Урок"Вода на Землі.Властивості води"

Про матеріал
Цей урок дасть змогу учням розширити уявлення про найпоширеніший мінерал на Землі, значення води в природі, про три стани води і її властивості, походження та значення води для всього живого.Використовувати дослідницький підхід до вивчення природних явищ та вміння виявляти властивості води.
Перегляд файлу

 

 Вода на Землі. Властивості води. Три стани води

Мета

- навчальна: розширити уявлення про найпоширеніший мінерал на Землі, значення води в природі, про три стани води і її властивості, походження та значення води для всього живого;

- розвивальна: розвивати дослідницький підхід до вивчення природних явищ, вміння виявляти властивості води; продовжити формувати вміння працювати в групі, виділяти основну думку та висловлювати думку групи;

- виховна: виховувати бережне ставлення до води — колиски та основи життя.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: атлас, карти, підручник, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів, навчальні фільми «Вода у природі».

Очікувані результати: учні зможуть пояснювати властивості води, її походження, поширення, властивості та умови, за яких вода міняє агрегатні стани.

 

Хід уроку Природознавство 5 кл. Вода на Землі

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

* Прийом «Мікрофон»

- Як люди піклуються про чистоту повітря?

- Як людина використовує повітря?

- Де є повітря? т Яке значення має повітря?

- Як називається повітряна оболонка Землі?

- Перелічіть основні властивості повітря.

* Прийом «Знаю більше»

Виступ учня з повідомленням «Чому оленяче хутро найтепліше».

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

* Прийом «Віршовані рядки»

Послухайте уважно і скажіть, будь ласка, про що йдеться.

Чого на гору не викотити,

В решеті не віднести,

В руках не утримати?

Хто вік біжить і не втомиться?

Безбрежная ширь океана

И тихая заводь пруда,

Струя водопада и брызги фонтана,

И все это только... (вода).

В кружево будто одеты Деревья, кусты, провода, И кажется сказкою это, А в сущности просто... (вода).

Я падаю на ваші хати,

Я білий, білий, волохатий,

Я прилипаю вам до ніг

І називаюсь просто —... (сніг).

Ніжна зірка, срібно-біла На руки згори злетіла, Я приніс її сюди. Стала крапелька... (води).

Білесенькі сніжиночки. Вродились ми з води. Легенькі, як пір'їночки. Спустились ми сюди.

(Сніжинки)

А Прийом «Фантастичне припущення»

Завдання. А чи замислювались ви над тим, як би було на Землі без води? Намалюйте в уяві Землю без води. Опишіть цю планету.

Учитель. Кілька уроків ми присвятимо розумінню дивовижного витвору природи — воді.

«Вода, у тебе нема ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи, що ти таке! Не можна сказати, що ти необхідна для життя! Ти — саме життя! Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашими почуттями... Ти найбільше багатство на світі...»,— так сказав видатний французький письменник, льотчик за професією Антуан де Сент-Екзюпери. Суворі пустельні умови, у яких він побував, дали право висловити таку думку.

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

* Прийом «Мікрофон» » Де ви бачите воду в природі? В повсякденному житті?

- Бесіда * Які властивості води ви знаєте?

- Стосовно чого ви нещодавно називали такі ж самі властивості?

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ

- Розповідь учителя з елементами бесіди

Сьогодні ми узагальнимо наші знання про надзвичайно важливу для людства речовину, без якої на Землі не було б життя — про воду. Вода — найпоширеніша на Землі речовина. Вода — універсальний та найдивовижніший мінерал на Землі. Дивовижний тому, що створює умови для розвитку й росту різних форм життя. Найбільш розповсюджений серед інших мінералів на нашій планеті. Учені вважають, що було б правильніше назвати нашу планету Вода. Майже 3/4 поверхні земної кулі покрито водою. Роль води для живої та неживої природи дуже важлива.

- Гідросфера

Солона й прісна, прозора й каламутна, рідка, тверда й у вигляді пари, вона в нас і навколо нас. Річки й озера, джерела й струмки, болота й льодовики, хмари й водяна пара, моря та океани — усі разом вони утворюють єдину водну оболонку Землі.

- Випереджальне завдання учнів

Презентація міні-проекту «Вода на Землі».

ГІДРОСФЕРА — ВОДНА ОБОЛОНКА ПЛАНЕТИ Багато води перебуває в газоподібному стані у вигляді пари в атмосфері; величезними масами снігу і льоду лежить вода круглий рік на вершинах високих гір і в полярних країнах. Не тільки на поверхні Землі, але і в її надрах є вода, що просочує ґрунт і різні гірські породи, утворюючи ґрунтові води, що дають початок маленьким джерелам і великим річкам.

Рослини та тварини містять понад 60 % води за масою. На Землі водою покрито 70,9 % поверхні. Вода буває двох видів: прісна (річки, озера, сніг, крига, айсберги) і солона (моря, океани).

- Робота з картою

Завдання. Відшукайте та назвіть найбільші водні об'єкти Землі у Світовому океані та на суходолі.

- Властивості води

* Прийом «Павучок»

Завдання. Запишіть усі відомі вам властивості води.

 

- Три стани води

* Прийом «Творча лабораторія»

Завдання. Пригадайте все, що ви знаєте про агрегатні стани води. У будь-який спосіб відобразіть основні факти з цього питання.

Можна запропонувати учням створити структурно-логічну схему (шпаргалку), відобразити дані тільки замальовками чи пограти у гру «Показуха» (відображати тільки рухами, без слів) тощо.

- Розповідь учителя з елементами бесіди

Вода може перебувати в таких агрегатних станах: твердому (крига), газоподібному (пара), рідкому (вода). Температура кипіння води — 100 °С, температура замерзання — 0°С. У верхніх шарах атмосфери з крапельок води формується град, а взимку з криста-ликів криги — сніжинки. Коли вода переходить із рідкого стану у твердий, її об'їм збільшується. Узимку водойми вкриваються кригою, яка, перебуваючи на поверхні, захищає в такий спосіб водяні організми від переохолодження й загибелі. Випаровуючись із поверхні водойм, вода в атмосфері перетворюється на дрібні крапельки, з яких формуються хмари.

* Прийом «Віршовані рядки»

Учні розповідають підготовлені вдома загадки, прислів'я та приказки про особливості агрегатних станів води.

Я і хмара, і туман, І струмок, і океан, І літаю, і біжу, І скляною бути можу! (Вода)

Текло, текло і лягло під скло. (Вода замерзла)

Відома з віку рідина,

Усяк її вживає,

Буває хмаркою вона.

Пушинкою буває,

Бува, як скло,

Крихка, тверда.

Звичайно, підкажіть —... (вода).

Що то за вода, що літа? (Пара)

Сивий дід біля воріт Усім очі заволік.

(Туман)

Клубочиться, а не дим. Лягає, а не сніг.

(Туман)

Над річкою, над долиною

Повисла біла полотнина.

(Туман)

Дітки сіли на карниз І ростуть весь час униз. (Вурульки)

У нас під дахом Білий цвях висить.

Сонце зійде — Цвях впаде. (Бурулька)

Що вниз вершиною росте? {Бурулька)

На дворі — камінь, У будинку — вода. (Лід)

Покружляла зірочка В повітрі трошки. Сіла і розтанула На моїй долоньці.

(Сніжинка)

VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

* Прийом «Естафета»

Учні одного ряду відповідають на питання одне за одним,

- Як називається водна оболонка Землі?

- Який природний мінерал в умовах Землі перебуває одночасно в трьох агрегатних станах?

- Який колір має чиста вода?

- Який відсоток води з усієї планети становить прісна вода? т Де на Землі зосереджені основні запаси прісної води?

- Скільки днів людина може прожити без води?

- У які пори року в нашій місцевості ми можемо бачити воду

в природі у трьох станах?

- У яких станах може перебувати вода?

- За зміни яких умов вода переходить з одного стану в інший?

- Чому не можна залишати в морозилці скляний посуд з водою?

* Прийом «Віршовані рядки»

- Ваша вода мокра, ще й зимна.

- Вода найде собі дорогу.

- Вода греблю рве.

- Вода в решеті не встоїть.

- В решеті води не наносиш.

- Пролиту воду назад не збереш.

Біле, як сорочка. Пухнасте, як квочка. Крил не має, А гарно літає.

Що це за птиця. Що сонця боїться? (Сніг)

Я прозоріш і твердни. Ходять, їздять по мені. Не тону я у воді. Не горю я у вогні.

(Лід)

Що шумить без вітру? (Вода)

У чому дірки не вивертиш? (Уводі)

Де вода стоїть стовпом? (У склянці)

VII. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Вода на Землі

* Прийом «Мікрофон»

Завдання. Назвіть унікальні властивості води. d Прозора. d Текуча. d Без смаку.

- Розчиняє деякі речовини.

- Має низьку теплопровідність.

- Унаслідок нагрівання розширюється.

- У разі охолодження стискається.

- Унаслідок замерзання розширюється.

- За t° = 0°С — замерзає, за t° = 100 °С — кипить.

- На Землі є в трьох станах.

* Прийом «Роблю висновок»

- Вода — найпоширеніший мінерал Землі.

- Вода має унікальні властивості, які обумовлюють важливі процеси на Землі.

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Опрацювати параграфи підручника: § 36-37 (І), § 34 (II).

- Підготувати міні-проект «Мій посильний внесок у збереженняводи».

- Творче завдання: скласти кросворд за темою уроку.

1

 

docx
Додано
7 лютого 2022
Переглядів
1487
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку