ¾Ñ…ожее изображение Похожее изображение Картинки по запросу какао дерево

Картка 2.

Картинки по запросу выкторыя регыя Картинки по запросу колибри Картинки по запросу кактус бразилыя

Картка 3.

Похожее изображение Картинки по запросу ленивец Картинки по запросу броненосець

Звіт результатів роботи групами

Завдання 2. Кожній групі прийшов лист від відомого мандрівника «Дмитра Комарова». Він просить допомогу в учнів, так як він не встиг підготуватись до подорожі, розповісти  про рослинний і тваринний світ Південної Америки, на що потрібно звернути увагу, з якими тваринами потрібно поводитись обережно та які плоди слід скуштувати. Ця та інша інформація для нього дуже важлива адже він її готує для нового випуску телепередачі «Світ навиворіт».

Кожна група створює опорну схему «Репортаж про тваринний та рослинний світ материка Південна Америка»

Звіт результатів роботи групами

VI. Підсумок уроку. Рефлексія.

Метод «Кубування»

На сторонах кубика речення, які учням потрібно продовжити.

«Сьогодні на уроці я…»

«Я запам’ятав, що…»

«Мені найбільше сподобалося…»

«Найцікавіше було…»

«Мене здивувало, що …»

«Я дізнався, що…»

 

 

Додаток 1

 

 

 

 

ІНОЗЕМЦІ

F:\уроки практика\природа\іноземці\іноземці.JPG

 

МАТЕМАТИКИ

 

F:\уроки практика\природа\математики печать\математика.JPG

 

 

МОВОЗНАВЦІ

 

F:\уроки практика\природа\мовознавці\Слайд1.JPG

 F:\уроки практика\природа\мовознавці\Слайд2.JPG

F:\уроки практика\природа\мовознавці\Слайд3.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

ДОВІДКА ДЛЯ МАТЕМАТИКІВ ТА ІНОЗЕМЦІВ

Математики

550 – страус нанду (Довжина дорослих птахів – до 140 см, вага – до 25 кг. Нанду зовні нагадує страуса, проте майже удвічі дрібніший за нього. Нанду – чудовий бігун, якого не наздожене найкращий кінь; крім того, він уміє надзвичайно спритно петляти на всі боки, збиваючи з пантелику переслідувачів. Звичайний його крок дорівнює 50–60 см. Влаштування гнізда – обов’язок самця.)

877 – дрібний олень Пуду (На перший погляд, Пуду зовсім не схожий на оленя — великого, статного і благородного. Ще б пак! Адже ця тваринка виростає всього на 80-90 см завдовжки і на 30-35 см заввишки. Маса Пуду коливається в межах 7-11 кг. Нині Пуду занесений до Міжнародної Червоної книги і є дуже рідкісним оленем. Ти можеш зустріти його, лише завітавши на острів Чілос або гостюючи на півдні Чилі. Втікаючи від нападника, він може залізати на пологе дерево і скавчати, немов пес.)

620 – квебрахо;

130 – кактуси (Кактуси мають колючки замість листя. Шипи мають дві основні функції: вони запобігають втраті води через транспірацію і тримають рослину в безпеці від тварин. Так як кактуси ростуть в посушливих районах, вони поглинають велику кількість води і зберігають її в стеблах і корінні в періоди посухи. Крім збереження води, стебла відіграють роль фотосинтезу (виробництво продуктів харчування за допомогою сонячного світла і вуглекислого газу).

70 – броненосці (У більшості броненосців панцир складається з окремих обручевідних смуг, які оперізують тіло зверху і з боків)

642 – пума. (Пума – четверта найбільша кішка в світі (після тигра, лева і ягуара)).

 

 

 

 

 

 

 

Іноземці

Shrubs – чагарники;

Cactus – кактус:

Meerkat -  сурікат (У теплий день сурикати люблять грітися на сонці, приймаючи найхимерніші пози. Можуть довго стояти на задніх лапах. У сурикатов є імунітет до деяких отрут, зокрема вони (на відміну від людини) стійкі до отрути скорпіона, що мешкає в пустелі Калахарі. Діючи в команді, сурикати можуть перемогти тварина, набагато сильніше їх самих.)

Camel – верблюд (Якщо верблюд втомився і ліг спати або відпочивати – зрушити його з місця у вас жодним чином не вийде. 200 літрів води – саме стільки води верблюд може випити за один раз. Середня температура тіла верблюда одна з найвищих у тваринному світі.. Вода для них дуже цінний ресурс, тому й розстаються вони з нею не дуже охоче. Гострий недолік їжі в пустелі пристосував верблюдів їсти практично все, що там можна знайти, в тому числі гострі колючки. Верблюди вміють повністю закривати обидві ніздрі, рятуючись таким чином від піщаних бур.)

Scorpion – скорпіон. (Яд скорпіона паралізує головний мозок, нерви серця і грудні м’язи. У слабо отруйного скорпіона – великі клешні і порівняно маленьке жало. У сильно отруйного скорпіона – клішні менше порівняно з величезним жалом на хвості. Крім того, заморожені скорпіони здатні «оживати» , коли вони розморожуються після впливу сонця. Скорпіони також є одним з рідкісних тварин, які можуть пережити ядерний вибух. Скорпіони ведуть нічний спосіб життя (активні вночі). Вдень, вони знаходяться під камінням, листям або в покинутих будівлях.)

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Gadzaman Natasha
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 березня 2019
Переглядів
11331
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку