Урок 5
Речовини. Чисті речовини й суміші
Мета: Повторити відомості про речовини, суміші та їхні властивості; навчити учнів розрізняти фізичні тіла, матеріали, речовини; повторити поняття «чисті речовини» та «суміші», основні способи розділення сумішей; продовжити знайомство з лабораторним устаткуванням і методикою проведення хімічного експерименту. Сприяти розвитку логічного мислення; виховувати любов до хімічної науки.
Тип уроку: комбінований
Форми роботи: бесіда, розповідь, самостійна робота, робота в групах.
Щоб про щось дізнатися,
треба вже щось знати
Станіслав Лем
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Фронтальна бесіда
1. Що вивчає хімія?
2. Що називають фізичним тілом?
3. Що називають хімічною речовиною?
4. Наведіть приклади фізичних тіл і хімічних речовин.
(цвях – залізо, свічка – парафін, стіл – деревина)
5. З яких структурних частинок складаються речовини? (атомів, молекул,
йонів).
6. Згадайте з курсу природознавства, чим відрізняються речовини одна від одної? (Фізичними та хімічними властивостями)
7. В якому агрегатному стані можуть перебувати речовини за нормальних умов? (Твердому, рідкому, газоподібному)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
План
1. Речовина, матеріал, тіло.
2. Чисті речовини і суміші.
Речовина – це все, що має певну масу й займає той чи інший об’єм у навколишньому просторі.
Ви вже знаєте багато речовин. Одні з них природні, наприклад вода, кисень, інші добуті штучно, наприклад капрон, поліетилен. Нині відомо понад 12000000 речовин, і до їх числа весь час додаються нові речовини. Одні з них відкриваються в природі, інші синтезуються людиною.
Речовини, які використовуються для виготовлення предметів, фізичних тіл, прийнято називати матеріалами.
Речовина стає матеріалом лише тоді, коли з неї виготовляють речі, які задовольняють потреби людини.
Деревина, мармур, глина, пісок, граніт тощо – матеріали природного походження. Бронза, чавун, цемент, віскоза, келар, скло, поліетилен, капрон – матеріали, створені людиною.
Нас оточують безліч різних фізичних тіл. Вони складаються з речовин і різняться між собою формою, кольором, розмірами та іншими ознаками. Проте вони можуть бути виготовлені з одного й того самого матеріалу. Наприклад, дерев’яний штатив, дерев’яна лопатка, дерев’яна ложка складаються з одного й того самого матеріалу – деревини, а основна речовина, що утворює деревину, - це целюлоза.
Однак часто назви речовини і матеріалу, з якого складається фізичне тіло, збігаються, оскільки речовина, з якої виготовляють будь – що, і є матеріалом. Так, залізний штатив відрізняється за величиною і формою від залізного цвяха, залізного дроту та інших залізних предметів. Проте всі ці залізні речі (тіла) подібні між собою тим, що виготовлені з одного й того самого матеріалу – заліза і з однієї й тієї самої речовини – заліза. Отже, залізний цвях, мідна пластинка, алюмінієвий дріт – це фізичні тіла.
Залізо, мідь, алюміній – це матеріали, з яких зроблені ці тіла, і разом з тим – речовини. Тут назви збігаються.
Кожна речовина має свої специфічні властивості, тобто ознаки, які визначають її індивідуальність і дають змогу відрізнити її від інших речовин.
Ознаки, за якими різні речовини подібні між собою або відрізняються одна від одної, називаються властивостями речовин.
Розрізняють фізичні і хімічні властивості речовин.
До фізичних властивостей належать: колір, блиск, запах, смак, теплопровідність, електропровідність, розчинність у воді, температура кипіння, температура плавлення.
Хімічні властивості речовин виявляються лише в процесі перетворення речовин на інші.
З курсу природознавства ви вже знаєте, що речовини можуть перебувати в різних агрегатних станах – твердому, рідкому, газоподібному.
Тверда, рідка і газоподібна форми не є індивідуальними характеристиками речовини, вони відповідають різним станам існування речовини за певних умов. Будь – яка речовина в разі зміни умов може перейти у будь – який інший агрегатний стан. Отже, агрегатний стан – це не фізична властивість речовини взагалі, а лише стан, в якому вона перебуває за певних умов.
У природі не існує абсолютно чистих речовин. Домішки можуть суттєво змінювати властивості досліджуваної речовини.
Іноді домішок буває настільки мало, що речовину вважають чистою. Наприклад, самородне золото. Чисті речовини мають сталі властивості, оскільки складаються з частинок певного виду.
Суміш - це сукупність різних речовин, що являють собою одне фізичне тіло. Речовини, що входять до складу суміші, зберігають притаманні їм властивості. Суміші поділяються на однорідні й неоднорідні.
В однорідних сумішах складові частини не можна помітити або виявити за допомогою оптичних приладів, оскільки речовини перебувають у дуже подрібненому стані. Наприклад, повітря, бронза. В неоднорідних сумішах неозброєним оком або за допомогою оптичних приладів можна помітити частинки речовин, з яких складається суміш. Наприклад, молоко, дим, томатний сік.
За допомогою фізичних методів суміші можна розділити на складові частини.
Основні способи розділення сумішей
1. Відстоювання. Тверді нерозчинні частинки осідають на дно посудини.
2. Фільтрування. Тверді нерозчинні частинки затримуються паперовим фільтром.
3. Випарювання. Розчинник випаровується, розчинена речовина залишається на дні чашки для випарювання.
4. Дія магнітом. Частинки заліза притягуються магнітом.
5. Дистиляція (перегонка). Рідина в колбі нагрівається, випаровується, а потім, охолоджуючись, конденсується в іншій посудині.
ІV. Закріплення
1. Як ви розумієте поняття «речовина», «матеріал», «тіло»? Наведіть приклади.
2. Випишіть окремо назви речовин і тіл з такого переліку: стакан, кисень, ключ, ртуть, свічка, залізо, вода, лінійка, крохмаль, цукор, воронка, вуглекислий газ, алюмінієва дротина.
3. З даного переліку понять виписати ті, якими можна охарактеризувати речовину: колір, запах, розмір, маса, форма, хімічні властивості, температура, агрегатний стан, об’єм, розчинність, фізичні властивості, температура плавлення.
4. Вказати тіла, що складаються з однієї і тієї ж речовини:
а) краплина води; б) кисень; в) сніжинка; г) залізний цвях; д) крижинка.
5. Виписати окремо назви тіл, матеріалів і речовин із даного переліку: пробірка, скло, вода, залізо, алюмінієвий дріт, цвях, кисень, керамічний посуд, нафта, шматок крейди, крейда, олівець, підкова, графіт, лінійка, бензин, склянка, мідь.
6. З приведеного переліку випишіть вироби, вказавши речовини, або матеріали, з яких вони зроблені: підкова, пробірка, вилка, авторучка, провід.
7.Випишіть окремо назви речовин і сумішей з такого переліку: цукор, грунт, кисень, повітря, молоко, алюміній.
8. Робота в групах
Запропонуйте способи розділення наведених сумішей, назвіть необхідне устаткування.
Група 1: сіль + вода + крейда;
Група 2: рослинна олія + вода + сіль (вважати, що сіль не розчиняється в
рослинній олії);
Група 3: залізний порошок + вода + пісок;
Група 4: тирса + вода + спирт.
V. Домашнє завдання: 4 ст. 39 – 45 Завдання
Запропонуйте спосіб розділення суміші: сіль + залізні ошурки + спирт + вода