Культура елліністичної доби.
Мета: познайомити учнів з історією еллінстичних держав, що виникли після розпаду держави О. Македонського, із внеском народів країн Східного Середземномор’я у світову культуру; розвивати навички роботи з історичними текстами, використання додаткової літератури, виступу перед аудиторією; засвоєння понять: «еллінізм», «Мусейон», «Колос Родоський», «Фароський маяк».
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Обладнання: історична карта «Держава Олександра Македонського», роздавальний матеріал «Диктант з помилками», .
ХІД УРОКУ
Диктант з помилками
Ставши царем, Олександр Македонський розпочав підготовку до війни проти перського царя Філіппа . Але перед тим він здійснив успішний похід проти скіфів, які після перемоги над ними Олександра стали його союзниками. Війну Олександр закінчив блискучою перемогою над Індією.
Після виконання завдання вчитель обговорює з учнями винайдені помилки та коментує запропоновані варіанти правильних відповідей.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Як, на ваш розсуд, яка доля спіткала новостворену імперію після раптової смерті Олександра?
Метод «Мікрофон».
Обговорення висловлених учнями припущень.
Розпад імперії Олександра Македонського
Учитель наголошує на тому, що величезні розміри імперії призвели до її розпаду. Між найближчими соратниками Македонського — діадохами (грецькою — «послідовник») спалахнули війни, що тривали майже 50 років. В результаті державу поділили, започаткувавши нові династії: Птолемеїв (Єгипет), Селевкідів (Вавилон і Сирія); Атталідів (Мала Азія, Пергам) та Антигонідів (Македонія, Греція).
Елліністичні держави
Учитель. Держави, що утворилися на місці імперії Олександра у Східному Середземномор’ї, називають елліністичними, тобто «схожими на грецькі».
На дошці учитель записує тему урока и поняття елінізм. Він пропонує учням виказати свою думку про слово елінізм. Біля нього пропонується записати запропоновані вислови (термини, слова).
Елінізм —це ...
Повідомляється, що до поняття елінізм ми ще повернимось в кінці уроку.
ІІ. Викладення нового навчального матеріалу
Вітаю всіх присутніх на нашому уроці.
Сьогодні ми з вами відправляємось у далеку подорож . Для цього нам потрібні: путівник- підручник, загранпаспорт – щоденник, гаманець– пенал, а також- записник, це наш зошит. Тож, сьогодні ми побуваємо в цій дивній епосі, визначимо її основні риси і значення для історії людства.
Для початку, нам необхідно визначити, в якій частині Стрічки часу ми будемо знаходитися. Відкрийте підручник на стор 179 і знайдіть в тексті часові рамки епохи еллінізму переведіть в століттях.
Пропоную одному з вас відзначити на нашій Стрічці часу виявлені вами дати.
Очікуваний результат: учень розміщує картки IV і I ст. у розділі "до н. е." на стрічці часу.
Завдання. Прочитайте перший пункт параграфа 41 (с. 186 навчального посібника) і випишіть визначення поняття елліністична культура. Виписане визначення перевіряється. (Елліністична культура-це взаємодія грецької та давньосхідних культур.)
Питання. Які пам'ятники грецької культури вам відомі. (Пам'ятки називаються в порядку черговості по одному). Перемагає та група, яка назве пам'ятник останньою.
Які з пам'яток грецької культури відносяться до «семи чудес світу»? (На настінну карту кольоровими магнітами прикріплюються малюнки-аплікації храму Артеміди Ефеської, статуї Зевса Олімпійського, Галікарнаського мавзолею.)
Учитель доповнює, що приблизно в III ст. до н. е. у греків склалося уявлення про «сім див світу». Греки вважали, що видатні творіння людського генія могли перебувати тільки в межах відомого їм світу Насправді в їх число не потрапили багато античні шедеврів, а також твори мистецтва Азії та Америки. Слава про "сім чудес світу" пережила їх самих. До наших днів збереглося тільки перше «диво» — піраміди в Єгипті.
Коментоване читання другого пункту параграфа (про Олександрію єгипетську) на с. 187 навчального посібника.
Питання. Що вас зацікавило в Олександрії Єгипетської?
Відповіді учнів вислуховуються, заохочуються з метою пробудити бажання дізнатися про місто Олександра ще більше.
Розвиток образних уявлень і уяви. Учитель пропонує учням подумки перенестися на корабель, який пливе в Олександрію (на настінній карті магнітом прикріплюється аплікація корабля). Повідомляє, що Олександрія була заснована в IV ст. до н. е. в дельті Нілу (показується на карті). У період правління Птолемеевской династії це місто стало столицею царства, а також міжнародним торговим і культурним центром Сходу. Підпливаючи до міста, ми побачимо ще одне з семи чудес світу-маяк . Маяк був побудований на острові Фарос (показується на карті, кольоровим магнітом прикріплюється малюнок/ який був пов'язаний з материком з допомогою дамби. Далі розповідь продовжує екскурсовод (заздалегідь підготовлений учень):
«Фароський маяк будували близько двох десятків років. Він був необхідний при вході кораблів в гавань, так як поблизу берегів Єгипту утворилися мілини. Були потрібні морський вишкіл, обережність і досвід капітанів. Маяк вказував морякам вхід в гавань. Він являв собою вежу висотою 120 метрів . Нижній поверх квадратної форми, був складений з вапнякових плит і звернений кожною стороною на північ, схід, південь і захід.
Другий поверх являв собою вежу з восьми граней, облицьованих мармуровими плитами і розташованих у напрямку головних вітрів. Третій поверх-ліхтар круглої форми, що вінчається куполом. На куполі стояла бронзова статуя бога Посейдона заввишки сім метрів. Всередині купола ночами розпалювався великий вогонь, світло якого посилювалося шляхом відображення в цілій системі відполірованих бронзових дзеркал. Мореплавці бачили це світло на відстані 80 км від берега. Крім того, маяк виконував ще й функції фортеці. В ній розташовувався великий гарнізон. На випадок облоги в підземній частині вежі перебувала величезна цистерна з питною водою. Олександрійський маяк вважався одним із семи чудес світу. До наших днів не зберігся. Від частих землетрусів впав у XIV ст.".
Вчитель продовжує:
«Наш корабель, благополучно минувши маяк, заходить в гавань. У Гавані велика кількість суден з великих міст. Ми сходимо з корабля і просуваємося в центр міста. Тут багато парків і садів. Свіжий морський вітер забирає духоту. Прохолодна вода, що надходить по водопроводу, дозволяє втамувати спрагу. Вулиці перетинаються під прямим кутом. План Олександрії розробив архітектор Дегінократ. Тут немає тісноти і скупченості. Довжина головної вулиці більше шести кілометрів, вона вимощена мармуровими плитами. Все це справляє незабутнє враження, створює відмінний настрій, дихається легко і вільно. Ми входимо в "царський квартал". Тут знаходяться палаци і склепи правителів, а також Мусейон (записується на дошці)».
2-й екскурсовод (заздалегідь підготовлений учень):
"Мусейон" в перекладі з грецької означає "місце перебування муз". Музи — це богині — покровительки різних знань і мистецтв. Всього їх було дев'ять (Ерато, Евтерпа, Калліпа, Кліо, Мельпомена, Полігімнія, Терпсихора, талія, Уранія). Мусейон — велика і красива будівля. Тут жили і працювали вчені і поети. Олександрійський цар Птолемей, який бажав прославити місто, запрошував їх з різних країн. У Мусейоні вчені жили і харчувалися безкоштовно, мали лабораторії для наукових дослідів, велику бібліотеку для занять. Вчені і поети, зустрічаючись за обіднім столом, на прогулянках, розмовляли, вели наукові суперечки, обговорювали нові твори. У своїх наукових пошуках вони були вільні, але ніколи не повинні були посягати на авторитет верховної влади. У Мусейоні працював Евклід (записується на дошці), який створив геометрію.
Тут жив один з найгеніальніших вчених Стародавнього світу — Аристарх (записується на дошці) з острова Самос. Він першим став стверджувати, що Земля обертається навколо своєї осі і навколо Сонця. Обчислив відстань від Землі до Місяця і Сонця, визначив, що Сонце у багато разів більше Землі. В Олександрійському Мусейоні працював найбільший географ давнини Ератосфен. Він склав карту "земного кола" з паралелямії меридіанами, вирахував довжину кола Земної кулі з похибкою 50 км, винайшов календар, покладений в основу сучасного (рік в 365 днів з одним високосним місяцем раз на чотири роки).
З Олександрійського Мусейона вийшов великий математик давнини Архімед, який потім переїхав на Сицилію. Він першим розробив теорію п'яти головних механізмів: важеля, болта, лебідки, блоку і гвинта. Учні Архімеда винайшли систему зубчастих коліс і парову машину. Завдяки їм з'явилися механічні годинники з боєм.
Мусейон був зруйнований в ході релігійних зіткнень між язичниками і християнами в IV столітті«.
Учитель записує на дошці «Олександрійська бібліотека» і каже, що екскурсія триває.
3-й екскурсовод (заздалегідь підготовлений учень).
"У Мусейоні знаходилася бібліотека. Тут в спеціальних футлярах на полицях з деревини лежали папірусні сувої. На кожному футлярі — табличка з описом вмісту. Птолемеї (правителі держави) не шкодували коштів, щоб зберегти літературні пам'ятники Греції, Риму, Єгипту, Середнього Сходу і навіть Індії. Сувої переписувалися і поширювалися. Багато з них дійшли до нашого часу. Засновник бібліотеки цар Птолемей II Філадельф обклав всіх відвідувачів Олександрії небувалою даниною: кожен при вході в гавань повинен був здавати наявні у нього книги. При від'їзді йому вручали їх копії. А Птолемей III, щоб зробити копію, позичив у афінян належні державі екземпляри трагедій Софокла, Есхіла, Евріпіда. В якості застави надав 750 кг золота. Потім він так і не повернув ці екземпляри. Запорукою ж знехтував, та ще й посміювався, що обвів афінян навколо пальця. До середини I ст. до н. е. в Мусейоні налічувалося близько 700 тисяч сувоїв. На превеликий жаль, частина знаменитої бібліотеки згоріла під час Олександрійської війни (48-47 р. до н. е..) між легіонами Юлія Цезаря і військами Птолемея Діоніса, так як бої йшли в самому палацовому комплексі».
Питання. Чи можна стверджувати, що засноване Олександром Македонським місто вважалося культурним центром Сходу? Чому?
Після обговорення питання вчитель говорить про те, що час від розпаду держави Олександра Македонського до завоювання Східного Середземномор'я Римом прийнято називати еллінізмом. Це була епоха найжорстокіших в історії давнини воєн і одночасно найвищого розквіту матеріальної і духовної культури. Досягнення культури цього часу не перестають дивувати сучасне людство.
Центром елліністичної культури були як старі міста (показати на карті): Афіни, Мілет, Корінф, так і нові, що виникли на Сході з переважно грецьким населенням і способом життя. Їх засновниками були Олександр Македонський і його полководці, що стали владиками виникшої на руїнах держави Олександра царств. Діяння Македонського породили найсуперечливіші оцінки. Одні захоплювалися перемогами, інші підкреслювали безглуздість його завоювань. В Олександрі бачили жорсткого поневолювача народів,який зумів об'єднати в ненависті до себе еллінів і варварів. Але те, що він зумів створити на Сході міста, що перетворилися в центри освіти і науки, підносить Македонського над усіма іншими завойовниками, які залишили після себе одні руїни.
Олександрія Єгипетська зайняла місце, на яке не міг претендувати ні Мілет,а ні Афіни.
ІІІ.ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
Складання кластера.
Завдання.
1. Запишіть на аркуші паперу (завдання групам) своє уявлення про поняття еллінізм ще раз, враховуючи знання, отримані на уроці.
2. Назвіть архітектурні пам’ятки доби еллінізму, які були віднесені до числа «див світу».
Гра кубик «Блума»
1. Що привезете вы додому з епохи Еллінізму?
Питання до § 41 на с. 190 навчального посібника.
Завдання: ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ письмово до робочого зошита.
Підготувати повідомлення (на вибір) про Колоса Родоському, про вівтар в Пергамі, про плаваючий палаці-фортецю та інші досягнення матеріальної і духовної культури Східного Середземномор'я в 111-11 ст. до н. е. (виконується за бажанням).
Знайти відповідь на питання, покровительками яких видів мистецтв і наук були музи (Ерато, Евтерпа, Калліпа, Кліо, Мельпомена, Полігімнія, Терпсихора, талія, Уранія) (виконується за бажанням).