Мета: актуалізувати знання складу числа 10, уявлення про круглі числа та їхній десятковий склад, розуміння правил додавання числа до суми та віднімання числа від суми; ознайомити з додаванням та відніманням виду 52 + 8, 70 - 8; удосконалювати обчислювальні навички та вміння визначати істинність суджень; розвивати спостережливість, логічне мислення учнів шляхом формування прийомів розумових дій: аналізу, синтезу, порівняння; виховувати охайність, старанність. Обладнання: картки, набір математичних матеріалів, ілюстративний та роздавальний матеріал. Тип уроку: комбінований урок. Освітні галузі: математична.
Організація класу. Продзвенів уже дзвінок,починається урок. Приготуйте без мороки. Все, що треба до уроку. Книжку, зошит, ручку, олівці. Приготувались?Молодці!Все у нас уже на місці,залишилось тільки сісти!Сядьте, дітки, всі гарненько,Руки покладіть рівненько. Голову вище підніміть,Плечі свої розведіть. Всі на мене подивіться,і приємно посміхніться!
Мотивація навчальної діяльності— Ви навчилися додавати й віднімати числа з переходом через десяток у межах 20. Сьогодні ми розпочинаємо вивчати новий розділ, будемо вчитися додавати й віднімати числа з переходом через розряд у межах 100. А допоможуть нам уже знайомі прийоми обчислень, із якими ми ознайомилися раніше, поспостерігаємо, як вони допоможуть виконувати обчислення з більшими числами.
Усні обчислення1) Гра «Веселі приклади»До кількості ніг у павука додайте кількість коліс на автомобілі. (8 + 4 = 12.)До улюбленої оцінки учня додайте кількість барв веселки. (12 + 7 = 19.)До кількості місяців у році додайте число голів у Змія Горинича. (12 + 3 = 15.)Від кількості пальців на двох руках відніміть порядковий номер суботи. (10 - 6 = 4.)
Уточнення поняття «круглі числа»— Розв'яжіть приклади:56 - 6 78 - 8 39 - 9 42 - 2 25 - 5— Які знання допомогли вам швидко розв'язати ці приклади? (Сума розрядних доданків.)— Які числа отримували у відповідях? (Круглі.)— Назвіть усі круглі числа в межах 100 у порядку спадання.— Поясніть, чим схожі та чим відрізняються ряди таких чисел.1 2 3 4 5 6 7 8 910 20 30 40 50 60 70 80 90
Після виконання завдання коментуємо окремі випадки додавання та віднімання. (34 + 5. Подаю перший доданок 34 у вигляді суми розрядних доданків. До суми 30 і 4 додаватиму 5. Одиниці додаю до одиниць: 4 + 5 = 9. До десятків додаю одержаний результат: 30 + 9 = 39.)— На підставі якого правила виконуємо дії? (Додавання суми до числа.) Як додати число до суми? (Щоб додати число до суми, достатньо до одного з доданків додати це число і до іншого доданка додати одержаний результат.) Розгляньте запис цього правила (буквений запис).
(69 - 6. Зменшуване 69 замінюю сумою розрядних доданків 60 і 9. Від суми 60 і 9 відніматиму 6. Одиниці віднімаємо від одиниць: 9 - 6 = 3. До десятків додаю одержаний результат: 60 + 3 = 63)— На підставі якого правила виконуються дії? (Віднімання від суми числа.) Як відняти число від суми? (Щоб відняти число від суми, достатньо від одного з доданків відняти це число і до іншого доданка додати одержаний результат.) Розгляньте запис цього правила (буквений запис).
Складання пам'ятки розв'язання прикладів. ПАМ'ЯТКАДодавання одноцифрового числа до двоцифрового з переходом через розряд1 Розкладаю двоцифрове число на розрядні доданки.2 Додаю число до суми: додаю одиниці до одиниць.3 Отримую 10, або 1 десяток.4 До десятків додаю одержаний результат.
Практична робота з математичними матеріалами— Викладіть 3 десятки. Нам потрібно забрати від них 6 одиниць. Чи можливо це зараз зробити? (Ні.) Замініть 1 десяток на 10 одиниць. Відніміть від них 6 одиниць. Скільки одиниць залишилося? (4 одиниці.) Об'єднайте їх із десятками. Що утворилося? (2 дес. і 4 од. — число 24.)