19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Урок на тему: "Написання складних прикметників разом і через дефіс "

Про матеріал

Повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикметників, зокрема про складання основ; сприяти зміцненню навичок правопису складних прикметників разом і через дефіс та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати складні прикметники з вивченою орфограмою, знаходити й виправляти помилки у правописі складних прикметників; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти розширенню наукового світогляду шестикласників.

Перегляд файлу

Олена Федоренко, вчитель української мови та літератури

Комунального закладу "Навчально-виховне об'єднання №33

"Загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів, дошкільний навчальний заклад

Кіровоградської міської ради Кіровоградської області”

 

  Урок української мови 6 клас

Написання складних прикметників разом і через дефіс

Мета: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикметників, зокрема про складання основ; сприяти зміцненню навичок правопису складних прикметників разом і через дефіс та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати складні прикметники з вивченою орфограмою, знаходити й виправляти помилки у правописі складних прикметників; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти розширенню наукового світогляду шестикласників.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння складних прикметників у ролі означень.

Міжпредметні зв’язки: використання складних прикметників для точного опису предметів, явищ (історія, природознавство).

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Обладнання: дидактичний матеріал: мультимедійна дошка.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

II. Ознайомлення шестикласників з темою, метою і завданнями уроку

III. Генералізація знань шестикласників з теми (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці)

1.     Творче спостереження з елементами аналізу

Прочитати мовчки текст. Визначити, що означає заголовок: тему чи основну думку. З’ясувати стилістичну належність висловлювання.

https://docs.google.com/document/d/1Bze3qjC8eDiehCrcMmXsYKBobKJlF8vax3Qyb-BLw7g/edit

 

 

 

 

 

НАВІЩО ПОТРІБНІ ЗНАННЯ ПРО РЕЧОВИНИ?

Складна газоподібна речовина метан є основною речовиною природного газу, що використовується у газових плитах. Унаслідок його згоряння утворюються вода і вуглекислий газ та виділяється велика кількість тепла. Варто пам’ятати, що метан утворює з повітрям вибухонебезпечні суміші. Тому треба добре закривати газові крани, стежити, щоб не згасало полум’я раніше, ніж буде закритий кран, тримати кватирку на кухні відчиненою.

У побуті ми використовуємо пакети, кришки, посуд, виготовлені з пластмас. Вони легкі й міцні, дешеві й довговічні. Проте мають небажану властивість — деформуються під час нагрівання. Знаючи це, можна запобігти псуванню таких виробів.

Наведені приклади свідчать про те, наскільки важливо знати властивості речовин, щоб успішно користуватися ними (З підручника).

Визначити будову виділених прикметників. Чи можна вважати їх складними? Свою думку довести.

2.     Лінгвістична діагностика https://docs.google.com/document/d/1nz3JyJFJPJEMYaKMXsF9eyfCJCA9d2H519ka3ChXDw0/edit

 

 

 

 

Пригадати правила правопису складних іменників. Виписати складні прикметники.

 

Гала-концерт, газетно-журнальний, листоноша, лінгвіст-практик, плодово-ягідний, пішохід, художник-скульптор, хліборізка, тепло-чорний, театр-студія, тележурнал, світло-коричневий, чорногуз, самохід, Лисичка-Сестричка, автомотогурток, легкоатлетичний.

Сформулювати правила написання складних прикметниках. Свої висновки звірити з поданим теоретичним матеріалом. https://www.youtube.com/watch?v=NIXLlRr-Hw8

 

Написання складних прикметників

Складні прикметники пишуться

разом

через дефіс

1)  Якщо утворені від складних іменників, що пишуться разом: лісостеповий (лісостеп);

2) якщо утворені від сполучення іменника з прикметником: народнопоетичний (народна поезія);

3) якщо першою частиною є числівник, написаний літерами (семиразовий, дев’ятиповерховий)

1) Якщо утворені від складних іменників, що пишуться через дефіс: генерал-губернаторський (генерал-губернатор);

2) якщо утворені від двох, не підпорядкованих одне одному прикметників:мовно-літературний (мовний і літературний);

3) якщо першою частиною є військово-, воєнно-: військово-морський, воєнно-патріотичний;

4) якщо означають відтінки кольорів або поєднання кількох кольорів в одному предметі: блакитно-синій, темно-зелений;

5) якщо позначають назви проміжних сторін світу: південно-східний;

6) якщо першою частиною є числівник, написаний цифрами (7-разовий, 9-поверховий)

 

IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру

1.     Вікрити пазл. Рзподілити складні прикметники.

https://learningapps.org/display?v=p2u75nfy518

2.  Лінгвістична розминка

https://docs.google.com/document/d/1L9pnnb8C5FtxkMICM3D9UQxxrDKbrPxLgzn-JlfW8p8/edit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Клас ділиться на кілька команд, кожна з яких протягом однієї хвилини має скласти й записати складні прикметники з першою частиною науково- (або художньо-). Кожне правильно назване слово оцінюється 1 балом. Перемагає та команда, яка набере найбільшу кількість балів. Матеріал для вчителя

1. Науково-допоміжний, науково-дослідний, науково-експериментальний, науково-інформаційний, науково-історичний, науково-критичний, науково-методичний, науково-організаційний, науково-освітній, науково-педагогічний, науково-пізнавальний, науково-політичний, науково-популярний, науково-практичний, науково-публіцистичний, науково-теоретичний, науково-фантастичний, науково-художній.

2. Художньо-декоративний, художньо-документальний, художньо-естетичний, художньо-історичний, художньо-композиційний, художньо-літературний, художньо-поетичний, художньо-практичний, художньо-публіцистичний, художньо-театральний.

3. Дослідження-конструювання (робота в зошиті)

Утворити складні прикметники, записавши їх у дві колонки:

1) ті, що пишуться разом;

2) через дефіс.

Пояснити правопис.

Народний і визвольний, народне господарство, народний і державний, народна розмова, народний обряд, народний і масовий, народознавство, народний і міфологічний.

Визначити спосіб творення складних прикметників.

4. Творче конструювання

Утворити словосполучення «прикметник + іменник». Пояснити правопис складних прикметників.

(Багряний цвіт) листок, (гострий бік) каміння, (срібна вода) Дніпро, (Давня Русь) література, (приємний, святковий) подія, (шість пелюсток) квітка, (брунатний, сизий) вода, (легка атлетика) крос, (яскраве, синє) небо, (рожевий, бузковий) дим.

5. Навчальне аудіювання https://docs.google.com/document/d/15jUyZLa1zOs3NHRNlZrILFK0I_n_W5JBSyVSzKVK1WM/edit

 

 

 

 

 

 

Виписати складні прикметники з речень, сприйнятих на слух. Пояснити їх правопис.

1) У густому-прегустому лісі, де майже ніколи не появлялися люди, жило поміж корінням дерев плем’я дерев’яних чоловічків (А. Дімаров).

2) Собака Шарко весь чорний, ноги ж унизу білі, ніби взуті у фетрові сап’янці, а над очима — сніжно-білі великі кружальця, що нагадують скельця окулярів (М. Магера).

3) Я закінчив церковно-парафіальну школу (Б. Антоненко-Давидович).

4) Навесні, коли з купин витикаються світло-зелені гривки молоденької осоки, сторож мисливської бази Мартин Скряга бере корзину й чимчикує до болота (І. Шпиталь).

5) Панував тоді в нашому славному золотоверхому Києві князь Володимир (А. Лотоцький).

6) Ліс був такий гарний, навіть зимою не здавався смутним, бо проміж чорноліссям було там чимало й сосон, а вони завжди веселять око тим вічнозеленим убранням! (Олена Пчілка).

 

6. Дослідження-відновлення (робота в зошиті)

https://docs.google.com/document/d/15gIgPu0TPcF6YSzqujYiaFsE-UHHm8Hfn0CsZYw6NJk/edit

 

 

 

 

 

Відновити та записати складні прикметники, що означають проміжні сторони світу, а також інші географічні назви. Пояснити їх правопис.

Південь, схід; південь, захід; Західна Європа; північ, захід; Середня Азія; Східна Україна; південь, схід; Західна Україна.

Дослідити, чому складний прикметник південно-східний пишеться через дефіс, а південноукраїнський — разом. Свою думку обґрунтувати за допомогою правила.

Пояснити вживання великої і малої літери у словосполученнях Південно-Східна Азія і північно-східний вітер. Навести власні приклади.

 

7. Розмістити прикметники у колонку з правильним його написанням.

https://learningapps.org/display?v=p799b6dht18

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

1. Уявити ситуацію, що вам довелося переїхати до іншого міста і продовжувати навчання в новому класному колективі. Скласти розповідь на тему «Традиції мого класу», використовуючи складні прикметники.

2. Виписати з підручника історії (географії, біології) опис предмета, події чи явища, у якому використовуються складні прикметники. Пояснити їх правопис.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
290
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку