Урок 5 клас "Узагальнення та систематизація знань з теми "Будова слова. Орфографія"

Про матеріал

закріпити знання про спільнокореневі слова й форми слова, повторити правила написання префіксів пре-, при-, прі, удосконалити вміння відрізняти змінні слова від незмінних, розбирати слова за будовою; розвивати пам'ять, увагу,вміння знаходити форми слів у тексті; прищеплювати любов краси осіньої природи.

Перегляд файлу

Чернігівська загальноосвітня школа  I- III ступ. №35

Чернігівської міської ради Чернігівської області

 

 

 

 

 

Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Будова слова. Орфографія»

 

 

 

 

Показовий урок з української мови в 5 класі

Учитель Мельниченко О. І.

 

 

 

 

 

 

 

 

20 листопада 2017 р

Показовий урок

Укр. мова 5 клас  № 35                                                                  20. 11. 2017 р.

Тема : Узагальнення знань з теми «Будова слова. Орфографія»

Мета: закріпити знання про спільнокореневі слова й форми слова, повторити правила написання префіксів пре-, при-, прі, удосконалити вміння відрізняти змінні слова від незмінних, розбирати слова за будовою; розвивати пам’ять, увагу,вміння знаходити форми слів у тексті; прищеплювати любов краси осіньої природи.

Обладнання: підручник, презентація

Тип: узагальнення й систематизації знань

Хід уроку:

I Організаційний момент

  • Добрий день, дітки. Посміхніться один одному і подаруйте посмішку мені. Дякую, сідайте.
  • Погляньте у віконечко. Надворі дощить, але ніщо не завадить нам провести цей урок успішно. (Панує красуня-осінь) Сьогодні на уроці я хочу звернути вашу увагу на те, яка прекрасна пора року-осінь.

II Мотивація навчальної діяльності

   Сьогодні на уроці ми з вами закріпимо й узагальнимо ваші знання з теми «Будова слова».

   Я хочу, щоб ви плідно попрацювали, підготувалися до конт.роботи,удосконалили вміння розбирати слова за будовою, добирати спільнокореневі слова. І хочу запропонувати вам, щоб нашою мовленнєвою темою була краса осінньої природи. Ви згодні?

  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього року?(питання до учнів)

III Оголошення теми уроку

 Розгорніть, будь ласка, свої зошити й запишіть тему нашого уроку.

 Хто записав- розгорніть щоденники , запишіть  Д/З §38-39, підгот до контр.роботи

IV Узагальнюючо – систематизац. блок  завдань

   Перед тим, як ми розпочнемо застосовувати свої знання на практиці , я хочу перевірити ваші знання з теорії( правила), але зробимо ми це у формі гри «Чи правда, що..»

1.Гра «Чи правда, що…» (усно)

   Я зачитую вам правило, а ви відповідаєте правда це чи ні, якщо неправда знаходите де помилка.

  • Основа слова- це частина слова із закінченням? (Ні ,без закінчення)
  • Суфікс- значуща частина слова, що стоїть після кореня?( так)
  • Префікс — частина слова, що стоїть після кореня? ( ні, перед коренем)
  • Закінчення — незмінювана частина слова, що виражає його лексичне значення? ( ні, змінна, вираж. грам.знач)
  • За допомогою кореня утворюються нові слова? (так)
  • Як назив. слова, які мають спільний корінь?(спільнокореневі)
  • Форми слова розрізняються тільки лексичним значенням?( Ні, лише граматичним)

  Отже, ми з вами повторили свої теоретичні знання,а тепер я пропоную застосувати їх на практиці.

2. Робота з текстом

      Осіння пора… Гарним і чарівним став наш осінній ліс. У золоте вбрання одяглися дерева.  Десь під натиском осіннього вітру скрипне гілочка. А високо в небі летять у вирій птахи.
   Як хороше, як гарно навкруги!

 Бесіда

  1. Визначте тему тексту (зображ. краси осіннього лісу)
  2. До якого стилю мовлення належить текст ( художній)
  3. Доберіть заголовок до  тексту (Золота осінь,красуня-осінь)

3.Випишіть із тексту форми одного слова в зошит

осіння, осінній, осіннього

Отже, молодці, ви справилися із завданням. Ми з вами повторили що таке форми слова й удосконалили вміння знаходити форми слова в тексті.

4 Розбір слів за будовою (на дошці)

  Осінній,     ліс.

  • Молодець! Пам’ятаєте, ми з вами говорили про те, що за допомогою кореня утворюються нові слова?
  • Я пропоную пограти в гру, і заповнити сходинки знань за допомогою спільнокореневих слів.

 

5.Сходинки  знань

Л

І

С

Л

І

С

о

к

Л

І

С

н

и

к

Л

І

С

о

в

и

к

 

Пригадайте,як називають слова які не мають закінчень? (незмінні)

Отже, молодці. Ми з вами плідно попрацювали, закріпили вміння утворювати спільнокореневі слова.

6. Фізкультхвилинка

    Ми з вами плідно попрацювали, а тепер я пропоную трошки відпочити. Заплющте оченята, відведіть погляд у вікно. Але я пропоную відпочивати нам з користю. Ми пригадали які слова називаються незмінними.

  Коли я буду називати змінне слово піднімайте 1 руку вгору, незмінне -2 руки.

Змінні: осінь, листя, холодний

Незмінні: опадати, холодно, гарно.

7. Гра «Третій зайвий»

-Пригадайте правопис яких префіксів ми з вами вивчили? (Пре, при, прі).

-Коли пишемо пре-, при-, прі-?

На місці крапок потрібно вставити пропущену у префіксі літеру й знайти зайве у рядку слово.

1.Пречудовий, прекрасний, прийти.

2. Приморозок, пригріти, прегарний.

3. Прехолодний, прірва, премилий.

Отже, ми пригадали правила написання префіксів.

 8.Перевірка Д/З

 А тепер я пропоную перевірити Д/З ( написані вдома міні-твори про осінь,які містять префікси пре-, при-, прі.

V  Підсумок уроку

  На сьогоднішньому уроці ми з вами плідно попрацювали, закріпили свої знання з теми «Будова слова», підготувалися до контрольної роботи.

  • А чи справдлися ваші очікування від уроку?
  • Оцінювання учнів
  • Продовжіть речення

На сьогоднішньому уроці мені сподобалося…

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.4
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Глотова Татьяна Василівна
    Урок цікавий. Відповідає програмі. Інтерактивні вправи цікаві для цієї вікової категорії.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
6708
Оцінка розробки
4.4 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку