Урок 57. Ненаголошені голосні [є], [и], [о] в коренях слів
Мета:
- навчальна: систематизувати й узагальнити знання учнів про написання ненаголошених голосних [є], [и], [о] в коренях слів; формувати орфографічні й орфоепічні вимоги ненаголошених голосних [є], [и], [о] в коренях слів;
- розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;
- виховна: виховувати особливе ставлення до природи, бажати примножувати її красу. Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, синтаксис, лексикологія. Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
|
|
|
|
|
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Гра «Створіть нове слово»
► Змініть частину мови за допомогою наголосу:
іменник — прикметник іменник — дієслово
погані — цвіту —
кленові — дзвони —
Творче конструювання
► Складіть речення із парами слів. Дорога — дорога, припасти — припасти.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з таблицею
► Як перевірити написання слів із ненаголошеними [еи], [ие], [0у].
Цифровий диктант
Вправа 1
► Позначте, за яким правилом із таблиці можна перевірити написання ненаголопіених голосних.
Весни (1), зелений (2), зима (1), травень (5), січень (5), дрижати (4), ожеледь (3), криниця (4). 1315345434
Вправа 2
► До кожної цифри підберіть слово з орфограмою. 341254524
Пелена (3), бриніти (1), голубий (2), крапелька (5), кришити (4), майстер (5), вишневий (2), тривати (4).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з текстом
► Прочитайте текст мовчки. Підберіть до тексту заголовок, визначте тип мовлення, стиль, основну думку.
Віт..р січе в обличчя. Нам..ло снігу — січневого снігу. Важкувато стало пташкам, що з..мують у нас. Але вони не дуже сумують. Ось, весло цвірінькаючи, хв..лясто прол..тіла зграйка жвавих щигликів, ч..жів і коноплянок. Помчали десь по лопухах чи б..різках поснідати насіннячком.
А яке гарне д..р..вце горобини! Червоногруді снігурі обсипали його і ягідками ласують. Це наші зимові гості. Вони прил..тіли з далекої півночі, щоб тут п..р..бути зиму (За О. Копиленком).
цвірінькаючи
зграйка
коноплянок
► Відпрацюйте вимову слів у рамочці. Прочитайте текст уголос.
► Виконайте орфографічну роботу, позначте, за яким правилом пишемо ненаголошені голосні.
Переклад
► Перекладіть українською мовою, щоб вийшов вірш, де треба, переставляйте слова в рядках.
В подземелье под снегами
в мягкой земляной постели,
где нет света дня,
зерньїшко притаилось.
Там зернмшку не холодно —
оно спит, будто на перине,
и тихо смотрит сны хорошие
о веселых днях весньї.
За Н. Забілою
Словник: подземелье — підземелля, мягкий — м'який, нет — немає, зерньїшко — зерня, зернинка, притаилось — причаїлося, будто — мов, и — й, о — про.
► Порівняйте вимову й написання ненаголошеного звука [є] в російській та українській мовах.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Узагальнювальна бесіда
▼ Що треба знати про написання ненаголошених голосних у корені? т Які правила допоможуть правильно писати слова з ненаголоше-
ними голосними?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)
► Складіть твір-мініатюру про природу, вживаючи слова з вивченою орфограмою.
► Виконайте вправу за підручником.