Урок 57. Ненаголошені голосні [є], [и], [о] в коренях слів

Про матеріал
Урок 57. Ненаголошені голосні [є], [и], [о] в коренях слів Мета: - навчальна: систематизувати й узагальнити знання учнів про написання ненаголошених голосних [є], [и], [о] в коренях слів; формувати орфографічні й орфоепічні вимоги ненаголошених голосних [є], [и], [о] в коренях слів; - розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички; - виховна: виховувати особливе ставлення до природи, бажати примножувати її красу. Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, синтаксис, лексикологія. Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. ХІД УРОКУ I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК Гра «Створіть нове слово» ► Змініть частину мови за допомогою наголосу: іменник — прикметник іменник — дієслово погані — цвіту — кленові — дзвони — Творче конструювання ► Складіть речення із парами слів. Дорога — дорога, припасти — припасти. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Робота з таблицею ► Як перевірити написання слів із ненаголошеними [еи], [ие], [0у]. Цифровий диктант Вправа 1 ► Позначте, за яким правилом із таблиці можна перевірити написання ненаголопіених голосних. Весни (1), зелений (2), зима (1), травень (5), січень (5), дрижати (4), ожеледь (3), криниця (4). 1315345434 Вправа 2 ► До кожної цифри підберіть слово з орфограмою. 341254524 Пелена (3), бриніти (1), голубий (2), крапелька (5), кришити (4), майстер (5), вишневий (2), тривати (4). V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Робота з текстом ► Прочитайте текст мовчки. Підберіть до тексту заголовок, визначте тип мовлення, стиль, основну думку. Віт..р січе в обличчя. Нам..ло снігу — січневого снігу. Важкувато стало пташкам, що з..мують у нас. Але вони не дуже сумують. Ось, весло цвірінькаючи, хв..лясто прол..тіла зграйка жвавих щигликів, ч..жів і коноплянок. Помчали десь по лопухах чи б..різках поснідати насіннячком. А яке гарне д..р..вце горобини! Червоногруді снігурі обсипали його і ягідками ласують. Це наші зимові гості. Вони прил..тіли з далекої півночі, щоб тут п..р..бути зиму (За О. Копиленком). цвірінькаючи зграйка коноплянок ► Відпрацюйте вимову слів у рамочці. Прочитайте текст уголос. ► Виконайте орфографічну роботу, позначте, за яким правилом пишемо ненаголошені голосні. Переклад ► Перекладіть українською мовою, щоб вийшов вірш, де треба, переставляйте слова в рядках. В подземелье под снегами в мягкой земляной постели, где нет света дня, зерньїшко притаилось. Там зернмшку не холодно — оно спит, будто на перине, и тихо смотрит сны хорошие о веселых днях весньї. За Н. Забілою Словник: подземелье — підземелля, мягкий — м'який, нет — немає, зерньїшко — зерня, зернинка, притаилось — причаїлося, будто — мов, и — й, о — про. ► Порівняйте вимову й написання ненаголошеного звука [є] в російській та українській мовах. VI. ПІДСУМОК УРОКУ Узагальнювальна бесіда ▼ Що треба знати про написання ненаголошених голосних у корені? т Які правила допоможуть правильно писати слова з ненаголоше- ними голосними? VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ) ► Складіть твір-мініатюру про природу, вживаючи слова з вивченою орфограмою. ► Виконайте вправу за підручником.
Перегляд файлу

Урок 57. Ненаголошені голосні [є], [и], [о] в коренях слів

Мета:

- навчальна: систематизувати й узагальнити знання учнів про написання ненаголошених голосних [є], [и], [о] в коренях слів; формувати орфографічні й орфоепічні вимоги ненаголошених голосних [є], [и], [о] в коренях слів;

- розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;

- виховна: виховувати особливе ставлення до природи, бажати примножувати її красу. Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, синтаксис, лексикологія. Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Гра «Створіть нове слово»

► Змініть частину мови за допомогою наголосу:

іменник — прикметник       іменник — дієслово

погані —                               цвіту —

кленові —                               дзвони —

Творче конструювання

 Складіть речення із парами слів. Дорога — дорога, припасти — припасти.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з таблицею

 Як перевірити написання слів із ненаголошеними [еи], [ие], [0у].

http://gdz-ukr.ucoz.ua/_nw/2/s35867843.jpg

Цифровий диктант

Вправа 1

 Позначте, за яким правилом із таблиці можна перевірити написання ненаголопіених голосних.

Весни (1), зелений (2), зима (1), травень (5), січень (5), дрижати (4), ожеледь (3), криниця (4). 1315345434

Вправа 2

 До кожної цифри підберіть слово з орфограмою. 341254524

Пелена (3), бриніти (1), голубий (2), крапелька (5), кришити (4), майстер (5), вишневий (2), тривати (4).

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з текстом

 Прочитайте текст мовчки. Підберіть до тексту заголовок, визначте тип мовлення, стиль, основну думку.

Віт..р січе в обличчя. Нам..ло снігу — січневого снігу. Важкувато стало пташкам, що з..мують у нас. Але вони не дуже сумують. Ось, весло цвірінькаючи, хв..лясто прол..тіла зграйка жвавих щигликів, ч..жів і коноплянок. Помчали десь по лопухах чи б..різках поснідати насіннячком.

А яке гарне д..р..вце горобини! Червоногруді снігурі обсипали його і ягідками ласують. Це наші зимові гості. Вони прил..тіли з далекої півночі, щоб тут п..р..бути зиму (За О. Копиленком).

 

цвірінькаючи

зграйка 

коноплянок

 

 Відпрацюйте вимову слів у рамочці. Прочитайте текст уголос.

 Виконайте орфографічну роботу, позначте, за яким правилом пишемо ненаголошені голосні.

Переклад

 Перекладіть українською мовою, щоб вийшов вірш, де треба, переставляйте слова в рядках.

В подземелье под снегами 

в мягкой земляной постели, 

где нет света дня, 

зерньїшко притаилось. 

Там зернмшку не холодно — 

оно спит, будто на перине, 

и тихо смотрит сны хорошие 

о веселых днях весньї.

За Н. Забілою

Словник: подземелье — підземелля, мягкий — м'який, нет — немає, зерньїшко — зерня, зернинка, притаилось — причаїлося, будто — мов, и — й, о — про.

 Порівняйте вимову й написання ненаголошеного звука [є] в російській та українській мовах.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Узагальнювальна бесіда

▼ Що треба знати про написання ненаголошених голосних у корені? т Які правила допоможуть правильно писати слова з ненаголоше-

ними голосними?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

 Складіть твір-мініатюру про природу, вживаючи слова з вивченою орфограмою.

 Виконайте вправу за підручником.

 

doc
Додав(-ла)
Салій Зоя
Додано
19 січня 2023
Переглядів
445
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку