28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Урок №5. Особливості побудови опису. Твір-опис предмета за власним спостереженням (айстри)

Про матеріал

ознайомити учнів зі світом рослин; пробуджувати пізнавальний інтерес до рослин; вчити складати тексти-описи за уявою, розширювати знання дітей про значення слів; вчити будувати словесні характерні ознаки квітів; сприяти підвищенню культури мовлення, виховувати любов до рідної землі; розвивати у дітей образне мислення

Тип уроку: розвиток зв'язного мовлення

Перегляд файлу

Урок №5. Особливості побудови опису. Твір-опис предмета за власним спостереженням (айстри)

 

Мета: ознайомити учнів зі світом рослин; пробуджувати пізнавальний інтерес до рослин; вчити складати тексти-описи за уявою, розширювати  знання дітей про значення слів; вчити будувати словесні характерні ознаки квітів; сприяти підвищенню культури мовлення, виховувати любов до рідної землі; розвивати у дітей образне мислення

Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення

Методи і прийоми: слово вчителя, метод передбачення, бесіда, «Думай – ділися думками з партнером», «Мозковий штурм», інсценізація, самостійна робота, гранування

Обладнання: зразки грон, П. Чайковський «Вальс квітів», ілюстрації

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина

ІІ Актуалізація опорних знань

Репродуктивна бесіда

  • Які типи мовлення ви знаєте?
  • Що таке опис?

Опис – це один із типів мовлення, за допомогою якого ми характеризуємо предмети, називаючи найбільш важливі для них ознаки.

  • Що таке ознака?

Ознака – це характерна властивість, за якою ми пізнаємо предмет. До ознак належать: обсяг, розмір, колір, форма, запах, смак, вік, зовнішність, характер, твердість, мякість тощо.

  • Чим відрізняється науковий опис від художнього?
  • Визначте, де який опис.

а) Білі хризантеми пахнуть жури цвітом.

Білі хризантеми – то прощання з літом.  (Д. Луценко)

б) Незабудка – рід рослини родини шорстколистих. Багато- або однорічні трави з суцільними довгастими листками. Квіти правильні, блакитні, зібрані в завиток.

- Коли ми користуємося описом?

     Осипами ми користуємося тоді, коли потрібно, щоб людина, до якої ми звертаємося, ніби побачила, впізнала те, про що ми говоримо або пишемо.

  • Що можна описувати?

Описувати можна все, що ми бачимо навколо, з чим зустрічаємося в житті: предмети, тварин, людей, квіти, явища природи.

  • Навіщо людині потрібні вміння описувати предмети, тварин, рослин, інших людей?

а) для взаємопорозуміння;

б) для спілкування;

в) для розвитку зв’язного мовлення;

для розвитку творчого мислення.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

  • Тему уроку я не називаю, але хочу, щоб ви прослухали вірш           Д. Павличка і спробували відгадати, який предмет ми будемо описувати.

Небеса прозорі,

Як глибінь ріки,

Падають, як зорі,

З явора листки.

А над полем нитка

Дзвенить, як струна,

Зажурилась квітка;

Чує сніг вона.

  • Сьогодні на уроці про які квіти ми будемо говорити? (Про осінні)
  • Отже, ми будемо описувати усно і письмово квіти, ознайомимося зі світом рослин, навчимося будувати грона, називати характерні ознаки квітів, будемо працювати в групах, враховуючи ваші здібності.

Індивідуальна робота

  • Запишіть у зошити назви осінніх квітів (2 хв.).

Метод «Думай – ділися думками з партнером»

(учні обмінюються своїми міркуваннями, зачитують свої варіанти назв осінніх квітів: чорнобривці, жоржини, айстри, гвоздики, троянди, гладіолуси, хризантеми. Обмінюються думками з іншими групами, записують ті назви, яких немає у них.

ІV. Фронтально-індивідуальна робота

  • Які квіти восени можна зустріти у місті й селі? Без них не можна уявити перший день навчального року.
  • Так, це айстри.
  • Хто з вас знає вірші про квіти?

Айстри задумані, квіти останні,

Осені пізньої сльози багрянії…

Сумно шепочеться вітер над вами,

Айстри задумані, квіти останнії

Осені пізньої сльози багряні.

   (В. Сосюра)

 

            -  Запишіть речення, зробіть його синтаксичний розбір.

А у нашому садочку

Квітнуть квіти в холодочку,

Матінка їх доглядає,

Кожний вечір поливає.(І. Савицька)

  • Прослухайте вірш, визначте вид речення за метою висловлювання, назвіть головні члени речення.

Ви на клумбах вдома, в школі

Висівайте нас доволі

Доглядайте, поливайте,

Без потреби не зривайте.

Якби ви нас не топтали,

Ми б красу вам дарували.

 

  • Які квіти занесені до Червоної книги? (Конвалії, підсніжники, лілії водяні)

Робота в групах

  • У кожної групи було своє завдання. Послухаємо їх.
  1. Повідомлення груп

1група. Розказати про мову квітів.

Стосунки між людьми між людьми можна зясовувати за допомогою квітів. Квіти червоно кольору символізують любов, білого – чистоту, синього- вірність, жовтий колір – символ щастя.

У Європі фіолетовий символізує дружбу, велич, а в Японії – сум, біль. Незабудка – означає любов у англійців, в Україні – пам'ять.

  2 група. Розказати про символіку квітів.

Полин і петрушка – це обереги від русалок. М’ята та любисток – охорона від злих сил. Калина – символ любові, щастя, здоровя, багатства. Барвінок – символ життя. Мак – символ печалі й туги.

 3 група. Якщо ви вирушили у мандри і забули вдома годинника, як вам допоможуть квіти?

Квіти – це живі годинники, які розцвітають у певні години.

Між 4 і 5 годинами зацвітає шипшина. О 6 годині розкривається кульбаба. О 7 розплющує очі синій льон, дикі гвоздики і картопля. Між 8 і 9 на квітниках різними барвами виграють нагідки, чорнобривці. 10 година – майже всі квіти розкрили пелюстки.

Якщо всі квіти закрили пелюстки, то знайте: це десь між 19 і 20. Пізніше, о 21, засинає шипшина.

4 група. Що треба знати, перш ніж подарувати квіти?

Жінкам підбирають елегантні, не дуже яскраві квіти. Це – троянди, гладіолуси, тюльпани, гвоздики.

Дівчатам дарують напіврозкриті бутони, що підкреслюють чистоту.

Чоловікам вибирають квіти великі і менш вишукані – гвоздики, великі хризантеми.

5 група. Які квіти впліталися дівчатам до віночка?

До віночка впліталися квіти вишні, яблуні, ружі, калини, безсмертника, любистку, чорнобривці, волошки, ромашки. Найпочесніше місце належало дрібненьким біленьким квіточкам деревію.

Гронування

  • Протягом 2 – 3 хвилин складіть гроно до слова айстра.

(Один учень біля дошки, усі інші працюють у парах)

  • Горді гарні сяючі красою
  • Пізньої осені сльози багряні
  • Чарівно гарні восени
  • Осіння ніжна яскрава
  • Красива тендітна
  • Вродлива айстра чарівна
  • Сумна казкові врода задумана
  • Осіння зірка чарує серце
  • Символ щастя і добра
  • Квіти останні
  • Сяючі красою айстри
  • Яку ви знаєте легенду про айстру?
  • Назва цієї квітки означає «зірка». Перша квітка виросла з порошинки, яка впала на землю з неба. І тому у тиху ніч у квітниках чути ледве вловимий шепіт – то квіти розмовляють із зірками.

Вибіркове письмо

  • Прослухайте вірш Н. Кибальчич про айстри. Запишіть до свого грона слова, які вам сподобалися.

АЙСТРИ

Сонце в хмарі. Пахне зів’ялим листям,

Всохли квіти, що цвіли колись,

А на грядці килимом барвистим

При негоді айстри розцвітись.

Дощ дрібненький падає росою,

Мокрі пелюстки в садку летять,

Горді, гарні, сяючі красою,

На морозі айстри ті тремтять.

 

  • Зачитайте слова, які використали у гроні, якщо сподобається вам якесь слово, то можете записати до свого грона.
  • Барвистий килим
  • Мокрі пелюстки
  • Горді, гарні, сяючі красою
  • Тремтять на морозі
  • Завдання редакторам

1 група. Відновити вірш

Рано-вранці біля хати

Котик вийшов погуляти.

Раптом бачить у садку

Ніжну квітку у вінку.

Котик довго милувався –

І у айстру закохався.

Але квітка золотава

Навіть слова не сказала.

Вранці біля хати рано

Погуляти вийшов котик.

У садку раптом бачить

У вінку ніжну квітку.

Довго милувався котик

І закохався у айстру.

Але золотава квітка

Не сказала навіть слова

2 група. Завдання перекладачам

  • Перекладіть текст з російської мови на українську.

Осень. Золотая осень. В ясном небе белоснежными астрами проплывают облака. Осенние цветы в последний раз улыбаются золотым лучам солнца. Они напоминают нам теплое лето.

3 група. Уявіть, про що могли б розмовляти квіти між собою на осінньому балу. Складіть і запишіть діалог квітів на осінньому балу.

4 група. Записати речення, підкреслити головні та другорядні члени речення.

а) Догоряє багрянець в саду,

В срібнім інеї – айстри, жоржини.

І в зажурі схилилися вниз

Приморожені квіти калини.

б) Зробити фонетичний розбір слів осінь, айстри.

(Перевірка роботи в групах)

  • Квіти, як люди, народжуються, живуть, помирають. Про що можуть говорити квіти між собою, що їх може хвилювати, ми почуємо зараз, коли побачимо інсценізацію казки.

Робота за рядами

І ряд. Описати айстру, вживаючи антоніми:

великі – малі

живі – зів’ялі

світлі – темні

високі – низькі

розкриті – закриті

розквітлі – зів’ялі

ІІ ряд. Описати айстру, вживаючи синоніми:

красиві

прекрасні, чудові

чарівні, чаруючі

ніжні, ласкаві, лагідні

веселі, радісні

печальні, сумні

ІІІ ряд. Описати айстру, вживаючи слова у переносному значенні:

Айстри сумують

Радіють, сплять

Прокидаються,

посміхаються,

вмирають

  • Складіть речення про айстру, вживаючи слова в переносному значенні: сумує, радіє, посміхається, тремтить, мерзне.

Інсценізація казки

Казкар. Стояла зима. Вся земля була вкрита пухким снігом, наче мяким укривалом, під котре ховалися всі рослини. Чуєте: вони розмовляють, послухаймо, про що говорять квіти.

Дзвінок. Послухайте, сестрички, який  угорі гомін! Може, прийшла весна?

Конвалія. Ох, коли б швидше весна! Як я люблю дивитися на гарних метеликів і слухати чудові співи пташок.

Жоржина. Я бачила зиму, опізнилася увійти в хату, зірвався вітер, зробилося темно, посипав сніг. Одна сніжинка впала на мене і пошкодила моє красиве листя. Я швидко сховалася у хату.

Казкар. Квіти слухали і поснули. Не заснула тільки айстра, їй страшенно хотілося вийти в садок, щоб подивитися на зиму.

Айстра. Чого мені лякатися холоду? Я маю листя, в котре зможу заховатися.

Казкар. Айстра побачила метелика, який заснув і впав біля неї. Айстра попросила його допомогти їй побачити зиму. Метелик допоміг вийти в сад. Айстра була зачарована тим, що побачила. А коли айстра попросила метелика повернутися у хату, то він уже її не чув, бо задубів і схилився на чудову квітку.

«Боже мій…Боже! Що я робитиму?!» - прошепотіла востаннє квітка і прихилила голівку до метелика. А вітер все дужчав, сніг сипав і крутив, засипаючи все навкруг себе.

  • Діти, шкода було дивитися на квітку, голівку якої вкрив срібний віночок. Які почуття викликає у вас ця казка? (Смуток, любов до природи, до усього живого, що прагне краси, гармонії, добра)
  • Коли ви зможете по-справжньому любити кожну маленьку рослину, то обов’язково відчуєте тепло її живої душі.

VІ. Слово вчителя

  • Квіти надихали на творчість багатьох письменників. У Лесі Українки є казка «Лілея», у О. Олеся «Айстри».

Катерина Білокур – українська художниця, - любила малювати квіти. І ніколи не малювала зиму, а лише осінь, літо, весну.

У П. Чайковського – видатного композитора є «Вальс квітів».

Прослухайте музику П. Чайковського і скажіть. Які квіти ви уявили, які почуття викликала у вас ця мелодія.

(Діти слухають музику із балету П. І. Чайковського «Лускунчик»)

  • Прослухайте вірш. Подумайте, якби ви були б художниками-ілюстраторами, які б замальовки зробили до вірша.

Приємний сум в душі, якась тривога,

Чекає серце щось від дня,

Візьму айстру, сяду на підлогу,

Бо айстра – символ щастя та добра.

Дивлюсь на неї і дивуюсь:

Яка маленька і струнка,

Тримаю цупко та хвилююсь,

Бо бачу зірку-серце янгола.

В пелюстці – очі моєї мами:

Такі ж турботні, теплі та сумні,

Прогріті довгими літами,

Чарівно гарні восени.

Ох, айстро, айстро, дивна айстро,

Якась казкова врода в тебе є,

Здається, зроблена руками майстра,

Яка чарує так, аж серце розтає.

У тобі все: і теплі дні осінні,

І перший-перший наш дзвінок.

Твій паросток-життя насіння,

Та думок моїх швидкий струнок.

                   (В. Климов)

 

                 VІІ. Домашнє завдання

1). Написати твір-опис квітки.

2). Скласти вірш про айстри, використовуючи грона.

VІІІ. Підсумок уроку

  • Сьогодні на уроці ми вчилися описувати квіти.
  • Чий опис вам сподобався найбільше?
  • Чим він вам сподобався?
  • Чи може людина не любити квіти? Чому? Хто з вас не любить квіти? Хто любить? Доведіть свою точку зору.
  • Яким типом мовлення ви користувалися?
  • Що б ви зазначили про квітку, якби вам треба було написати твір-розповідь, або твір-роздум?

 

docx
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
363
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку