Урок 4 Тема. Особливості виду Homo sapiens

Перегляд файлу

Урок 4

Тема. Особливості виду Homo sapiens

Цілі уроку: ознайомити учнів з найбільш характерними особливостями будови, фізіології, онтогенезу та поведінки Homo sapiens.

Обладнання й матеріали: таблиці «Походження людини», «Скелет людини», «Будова головного мозку», малюнки представників родини Hominidae і родуHomo.

Базові поняття й терміни: людина, прямоходіння, мова, мозок, соціальна поведінка.

Концепція уроку

Провести порівняння людини й неандертальця; розібрати характерні риси люди, за якими її можна відрізнити від інших представників приматів; зосередити увагу на змінах в організмі, які відбулися в процесі пристосування до наземного способу життя внаслідок адаптації до прямоходіння та розвитку складної соціальної поведінки.

Хід уроку

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1. На основі яких ознак ми можемо віднести тварин до родини Hominidae?

2. Порівняйте представника виду Homo sapiens із представником виду Homo H. neandertalensis.

III. Вивчення нового матеріалу

Характерними особливостями виду Homo sapiens є:

-           прямоходіння;

-          унікальна будова передніх кінцівок, яка дозволяє здійснювати з їхньою допомогою найрізноманітніші операції;

-           відсутність на більшій частині поверхні тіла волосяного покрива;

-          великий розмір головного мозку;

-           надзвичайно сильно розтягнутий у часі дитячий період онтогенезу;

-           складна соціальна поведінка;

-           розвиток мови й абстрактного мислення;

 значна роль другої сигнальної системи в передачі інформації наступним поколінням.

Прямоходіння

Основною ознакою, яка відрізняє представників родини Hominidae від інших приматів, є прямоходіння. Перехід до прямоходіння призвів до значних змін у будові скелета людини:

-           потиличний отвір перемістився на нижню сторону черепа;

-           хребет отримав вигини (лордози й кіфози);

-          бедрена кістка збільшилась і стала більш міцною;

-           таз змінив форму і став більш адаптованим до двоногого способу руху.

Це, однак, призвело до виникнення великих проблем з народженням дітей.

Кінцівки

Під час формування людини її передні й задні кінцівки зазнали різних змін. На передніх кінцівках великий палець значно розвинувся, а його протиставлення іншим пальцям збільшилося. На задніх кінцівках протиставлення великого пальця іншим практично зникло, а його рухливість і величина зменшились. Розвиток пальців рук дозволив людям використовувати їх для виконання різноманітних операцій. Руки людини однаково успішно можуть упоратись і з тонкою роботою, і з діями, які потребують значної сили. Структура ж стопи, яка сформувалася в людини, виявилася жорсткою і пружною. Вона дуже вдало пристосована до двоногого прямоходіння. Мозок

У ході еволюції в людей значний розвиток отримав головний мозок. По-перше, суттєво зріс його об’єм — від 500 до 1 400–1 700 см3. По-друге, значно ускладнилася структура мозку, збільшилася кількість звивин і борозен. Видима поверхня кори мозку займає відносно невелику площу, але якщо розгладити звивини й борозни, то загальна площа суттєво зростає. Великий головний мозок потребує для свого розміщення більше місця. Тому в процесі еволюції в людей постійно зростав розмір мозкового відділу черепа. Це призвело до необхідности народження дитинчат на більш ранніх стадіях розвитку.Проблемні «точки» організму людини

Найбільш частими проблемами людського організму є:

-           хвороби зубів;

-           випадіння міжхребцевих дисків;

-           апендицит;

-           грижи;

-           варикозне розширення вен;

-           плоскостопість.

Ці проблеми значною мірою пов’язані з тим, що людина з її «соціальністю» змогла суттєво пом’якшити дію природного добору на власні фізичні властивості. Через це вона залишилася трохи «незакінченою» в плані доведення своєї фізичної будови до досконалості.

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Дати відповіді на питання:

1. Які характерні особливості має скелет людини?

2. Які характерні особливості має головний мозок людини? Самостійна робота учнів

Поясніть, яку роль відіграє мова в житті людини.

V. Домашнє завдання

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Задорожний К. М.)
Додано
26 березня 2018
Переглядів
1816
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку