Урок 4. Стройове положення. Повороти на місці. Рух стройовим і похідним кроком. Повороти під час руху.

Про матеріал
Конспект комбінованого уроку зі стройової підготовки для учнів 10-их класів (хлопців) предмету "Захист України" містить розробку практичного заняття з означеної теми.
Перегляд файлу

П Л А Н  -  К О Н С П Е К Т

уроку з предмету «Захист України» в 10-их класах

учителя Карєва С.Є.

                                                                                                 _________клас              _______________ р.

 

Т  Е  М  А : Розділ 4. Стройова підготовка.

                      Тема 1. Стройові прийоми і рух без зброї.

                      Урок 4. Стройове положення. Повороти на місці. Рух стройовим і    похідним кроком. Повороти під час руху.

МЕТА:

  • ознайомити учнів з правилами виконання стройових прийомів під час руху                    ( навчальна);
  • навчити  виконання рухів стройовим, похідним кроком; удосконалювати навички       виконання раніше вивчених стройових прийомів; тренувати елементи стройової підготовки: рух стройовим та похідним кроком; сприяти формуванню в учнів правильної постави при виконанні повсякденного кроку;   (розвивальна);
  •                                                                                             виховувати дисциплінованість, підтягнутість,  охайність, уважність та наполегливість під час виконання стройових прийомів; сприяти розвитку освітньої готовності до захисту України (виховна).

 

Методи проведення: розповідь, показ, фронтальне опитування з елементами бесіди,  демонстрування нового прийому, відпрацювання його виконання за елементами, практичне виконання, стройове тренування.

 Місце  проведення: стройовий майданчик.

Базові поняття й терміни:стройове положення,  рух стройовим та похідним кроком.

Навчальні питання:

  1. Поняття про стрій та його елементи.
  2. Обов’язки військовослужбовця перед шикуванням і в строю.
  3. Підготовчі та виконавчі команди.
  4. Стройовий та похідний крок.

Форма проведення: практичне заняття.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання та матеріальне забезпечення:

  1. обладнане місце для виконання стройових прийомів;
  2. Стройовий статут З С   України.
  3. Комплект плакатів зі стройової підготовки;
  4. Дзеркало для особистої перевірки правильності виконання стройових прийомів.

Учні мають знати:

  • строї та їх елементи;
  • обов’язки військовослужбовця перед шикуванням і в строю;
  • попередні та виконавчі команди.

Учні повинні вміти:

  • виконувати команди, які подаються в строю;
  • рухатися стройовим і похідним кроком;
  • здійснювати повороти на місці і під час руху;
  • виконувати військове вітання на місці і під час руху.

 

Х І Д  У Р О К У

ВСТУПНА ЧАСТИНА – 10 хвилин.

І. Організаційний етап (вступна частина) –   5  хв.

  1. Шикування особового складу (двошеренговий стрій).
  2. Привітання та доповідь викладачу.
  3. Перевірка готовності до заняття. Огляд зовнішнього вигляду, перевірка присутності учнів на заняттях.
  4. Оголошення теми та мети уроку.

 

ІІ . Тренування особового складу – 5 хв.

 

Тренування у виконанні стройових прийомів на місці: виконання команд                  « СТАВАЙ! РІВНЯЙСЬ! СТРУНКО! ВІЛЬНО! Ліво-РУЧ!, Право-РУЧ, Кру-ГОМ! Відділення – РОЗІЙДИСЬ! Відділення – ДО МЕНЕ! В одну шеренгу –ШИКУЙСЬ! Відділення, на перший та  другий – РОЗПОДІЛИСЬ! Відділення, у дві шеренги – ШИКУЙСЬ!  Відділення, в одну шеренгу – ШИКУЙСЬ! 

Дії викладача: Звертає увагу на одночасне та якісне виконання, виправляє помилки. 

                                    ОСНОВНА ЧАСТИНА – 30 хвилин.

ІІІ. Актуалізація опорних знань зі стройової підготовки та мотивація навчальної  діяльності: фронтальне  опитування особового складу з елементами бесіди (узагальнення знань, отриманих на минулих заняттях; перевірка виконання домашнього завдання).

Слово вчителя.  Більшість уроків із предмета «Захист Вітчизни» починаються із шикування на стройовому майданчику, де проводиться стройове тренування.

Зараз ви знаходитесь у розгорнутому одношеренговому строю. Струнко!  Перше навчальне питання: «Поняття про стрій та його елементи». Вільно!  

  • Що таке стрій? Стрій – це визначене Стройовим статутом ЗСУ розміщення  військовослужбовців, підрозділів і частин для спільних дій у пішому порядку або на машинах.
  • Щоб уміти швидко і правильно діяти в строю, рядовий повинен знати його елементи.  Які елементи строю вам уже відомі?
  • Шеренга – це …стрій, у якому військово службовці розміщені один біля одного на одній лінії.
  • Двошеренговий стрій – це…стрій, у якому військовослужбовці іншої шеренги на відстані одного кроку; шеренги поділяються на першу та другу.
  • Глибина строю – це …відстань від першої шеренги до останньої шеренги.
  • Фланг – це …правий (лівий) край строю. Під час поворотів строю назви флангів не змінюються.
  • Ширина строю – це …відстань між флангами.
  • Фронт – це …бік строю, до якого військовослужбовці повернені обличчям, а машини – лобовою частиною.
  • Тил строю – це…сторона, протилежна фронту.
  • Інтервал – це …відстань по фронту між військовослужбовцями, підрозділами та машинами.
  • Дистанція – це … відстань у глибину між військовослужбовцями, підрозділами та машинами.
  • Ряд – це…два військовослужбовці, що стоять у двошеренговому строю один за одним.
  • Розгорнутий стрій – це…шикування підрозділів в одну лінію по фронту в одно- шеренговому та двошеренговому строю (або в лінію машин, або в лінію колон) з інтервалами, визначеними Стройовим статутом ЗСУ або командиром.
  • Похідний стрій – це… шикування підрозділів у колонах один за одним на дистанціях, визначеними Стройовим статутом ЗСУ або командиром.
  • Напрямний – це…військовослужбовець (підрозділ, машина), що рухається на чолі строю у визначеному напрямі.
  • Замикаючий – це… військовослужбовець (підрозділ, машина), що рухається останнім (останньою) у колоні.
  • Стройове положення приймають за командою «СТРУНКО!» ,що означає триматися прямо, без напруження, підбори поставити разом, а носки розвести по лінії фронту на ширину стопи; ноги в колінах випрямити, але не напружувати їх, груди підняти, а все тіло трохи подати вперед; живіт втягти; плечі розвернути; руки  опустити так, щоб кисті, повернені долонями всередину, були збоку стегон, а напівзігнуті пальці торкалися стегна; голову тримати високо й прямо, не виставляючи підборіддя; дивитися перед собою; бути готовим до негайної дії.
  • Стройове положення на місці приймають без команди… під час віддання й отримання наказу, доповіді, виконання Державного Гімну України, а також під час військового вітання й подання команд.

Слово вчителя.  Для успішного виконання прийомів і дій військовослужбовець повинен знати свої обов’язки перед шикуванням і в строю. Струнко!  Друге  навчальне питання: «Обов’язки військовослужбовця перед шикуванням і в строю. Стаття 26 Стройового статуту ЗСУ». Вільно!

  • Перевірити справність своєї зброї, боєприпасів, засобів захисту, обмундирування і спорядження.
  • Мати акуратну зачіску, охайно заправляти обмундирування, правильно надівати спорядження.
  • Допомагати товаришеві усунути помічені недоліки.
  • Знати своє місце в строю, вміти шикуватися швидко, без метушні.
  • Під час руху зберігати рівняння, інтервали і дистанцію, не виходити зі строю без дозволу.
  • В строю без дозволу не розмовляти, дотримуватися цілковитої тиші, пильнувати за наказами і командами свого командира, виконувати їх швидко і точно.
  • Передавати накази, команди, сигнали без перекручень, гучно й чітко.
  • Як повинен починатись урок із предмета «Захист України»?  Урок  повинен починатися із шикування, далі – переміщення, рух взводу  та інші дії, тому ви повинні знати команди, які командири подають голосом.
  •  ( підготовча та виконавча )
  • Слово вчителя.  Третє  навчальне питання: «Які бувають команди? Мета  команд?» Згідно Стройового статуту ЗСУ статті 17 команди поділяються на підготовчі та виконавчі.
  • Підготовча (попередня) команда подається чітко, гучно й протяжно, щоб військовослужбовці зрозуміли, яких спільних дій вимагає від них командир. За підготовчою командою військовослужбовці, які перебувають у строю – приймають стройове положення; які рухаються – переходять на стройовий крок; а які знаходяться поза строємповертаються в бік начальника та приймають стройове положення.  
  • Виконавча команда подається після паузи гучно, уривчасто й чітко. Така команда виконується негайно та точно. З метою привернути увагу підрозділу або окремого військовослужбовця в підготовчій команді в разі потреби називається підрозділ або військове звання військовослужбовця. Під час виконання прийомів зі зброєю в підготовчій команді може визначатися назва зброї («Автомати – на ГРУДИ, кулемети – на РЕМІНЬ»).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Дії керівника : розповідь.  Стройовий крок – це один із найскладніших стройових прийомів, виконання якого вимагає від учнів особливої зібраності, підтягнутості, координації рухів рук і ніг».

Стройовий крок застосовується:

  • Під час проходження підрозділів урочистим маршем;
  • Під час виконання ними військового вітання під час руху;
  • Під час підходу військовослужбовця до начальника та відходу від нього;
  • Під час виходу зі строю та повернення на місце, а також під час занять зі стройової підготовки.

Похідний крок застосовується в усіх інших випадках.

Правильне виконання елементів стройового та похідного кроку вимагає від  юнака міцної фізичної підготовки, сприяє правильної осанки.

Нормальна швидкість  стройовим кроком – 110-120 кроків за хвилину. Довжина кроку  -  70-80 см.

Рух стройовим кроком починається за командою: стройовим кроком – РУШ! 

  • за підготовчою командою слід подати корпус трохи вперед, перенести вагу тіла більше на праву ногу, зі збереженням рівноваги;
  • за виконавчою командою почати рух  з лівої ноги повним кроком;
  • під час руху стройовим кроком голову та корпус тримати прямо, дивитись вперед.
    1. Дії учнів:  учні в  одношеренговому строю слухають розповідь і виконують команди.

Після розповіді учителя про стройовий крок  треба показати  виконання стройового кроку по елементам.

                           Перша  підготовча вправа:

За рахунком – роби – раз  учні згинають руки в ліктях, рухаючи ними від плеча вздовж тіла так, щоб кисть руки піднімалась вище застібки поясу на ширину долоні й були на відстані долоні від тіла; водночас ліва рука відводиться  назад до упору в плечовому суглобі. Пальці рук мають бути напівзігнути, а лікоть правої руки ледь піднятий.

За рахунком  -  роби   -  два    учні  роблять рух лівою рукою вперед, а правою, починаючи від плеча, назад до упору.

                         Друга   підготовча  вправа:

За попередньою командою -- Кроком  --  учні подають корпус тіла трохи вперед, переносячи вагу тіла трохи  більше на праву ногу і утримуючи рівновагу. За командою для виконання  -- РУШ—та за рахунком  -- РАЗ – вони  починають рух з лівої ноги повним  кроком, виносячи ногу з відтягнутим  носком ( при  цьому ступня розташована паралельно до землі ) на висоту 15-20 см від землі. Робиться пауза, щоб учитель виправив помилки. За рахунок –ДВА—учні ставлять ліву ногу твердо на всю ступню.  Одночасно з кроком учні роблять рух правою рукою вперед, а лівою назад. За наступним рахунком –РАЗ—рух повторюється з правої ноги і так далі.

Показ руху стройовим кроком у цілому, потім окремо  відпрацювання прийому з елементами : подання команди --  рух руками, роби – раз! Роби – два! З метою відпрацювання в цілому додання кроку на місці. Подання команди: --- Рух руками з кроком на місці, роби –раз, роби---два. Звертати під час тренування особливу  уваги на правильний рух,  положення рук , положення тіла та голови ( плечі розвернути, груди підняти, живіт втягти, голову тримати високо й прямо, не виставляючи підборіддя, дивитися перед собою )

Після відпрацювання вправ окремо відпрацьовується вправа на два рахунки, для чого подається команда – строєним кроком, роздільно, на два рахунки, кроком—РУШ!, що супроводжується рахунком  -- Раз, два, раз, два—із паузою після руху на – РАЗ—кожному учню вказую на помилки. Після цього – подання команди для руху стройовим кроком на кожен рахунок без паузи. Початок вивчення руху стройовим кроком із темпом 60 – 70  кроків за хвилину із подальшим збільшенням темпу руху до  110 – 120 кроків за хвилину.

  1. Тренування руху стройовим та похідним кроком у складі відділень (Закріплення вивченого матеріалу, стройових прийомів).

Під час руху похідним кроком ногу виносити вільно, не відтягуючи носка, і ставити її на землю, як під час звичайної ходьби, руками здійснювати вільні рухи біля тулуба.  Під час руху похідним кроком за командою «Струнко!» слід перейти на стройовий крок, а за командою «Вільно!» - на похідний крок.

 

               ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА – 5 хвилин.

 

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів.

 

1. Нагадування теми, навчально-виховної мети та ступенів її досягнення.

2. Перевірка ступеня засвоєння учнями нового матеріалу:

Питання для закріплення:

  • Назвіть ситуації, коли застосовується стройовий  і похідний крок.
  • Назвіть основні правила руху стройовим кроком.

 

VІ. Підбиття підсумків уроку.

1.Таким чином, ми з вами ознайомились зі строєм взводу, його елементами, командами, зі стройовим та похідним кроком і можемо їх виконувати.

2. Загальна оцінка класу.

3. Відзнака кращих учнів на заняття, оголошення оцінок.

      4.  Що було незрозумілого? Які є запитання до мене?

VІІ. Домашнє завдання:

  • Опрацювати тему за підручником ( стор. 54 - 57 ) Гарасимів І. М. Захист Вітчизни : підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту. // І. М. Гарасимів, К. О. Пашко, М. М. Фука, Ю. П. Щирба. — Тернопіль : Астон, 2018. — 256 с.
  • Дома перед дзеркалом відпрацювати стройовий крок ( кожному учню вказати недоліки), стройові прийоми.

 

 

Конспект підготував учитель Карєв С.Є._____________

 

1

 

doc
До підручника
Захист Вітчизни (рівень стандарту) 10 клас (Пашко К.О., Герасимів І.М., Щирба Ю.П., Фука М.М.)
Додано
7 січня 2021
Переглядів
10400
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку