План-конспект узагальнюючого уроку з теми «Вода»
Підготувала Калашникова Тетяна Олександрівна, вчитель хімії Харківської загальноосвітньої школи № 78 Харківської міської ради Харківської області
Тема уроку: Вода відома й невідома
Мета: Закріпити знання про фізичні й хімічні властивості води, її роль у якості універсального розчинника, вміння розв’язувати задачі з використанням поняття «масова частка речовини в розчині», вдосконалювати навички дослідження хімічних речовин і безпечного поводження з ними, стимулювати пізнавальну активність учнів, формувати предметну, комунікативну, інформаційну компетентності школярів, виховувати ощадливе ставлення до води
Тип уроку: урок узагальнення знань
Місце уроку в навчальній темі: підсумковий
Методичний інструментарій уроку: гра-змагання, робота в групах, експеримент, система запитань та проблемних ситуацій, творче завдання, використання методу «мозкового штурму»
Очікувані результати: учні знають основні фізичні і хімічні властивості води, уміють використовувати знання для розв’язання проблемних питань і ситуацій, розуміють поняття «розчин», «кількісний склад розчину», вміють проводити розрахунки мас основних компонентів розчину, вчаться співпрацювати в групі, відстоювати й висловлювати свої думки, вміють проводити нескладні хімічні досліди й робити висновки на підставі їх результатів; у школярів формується свідоме ставлення до води як важливого природнього ресурсу
Базові поняття: фізичні властивості води, хімічні властивості води, вода – універсальний розчинник, масова частка речовини в розчині, основні й кислотні оксиди, вода – важливий природній ресурс
Обладнання: склянки з холодною і гарячою водою, соняшниковою олією, барвники, сода, лимонна кислота, цукор, сірники
Пояснювальна записка до уроку: Урок проводиться для учнів 7 класу як підсумковий під час вивчення теми «Вода». Розробку можна використати для проведення позаурочного заходу до Всесвітнього дня води. Для реалізації мети бажано мати 2-4 команди по 6-8 учнів. Результати роботи команд фіксуються в оціночному листку
Хід уроку:
На дошці записані тема, епіграф. Можна розмістити невеличку виставку робіт учнів (плакати, буклети за темою «Проблеми чистої води. Охорона водойм від забруднень»).
Зрозуміти воду,
значить зрозуміти всесвіт
Масуро Емото
Ми пізнаємо цінність води
Лише коли колодязь пересихає
Бенджамін Франклін
Привітання.
Вступне слово вчителя. Вода… У якості маленької розминки я називаю прикметники, які характеризують воду, а ви – їх антоніми.
Сьогодні в нас підсумковий урок із теми «Вода», мета якого – спробувати використати набуті знання для розв’язання запропонованих задач; оцінити себе, з’ясувати над чим потрібно попрацювати, про що дізнатися ще. Пропоную провести його в формі командних змагань.
Вчитель пояснює умови гри, нагадує правила роботи в групі.
Гра складається з 7-ми раундів (назви раундів зафіксовані на дошці). Перед кожним раундом вчитель пояснює умови виконання завдання і час його виконання. За швидкість дається бонус 0,5 балів. Результати кожного раунду фіксуються в оціночному листку.
Прошу поважати думку кожного, бути відповідальними, ввічливими, терплячими, дотримуватися зазначеного часу. А зараз пропоную за 30 секунд обрати назву команди й капітана. Назви команд фіксуються в оціночній відомості.
Раунд перший: «Вірно –невірно». Командам видаються картки з десятьма висловлюваннями (додаток 1). Учні повинні визначити правильні чи неправильні висловлювання. Команда, яка виконає завдання першою. Отримує додаткові 0,5 балів. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.
Після завершення раунду, команди обмінюються картками для взаємоперевірки, вчитель озвучує правильні відповіді. (Орієнтовний час: 5-6 хв.)
Раунд другий: «Науковий». Учитель зачитує питання. Учні мають до 30 секунд на обговорення. Команда, що впоралася раніше, піднімає руку й відповідає. (Якщо команд багато, можлива письмова відповідь). Питання до другого раунду додаються (додаток 2).
Раунд третій: «Експериментальний». Під час цього раунду вчитель демонструє різну густину гарячої і холодної води; залежність густини розчину від масової частки речовини в розчині. Учні проводять дослід, що доводить високу поверхню натяжіння води; дослід із згорянням сірників, які закриваються склянкою (додаток 3).
Раунд четвертий: «Мовний». Учням даються літери, вони вишикувані за абеткою. Потрібно скласти слова, які мають відношення до теми «Вода» (додаток 4). Команда, що впоралась першою, отримує додаткові 0,5 балів. За кожне правильне слово нараховується 1 бал. Приблизний час 3-4 хвилини.
Раунд п’ятий: «Конкурс капітанів». Капітанам команд потрібно дати відповіді на питання за матеріалами курсу 7 класу (листки розкладені на столі, на зворотньому боці написано питання (додаток 5). Капітани по черзі витягують листки, читають питання й дають відповіді. Ціна питання – 1 бал. У разі незнання, команда суперника може дати відповідь й отримати додатково 0,5 балів.
Раунд шостий: «Розрахунковий». Кожній команді видається таблиця, яку потрібно заповнити (додаток 6). Команда, що впоралася першою, отримує додаткові 0,5 балів. Після завершення раунду, команди обмінюються таблицями. Взаємоперевірка. Вчитель надає правильні відповіді. Приблизний час -7-8 хв.
Раунд сьомий: «Соціальна реклама». - Ми вже обговорювали з Вами, що доступні запаси прісної води, які є в розпорядженні людства, складають усього 0,5% об’єму гідросфери й вони знаходяться під загрозою. Дедалі більшій кількості населення потрібно все більше води. Забруднення водоймищ… Зміни клімату… Без економного, раціонального відношення до води людство зазнає краху.
Ви вдома приготували плакати на тему «Бережіть воду». Прошу обмінятися плакатами й за одну хвилину придумати рекламний слоган до малюнку. Оцінка – 2 бали.
Дякую за роботу. Поки йде підбиття підсумків, прошу подивитися ефектний дослід «Лавова лампа» (можна задіяти двох учнів, провести між ними конкурс глядацьких симпатій).
Рефлексія й підбиття підсумків уроку-гри.
Вчитель:
- Дякую за плідну роботу. Чи відкрили Ви для себе щось нове? Сподіваюсь, що Ви оцінили свої знання, ще раз переконалися в тому, що світ речовин цікавий і загадковий.
- Вода -унікальна речовина, про неї багато відомо, проте, багато ще чого потрібно дізнатися. Зрозуміти воду, значить зрозуміти всесвіт – саме такі слова відомого японського дослідника води Масару Ямото я обрала в якості епіграфа до уроку. Бажаю і Вам долучитися до цього процесу.
Оголошення результатів конкурсу. Учням пропонується оцінити свої знання з теми й внесок у роботу команди, визначити свої «слабкі місця».
У якості домашнього завдання пропонується підготувати матеріал для захисту проекту за темою «Проблеми якості питної води в Україні. Доступна експертиза якості води», попрацювати над «прогалинами» в знаннях, що визначені учнями й пройти тестування на платформі «На урок».
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Дослід 1. Дві склянки з підфарбованою водою: перша - вода холодна з жовтим барвником, друга – гаряча з синім барвником. У гарячу воду доливаємо холодну. Утворюється суміш зеленого кольору. Потім робимо навпаки: у холодну воду обережно додаємо гарячу. Кольори не змішуються.
Обговорення досліду: найбільша густина води при 40С = 1г/мл. Гаряча вода має меншу густину, ніж холодна вода.
Дослід 2. Маємо чисту воду й два розчини цукру з різними масовими частками розчиненої речовини. У кожен розчин додані різні барвники (можна зелений, жовтий, червоний). У велику склянку за допомогою шприца вносимо однакові об’єми підготовлених складових у порядку зменшення їхньої густини.
Обговорення досліду: густина розчинів не співпадає з густиною розчинника. Чим більша масова частка речовини в розчині, тим більша густина.
Дослід 3. У чашку Петрі наливаємо підфарбовану воду, посередині закріплюємо шматочок пластиліну, в який втикаємо два сірники. Підпалюємо сірники, швидко накриваємо їх склянкою. Спостерігаємо підняття рівня води.
Обговорення досліду: під час горіння кисень витратився. Вуглекислий та сірчистий гази, що утворилися, добре розчиняються у воді. Тиск зменшується. Через це вода піднімається в стакані.
Дослід 4. Склянку з водою закриваємо марлею, фіксуємо краї. Різко перегортаємо склянку (тримаємо її над більшою ємкістю для перестраховки). Вода не виливається.
Обговорення досліду: ефект пояснюється достатньо високими силами поверхневого натягу води.
Додаток 4
Додаток 5
Питання для капітанів:
Додаток 6
Маса речовини |
Маса розчинника |
Маса розчину |
W(%) |
12 |
78 |
|
|
|
|
350 |
20 |
|
500 |
|
25 |
7 |
|
77 |
|
|
55 |
60 |
|