Тема уроку: Декоративно –прикладне мистецтво .
Кераміка.
Ліплення
Мартинович О.Я.
Дидактична мета : дати поняття про декоративну кераміку,
технологію її виготовлення, значення в житті людини.
Психолого-виховна мета: розвивати зацікавлення історією рідного краю, розвивати бажання та вміння позитивного емоційного впливу на людей.
Тип уроку: Урок набуття та закріплення знань.
Вдосконалення практичних навиків. Тривалість уроку 45 хв.
Зоровий ряд :Фільм-презентація.(Диск додається).
Походження глини.
Робота гончара.
Роботи майстрів художньої кераміки.
Види керамічних виробів.
Фільм-практикум: «Як виготовити свищик».
Роботи народних майстрів ,що зберігаються в шкільному музеї.
Дитячі роботи.
Роботи вчителя.
Літературний ряд:
Вірш вчителя:
Ой вийшов з глини глек
Та стався із ним пек .
Я не довго мудрувала ,
З глека миску сформувала.
Миска вінця опустила
З неї блюдце я вточила
Блюдце трісло всередині,
Не дамо пропасти глині,
Пальці її підхопили
Тай пищика зробили! Свищики. Мартинович Оксана
Не хтів глек нас напувати,
Буде дітям пісні дарувати!
Та все ж не дарма глина мішена була.
Музичний супровід: Українські народні мелодії, твори
українських композиторів. На вибір вчителя.
Технологія уроку.
1.Актуалізація опорних знань учнів(емоційне входження в тему).
Глина-жива глина.
Походження глини, історія застосування керамічних виробів людством.
Призначення керамічної іграшки ,її ритуальне значення.
Свищики Віденко Ганни. Полтавщина.
Свищики . Вакуленко Микола . місто Ялта
2.Розкриття теми уроку(навчальна діяльність).
Здавна,ще в часи язичників до християнства, на Україні виготовляли керамічні свищики. Це іграшка,музичний інструмент та водночас аутентичний сувенір,скульптура малих форм.
В першу чергу свистунець ніс в собі значення оберега ,покликаного проганяти морози та закликати весну,відлякувати злих духів з оселі та природи.
В Християнстві свищик став атрибутом свят Воскресіння. На Паску лунали переспіви пищиків біля храмів.
Називали їх по різному: свищик,пищик,свистунець,соловейко,пташка,зозулька. А якщо пищик був виготовлений з більшою кількістю дірочок, для створення нотного ряду звучання, він ставав окариною,більш досконалим музичним інструментом.
Свищик ,свистунець чудовий подарунок як для дорослих так і для дітей.
Форми та сюжети свистунців найрізноманітніші: пташки-символи весни,любові;зозулька-побажання довгих років життя; сови-уособлення мудрості; курочки-квочки з циплятками - материнська любов,піклування про діток ; олені-символ шукання бога;коник-щасливі шляхи;рибка-християнська віра,порося-достаток у домівках. Є і більш складні по сюжету композиції:вершники на кониках,оленях,свинях, пташках;господині з поросятами, курочками…; рибалки,козаки, і т.д. На що стане фантазії митця та бажання замовника.
Зі сходу до нас прийшла традиція створювати у свищиках образи знаків Зодіаку,гороскопу.
Кожен може створити свій сюжет чи символ ,що стане оберегом вашої оселі ,окрасою інтер’єру та буде приносити не тільки естетичне задоволення від споглядання а і звучатиме ,звеселяючи дорослих та дітей,розганяючи негативні емоції.
Виготовляли пищики з чистої глини ,без хімічних барвників, адже це важливо для здоров’я людини,щоб не зашкодити. А в чорнодимленій кераміці та «вареній» в молоці є ще і корисні для людини речовини,ті ж вітаміни заліза ,що ми купуємо в аптеці. Крім того граючи на окарині не тільки фізично розвиваєм свої легені а й вдосконалюємо свій слух отримуємо естетичну іграшку виготовлену з душею та любов’ю своїми руками з краплинкою вашої душі.
Демонстрація фільму презентації .
Походження глини.
Технологія виготовлення гончарних виробів.
Робота гончара.
Роботи майстрів художньої кераміки.
Фільм-практикум: «Як виготовити свищик».
3.Практична робота дітей в матеріалі .
Виготовлення керамічного пищика.
4.Підведення підсумків роботи .
Конкурсне оцінювання дитячих робіт.