Урок 60. Позначення на письмі ненаголошених [є], [и] та [о] перед складом з наголошеним [у] в коренях слів
Мета:
- навчальна: поглибити знання про способи визначення написання не-
наголошених голосних, що не перевіряються наголосом;
- розвивальна: розвивати мислення, увагу, аналітичні здібності, фонематичний слух;
- виховна: виховувати культуру усного і писемного мовлення, свідоме ставлення до читання. Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, синтаксис, мова і мовлення. Міжпредметні зв'язки: художня література, усна народна творчість. Тип уроку: урок поглиблення знань, формування вмінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК ШКОЛЯРІВ
Бліцопитування
▼ Як вимовлямо голосні звуки під наголосом?
▼ Що змінюється, коли голосні стають ненаголошеними?
▼ Чи всі голосні в ненаголошеній позиції можуть вимовлятися з наближенням до інших голосних?
▼ Як таке наближення позначається на письмі?
Підготовча вправа (увесь клас)
► Поділіть слова на склади і знайдіть «зайве» слово в кожному рядку.
1. Гуска, курка, півень, гусеня, качка, зяблик.
2. Ромашка, волошка, троянда, лілея, мак.
3. Коза, кінь, свиня, кицька, вівця.
4. Березень, квітень, травень, червень, липень.
► Підкресліть у словах ненаголошені голосні.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Лінгвістичний аналіз
► Запишіть фонетичною транскрипцією слова.
Роблю, земля, зошит, тому, котик, береза, зозуля, середина, минати, цьому, півень, зима.
► Перевірте за орфоепічним словником транскрипцію виділених слів.
Класифікація слів відповідно до правил написання
► Запишіть слова, вставляючи пропущені букви у три колонки: 1) ті, у яких написання голосних перевіряється наголосом; 2) ті, у яких написання голосних відповідає іншим правилам; 3) словникові слова.
Л..сток, дер..во, оз..ро, х..жак, кр..вий, спер..ду, шел..ест, кр..м..з-ний, нал..вати, хлоп..ць, з..мувати, р..бро, л..міш, г..н..рал, в..тр.. валий, д..вак, мистецтво, н..діля, тр..мати, српанок, т..пер, плакати, п..р..мога, к..л..ми, в..т..ран, п..ріг, трав..нь.
► Сформулюйте правила, за якими пишемо слова другої колонки.
► 3 виділеними словами складіть речення.
► Спишіть текст, ставлячи на місці крапок пропущені літери є або и. Поясніть, за якими правилами ви це робили.
► Прочитайте текст уголос, звертаючи особливу увагу на вимову ненаголошених голосних.
► У чому полягає особливість вимови виділених слів?
Школа — це насамп.-ред ч..тання: вдумл..ве, зос..редж..не, таке, що захоплює розум і срце, індивідуальне ч..тання, ч..тання як творчий процес, у якому уч..нь наповнює слово пристрастю свого серця — він або захоплюється красою, благородством, моральною вел..ччю, або ж п..р..живає почуття обурення, презирства, непр..м.. ренності. Тому вважаємо завданням в..ликої ваги —відкрити перед учнями дивовижний світ книжок (За Б. Сухомлинським).
► Поясніть постановку тире в першому реченні.
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Бесіда
▼ У якому розділі науки про мову вивчають правила написання слів із ненаголошеними голосними?
▼ Яка наука виробляє правила вимови звуків?
▼ Який словник дає довідки про вимову звуків?
Тестове завдання
► Установіть відповідність між написанням слів та визначенням способу перевірки. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою:
1 Вимпел.
2 Голубка.
3 Пелена.
4 Зупинити.
5 Рівень.
А. Можна дібрати спільнокореневе слово.
Б. У сполученнях -єре-, -еле-.
В Ненаголошений звук випадає.
Г Словникове слово.
Фізкультхвилинка
► Чи є у віршику слова, що пишуться за повтореними сьогодні правилами?
Ми писали, ми трудились, Наші руки вже стомились, А щоб гарно написати, Треба пальці розім'яти. Руки кілька раз тряхнемо І писати знов почнемо, Відпочивши дружно враз, Приступив до праці клас.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія
▼ Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?
▼ Чия відповідь вам сподобалась найбільше?
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Виконайте вправу з підручника.
► Вивчіть скоромовку: Кричав Архип, Архип охрип. Не треба Архипу кричати до хрипу.