Урок 5 клас "Шкала. Координатний промінь"

Про матеріал

Мета уроку: сформувати в учнів розуміння поняття координатного променя та шкали, вчити позначати натуральні числа на координатному промені; розвивати логічне мислення, пам'ять; виховувати інтерес до математики, дисциплінованість.

Очікувані результати: учні повинні вміти зображувати на координатному промені натуральні числа, розуміти, що таке координатний промінь, шкала, ціна поділки, наводити приклади приладів, які мають шкали різної форми.

Перегляд файлу

Урок 5 класс

Шкала. Координатний промінь

Мета уроку:сформувати в учнів розуміння поняття координатного променя та шкали, вчити позначати натуральні числа на координатному промені; розвивати логічне мислення, пам’ять; виховувати інтерес до математики, дисциплінованість.

Очікувані результати:учні повинні вміти зображувати на координатному промені натуральні числа, розуміти, що таке координатний промінь, шкала, ціна поділки, наводити приклади приладів, які мають шкали різної форми.

Обладнання:підручник, роздавальний матеріал

Тип уроку:урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

■ I. Організаційний етап

▪ Привітання

▪ Перевірка присутності учнів

▪ Перевірка готовності учнів та кабінету до уроку

■ II. Перевірка домашнього завдання

▪ Перевірка письмового завдання біля дошки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

▪ Графічний диктант (так , ні __) 

За рисунком визначте, чи є правильним твердження.

1. Точка D належить відрізку CB.

2. Точка D належить променю CA.

3. Точка D належить променю AC.

4. Точка C належить променям AD і BD.

5. На рисунку зображено 5 відрізків.

6. Точка C належить прямій BD.

Запропонувати учням здійснити самоперевірку за ключем-відповіддю, заздалегідь підготовленим на відкидній дошці.

Ключ-відповідь:   

■ III. Формулювання мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності

▪ Оголошення теми уроку

▪ Формулювання разом із учнями мети й завдань уроку

▪ Мотивація навчальної діяльності

Ви часто стикаєтеся з вимірювальними приладами, на яких є поділки. Це термометр, лінійка, годинник, секундомір тощо. Всі вони мають скінченну шкалу, а ми сьогодні будуватимемо нескінченну шкалу,— координатний промінь.

■ IV. Актуалізація опорних знань 

▪ Завдання учням

1. Назвіть покази термометра (див. рис. 2).

Рис. 2

Яку температуру показуватиме термометр (див. рис. 2), якщо його стовпчик:

а) опуститься на 7 поділок;

б) підніметься на 6 поділок.

2. Накресліть відрізок AB, довжина якого дорівнює 5 см. Позначте на ньому кожен сантиметр літерами C, D, K, N. Чому дорівнює довжина відрізка AK; відрізка AN?

■ V. Засвоєння нових знань 

1. Що таке координатний промінь.

Накреслимо на рис. 3 промінь із початком у точці O. Відкладемо від початку променя послідовно відрізки завдовжки 1 см, 2 см, 3 см і т. д. Кінці відрізків справа позначимо рисками. Цим рискам відповідають числа 1, 2, 3 і т. д. Ми отримали промінь із нанесеними на нього рисками. Кожній рисці відповідає натуральне число. Такий промінь називають координатним променем.

Рис. 3

На рис. 3 зображено тільки частину координатного променя. Сам промінь нескінченний, і на ньому може бути безліч рисок, яким відповідає вся послідовність натуральних чисел.

Точку O називають початком відліку, OKодиничним відрізком (у нас він дорівнює 1 см).

За одиничний можна прийняти і будь-який інший відрізок: завдовжки 1 дм, 1 мм тощо.

2. Координати точок.

Кожному натуральному числу на координатному промені відповідає єдина точка. Наприклад, числу 1 — точка K, числу 2 — точка N.

Числа, що відповідають точкам координатного променя, називають координатами цих точок.

Точка K має координату 1, точка P — координату 4. Пишуть: , .

3. Що таке шкала.

Якщо придивитися до лінійки, то можна побачити, що на ній нанесено поділки. Відстань між сусідніми малими поділками дорівнює 1 мм, а між великими — 1 см (числа написано тільки навпроти них).

Систему поділок із відповідними числами називають шкалою, а ціна поділки на ній становить 1 мм. Одна велика поділка складається з 10 малих. Шкали бувають різної форми.

4. Прилади зі шкалою.

Із повсякденного життя вам добре відомі прилади, що мають шкалу. Це і циферблат годинника, де шкала з ціною поділки 1 хв, і спідометр автомобіля зі шкалою ділення 10 км/год, а також термометр, ваги тощо.

■ VI. Первинне закріплення знань

▪ Робота за готовим рисунком 

Розгляньте рисунок і дайте відповідь на запитання.

1. Яким числам відповідають точки A, C, D?

2. Чи правильно, що на промені точка з більшою координатою
розміщена праворуч від точки з меншою координатою?

Розгляньте рисунок і дайте відповідь на запитання.

3. Назвіть координати точок K, L, N, M.

4. Чи дійсно точка з меншою координатою на промені лежить
нижче, ніж точка з більшою координатою?

▪ Робота учнів біля дошки

Підручник

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

▪ Індивідуальна робота за картками 

Перевірити й оцінити кілька робіт за бажанням учнів.

Картка № 1

1. Яким числам відповідають точки A, B, C, D, E, зображені на рисунку?

2. Накресліть координатний промінь і позначте на ньому точки, що відповідають числам 0, 2, 6, 10, 12.

Картка № 2

1. Накресліть координатний промінь і позначте на ньому всі натуральні числа, більші від 6 і менші за 12.

2. Накресліть координатний промінь і позначте на ньому точку, віддалену від точки :

а) на 6 одиничних відрізків;

б) 2 одиничних відрізка.

3. За рисунком визначте, яке число треба поставити в тому місці, на яке вказує стрілка.

а     б

Розв’язання до карток

Картка № 1

1. а) ; ; ; , ;

б) , , , , .

2. Див. рис. 8.

Рис. 8

 

Картка № 2

1. Див. рис. 9.

Рис. 9

2. Див. рис. 10. Точка віддалена від точки на 6 одиничних відрізків; точки і віддалені від точки на 2 одиничних відрізка.

Рис. 10

3. Див. рис. 11 а б

а       б

Рис. 11

■ VII. Підбиття підсумків уроку

▪ Фронтальне опитування

1. Що називають координатним променем?

2. Що таке координата точки координатного променя?

3. Чим відрізняється координатний промінь від променя?

4. Які існують шкали?

5. Наведіть приклади шкал.

6. Яка з точок розміщена ближче до точки : чи ?

■ VIII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

▪ Завдання для всього класу

Підручник _____________________________________________________________ 

 

1

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Решетняк Вера
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
14 грудня 2018
Переглядів
18230
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку