Урок 6 клас ".П.Чехов. «Хамелеон» Викриття пристосуванства, підлабузництва в оповіданні А.П Чехова"

Про матеріал

розвивати навички роботи аналізу художнього тексту, переказу тексту, розвитку зв'язного мовлення, логічного мислення;

виховувати негативне ставлення до людських вад: підлабузництва, плазування, чиношанування, до “хамелеонства” як соціального явища.

Перегляд файлу

Тема: А.П.Чехов. «Хамелеон»

Викриття пристосуванства, підлабузництва в оповіданні А.П Чехова.

 

 

Мета:розвивати навички роботи аналізу художнього тексту, переказу тексту, розвитку зв'язного мовлення, логічного мислення;

 виховувати негативне ставлення до людських вад: підлабузництва, плазування, чиношанування, до “хамелеонства” як соціального явища.

 

 

 

Слово вчителя. Діти! Для того, щоб сьогоднішній наш урок був результативним, а діяльність – ефективною, вам необхідно усвідомити, що завдання ваше:

а) бути уважними й зосередженими;
б) зрозуміло й стисло висловлювати власну думку;
в) активно працювати;
г) проявляти власну ініціативу і фантазію;
ґ) цінувати час на уроці.

 

 

 

                                              Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

  1. Перевірка домашнього завдання. Експрес-опитування за біографією Чехова

Експрес-опитування

Закінчіть речення:

 

  1. А.П.Чехов народився …                                      в місті Таганрог (Росія) 29 січня 1860 року.
  2. З дитинства Чехов любив відвідувати …..        місцевий театр.
  3. Перші твори Антон Павлович написав….         під час навчання в гімназії.
  4. Батько Павло Єгорович був…                            деспотом, талановитим, регентом церковного хору…                                               грав на скрипці, малював, співав
  5. Після збанкротування батька турботу про         Антон

родину взяв на себе…

  1. Після закінчення гімназії  Антон навчався…    на медичн. факультеті Московського університету
  2. Як лікар, Антон знав про свою хворобу…        туберкульоз (на той час невиліковну)
  3. Через хворобу Чехов деякий час жив….            У Криму, в Ялті. (Зв'язок із Україною)-виставка
  4. За характером письменник завжди був…         життєлюбом, оптимістом.
  5. У своїх творах письменник прагнув, щоб люди стали…    кращими.

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Мотивація навчальної діяльності

 

Слово вчителя

На сьогоднішньому уроці, діти, ми з Вами розглянемо оповідання Антона Павловича Чехова «Хамелеон», прочитання якого було вашим домашнім завданням.

Складання ланцюжка подій

1Поліцейский наглядач Очумелов і городовий йдуть по базарній площі.

2Вони бачать ознаки заворушень :зібрався натовп і чути крики

3Очумелов починає зясовувати , в чому справа. Розповідь золотаря Хрюкіна про собаку, яка його покусала.

4Спробі знайти господаря собаки. Очумелов розгніваний і вимагає знищити бродячого собаку.

5Голос з натовпу помічає, що собака генеральська. Поведінка Очумелова різко змінюється.

6Нова думка присутніх – собака все-таки не генеральська. Очумелов знову непохитний у рішучості навести порядок.

7Городовий помічає, що бачив схожу собачку в домі генерала.

8Йде генеральський кухар Прохоров, який має поставити крапку в цій історії.

9Прохор каже. Що собачка не генерала, а «Генералового» брата, який приїхав погостювати.

10Очумелов наказує городовому відвести собаку в дім генерала.

11Натовп регоче з Хрюкіна.

 

Слово вчителя

Чехов – відомий російський письменник-реаліст, чудовий художник слова. Жанр оповідання – малої епічної форми – він довів до досконалості: за малого обсягу він максимальною правдиво зображував дійсні сторони життя Росії 80-90-х років XIX століття. У своїх маленьких оповіданнях Чехов створював образи людей різних професій і соціальних верств. Всі сторони життя ставали об’єктом його письменницької зацікавленості. Чехов висміював обивателів, чиновників, їх вульгарність, аморальність, дурість, тупість, підлабузництво, смішні звички. Саме комізм та іронія становлять головну особливість його творчості цього періоду.

 

А.П.Чехов відомий як майстер оповідання. З деякими творами ми познайомимося на наших уроках. Але спочатку слід засвоїти нове поняття з теорії літератури.

 

1. Скажіть, будь ласка, який обсяг має оповідання? (2 сторінки, тобто невеликий)

2. Якою мовою написане оповідання (прозовою)

3. Скількох головних героїв ми маємо у цьому оповіданні? (одного, всі інші – другорядні герої)

4. Яку кількість подій описано у творі? (одна подія)

5. Чи можемо ми сказати, що якщо у творі висвітлено один епізод із життя героя, то ми маємо одну сюжетну лінію? (так)

6. Яка будова твору? (зачин, основна частина, кінцівка, тобто будова чітка, лінійна)

7. Чи є у творі описи природи, ліричні відступи (відсутні)

 8. Чи є описи персонажів? (так)

9. Які ці описи? (чіткі і лаконічні, слова чітко відточені автором) Отже, ми з Вами можемо сформулювати визначення терміна

«оповідання». Це – невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного персонажа, що вимагає нерозгалуженого, лінійного, чіткого за будовою сюжету з лаконічними, чіткими описами персонажів, що відображають риси їх характерів.

Робота в парах: один одному разкажіть

 

Завдання учням: доведіть, що «Хамелеон» - це оповідання.

Назва твору. Оповідання , як і будь-який інший твір, починається з назви. Що означає назва твору?

Твір називається „Хамелеон”. Хто такий хамелеон?

(Учень зачитує  словникову статтю)

 

  1. Тварина з родини ящірок, яка має довжину   тіла до 60 см   здатна змінювати колір шкіри при подразненнях залежно від оточуючого середовища.

 

2 Проблемне питання:

  •  чи може бути людина хамелеоном?

 

Переносне значення: безпринципна людина, яка легко змінює     свої погляди залежно від обставин.

 

 

  1. Слово вчителя:

 Чехов був великим майстром малого оповідання. Його талант виражався, насамперед, у вмінні малою кількістю слів та художніх засобів сказати читачу багато важливого.

Його відомий вислів мовою оригіналу «Краткость – сестра таланта» став афоризмом. А образи, змальовані в його творах – загальними назвами. За допомогою чого йому вдавалося донести до читача свої думки?

 

            Краткость українською (лаконічність)

   стислий виклад поєднано зі змістовністю

 

Розглянемо це на прикладі оповідання «Хамелеон».

 

Бесіда за змістом твору

• Назвіть героїв оповідання «Хамелеон».(Городовик, поліцейський наглядач Очумелов, золотар Хрюкін, генеральський кухар Прохор, собака, натовп)

Де відбувається дія оповідання? (На базарній площі.)

 - Яка пригода сталася на площі? (Золотаря Хрюкіна вкусила за палець собака.)

- Якою була реакція натовпу? (Із тексту відомо, що в кінці юрба регоче.)

- Якими зображені місто і його жителі. Зачитайте. («Навколо тиша... На площі ні душі. Порозчинювані двері крамниць і шинків дивляться на світ Божий сумно, як голодні пащі; коло них нема навіть жебраків», «з крамниць висуваються сонні фізіономії, і незабаром коло дерев'яного складу, немов із землі виросши, збирається натовп».)

 

- Знайдіть і зачитайте опис Очумєлова?

- Чи однаково поводить себе герой протягом твору? Від чого змінюється його поведінка? (Поведінка Очумєлова змінюється в залежності від того, кому належить собака.)

- Як зовні проявляються зміни у поведінці? (Очумєлов то знімає шинель, то одягає. Він то суворо кашляє, то його обличчя за­ливає солодка усмішка, то вимовляє незрозуміле «угу-у-у».)

-Як можна назвати поведінку Очумелова? (пристосуванською та підлабузницькою)

-Так до яких рис це можна віднести до позитивних чи негативних?

Показ  анімації «Хамелеон» 

 

Інсценізація

 

- Які почуття викликає у вас цей персонаж? (Почуття зневаги. Це дрібна людина, підлабузник.)

-вибрати з ряду слів почуття які  у вас викликає Очумелов(радість повага зневага симпатія антипатія шана незадоволення ігнорування

— Яка деталь підкреслює зміну в поведінці Очумєлова? (Шинель є «лакмусом» його поведінки. Очумєлов знімає її, одягає,запинається. Шинель наче ховає його від усілякої відповідаль­ності за свої вчинки. Адже проти нього ніхто не піде.)

— Які функції виконує деталь в оповіданні «Хамелеон»? (Художня деталь допомагає авторові лаконічно створити образ чиновника-хабарника, підлабузника, чиношанувальника, для яко­го головним є не порядок у місті,

. Робота в парах.

Скласти гроно «Очумєлов».

 

                                                Нерозумний       Грубий (хам)        Підлабузник

 

                                    Чиношанувальник      ОЧУМЄЛОВ         «Хамелеон»

 

                                                       Зневажливий до людей         Владний

  • Чи відповідповідає назва оповідання описаним подіям?

Учитель. Отож, Очумелов пристосовуєте ся до обставин, як це робить у природному середовищі ящірка хамелеон. 

 

 Слово вчителя про використання А. Чеховим засобів комічного для розкриття характеру героїв та їх вад 

Демонстрація таблиці «Засоби комічного» 
Словникова робота

— Засоби комічного: гумор, іронія, сати­ра, сарказм.


Завдання

• Подумайте, який із засобів комічного використав Чехов у оповіданні «Хаме­леон»? (Гумор та сатиру)

- Які вади Очумєлова розкриваються за допомогою сатири? (Лицемірство, підлабузництво, чиношанування, зверхність у ставленні до простої людини, боягузтво)

- В яких саме епізодах викривається боягузтво Очумелова? (В епізодах, коли він то знімав пальто, то надягав пальто) 
 

. Дослідницька робота в группах

 

Заповніть порівняльнутаблицю --Очумелова и Хрюкина

 

. Організація діяльності груп:

  • розділити учнів на 2 групи;
  • оголосити завдання групам;
  • роздати картки-таблиці

 

Завдання для 1 групи:

  1. Дослідити поведінку поліцейського наглядача Очумєлова, виписавши із тексту оповідання найяскравіші деталі цього персонажа.
  2. Визначити риси характеру Очумєлова.
  3. Дати стислий узагальнений підсумок роботи групи.

 

Завдання для 2 групи:

  1. Дослідити поведінку золотаря Хрюкіна, виписавши із тексту оповідання найяскравіші деталі цього персонажа.
  2. Визначити риси характеру Хрюкіна.
  3. Дати стислий узагальнений підсумок роботи групи.

 

 

1 група

Поведінка Очумєлова (художні деталі)

Риси характеру Очумєлова

1

 

 

2

 

 

3

 

 

4

 

 

5

 

6

 

 

 таблиця «Дослідження поведінки Хрюкіна»

2 група

  

Поведінка Хрюкіна (художні деталі)  

Риси характеру Хрюкіна  

1  

  

  

2  

  

  

3  

  

 

 

 

Обговорення проблемних питань

 

-Як ви вважаєте, юрба співчуває Хрюкіну? (Ні. Уся подія для натовпу просто розвага. У кінці люди відверто сміються над Хрюкіним.)

 

-Чому натовп так себе поводить? (Юрба не здатна співчувати.)

 

 

Слово вчителя

Ознайомившись із оповіданням Чехова «Хамелеон» ми можемо сказати, що імена героїв стали прозивними, ситуації типовими, а проблеми актуальними. Єдиний позитивний герой оповідань письменника – сміх, який допомагає протистояти глу пості, вульгарності й залишатися самим собою, бути людиною.

 

А. П. Чехов – не тільки талановитий письменник й освічена людина, це й інтелігентна людина. Це не тільки „освічена людина, яка займається творчою, розумовою діяльністю”, а  людина бездоганна, делікатна у  стосунках із людьми, людина твердих моральних принципів. Своїми книгами він хотів пробудити читачів від повсякденності, ницості. Він вірив, що якщо люди зможуть побачити себе зі сторони, то вони зрозуміють, що далі так жити не можна. Треба міняти життя, але воно зміниться тоді на краще, коли зміниться сама людина, у якої „повинно бути все прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки”.

 

  1. Інтерактивна гра «Мікрофон»

*Які людські вади Чехов висміяв у творі?

*Чи актуальні сьогодні проблеми, підняті Чеховим у оповіданні «Хамелеон»?

*Яке ваше ставлення до людей – «хамелеонів»

 

  1. Оцінювання учнів

V.Домашнє завдання:

Прочитати оповідання Чехова  “Товстий і тонкий”,

 

 

docx
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
30704
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку