Урок 4. Тема. Максим і Мирослава – сміливі і мужні патріоти

Про матеріал
Мета уроку: розкрити патріотичний мотив твору, його зв’язок із розгортанням сюжету; охарактеризувати образи Максима і Мирослави, визначити їхні моральні якості, ставлення до рідного краю; формувати кругозір школярів, активну життєву позицію. Методи і прийоми: розповідь, бесіда, робота з текстом, демонстрація фільму, рольова гра, словникова робота, інтерактивна технологія «Мікрофон», літературне моделювання Засоби навчання: окреме видання повісті «Захар Беркут», ілюстрації до повісті, літературна модель, фільм 3 «Захар Беркут», літературна скринька КоваленкоЛ.Т.Українська література. Піручник для 7-го класу. – К., 2016
Перегляд файлу

Урок 4.  Тема. Максим і Мирослава – сміливі і мужні патріоти

Мета: формувати предметні компетентності:   розкрити патріотичний мотив твору, його зв’язок із розгортанням сюжету; охарактеризувати образи Максима і Мирослави, визначити їхні моральні якості, ставлення до рідного краю; формувати кругозір школярів, активну життєву позицію;

формувати ключові компетентності: розвивати вміння характеризувати та порівнювати риси літературних героїв, творче мислення, інтелектуальну активність, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння аналізувати, співставляти, робити висновки;

формувати емоційно-ціннісне ставлення: виховувати кращі людські риси на прикладі образів Максима і Мирослави; почуття патріотизму і національної гордості за землю, на якій народилися тухольці, любов до рідного краю, стійкість, незламність, волелюбність, мужність, вірність у дружбі і  коханні,позитивні людські якості, формувати активну громадянську позицію

Цілі :

Учні знатимуть:зміст повісті «Захар Беркут»;

Учні вмітимуть:характеризувати образ Максима і Мирослави, давати відповіді на поставлені питання, добирати цитати для характеристики та підтвердження власних думок, визначати, кому з героїв належать цитати висловити власні думки, почуття, робити висновки, створювати літературну модель;

Методи і прийоми: розповідь, бесіда, робота з текстом, демонстрація фільму,  рольова гра, словникова робота,  інтерактивна технологія «Мікрофон», літературне моделювання 

Засоби навчання:  окреме видання повісті «Захар Беркут», ілюстрації до повісті, літературна модель, фільм 3 «Захар Беркут», літературна скринька КоваленкоЛ.Т.Українська література. Піручник для 7-го класу. – К., 2016

Тип уроку: комбінований   

Перебіг уроку

  1. Актуалізація опорних знань.
  • Літературна скринька (Учні витягують картку з скриньки, на якій записані  цитати з повісті «Захар Беркут»).
  • Дати відповідь, кому з героїв належать слова.

«Раз умирати кождому, але славно вмирати – се не кождому случається» (З.Беркуту)

«Життя в неволі нічого не варте – краще смерть» (Максимові)

«Я не стану зрадницею свого краю!» (Мирославі)

«Не відбити, але розбити їх – се повинна бути наша мета!» (З.Беркуту).

 «Ми над усе любимо свій кутик, - коли б так кожний інший любив свій кутик, то певно всі люди жили б на світі спокійно й щасливо». (Максимові)

«Хто має браму, той має й хату!» ( Мирославі)

« …на чистім полі вони проти нас, мов миш проти кота» (Т.Вовку)

 «Раз мати породила, раз і гинути прийдеться» (Бурунді)

2 .  Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.

3. Сприймання й засвоєння учнями нового матеріалу. ( Новий матеріал опрацьовується через перевірку домашнього завдання випереджувального характеру. Кожна група розповідає, аналізує за поданим планом образи Максима і Мирослави, наводить приклади цитат. Учитель коректує, доповнює відповіді учнів)

  • Бесіда  (Орієнтовні питання для І групи з метою корекції розповіді)

Хто такий Максим? Коли вперше ви зустрічаєтесь з ним у творі?
Як тухольці ставилися до Максима?
Де познайомилися Максим і Мирослава?
Яким чином Максим опинився у ворожому таборі?
Чи можна молодого Беркута вважати зрадником?
Чи буде Максим продовжувати справу батька?
Якими рисами характеру наділив І.Франко свого героя? Які з них ви хотіли б мати? Чому?

  • Бесіда  (Орієнтовні питання для  ІІ групи з метою корекції розповіді)
  • Хто виховував дочку боярина? Як це вплинуло на її характер, поведінку?
  • Як Мирослава поводила себе під час полювання?
  • Через що дочка не розуміла свого батька? Як вона сприймала його зраду?
  • Як Мирослава висловилася батьку про його рішення зрадити країну?       («Гнів проти тухольців засліпив тебе і пхає тебе до загибелі. Нехай і так, що ми нещасливі – а чи для того мусимо бути зрадниками свого краю? Ні, радше згинути нам із голоду під плотом!» )
  • Про що думала Мирослава, перебуваючи з батьком у таборі ворога? («Я не піду дальше. Я не стану зрадницею свого народу! Я покину батька, коли не зможу відвести його від його проклятого наміру»)
  • Чому Мирослава відстоювала інтереси тухольців?
  • Як Захар Беркут ставився до Мирослави?
  • Робота з текстом  
  • У  І розділ знайдіть описи Максима і Мирослави ?
  • Як зароджуються почуття між Максимом і Мирославою?
  • Яким виглядає ворожий табір очима Мирослави?  (асоціація з пеклом, «криваве море, якому немає сили опертися»). - VІ розділ
  • Демонстрація фільму 3 «Захар Беркут» (зустріч Мирослави і Максима, що перебував у полоні) - 3'03 хв
  • Рольова гра «Перевтілення» (для творчих дітей)
    Докладний переказ уривків від імені Максима і Мирослави про їхнє перебування у ворожому стані (мета завдання: передати внутрішній стан героїв, їхні думки і переживання, розпач, біль, страждання).
  • Бесіда  

Що найбільше гнітило героїв у ворожому таборі?
Як кожен з персонажів намагається боротися з ворогом?
Які риси характеру виявляють Максим і Мирослава, перебуваючи у полоні?

  • За яких умов і про кого були сказані слова?

«Занадто ти високо піднявся на крилах гордості, — але уважай! Доля звичайно тих найвище підносить, кого думає найнижче зіпхнути». (Максим Беркут про Тугара Вовка після його гордовитої відмови віддати за нього Мирославу);

«...Я дочка зрадника, може, й сама зрадниця! Так, тату! Ти дуже хитрий, такий хитрий, що аж себе самого перехитрив!.. Ти вбив моє щастя». (Мирослава дорікала батькові, коли той прийшов проститися з нею перед походом на Тухлю?  )

«Тій не жаль би бути мужем». (Тухольці про Мирославу);

  • Продовжіть уривок. Кому належать ці слова?

 - «Вночі, перед тим днем, коли ми мали рушати на ведмедів, мені...

 (приснилась мати»)                       (Сон Мирослави);

- «Мовчав досі, то ...  (мовчи й довіку»). (Тугар Вовк, вбиваючи свідка на суді);

- «У мене пута на руках, а в тебе ... (на душі»). (Максим про Тугара Вовка.)

  • Інтерактивна технологія «Мікрофон». 
    Учні стисло висловлюють власні думки, відповідаючи на питання.
    Який ідеал втілив І.Франко в образі Максима?
    Чому, за твердженням літературознавців, образ Мирослави трагічний?
  • Чи притаманний героїм Максимові і Мирославі?
  • Словникова робота

Героїзм (від грецьк. hērōs) – здійснення видатних за своїм суспільним значенням дій, які відповідають інтересам народних мас і вимагають від людини особистої мужності, стійкості, готовності до самопожертви.

  • Робота над створенням літературної моделі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Зачитування творчих робіт, виконаних вдома "«Сила народу в єдності»

 

  • 4. Підведення підсумку уроку.  Рефлексія і оцінювання.

Анкетування (письмова робота).

  • 1. Чого я навчився на уроці?
  • 2. Що було найцікавішим і чому?
  • 3. Які завдання я виконував?
  • 4. Які виникли труднощі та як їх подолав?
  • 5. Мій настрій на уроці.
  • 6. Побажання (собі, учителю, друзям).

5.  Домашнє завдання. Зробити висновки після прочитання VIІІ  розділу (стисло, в письмовій формі).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 грудня 2020
Переглядів
1662
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку