П Л А Н - К О Н С П Е К Т
уроку з предмету «Захист України» в 10-их класах
учителя Карєва С.Є.
_________клас _______________ р.
Т Е М А : Розділ 4. Стройова підготовка.
Тема 1. Стройові прийоми і рух без зброї.
Урок 4. Стройове положення. Повороти на місці. Рух стройовим і похідним кроком. Повороти під час руху.
МЕТА:
-
ознайомити учнів з правилами виконання стройових прийомів під час руху ( навчальна);
-
навчити виконання рухів стройовим, похідним кроком; удосконалювати навички виконання раніше вивчених стройових прийомів; тренувати елементи стройової підготовки: рух стройовим та похідним кроком; сприяти формуванню в учнів правильної постави при виконанні повсякденного кроку; (розвивальна);
-
виховувати дисциплінованість, підтягнутість, охайність, уважність та наполегливість під час виконання стройових прийомів; сприяти розвитку освітньої готовності до захисту України (виховна).
Методи проведення: розповідь, показ, фронтальне опитування з елементами бесіди, демонстрування нового прийому, відпрацювання його виконання за елементами, практичне виконання, стройове тренування.
Місце проведення: стройовий майданчик.
Базові поняття й терміни:стройове положення, рух стройовим та похідним кроком.
Навчальні питання:
-
Поняття про стрій та його елементи.
-
Обов’язки військовослужбовця перед шикуванням і в строю.
-
Підготовчі та виконавчі команди.
-
Стройовий та похідний крок.
Форма проведення: практичне заняття.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та матеріальне забезпечення:
-
обладнане місце для виконання стройових прийомів;
-
Стройовий статут З С України.
-
Комплект плакатів зі стройової підготовки;
-
Дзеркало для особистої перевірки правильності виконання стройових прийомів.
Учні мають знати:
-
строї та їх елементи;
-
обов’язки військовослужбовця перед шикуванням і в строю;
-
попередні та виконавчі команди.
Учні повинні вміти:
-
виконувати команди, які подаються в строю;
-
рухатися стройовим і похідним кроком;
-
здійснювати повороти на місці і під час руху;
-
виконувати військове вітання на місці і під час руху.
Х І Д У Р О К У
ВСТУПНА ЧАСТИНА – 10 хвилин.
І. Організаційний етап (вступна частина) – 5 хв.
-
Шикування особового складу (двошеренговий стрій).
-
Привітання та доповідь викладачу.
-
Перевірка готовності до заняття. Огляд зовнішнього вигляду, перевірка присутності учнів на заняттях.
-
Оголошення теми та мети уроку.
ІІ . Тренування особового складу – 5 хв.
Тренування у виконанні стройових прийомів на місці: виконання команд « СТАВАЙ! РІВНЯЙСЬ! СТРУНКО! ВІЛЬНО! Ліво-РУЧ!, Право-РУЧ, Кру-ГОМ! Відділення – РОЗІЙДИСЬ! Відділення – ДО МЕНЕ! В одну шеренгу –ШИКУЙСЬ! Відділення, на перший та другий – РОЗПОДІЛИСЬ! Відділення, у дві шеренги – ШИКУЙСЬ! Відділення, в одну шеренгу – ШИКУЙСЬ!
Дії викладача: Звертає увагу на одночасне та якісне виконання, виправляє помилки.
ОСНОВНА ЧАСТИНА – 30 хвилин.
ІІІ. Актуалізація опорних знань зі стройової підготовки та мотивація навчальної діяльності: фронтальне опитування особового складу з елементами бесіди (узагальнення знань, отриманих на минулих заняттях; перевірка виконання домашнього завдання).
Слово вчителя. Більшість уроків із предмета «Захист Вітчизни» починаються із шикування на стройовому майданчику, де проводиться стройове тренування.
Зараз ви знаходитесь у розгорнутому одношеренговому строю. Струнко! Перше навчальне питання: «Поняття про стрій та його елементи». Вільно!
-
Що таке стрій? Стрій – це визначене Стройовим статутом ЗСУ розміщення військовослужбовців, підрозділів і частин для спільних дій у пішому порядку або на машинах.
-
Щоб уміти швидко і правильно діяти в строю, рядовий повинен знати його елементи. Які елементи строю вам уже відомі?
-
Шеренга – це …стрій, у якому військово службовці розміщені один біля одного на одній лінії.
-
Двошеренговий стрій – це…стрій, у якому військовослужбовці іншої шеренги на відстані одного кроку; шеренги поділяються на першу та другу.
-
Глибина строю – це …відстань від першої шеренги до останньої шеренги.
-
Фланг – це …правий (лівий) край строю. Під час поворотів строю назви флангів не змінюються.
-
Ширина строю – це …відстань між флангами.
-
Фронт – це …бік строю, до якого військовослужбовці повернені обличчям, а машини – лобовою частиною.
-
Тил строю – це…сторона, протилежна фронту.
-
Інтервал – це …відстань по фронту між військовослужбовцями, підрозділами та машинами.
-
Дистанція – це … відстань у глибину між військовослужбовцями, підрозділами та машинами.
-
Ряд – це…два військовослужбовці, що стоять у двошеренговому строю один за одним.
-
Розгорнутий стрій – це…шикування підрозділів в одну лінію по фронту в одно- шеренговому та двошеренговому строю (або в лінію машин, або в лінію колон) з інтервалами, визначеними Стройовим статутом ЗСУ або командиром.
-
Похідний стрій – це… шикування підрозділів у колонах один за одним на дистанціях, визначеними Стройовим статутом ЗСУ або командиром.
-
Напрямний – це…військовослужбовець (підрозділ, машина), що рухається на чолі строю у визначеному напрямі.
-
Замикаючий – це… військовослужбовець (підрозділ, машина), що рухається останнім (останньою) у колоні.
-
Стройове положення приймають за командою «СТРУНКО!» ,що означає… триматися прямо, без напруження, підбори поставити разом, а носки розвести по лінії фронту на ширину стопи; ноги в колінах випрямити, але не напружувати їх, груди підняти, а все тіло трохи подати вперед; живіт втягти; плечі розвернути; руки опустити так, щоб кисті, повернені долонями всередину, були збоку стегон, а напівзігнуті пальці торкалися стегна; голову тримати високо й прямо, не виставляючи підборіддя; дивитися перед собою; бути готовим до негайної дії.
-
Стройове положення на місці приймають без команди… під час віддання й отримання наказу, доповіді, виконання Державного Гімну України, а також під час військового вітання й подання команд.
Слово вчителя. Для успішного виконання прийомів і дій військовослужбовець повинен знати свої обов’язки перед шикуванням і в строю. Струнко! Друге навчальне питання: «Обов’язки військовослужбовця перед шикуванням і в строю. Стаття 26 Стройового статуту ЗСУ». Вільно!
-
Перевірити справність своєї зброї, боєприпасів, засобів захисту, обмундирування і спорядження.
-
Мати акуратну зачіску, охайно заправляти обмундирування, правильно надівати спорядження.
-
Допомагати товаришеві усунути помічені недоліки.
-
Знати своє місце в строю, вміти шикуватися швидко, без метушні.
-
Під час руху зберігати рівняння, інтервали і дистанцію, не виходити зі строю без дозволу.
-
В строю без дозволу не розмовляти, дотримуватися цілковитої тиші, пильнувати за наказами і командами свого командира, виконувати їх швидко і точно.
-
Передавати накази, команди, сигнали без перекручень, гучно й чітко.
-
Як повинен починатись урок із предмета «Захист України»? Урок повинен починатися із шикування, далі – переміщення, рух взводу та інші дії, тому ви повинні знати команди, які командири подають голосом.
-
( підготовча та виконавча )
-
Слово вчителя. Третє навчальне питання: «Які бувають команди? Мета команд?» Згідно Стройового статуту ЗСУ статті 17 команди поділяються на підготовчі та виконавчі.
-
Підготовча (попередня) команда подається чітко, гучно й протяжно, щоб військовослужбовці зрозуміли, яких спільних дій вимагає від них командир. За підготовчою командою військовослужбовці, які перебувають у строю – приймають стройове положення; які рухаються – переходять на стройовий крок; а які знаходяться поза строєм – повертаються в бік начальника та приймають стройове положення.
-
Виконавча команда подається після паузи гучно, уривчасто й чітко. Така команда виконується негайно та точно. З метою привернути увагу підрозділу або окремого військовослужбовця в підготовчій команді в разі потреби називається підрозділ або військове звання військовослужбовця. Під час виконання прийомів зі зброєю в підготовчій команді може визначатися назва зброї («Автомати – на ГРУДИ, кулемети – на РЕМІНЬ»).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
-
Дії керівника : розповідь. Стройовий крок – це один із найскладніших стройових прийомів, виконання якого вимагає від учнів особливої зібраності, підтягнутості, координації рухів рук і ніг».
Стройовий крок застосовується:
-
Під час проходження підрозділів урочистим маршем;
-
Під час виконання ними військового вітання під час руху;
-
Під час підходу військовослужбовця до начальника та відходу від нього;
-
Під час виходу зі строю та повернення на місце, а також під час занять зі стройової підготовки.
Похідний крок застосовується в усіх інших випадках.
Правильне виконання елементів стройового та похідного кроку вимагає від юнака міцної фізичної підготовки, сприяє правильної осанки.
Нормальна швидкість стройовим кроком – 110-120 кроків за хвилину. Довжина кроку - 70-80 см.
Рух стройовим кроком починається за командою: стройовим кроком – РУШ!
-
за підготовчою командою слід подати корпус трохи вперед, перенести вагу тіла більше на праву ногу, зі збереженням рівноваги;
-
за виконавчою командою почати рух з лівої ноги повним кроком;
-
під час руху стройовим кроком голову та корпус тримати прямо, дивитись вперед.
-
Дії учнів: учні в одношеренговому строю слухають розповідь і виконують команди.
Після розповіді учителя про стройовий крок треба показати виконання стройового кроку по елементам.
Перша підготовча вправа:
За рахунком – роби – раз учні згинають руки в ліктях, рухаючи ними від плеча вздовж тіла так, щоб кисть руки піднімалась вище застібки поясу на ширину долоні й були на відстані долоні від тіла; водночас ліва рука відводиться назад до упору в плечовому суглобі. Пальці рук мають бути напівзігнути, а лікоть правої руки ледь піднятий.
За рахунком - роби - два учні роблять рух лівою рукою вперед, а правою, починаючи від плеча, назад до упору.
Друга підготовча вправа:
За попередньою командою -- Кроком -- учні подають корпус тіла трохи вперед, переносячи вагу тіла трохи більше на праву ногу і утримуючи рівновагу. За командою для виконання -- РУШ—та за рахунком -- РАЗ – вони починають рух з лівої ноги повним кроком, виносячи ногу з відтягнутим носком ( при цьому ступня розташована паралельно до землі ) на висоту 15-20 см від землі. Робиться пауза, щоб учитель виправив помилки. За рахунок –ДВА—учні ставлять ліву ногу твердо на всю ступню. Одночасно з кроком учні роблять рух правою рукою вперед, а лівою назад. За наступним рахунком –РАЗ—рух повторюється з правої ноги і так далі.
Показ руху стройовим кроком у цілому, потім окремо відпрацювання прийому з елементами : подання команди -- рух руками, роби – раз! Роби – два! З метою відпрацювання в цілому додання кроку на місці. Подання команди: --- Рух руками з кроком на місці, роби –раз, роби---два. Звертати під час тренування особливу уваги на правильний рух, положення рук , положення тіла та голови ( плечі розвернути, груди підняти, живіт втягти, голову тримати високо й прямо, не виставляючи підборіддя, дивитися перед собою )
Після відпрацювання вправ окремо відпрацьовується вправа на два рахунки, для чого подається команда – строєним кроком, роздільно, на два рахунки, кроком—РУШ!, що супроводжується рахунком -- Раз, два, раз, два—із паузою після руху на – РАЗ—кожному учню вказую на помилки. Після цього – подання команди для руху стройовим кроком на кожен рахунок без паузи. Початок вивчення руху стройовим кроком із темпом 60 – 70 кроків за хвилину із подальшим збільшенням темпу руху до 110 – 120 кроків за хвилину.
-
Тренування руху стройовим та похідним кроком у складі відділень (Закріплення вивченого матеріалу, стройових прийомів).
Під час руху похідним кроком ногу виносити вільно, не відтягуючи носка, і ставити її на землю, як під час звичайної ходьби, руками здійснювати вільні рухи біля тулуба. Під час руху похідним кроком за командою «Струнко!» слід перейти на стройовий крок, а за командою «Вільно!» - на похідний крок.
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА – 5 хвилин.
V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів.
1. Нагадування теми, навчально-виховної мети та ступенів її досягнення.
2. Перевірка ступеня засвоєння учнями нового матеріалу:
Питання для закріплення:
-
Назвіть ситуації, коли застосовується стройовий і похідний крок.
-
Назвіть основні правила руху стройовим кроком.
VІ. Підбиття підсумків уроку.
1.Таким чином, ми з вами ознайомились зі строєм взводу, його елементами, командами, зі стройовим та похідним кроком і можемо їх виконувати.
2. Загальна оцінка класу.
3. Відзнака кращих учнів на заняття, оголошення оцінок.
4. Що було незрозумілого? Які є запитання до мене?
VІІ. Домашнє завдання:
-
Опрацювати тему за підручником ( стор. 54 - 57 ) Гарасимів І. М. Захист Вітчизни : підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту. // І. М. Гарасимів, К. О. Пашко, М. М. Фука, Ю. П. Щирба. — Тернопіль : Астон, 2018. — 256 с.
-
Дома перед дзеркалом відпрацювати стройовий крок ( кожному учню вказати недоліки), стройові прийоми.
Конспект підготував учитель Карєв С.Є._____________