Урок 5 клас "Пряма, промінь, площина"

Про матеріал

Мета уроку: сформувати в учнів розуміння понять прямої, площини, променя, вчити зображувати прямі та промені за допомогою лінійки; розвивати креслярські навички, пам'ять; виховувати акуратність, посидючість.

Очікувані результати: учні повинні мати уяву про пряму, площину, промені, вміти зображувати прямі та промені за допомогою лінійки.

Перегляд файлу

Урок 5 клас

Пряма, промінь, площина

Мета уроку:сформувати в учнів розуміння понять прямої, площини, променя, вчити зображувати прямі та промені за допомогою лінійки; розвивати креслярські навички, пам’ять; виховувати акуратність, посидючість.

Очікувані результати:учні повинні мати уяву про пряму, площину, промені, вміти зображувати прямі та промені за допомогою лінійки.

Обладнання:підручник, роздавальний матеріал

Тип уроку:урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

■ I. Організаційний етап

▪ Привітання

▪ Перевірка присутності учнів

▪ Перевірка готовності учнів та кабінету до уроку

■ II. Перевірка домашнього завдання

▪ Перевірка письмового завдання біля дошки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

■ III. Формулювання мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності

▪ Оголошення теми уроку

▪ Формулювання разом із учнями мети й завдань уроку

▪ Мотивація навчальної діяльності

Із поняттям прямої ви вже зустрічалися в початковій школі, сьогодні ми поговоримо про промінь і площину. Основні геометричні фігури є фундаментом геометрії, тому дуже важливо закріпити ці поняття вже зараз.

■ IV. Актуалізація опорних знань

▪ Виконання письмових вправ

1. Накресліть відрізок AB, довжина якого дорівнює 4 см.

2. Позначте на відрізку точку K.

3. Позначте поза відрізком AB точку N.

4. Продовжте відрізок AB за допомогою лінійки в обидві сторони.

5. Яку фігуру ви отримали?

■ V. Засвоєння нових знань 

1. Уявлення про площину.

Однією з геометричних фігур є площина. Уявлення про частини площини дає поверхня столу, підлоги, стелі.

Площина нескінченна, її не можна накреслити, але її можна уявити. Вона необмежена.

2. Пряма.

Ми вже говорили про пряму, крім того, ви маєте уявлення про неї з початкової школи. Можна уявити відрізок, який за допомогою лінійки продовжили в обидві сторони. Подумки його можна необмежено продовжити, тоді ми отримаємо пряму. Пряма не має ні початку, ні кінця. Вона нескінченна.

На рисунку ми зображуємо тільки частину прямої — відрізок. Пряму можна позначити або однією малою латинською літерою, наприклад, пряма a, або двома великими літерами, якщо на ній позначено дві точки, наприклад, пряма AB (або BA).

Треба пам’ятати, що через дві точки проходить тільки одна пряма.

3. Промінь.

Проведемо пряму AB і позначимо на ній точку O (див. рис. 4).

Точка О ділить пряму на дві частини. Кожну з цих частин називають променем з початком у точці O. Кінця у променя немає.

Рис. 4

Промінь позначають двома великими літерами. Першою називають початок, а другою будь-яку іншу точку цього променя. Отже, на рис. 4 зображено два промені з початком у точці O. Позначимо їх як OA і OB.

■ VI. Первинне закріплення знань 

▪ Робота за готовим рисунком

Користуючись рис. 1, виконайте завдання 1 і 2.

1. Визначте, чи перетинаються:

а) пряма CD і відрізок AB;

б) промінь PK і пряма CD;

в) відрізок AB і промінь PK?

2. Чи належить точка N:

а) прямій CD;

б) променю PK;

в) відрізку AB?

3. Назвіть усі відрізки, прямі та промені,
які зображено на рис. 2.

▪ Робота учнів біля дошки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

▪ Індивідуальна робота за картками

Картка № 1

1. Позначте на рисунку точки P, R, і S, які не лежать на одній прямій. Проведіть усі прямі, що проходять через пари точок, і назвіть їх.

2. Накресліть два промені так, щоб їх спільною частиною був відрізок.

3. Накресліть три променя так, щоб унаслідок їх перетину утворилися три відрізки.

Картка № 2

1. Запишіть усі відрізки й промені, які зображено на рис. 7.

Рис. 7

2. Накресліть два промені так, щоб їх спільною частиною був промінь.

3. Накресліть два промені так, щоб унаслідок їх перетину утворилися п’ять відрізків.

Розв’язання й відповіді до карток

Картка № 1

1. Див. рис. 8. Прямі: PR, RS, PS.

Рис. 8

2. Див. рис. 9. Промені AB і BA перетинаються. Відрізок AB.

Рис. 9

3. Див. рис. 10. Промені AB, CB і AC перетинаються. Відрізки: AB, BC, AC.

Рис. 10

Картка № 2

1. Відрізки: AB, AK, KB. Промені: AC, AM, BD, BK, KN, KM, KD.

2. Див. рис. 11. Спільна частина променів AC і BC — промінь BC.

Рис. 11

3. Див. рис. 12. Промені AB, AC, DC перетинаються. Відрізки: AB, AC, BC, BD, DC.

Рис. 12

Перевірити й оцінити кілька робіт за бажанням учнів.

■ VII. Підбиття підсумків уроку

▪ Фронтальне опитування

1. Наведіть приклади частини площини навколо вас.

2. Скільки прямих можна провести через дві точки?

3. Як, маючи пряму, отримати промінь, відрізок?

4. Чи має пряма довжину?

■ VIII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

▪ Завдання для всього класу

Підручник _____________________________________________________________ 

 

1

doc
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
14 грудня 2018
Переглядів
250
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку