Урок 5 клас природознавство " Грунт, його властивості і значення"

Про матеріал
План - конспект уроку з природознавства для 5 класу на дистанційному навчанні
Перегляд файлу

Грунт, його значення і властивості.

Мета:розкрити поняття «грунт», з’ясувати склад грунту,  його основні властивості та процеси ґрунтоутворення; ознайомити з різноманітністю грунтів та їх місцем у житті людини та як середовища живлення більшості рослин; виховувати дбайливе ставлення до природи та грунтів зокрема.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

Мотивація навчальної  та пізнавальної діяльності

Людина – частина природи. А так як у природі все пов’язано, то і людство з давніх часів залежало від природи. Людині було дуже важливо отримати добрий урожай, а тому необхідно з’ясувати, які умови цьому сприяють. Спостерігаючи за ростом і розвитком рослин поступово накопичувалася інформація про те, як грунти живлять рослини, від яких якостей грунту залежить врожай, і, врешті, дізнатися, що ж таке грунт, як він утворився на Землі, якими складом і властивостями володіє.

Сьогодні ми дізнаємося багато цікавого про грунт

Запишіть тему уроку : «Грунт, його значення і властивості»

Вивчення нового матеріалу

Величезна роль в утворенні грунтів належить бактеріям, мохам, лишайникам, водоростям, які оселяються на гірських породах. Під час свого існування вони виділяють речовини, що спричиняють руйнування цих порід ( вони подрібнюються, розрихлюються, що веде до утворення гальки, гравію, щебеню, піску). Так виникає материнська порода. На ній оселяються примітивні організми. Відмираючи, тіла мохів, лишайників, водоростей, перероблені бактеріями, утворюють тонкий шар грунту – перегній, який змішується і з'єднується з дрібними частинками гірських порід, що дає  можливість рослинам і тваринам поступово заселити і освоїти ділянку. Чим більше організмів з'являється, тим швидше ідуть процеси утворення грунтів та збільшення їхньої родючості.

1.Складання опорної схеми, яка ілюструє процесс грунтоутворення.( у зошит)

Гірські породи →

Температура →

Вода →                       ГРУНТОУТВОРЕННЯ

Вітер→

Бактерії→

Рослини→

Тварини→

Висновок: грунт утворюється в результаті складної взаємодії гірських порід, клімату, води, живих організмів.

 

  1. Вивчення будови грунту.

Якщо у грунті викопати ямку глибиною 50-60 сантиметрів і одну з її стінок зробити прямовисною, то можна побачити шари грунту

Верхній шар найтемніший, пронизаний корінням рослин, з численними мешканцями – кротами, черв’яками, мурашками, жуками…. Також тут трапляються відмерлі органічні рештки, які під впливом мікроорганізмів розкладаються і утворюють гумус, або перегній – органічну частину грунту. Потужність цього шару від 1сантиметра до 1 метра.

Наступний  шар – білястіший, з меншим вмістом гумусу.

Ще нижче – щільний червоно-бурий або жовто-бурий шар, що містить солі Феруму і Алюмінію.

Найглибше розташовується материнська порода – гірські породи (граніт, вапняк, глина, пісок), з яких упродовж мільйонів років утворюється грунт.

 

У зошиті складіть опорну схему:

 

 

Склад грунту

 

Тверда частина Рідка частина Газоподібна частина Жива частина Органічна частина

(глина, пісок,     (вода з роз-        (повітря)               (організми)           (гумус)

гравій)                  чиненими

                           мінеральними

                             речовинами)

Тож як можна досить просто, на дотик визначити грунт, придатний для вирощування тих чиінших культур? Для цього грудочку землі змочують водою до тістоподібного стану і намагаються зробити між долонями кульку. Якщо це не вдається, а долоні залишаються чистими, значить грунт пухкий піщаний. Він легко, не затримуючи, пропускає вологу. Якщоіз грудки вдасться зробити кульку, а на долонях залишаються дрібні частки – грунт піщаний. Якщоіз грудки вдасться зробити кульку, а шнурочок – ні, грунт супіщаний. Якщо шнурочок при згинанні тріскається і розвалюється – грунт суглинистий. Сформованийіз глинистого грунту шнур легко повертається, утворюючи кільце без тріщин. Жирний чорнозем, крім того, що гарно скручується, ще й добре прилипає до рук.

Пухкі піщані і глинисті грунти під сади не годяться – вони дуже холодні і вологі. Найбільш придатні під дерева і кущі суглинисті, супіщані грунти, які

потребуютьзрошення і постійного внесення добрив. Також вмілий садівник ніколи не висадить молоді саджанці прямо в чистий перегній, який можео бпалити корені. Грунт перемішують з добривами і поміщають на дно викопаної ями, яка для кожного дерева має різні розміри.Потім насипають шар плодючої землі і вже на ньому розправляють корені саджанця, засипаючи їх вибраною з ями землею.

  1. Властивості грунтів ( схему у зошит)

 

Властивості грунтів

 

Родючість  Водопроникність Повітропроникність

Родючість

- якщо  грунт – це верхній шар землі, то чим можна вважати родючим пісок на березі моря, гранітні брили, глиняний кар'єр?

Саме від гумусу залежить родючість грунту:чим більший шар гумусу, тим родючіший  грунт, тим кращі умови для росту рослин. Саме  він забезпечує рослини поживними речовинами , водою, повітрям, теплом. Родючість грунту вимірюється його врожайністю: чим родючіший грунт, тим вищі врожаї с/г культур.

Грунт постійно поповнюється органічними та неорганічними речовинами.

  • Як це відбувається?

Поживні речовини надходять у грунт внаслідок перегнивання решток тваринних і рослинних організмів та випорожнень тварин. Так, щорокуу великій кількості відмирають однорічні рослини, опадає листя з дерев. Через певний час бактерії та інші організми перетворюють їх на перегній.

  • Яке значення мають тварини, які мешкають у грунті?

Дощові черви прокладають у грунті ходи, розпушуючи його, тому краще проникають до коренів вода і повітря; живляться вони відмерлими рештками рослин і тварин, затягуючи їх у свої ходи і тим самим збагачуючи грунт. Кількість дощових черв’яків на 1 га досягає 5 млн, таким чином їхня наявність у грунті сприяє підвищенню його родючості. Останнім часом почали штучно розводити певні види червів та переселяти їх у місця з недостатньою кількістю цих тварин.

Водопроникність

Після дощу грунт дуже швидко висихає. Опади всмоктуються грунтом і входять вниз, засвоюючись коренями для нормального розвитку рослин. Але буває, що протягом декількох тижнів немає дощів, але рослини, як і раніше, ростуть і не в’януть.

  • Звідки ж вони беруть життєдайну вологу?

Виявляється, вода в грунті можепересуватися не тількиз верху вниз, а і знизу вверх.

З одного боку, підняття води по капілярах – це добре, в посушливий період корені рослин отримують вологу з глибини. Але, з іншої сторони, це – погано.

-  Чому?

Якщо капіляри доходять до поверхні грунту, вода, підіймаючись по них, випаровується в повітря.

  • Що треба зробити, щоб верхній шар грунту не висихав?

Треба зруйнувати капіляри, тобто розпушити верхній шар грунту. Пухкий верхній шар грунту буде захищати нижні шари від випаровування. В народі кажуть, що одне розпушування заміняє декілька поливів.

Повітропроникність

Розпушування також сприяє проникненню в грунт повітря.

  • Кому необхідне повітря?

Дійсно, грунтові мешканці та корені рослин потребують повітря.

В Україні нараховується понад 38 типів грунтів. Вони відрізняються між собою структурою, мінеральним складом, вмістом гумусу та поживних елементів, фізичними та хімічними властивостями, родючістю, придатністю для с/г використання.

Ерозія ґрунту (від латин. еrosio — роз’їдання) це руйнування його верхнього найродючішого шару та підґрунтя під впливом природних та антропогенних чинників.(записати визначення у зошит) Залежно від природних чинників руйнування ґрунту або гірських порід, розрізняють водну та вітрову ерозію. Водна ерозія ґрунту спричиняється водним потоком або льодом. Вона проявляється у змиванні верхнього шару ґрунту або розмиванні його в глибину під впливом талих, дощових і поливних вод. Також ґрунт може утворюватися шляхом повітряної (вітряної) ерозії.

Ерозія є одним із головних чинників формування рельєфу земної поверхні. У результаті ерозії утворюються яри, балки, річкові долини тощо. Ерозія спостерігається не тільки на Землі, її наслідки можна побачити і на інших планетах Сонячної системи, зокрема на Марсі.

Отже, утворення ґрунту залежить здебільшого від природних процесів, але людина також може впливати на утворення або перетворення ґрунтів.

 

Висновки та підбиття підсумків уроку

  • Грунт – це верхній пухкий родючий шар землі.
  • Його головна властивість – родючість – забезпечується вмістом гумусу.
  • Залежно від кількості  органічних і неорганічних речовин виокремлюють різні види грунтів різної родючості.

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Ситник Олена
Додано
25 січня 2022
Переглядів
7077
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку