Урок №2. Тема: Олекса Стороженко. «Скарб». Морально-етичні проблеми оповідання. Повчальний характер оповідання. Скарб – узагальнений образ щастя .

Про матеріал
Мета уроку: розкрити морально-етичні проблеми оповідання «Скарб», його повчальний характер, авторське бачення щастя та власне; створювати літературні моделі, розвивати вміння висловлювати власні міркування про сенс людського буття, щастя людини; виховувати милосердя, повагу до батьків і старших, прагнення пізнати себе та усвідомлювати сенс свого життя, смисл свого щастя, усвідомлювати, що людина не є щасливою, яка живе за рахунок праці інших, яка переслідує мету: гроші заради грошей, яка є скупою
Перегляд файлу

Урок №2.   Тема: Олекса Стороженко. «Скарб». Морально-етичні проблеми оповідання.  Повчальний характер оповідання. Скарб – узагальнений образ щастя .

 Мета:  розкрити морально-етичні проблеми оповідання «Скарб», його повчальний характер,  авторське бачення щастя та власне;  створювати літературні моделі,   розвивати вміння висловлювати власні міркування про сенс людського буття, щастя людини; виховувати милосердя, повагу до батьків і старших, прагнення пізнати себе та усвідомлювати сенс свого життя, смисл свого щастя,    усвідомлювати, що людина не є щасливою, яка живе за рахунок праці інших, яка переслідує мету: гроші заради грошей, яка є скупою

  Методи і прийоми: рольова гра, розповідь, бесіда, робота з текстом, робота з тестом, літературне моделювання,

Засоби навчання:  літературна модель, тест, зразки творчих робіт, Коваленко Л.Т. Українська література. Піручник для 7-го класу. – К., 2016.

Тип уроку: комбінований

1. Оголошення теми і мети уроку.

2. Актуалізація опорних знань

  • Рольова гра «Ти – мені, я – тобі».

1. Учень. Де і коли народився Олекса Петрович Стороженко?

2. Учень. Олекса Петрович Стороженко народився 24 листопада 1806 р. в селі Лисогори Борзнянського повіту (тепер Ічнянського району) на Чернігівщині в родині дрібного поміщика, відставного армійського офіцера.

-  Що ти знаєш про сім`ю письменника?

 

1. Учень. Предків письменника - прилуцькі полковники, ічнянські та повстинські (Лубенського полку) сотники. Пізніше Стороженки відомі як офіцери російської армії, зокрема батько письменника Петро Данилович Стороженко вісімнадцять років служив у війську, брав участь у російсько-турецьких війнах, в облозі й здобутті Хотина І787 р.

- Що тобі відомо про дитячі роки письменника?

 

2.Учень. Дитячі роки письменника минули в містечку Великі Будища Зіньківського повіту на Полтавщині. Спочатку хлопець одержав домашню освіту, а потім навчався у "благородному пансіоні" при гімназії в м.Харкові.

- Які мови вивчає О. Стороженко?

 

1. Учень.  У гімназії він вивчав російську, французьку, німецьку, латинську мови.               - Ким за професією був О. Стороженко?

 

2. Учень. О. Стороженко з 1824 р., впродовж майже тридцяти років, перебував на військовій службі. Пройшов шлях від унтер-офіцера до поручика в драгунському полку, а згодом став старшим офіцером.

- А що ти знаєш про військову службу?

1. Учень.  Письменникові довелося брати участь у кількох воєнних кампаніях російсько-турецької війни 1828-1829 рр., у придушенні польського повстання 1831 р., в поході 1849 р. в Угорщину; він був контужений.

- Виконуючи службові доручення, зокрема пов'язані з відбором коней для армії, О. Стороженко багато подорожував. Яку користь це принесло письменникові?

 2. Учень. Завдяки цьому добре вивчив життя і побут селянства в Південній Україні, зустрічався з колишніми січовиками, почув перекази та легенди про Запорозьку Січ. Цей життєвий матеріал ліг в основу багатьох творів О. Стороженка.                 - Які улюблені заняття письменника?

 

1. Учень. Письменник займався садівництвом, любив полювати і рибалити. Багато часу О. Стороженко віддавав грі на віолончелі, малював і ліпив і був навіть нагороджений медаллю Академії мистецтв.

- Що тобі відомо про фізичну силу О. Стороженка?

2. Учень. Був енергійною людиною з міцним здоров'ям і силою, за власним свідченням, "згинав двогривенні і носив на гору десять пудів"

- Де провів останні роки О. Стороженко?

 1. Учень. О. Стороженко останні роки життя провів на хуторі поблизу м. Бреста (Білорусія). Там і поховано письменника на міському кладовищі в Бресті.

 

Учитель.  Пригадаємо зміст оповідання Олекси Стороженка «Скарб» за допомогою тесту.

1 .Кому належать такі слова: «Що таке на світі щастя?»: а) матері Пав­луся; б) Павлусеві; в) сільським парубкам; г) оповідачеві?

2. Установи відповідність між героями оповідання та їхніми репліками: А. Павлусь; Б. Мати Павлуся; В. Наймичка; Г. Наймит; Ґ. Сільські парубки.

 

— ...як Бог милосердний пошле йому щастя, то без нас житиме ще лучче, як теперечки!

 

— Нате вам за працю, а се наші гроші, бо самі таки розсудіть: хто б їх у чужу хату вкинув, якби не сам Бог того схотів!

 

— Бісові груші.,, які спілі, і над самісінькою головою висять, а ні одна ж то не впаде в рот

 

— Будь ласкав... хоч що-небудь дай за те, що принесли твому хазяїнові скарб!

 

3. Визнач послідовність подій: 1, 2, 3, 4.

Отож після смерті старих наймит оженився з наймичкою і стали собі господарювати

 

Раз вночі розвередувався Павлусь, як на живіт кричить: «Меду та й меду!»

 

Уже Павлусеві минув і двадцятий, уже б він і на вечорниці пішов, так мати не пуска

 

Раз на Зелені свята зібралося парубоцтво шукати скарб. Узяли із собою заступи, лопати... та й пішли в степ.

 

3. Формування нового матеріалу

Учитель. Які реальні події зображені в оповіданні «Скарб» ? (Відповіді учнів) Звернемося  до моделі і прослідкуємо, чи все ви сказали? (Див. модель №2)

Учитель. Які фантастичні події зображені в оповіданні «Скарб» ?(Відповіді учнів)

Учитель. Чому хлопцям не пощастило? (Відповіді учнів)

Учитель.  Так, вони вчинили гріх: розкопували могили, шукаючи легкої наживи. А також хотіли покепкувати з Павлуся, завдати йому прикрощів, болю, вкинувши в кімнату дохлого хорта. Тому Бог був не на їхньому боці, фортуна їм не посміхнулася.  (Див. модель №2)

Учитель.  Які морально- етичні проблеми піднімаються у оповіданні Олекси Стороженка «Скарб»? (Відповіді учнів)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. Які реальні події зображені в оповіданні «Скарб» ? (Відповіді учнів) Звернемося  до моделі і прослідкуємо, чи все ви сказали? (Див. модель №2)

Учитель. Які фантастичні події зображені в оповіданні «Скарб» ?(Відповіді учнів)

Учитель. Чому хлопцям не пощастило? (Відповіді учнів)

Учитель.  Так, вони вчинили гріх: розкопували могили, шукаючи легкої наживи. А також хотіли покепкувати з Павлуся, завдати йому прикрощів, болю, вкинувши в кімнату дохлого хорта. Тому Бог був не на їхньому боці, фортуна їм не посміхнулася.  (Див. модель №2)

 

  •                  Чи правильно, на твою думку, мати виховувала Павлуся і чи бажала вона йому щастя? Відповідь обґрунтуй.
  •                  Чи ставитесь ви до батьків так, як Павлусь? Розкажіть про своє ставлення.
  •                  Що це за могили, які розкопували парубки, шукаючи в степу скарб?

Учитель.  Які морально- етичні проблеми піднімаються у оповіданні Олекси Стороженка «Скарб»? (Відповіді учнів)

  • Робота з моделлю  (Учні розкривають проблеми, опираючись на текст)

Модель №3

 

  •  

 

 

 

  •                 Які народні вислови, наведені нижче, відповідають подіям в опові­данні?

Без щастя в ліс по гриби не ходи.

«Дай, Боже, щастя», — просила Настя.

Де щастя родиться, там і зависть плодиться.

Добре танцювати тому, кому щастя на дудку грає.

Дурень спить, а щастя в головах лежить.

Де щастя упало, там і приятелів мало.

Коли нема щастя зранку, не буде й до останку.

Кому щастя, тому й півень несеться.

На чуже щастя не впасти.

Не в кожної Насті однакове щастя.

Не роди мене, мати, красного, але щасного.

 

Учитель.  Що таке на світі щастя? Усвідомлення того, що люди повинні бути щасливими, передавалося з покоління в покоління. Упродовж століть філософи, письменники ­шукали відповідь на питання — що ж таке щастя. Усі ми прагнемо до нього. Володимир Короленко писав: « Людина створена для щастя, як птах для польоту». Але що ж це таке?

  • Скажіть, будь ласка, в чому  вбачає щастя автор оповідання? Свої думки підтвердіть рядками тексту.
  • Робота з моделлю  (як узагальнення відповідей учнів)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Намалюй словесний портрет Павлуся, коли він «доріс до парубка».
  • Поміркуй, чи справді Павлусь був щасливою людиною.
  • Чи хотілося б тобі бути таким щасливим, як Павлусь? Чому саме?
  • Чи є з-поміж твоїх друзів і знайомих такі щасливці, як Павлусь? Якщо так, то чим саме вони на нього схожі?
  • Чому оповідання називається «Скарб»?(Скарб — узагальнений образ щастя. Скарб – алегоричний образ, під яким ми розуміємо гроші, золото, цінні речі. А для Павлуся скарбом є роботяща дружина, яка дбала про нього, як рідна мати.)
  • Чи вбачаєте ви своє щастя в грошах?
  • У чому полягає ваше щастя?

Учитель. Отже, кожен з нас розуміє щастя по-різному, кожна людина щаслива по-своєму.

  1. Підготовка до виконання домашнього завдання.
  1. Вдома ви у письмовій формі напишете творчу роботу на одну із тем:  «У чому моє  щастя?», « У чому сенс мого життя?», «Чи хотів би я бути схожим на Павлуся», "Життя - найбільший скарб", таким чином підготуєтеся до контрольного письмового твору.
  2. Прочитати оповідання Б.Лепкого «Мишка».

 

docx
Додано
26 грудня 2020
Переглядів
3675
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку