Урок 57
Тема. Підбиваємо підсумки: ми досліджуємо світ! (урок-квест)
Мета: узагальнити отримані знання, сприяти їх розширенню та закріпленню;
активізувати пізнавальну діяльність дітей; розвивати вміння дотримуватися правил колективної гри; виховувати почуття товариськості, бажання прийти друзям на допомогу, шукати вихід з проблемних ситуацій.
Підготовка вчителя до квесту: заздалегідь вибрати приміщення для проведення гри (кабінети біології (фізики чи хімії), спортивна (актова) зала, шкільна бібліотека, їдальня, шкільна майстерня, узгодити з адміністрацією школи; розмістити матеріали та обладнання у вибраних місцях; скласти маршрут квесту так, щоб команди перебували на різних зупинках; залучити педагога-організатора/бібліотекаря для супроводу команд.
Очікувані результати:
учні вмітимуть:
Обладнання і матеріали: карти маршруту квесту, обладнання та матеріали для виконання завдань.
Хід уроку
І. Ранкова зустріч
1. Вітання.
Сонечко встало, іде новий день.
Любі малята, усім «Добрий день!»
Пташечка в небі співає пісень,
Ніби вітає усіх: «Добрий день!»
Дзвоник видзвонює
Дзень! Дзень-дзелень!
Учні, школярики, всім «Добрий день!»
2. Щоденні новини.
- Діти, який урок розпочинається?
- А чим він особливий? Так, він останній в цьому навчальному році.
- Яка пора року ось-ось настане?
- За що ви любите літо найбільше?
- Які цікаві події чекають на вас влітку?
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
- Так, все вірно, попереду літо, а позаду навчальний рік. Тому сьогодні час підвести підсумки, і щоб зробити це незвично, цікаво та весело ми проведемо урок-квест. Що означає слово «квест»? З англійської воно перекладається як «пошук». І справді, це інтелектуальна гра, пов`язана з пошуком, під час якого учасникам треба здолати багато перепон, виконати завдання, розгадати загадки, подолати труднощі, щоб досягти спільної мети!
ІІІ. Організація квесту
- Давайте спочатку давайте утворимо дві команди. В мішечку цеглинки лего червоного та зеленого кольору, витягуйте їх наосліп та діліться на дві групи. Тепер придумайте назву своїй команді.
- Перед початком гри давайте обговоримо правила (діти пропонують правила: слухати один одного, спочатку подумати, потім говорити, робити те, що виходить найкраще, бути всім активними).
- А ще не забувайте про безпеку: по школі пересувайтеся спокійно, з предметами поводьтеся обережно, якщо виникають якісь проблеми, одразу звертайтеся до дорослих.
- Де ж шукати завдання? Вони знаходяться в різних місцях школи. Як їх знайти? Зараз ви отримаєте справжні карти! На них вказано маршрут руху. Основне ваше завдання відвідати всі зупинки, виконати всі завдання швидко та правильно і повернутися до класу. (Вчитель вручає карти дітям)
- Яскравих і неповторних пригод усім!
ІV. Проведення квесту
Зупинка №1 Природнича
Обладнання: картки із зображенням об`єктів живої і неживої природи, картки для позначення будови рослин і тварин, ручки.
Місце проведення: кабінет біології (живий куточок).
Краса природи — справжнє диво.
Все неповторне і живе.
Де не поглянь, скрізь так красиво:
По небу сонечко пливе,
Навколо височіють гори,
Між горами дзюрчить вода.
А ліс зелений, наче море,
І всюди казка ожива!
Надія Красоткіна
- На уроках ви багато нового дізналися про природу, зараз ці знання вам згодяться.
1. Пригадайте ознаки живої природи, розгляньте малюнки на картках, та розділіть їх на дві групи – об`єкти живої та неживої природи:
2. Розгляньте малюнок. Підпишіть частини зображеної рослини.
1 — корінь; 2 — стебло; 3 — листок; 4 — квітка; 5 — плід з насінням.
3. Розгляньте малюнок. Підпишіть частини тіла зображеного птаха.
- Молодці, швидко впоралися! Нумо, до наступної зупинки!
Зупинка № 2. Яку будову має моє тіло?
Обладнання: рулон паперу (плакати), кольорові маркери.
Місце проведення: спортивна (актова) зала.
- Організм – це механізм!
Організм – складна система,
Кожен орган чийсь сусід.
Не працює він окремо,
А пов’язаний з усім.
Як усіх їх поєднати,
Зараз будем малювати.
Дружна органів сім’я –
Знаєм їх від А до Я!
Діти стелять папір на підлогу, один учень лягає на нього. Його тіло обводять маркером, а тоді «заповнюють» отриманий контур малюнками органів, вказуючи їх назви, розміщення, пояснюють роль кожного .
Зупинка №3. Міні-лабораторія
Обладнання: соломинки, склянки з водою, сухий грунт, порожні склянки, ємності з водою, паперові вітрячки, повітряні кульки.
Місце проведення: кабінет фізики (хімії).
- Діти, відгадайте загадку:
Що це? Воно таке велике,
що займає цілий світ,
воно таке маленьке,
що в найменшу щілину зайде. (Повітря)
- Правильно, це повітря. А як же його побачити, чи відчути? Це можливо?
Тож давайте пограємося в дослідників, адже ви потрапили в лабораторію, а тут є все необхідне, щоб провести досліди, які доводять, що повітря є всюди.
1. Опустити соломинку в склянку з водою і подути. Можна побачити бульбашки повітря.
2. Опустити грудку сухого грунту у склянку з водою. На поверхні з'являться бульбашки, наповнені повітрям.
3. Перекинути порожню склянку догори дном, та, тримаючи її дуже рівно, повільно занурити у воду. До склянки не потрапляє вода, бо вона заповнена повітрям.
4. Подмухати на паперовий вітрячок. Чому він рухається?
5. Обмахнутися паперовим віялом і відчути рух повітря.
6. Надути повітряну кульку і відпустити, тримаючи біля отвору долоньку. Відчуємо, як повітря виходить з неї.
Зупинка № 4. Знай свої права!
Обладнання: ромашка з малюнками, що ілюструють права дитини.
Місце проведення: шкільна бібліотека.
- Дитя моє! Бог дав тобі життя,
І щоб ніхто не заподіяв шкоди
Тобі, маленький громадянине,
Бог дав закони нашому народу.
Від дня народження, від іменин –
Він твій, цей світ широкий за вікном,
Ти на життя і щастя маєш право
Під золото-блакитним знаменом
Своєї Української Держави.
На ромашці написи, що називають права дитини, прикриті непрозорими аркушами паперу. Діти розглядають малюнки та пояснюють, які з їх прав вони ілюструють.
Зупинка № 5. Україна – наша батьківщина!
Обладнання: заготовки для виготовлення прапорців, розмальовки герба України, клей, соломинки, фломастери.
Місце проведення: шкільна майстерня.
Сонячний дім
Привітний і світлий наш сонячний дім,
Як радісно й весело жити у нім.
Тут мамина пісня і усмішка тата.
В любові й добрі тут зростають малята.
Дзвінка наша пісня до сонечка лине:
«Мій сонячний дім — це моя Україна!»
А. Німенко
- Пригадайте, які державні символи України? Які кольори на прапорі нашої країни? Що символізує Тризуб?
- А зараз ми виготовимо жовто-блакитний прапорець та розмалюємо герб України.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
1. Повернення дітей до класу
- Ви - молодці! Справжні розумники й розумниці! Так вправно впоралися з усіма завданнями! Але мене це зовсім не дивує, бо ви старанно навчалися увесь рік і стали не тільки старшими, а й розумнішими. Ви вмієте працювати разом, висловлюватися та слухати один одного. Все це допомогло вам виконати всі-всі завдання квесту. А попереду – літні канікули, ви зможете гарно відпочити та прийти у вересні до школи з новими силами та враженнями!
2. Рефлексія «Квіточки настрою»
- У вас на партах є квіточки. У кожної з них свій настрій. Виберіть ті, у яких такий же настрій як у вас після закінчення уроку і підніміть їх. Я дуже рада, що наша галявина вкрита лише квіточками з добрим настроєм!