ознайомити учнів зі світом рослин; пробуджувати пізнавальний інтерес до рослин; вчити складати тексти-описи за уявою, розширювати знання дітей про значення слів; вчити будувати словесні характерні ознаки квітів; сприяти підвищенню культури мовлення, виховувати любов до рідної землі; розвивати у дітей образне мислення
Тип уроку: розвиток зв'язного мовлення
Урок №5. Особливості побудови опису. Твір-опис предмета за власним спостереженням (айстри)
Мета: ознайомити учнів зі світом рослин; пробуджувати пізнавальний інтерес до рослин; вчити складати тексти-описи за уявою, розширювати знання дітей про значення слів; вчити будувати словесні характерні ознаки квітів; сприяти підвищенню культури мовлення, виховувати любов до рідної землі; розвивати у дітей образне мислення
Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення
Методи і прийоми: слово вчителя, метод передбачення, бесіда, «Думай – ділися думками з партнером», «Мозковий штурм», інсценізація, самостійна робота, гранування
Обладнання: зразки грон, П. Чайковський «Вальс квітів», ілюстрації
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
ІІ Актуалізація опорних знань
Репродуктивна бесіда
Опис – це один із типів мовлення, за допомогою якого ми характеризуємо предмети, називаючи найбільш важливі для них ознаки.
Ознака – це характерна властивість, за якою ми пізнаємо предмет. До ознак належать: обсяг, розмір, колір, форма, запах, смак, вік, зовнішність, характер, твердість, м’якість тощо.
а) Білі хризантеми пахнуть жури цвітом.
Білі хризантеми – то прощання з літом. (Д. Луценко)
б) Незабудка – рід рослини родини шорстколистих. Багато- або однорічні трави з суцільними довгастими листками. Квіти правильні, блакитні, зібрані в завиток.
- Коли ми користуємося описом?
Осипами ми користуємося тоді, коли потрібно, щоб людина, до якої ми звертаємося, ніби побачила, впізнала те, про що ми говоримо або пишемо.
Описувати можна все, що ми бачимо навколо, з чим зустрічаємося в житті: предмети, тварин, людей, квіти, явища природи.
а) для взаємопорозуміння;
б) для спілкування;
в) для розвитку зв’язного мовлення;
для розвитку творчого мислення.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Небеса прозорі, Як глибінь ріки, Падають, як зорі, З явора листки. А над полем нитка Дзвенить, як струна, Зажурилась квітка; Чує сніг вона. |
Індивідуальна робота
Метод «Думай – ділися думками з партнером»
(учні обмінюються своїми міркуваннями, зачитують свої варіанти назв осінніх квітів: чорнобривці, жоржини, айстри, гвоздики, троянди, гладіолуси, хризантеми. Обмінюються думками з іншими групами, записують ті назви, яких немає у них.
ІV. Фронтально-індивідуальна робота
Айстри задумані, квіти останні, Осені пізньої сльози багрянії… Сумно шепочеться вітер над вами, Айстри задумані, квіти останнії Осені пізньої сльози багряні. (В. Сосюра)
|
- Запишіть речення, зробіть його синтаксичний розбір.
А у нашому садочку Квітнуть квіти в холодочку, Матінка їх доглядає, Кожний вечір поливає.(І. Савицька) |
Ви на клумбах вдома, в школі Висівайте нас доволі Доглядайте, поливайте, Без потреби не зривайте. Якби ви нас не топтали, Ми б красу вам дарували.
|
Робота в групах
1група. Розказати про мову квітів.
Стосунки між людьми між людьми можна з’ясовувати за допомогою квітів. Квіти червоно кольору символізують любов, білого – чистоту, синього- вірність, жовтий колір – символ щастя.
У Європі фіолетовий символізує дружбу, велич, а в Японії – сум, біль. Незабудка – означає любов у англійців, в Україні – пам'ять.
2 група. Розказати про символіку квітів.
Полин і петрушка – це обереги від русалок. М’ята та любисток – охорона від злих сил. Калина – символ любові, щастя, здоров’я, багатства. Барвінок – символ життя. Мак – символ печалі й туги.
3 група. Якщо ви вирушили у мандри і забули вдома годинника, як вам допоможуть квіти?
Квіти – це живі годинники, які розцвітають у певні години.
Між 4 і 5 годинами зацвітає шипшина. О 6 годині розкривається кульбаба. О 7 розплющує очі синій льон, дикі гвоздики і картопля. Між 8 і 9 на квітниках різними барвами виграють нагідки, чорнобривці. 10 година – майже всі квіти розкрили пелюстки.
Якщо всі квіти закрили пелюстки, то знайте: це десь між 19 і 20. Пізніше, о 21, засинає шипшина.
4 група. Що треба знати, перш ніж подарувати квіти?
Жінкам підбирають елегантні, не дуже яскраві квіти. Це – троянди, гладіолуси, тюльпани, гвоздики.
Дівчатам дарують напіврозкриті бутони, що підкреслюють чистоту.
Чоловікам вибирають квіти великі і менш вишукані – гвоздики, великі хризантеми.
5 група. Які квіти впліталися дівчатам до віночка?
До віночка впліталися квіти вишні, яблуні, ружі, калини, безсмертника, любистку, чорнобривці, волошки, ромашки. Найпочесніше місце належало дрібненьким біленьким квіточкам деревію.
Гронування
(Один учень біля дошки, усі інші працюють у парах)
Вибіркове письмо
АЙСТРИ Сонце в хмарі. Пахне зів’ялим листям, Всохли квіти, що цвіли колись, А на грядці килимом барвистим При негоді айстри розцвітись. Дощ дрібненький падає росою, Мокрі пелюстки в садку летять, Горді, гарні, сяючі красою, На морозі айстри ті тремтять.
|
1 група. Відновити вірш
Рано-вранці біля хати Котик вийшов погуляти. Раптом бачить у садку Ніжну квітку у вінку. Котик довго милувався – І у айстру закохався. Але квітка золотава Навіть слова не сказала. |
Вранці біля хати рано Погуляти вийшов котик. У садку раптом бачить У вінку ніжну квітку. Довго милувався котик І закохався у айстру. Але золотава квітка Не сказала навіть слова |
2 група. Завдання перекладачам
Осень. Золотая осень. В ясном небе белоснежными астрами проплывают облака. Осенние цветы в последний раз улыбаются золотым лучам солнца. Они напоминают нам теплое лето.
3 група. Уявіть, про що могли б розмовляти квіти між собою на осінньому балу. Складіть і запишіть діалог квітів на осінньому балу.
4 група. Записати речення, підкреслити головні та другорядні члени речення.
а) Догоряє багрянець в саду,
В срібнім інеї – айстри, жоржини.
І в зажурі схилилися вниз
Приморожені квіти калини.
б) Зробити фонетичний розбір слів осінь, айстри.
(Перевірка роботи в групах)
Робота за рядами
І ряд. Описати айстру, вживаючи антоніми:
великі – малі
живі – зів’ялі
світлі – темні
високі – низькі
розкриті – закриті
розквітлі – зів’ялі
ІІ ряд. Описати айстру, вживаючи синоніми:
красиві
прекрасні, чудові
чарівні, чаруючі
ніжні, ласкаві, лагідні
веселі, радісні
печальні, сумні
ІІІ ряд. Описати айстру, вживаючи слова у переносному значенні:
Айстри сумують
Радіють, сплять
Прокидаються,
посміхаються,
вмирають
Інсценізація казки
Казкар. Стояла зима. Вся земля була вкрита пухким снігом, наче м’яким укривалом, під котре ховалися всі рослини. Чуєте: вони розмовляють, послухаймо, про що говорять квіти.
Дзвінок. Послухайте, сестрички, який угорі гомін! Може, прийшла весна?
Конвалія. Ох, коли б швидше весна! Як я люблю дивитися на гарних метеликів і слухати чудові співи пташок.
Жоржина. Я бачила зиму, опізнилася увійти в хату, зірвався вітер, зробилося темно, посипав сніг. Одна сніжинка впала на мене і пошкодила моє красиве листя. Я швидко сховалася у хату.
Казкар. Квіти слухали і поснули. Не заснула тільки айстра, їй страшенно хотілося вийти в садок, щоб подивитися на зиму.
Айстра. Чого мені лякатися холоду? Я маю листя, в котре зможу заховатися.
Казкар. Айстра побачила метелика, який заснув і впав біля неї. Айстра попросила його допомогти їй побачити зиму. Метелик допоміг вийти в сад. Айстра була зачарована тим, що побачила. А коли айстра попросила метелика повернутися у хату, то він уже її не чув, бо задубів і схилився на чудову квітку.
«Боже мій…Боже! Що я робитиму?!» - прошепотіла востаннє квітка і прихилила голівку до метелика. А вітер все дужчав, сніг сипав і крутив, засипаючи все навкруг себе.
VІ. Слово вчителя
Катерина Білокур – українська художниця, - любила малювати квіти. І ніколи не малювала зиму, а лише осінь, літо, весну.
У П. Чайковського – видатного композитора є «Вальс квітів».
Прослухайте музику П. Чайковського і скажіть. Які квіти ви уявили, які почуття викликала у вас ця мелодія.
(Діти слухають музику із балету П. І. Чайковського «Лускунчик»)
Приємний сум в душі, якась тривога, Чекає серце щось від дня, Візьму айстру, сяду на підлогу, Бо айстра – символ щастя та добра. Дивлюсь на неї і дивуюсь: Яка маленька і струнка, Тримаю цупко та хвилююсь, Бо бачу зірку-серце янгола. В пелюстці – очі моєї мами: Такі ж турботні, теплі та сумні, Прогріті довгими літами, Чарівно гарні восени. Ох, айстро, айстро, дивна айстро, Якась казкова врода в тебе є, Здається, зроблена руками майстра, Яка чарує так, аж серце розтає. У тобі все: і теплі дні осінні, І перший-перший наш дзвінок. Твій паросток-життя насіння, Та думок моїх швидкий струнок. (В. Климов)
|
VІІ. Домашнє завдання
1). Написати твір-опис квітки.
2). Скласти вірш про айстри, використовуючи грона.
VІІІ. Підсумок уроку