Конспект уроку біології Вчитель: Алексеєнко Валерія Валеріївна Біологія 6 клас Тема уроку: Гриби. Особливості будови, живлення і розмноження на прикладі шампіньйонів.
Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями будови і життєдіяльності шапинкових грибів на прикладі шампіньйону; дати поняття про живлення і розмноження грибів.
Задачі: Освітні: - ознайомити учнів з царством грибів, особливостями і характерними ознаками, їх будовою, живленням; - з'ясувати відмінні та схожі ознаки грибів з рослинами та тваринами; – сформувати уявлення про розмноження грибів
Розвиваючі: - розвивати вміння проводити спостереження; - розвивати вміння використовувати малюнки і текст підручника; - розвивати вміння працювати з додатковим матеріалом; - розвивати навички науково-дослідницької роботи; - розвивати вміння самостійно робити висновки.
Виховні: - виховання спостережливості; - формування мотивації роботи з додатковою літературою; - виховання культури праці; - здійснювати естетичне виховання через показ краси грибів; - формувати дбайливе ставлення до природи; - виховувати вміння працювати в колективом та в парах.
Обладнання: комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація, підручник 6 класу, шампіньйони, пластилін, роздатковий матеріал (інструктивна картка №1, інструктивна картка №2, міні-конспект уроку), набори для проведення досвіду (контейнер, стаканчики з водним розчином йоду, крохмаль в пакетиках, що мають отвори зроблені голкою).
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Вид уроку: урок-дослідження.
Основні методи: проблемний, частково-пошуковий, практичний.
Організаційна структура уроку
Етапи уроку |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Методичні коментарі |
|
|
||||
1. Організа ційний момент
2. Рефлексія емоційного стану (1 хвилина) |
(слайд 1)
Доброго дня, діти! Сідайте. |
Вітають вчителя.
|
Мета: зняти психологічну напругу, створити сприятливу психологічну атмосферу, налаштувати на роботу. |
|
3. Актуалі -зація знань (3 хвилини)
4. Введення в тему (3 хвилини)
|
Протягом року ми з вами вивчаємо особливості будови і пристосування живих організмів. Світ органічної природи вражає своєю різноманітністю !!!
Давайте згадаємо, в які царства об'єднують живі організми?
Зараз на дошці будуть з'являтися малюнки із зображенням представників з одного царств. Наше завдання назвати організм і визначити його місце проживання (слайд 2).
Молодці, з цим завданням ми впоралися, а які ознаки живих організмів нам відомі? (слайд 3)
Сьогодні ми будемо продовжувати знайомство з чудесами живої природи. А яку тему будемо вивчати, ви самостійно визначите. На слайді будуть з’являтися шматочки фото, які складаються в вигляді пазлу, ваша задача за підказками назвати тему уроку (слайд 4). (З появою кожного шматочку фото, вчитель вислуховує припущення дітей) Дійсно мова сьогодні піде про гриби (слайд 5). А саме тема сьогоднішнього уроку - Гриби. Особливості будови, живлення та розмноження на прикладі шампіньйону. Запишіть її в ваших роздаткових матеріалах, які у кожного лежать на парті (додаток 1). - Що ж таке гриби? Що це за загадкові створіння? Що ми вже знаємо про ці організми?
Чому їх виділили в окреме царство? Чим вони відрізняються від інших царств органічного світу? На ці питання нам необхідно буде знайти відповідь на уроці.
|
-Царство Рослин, Тварин, Бактерій, Грибів. Називають організм та царство до якого він відноситься
Згадують та називають ознаки живих організмів.
Порівнюють названі ознаки з тими, що з’явились на екрані. Роблять висновки чи всі ознаки були названі.
Висувають припущення, обговорюють.
Записують тему уроку. Діти розповідають про вже знайомі їм гриби та їх ознаки.
Записують поняття в конспект.
|
Мета: Активізація навчально-пізнавальної діяльності через створення проблемної ситуації.
Мета: Формування інтересу
Мета: виділення головного.
|
|
5. Створення проблемної ситуації (2 хвилини) |
Давайте сформулюємо питання, над якими ми будемо працювати на уроці
2. Які особливості живлення характерні для грибів? 3. Як відбувається процес розмноження у грибів, які умови необхідні? (слайд 7) |
Формулюють питання |
Мета: Особиста зацікавленість кожного, значення думки кожного учня. |
|
6. Вихід на мету уроку (1 хвилина)
|
На основі теми уроку і наших питань давайте визначимо мету уроку Мета уроку - ознайомитися з особливостями будови і життєдіяльності шапинкових грибів на прикладі шампіньйону; дати поняття про живлення і розмноження грибів.(слайд 8) |
Беруть участь у визначенні загальної мети уроку |
Мета: мотивація, особиста зацікавленість кожного учня |
|
II. Вивчення нового матеріалу (29 хвилин) |
||||
1.Організація самостійної роботи з придбання нових знань (3 хвилини) |
Давайте ж знайдемо відповіді на усі поставлені нами питання та як справжні переможці досягнемо поставленої мети. Для цього ознайомимося з планом уроку. 1. Лабораторія конструювання: «З чого зроблений гриб?» 2. Експеримент «Умови середовища існування» та особливості живлення грибів. 3. Розслідування біохакерів «Неймовірно але факт !!!» (життя грибів) 4. Як стати грибним магнатом або особливості розмноження грибів 5. Що «підгледіли» люди у грибів? (слайд 9) |
|
Мета: привернення уваги, викликати інтерес.
|
|
2. Лабораторія конструювання: «З чого зроблений гриб?» (5 хвилин) |
В наш час вчені описують близько 100 тисяч видів грибів, серед них дуже маленькі і великі екземпляри. І як ви вже зрозуміли зараз ми відвідаємо лабораторію конструювання і спробуємо змоделювати будову гриба.(слайд 10) Візьміть інструктивну картку 1(додаток 2) і матеріали, які до неї пропонуються (пластилін та шампіньйон). Щоб відтворити модель будови грибів в допомогу візьміть підручник на відповідній сторінці.
Координує роботу учнів, дає рекомендації.
Шапинкові гриби мають досить складну будову. Основна частина гриба знаходиться в грунті - грибниця (міцелій) і складається з розгалужених білих ниток - гіфів, на яких закладаються і розвиваються плодові тіла. Саме плодові тіла ми називаємо грибами. Плодове тіло складається з шапочки та ніжки. Звідси і назва - шапинкових грибів. Плодове тіло близько місяця зростає під землею, але вийшовши на поверхню, дуже швидко збільшується в розмірах.
На ваших партах також знаходяться плодові тіла печериць, порівняйте їх з вашими моделями. Що їх дуже різко відрізняє?
А зараз давайте позначимо будову шапинкових грибів в ваших конспектах. (слайд 12)
|
Виконують роботу, обговорюють питання, відповідають на запитання вчителя.
Зрівнюють, обговорюють, роблять висновки. Заповнюють конспект. |
Мета: активізація розумової діяльності; формування вмінь практичного застосування знань, формування вміння спостерігати, порівнювати і робити висновки |
|
3. Експеримент «Умови середовища існування» та особливості живлення грибів ( 8 хвилини) |
Націлює на виконання наступного етапу роботи.
Гриби живляться шляхом всмоктування грибницею розчинених органічних речовин, не тільки з грунту, але і з атмосфери. За допомогою досліду, ми будемо спостерігати живлення грибів в умовах міста і лісу та зрівнювати його з контрольним зразком.(слайд 14)
Координує роботу учнів, дає рекомендації, допомогає сформувати висновки. Що ми побачили, коли спостерігали за зразком №1 (біля доріг) Чим небезпечні зростаючі при дорозі гриби? Зростаючі при дорозі гриби вбирають в себе шкідливі речовини з вихлопних газів проїжджаючих повз автомобілів. При згоранні палива в грунт і повітря потрапляють такі речовини: оксид вуглецю; оксид сірки; оксид азоту; органічні сполуки свинцю. При попаданні в організм людини ці речовини можуть чинити на нього канцерогенну, мутагенну і токсичну дію. Заповніть таблицю, зробіть висновок. (слайд 17)
Що ми побачили, спостерігаючи за зразком №2 (ліс)? Рекомендується починати збирати гриби тільки після того, як ви заглибилися в ліс на 1000 метрів від траси, краще після дощу, при підвищеної вологості повітря та з гарно досвідченим грибником. Зробіть висновок, запишіть в таблицю.(слайд 17) Що ми побачили, спостерігаючи за зразком №3. Запишіть висновок в таблицю (слайд 17) Отже в нашому досліді ми побачили, як впливає середовище існування на ріст грибів.
Отже з допомогою нашого досліду ми довели, що живлення грибів нагадує губку, що вбирає в себе ті речовини, які знаходяться поряд. Кількість та різноманітність речовин залежить і від середовища на якому зростають гриби. В залежності від джерела поживних речовин, гриби поділяються на групи:
Для того щоб краще зрозуміти особливості цих груп, я пропоную об’єднатися в пари зі своїми сусідами по парті та знайти інформацію про ці групи самостійно. Своєрідність грибів занотуйте в конспекти. Координує роботу учнів, дає рекомендації. Бере участь в заповненні конспектів, підказує. На початку уроку ми відмітили, що гриби - магічні створіння і це зв’язано з тим, що вони мають схожі риси в будові та життєдіяльності з рослинами і тваринами. А що саме? Прийшов час дізнатися. На слайді та в ваших конспектах таблиця з особливостями грибів, наша задача згадати, для кого ще характерна ця особливість та навпроти відмічати «+» . (слайд 21) |
Відповідають на запитання вчителя, обговорюють питання, заповнюють конспект, роблять висновок. Відмічають, що забарвлення різко і швидко змінилося на темно-фіолетове.
Слухають розповідь вчителя, Роблять висновок, заповнюють
Відмічають, що зразок №2 теж змінив забарвлення, однак воно менш інтенсивне, майже незамітне. Обговорюють, роблять висновки, заповнюють таблицю.
Відмічають, що зразок №3 взагалі не змінив забарвлення, обговорюють значення контролю (щоб зрівнювати з дослідними зразками). Обговорюють, роблять висновки, заповнюють таблицю.
Об’єднуються в пари, знаходять інформацію, заповнюють конспект. Відповіді коментують, зрівнюють, перевіряють.(слайд 18,19,20)
Обговорюють ознаки, згадують, висувають припущення, заповнюють конспект. |
Мета: розвиток вмінь знаходити в підручнику відомості для складання таблиць і схем.
Мета: готувати повідомлення та виступати перед однокласниками.
Мета: розвиток вмінь дослідницької роботи, робити висновки, виступати в колективі перед однокласниками.
Мета: розвиток вмінь знаходити в підручнику відомості для складання таблиць і схем.
Мета: розвиток вмінь працювати з таблицею та відомою інформацією.
|
|
4. Фізхвилинка (2 хвилини) |
Ми з вами плідно попрацювали, а тепер час і відпочити. «Чи знаєте ви , що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо який він. В Австралії піднявся вітер (ведучий тре долоні).
|
Виконують вправи. |
Мета: здоров'я -зберігаючі технології |
|
5. Розслідування біохакерів «Неймовірно але факт !!!» (життя грибів) (5 хвилин)
|
А зараз я пропоную прослухати доповіді наших біохакерів, які знайшли в мережі інтернет цікаві факти з життя грибів, тож, увагу НЕЙМОВІРНО, АЛЕ ФАКТ - життя грибів. Літаючі гриби (слайд 23) Чорний алмаз (слайд 24) Гриби з підсвічуванням (слайд 25) Гриби, що вміють ходити (слайд 26) Гриби-хижаки (слайд 27) Гриб - Гулівер (слайд 28)
Бере участь в обговоренні доповідей. |
Слухають доповіді (додаток 4,5,6,7,8,9). Обговорюють цікаві моменти з життя грибів. За бажанням доповнюють доповіді.
|
Мета: викликати інтерес.
|
|
6. Як стати грибним магнатом або особливості розмноження грибів (5 хвилини) |
Дякую за цікаві історії. За планом ми переходимо до не менш цікавого питання - Розмноження грибів - або як стати грибним магнатом.(слайд 29) Гриби - представники окремого біологічного царства, які знайшли широке застосування, як в кулінарії, так і в медицині, оскільки мають масу корисних і потрібних властивостей. Користь грибів було виявлено не одне тисячоліття тому, і сьогодні цей продукт залишається одним з найбільш затребуваних і корисних в щоденному раціоні багатьох людей. Користь грибів полягає в унікальному збалансованому складі всіх біологічно цінних харчових компонентів: білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, мікроелементів. При цьому основою грибів є вода, вона складає майже 90% всього вмісту, що робить цей продукт низькокалорійним, легкозасвоюваним і дієтичним. Вирощування грибів на сьогоднішній день є одним з прибуткових підприємств, здатних принести власникові вагомий дохід вже при початку роботи. Однак для цього необхідно знати особливості розмноження грибів. Об’єднайтесь в пари, знайдіть інформацію в параграфі або ж через доступ в інтернет про гриби та заповніть таблицю в конспекті.(слайд 30)
Які ж гриби можна вирощувавати самостійно, що для цього необхідно? Цю інформацію для вас підготували однокласники.(слайд 31,32) |
Об’єднуються в пари, знаходять інформацію, конспектують, обговорюють, відповідають на запитання вчителя, доповнюють один одного.
Слухають допівідь, задають питання, по бажанні доповнюють.
|
Мета: зв'язок з життям |
|
7. Що «підгледіли» люди у грибів? (1 хвилина) |
При вивченні живих організмів ми часто згадуємо про розділ біології - Біоніку, що він вивчає?(слайд 33) Наша наступна частина уроку «Що підгледіли люди у грибів?» Давайте вислухаємо припущення один одного та зрівняємо їх зі зображеннями на слайді. (слайд 34,35)
|
Відповідають на питання.
Висловлюють думку, щодо ймовірних винаходів, підсказаних грибами людям |
Мета: зв'язок з життям, розвиток комунікативних навиків |
|
III. Закріплення навчального матеріалу (5 хвилин) |
||||
1. Узагальнення знань, виділення головного ( 1 хвилина)
|
Давайте повернемося до початку уроку. На всі питання ми відповіли? (слайд 36) 1. Що незвичайного в будові грибів? Чому їх вважали магічними створіннями. 2. Які особливості живлення характерні для грибів? 3. Як відбувається процес розмноження у грибів, які умови необхідні? |
Відповідають на питання |
Мета: систематизація знань, розвиток загальнонавчальних навичок, комунікативних навичок, рефлексія своєї діяльності
|
|
(3 хвилини) |
Для того, щоб дізнатися наскільки ви добре зрозуміли новий матеріал, я пропоную вам виконати тестову роботу та завдання «сліпий малюнок», що є в ваших конспектах (слайд 37,38). Після виконання роботи, проведемо взаємоперевірку. Обміняйтесь роботами. Максимальна кількість балів за цю роботу - 11. Якщо ви виявите одну помилку - 10, дві - 9 і так далі (слайд 39,40). Поставте отриману оцінку в спеціальному для цього віконцю. Продовж фразу (слайд 41): Я сьогодні на уроці вперше дізнався, що ... Мене особливо здивувало .... |
Виконують завдання
Виконують взаємоперевірку, виставляють оцінки в спеціальному віконці конспекту |
Мета: Оцінка отриманих знань по темі |
|
|
Виставлення оцінок |
|
Мета: Оцінка отриманих знань по темі |
|
IV. Рефлексія (1 хвилина) |
||||
Рефлексія |
Поясніть сенс наступних прислів'їв:
* По гриби ходи неодмінно - гриби хлібу заміна.
* Щоб грибів міцних набрати, треба рано вставати.
* Дрібний дощ гриби «сіє». (слайд 42) |
Обмінюються думками
|
Мета: розвиток загальнонавчальних навичок, комунікативних навичок, рефлексія своєї діяльності. |
|
V. Домашнє завдання (1 хвилина) |
||||
Домашнє завдання |
Пояснює домашнє завдання (слайд 43). 1. Вивчити п. 47-48 (Відповідаємо на питання після п.) Завдання на вибір: 2. Скласти бізнес-план по вирощуванню грибів (формат А-4, презентація) 3. Намалювати плакат «Обережно, отруйні гриби» 4. Пам’ятка «Правила збору грибів» (формат А-4) (слайд 44) |
Записують домашнє завдання |
Мета: можливість вибору завдань дослідницького або творчого характеру, розширення знань про вивчений клас тварин, формування інтересу до науки біології, міжпредметні вміння.
|
|
1