Урок 60 "Мумі-троль та його друзі"

Про матеріал
УРОК 60 Мумі-троль та його друзі (ІІ урок по творчості Туве Янссон) Докладний конспект з цитуванням тексту.
Перегляд файлу

 

УРОК 60   Тема. Мумі-троль та його друзі 

Мета. Формувати ключові компетентності: усвідомлювати взаємозв’язок усього живого на землі (НЛ-1); розуміти важливість сімейних зв’язків, виховувати прагнення дотримуватися загальнолюдських правил норм і моралі, шанувати сімейні цінності, знати і зберігати родинні традиції (НЛ-2); осмислювати необхідність дотримання здорового способу життя, важливість ненасильницького розв’язання конфліктів (НЛ-3); оцінювати креативність як важливу рису людського характеру (НЛ-4).

Формувати предметні компетентності: знати зміст казки «Капелюх Чарівника»; вміти висловлювати власні думки й почуття; розуміти художній особливості світу твору та його героїв; формувати навички виразного читання, передавання змісту, коментування епізодів та образів.

Обладнання: підручник для 5 класу;  текст повісті «Капелюх Чарівника»; карта Долини Мумі-тролів; схема будинку, зображення персонажів повісті.

Тип уроку: комбінований.

Буває, що все, що тобі потрібно,

 – це поговорити з друзями!

Туве Янссон

 

ХІД УРОКУ

 

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бліц-тест на знання змісту повісті та фактів біографії Туве Янссон

   1. Туве Янссон вважала себе в першу чергу:

 а) художником б) письменником в) скульптором г) журналістом

  2. Перший намальований Мумі-троль був карикатурою на…

 а) брата Туве Янссон б) себе в дитинстві в) кращу подругу г) домашню морську свинку

  3. Як проводять зиму Мумі-тролі?

 а) подорожують б) риють підземні  та підсніжні тунелі в) сплять г) у різноманітних забавах: санки, лижі, ковзани

  4. Найкращий друг Мумі-троля.

 а) Ондатр б) Нюхмумрик в) Гемуль г) Гатіфнат

 5. Де знайдено Капелюх Чарівника?

а) на острові Гатіфнатів б) в торбинці Мами Мумі-троля в) у валізці Чупслі та Тряслі

 г) на вершині гори

 6. Хто автор Мемуарів?

а) Мама Мумі-троля б) Тато Мумі-троля в) Ондатр г) Гемуль

 7. Яку колекцію Гемуль зібрав до кінця?

а) марок б) грибів в) метеликів г) листівок

 8. Кого піймали діти, щоб перевірити силу дії Капелюха Чарівника?

а) Чупслю і Тряслю б) Мурашиного лева в) Мамелюка г) Чмиха

  9. На кого рибалили герої під час дощу?

а) На Чупслю б) На Філіфьонку в) На Мамелюка г) На Чмиха

 10. Хропусі змінюють колір, коли…

а) сердяться б) їдять в) співають г) температурять

 11. Хропуся  знайшла і подарувала Мумі-тролю…

а) Дерев’яного пішака б) Барометр в) Мамелюка г) Дерев’яну королеву

 12. Що взяла Мара в обмін на Рубін?

а) Золото б) Мамелюка в) Щелепу Ондатра г) Капелюх Чарівника

  Взаємоперевірка бліц-тесту

 Ключ: 1а, 2б, 3в, 4б, 5г, 6б, 7а, 8б, 9в, 10а, 11г,12г.

Бліц-факт

Учні називають по одному факту з життя Туве Янссон.

IІ. Мотивація навчання

Твори про Мумі-тролів популярні в усьому світі. Сьогодні доходи від реалізації продукції, що використовує образи мумі-тролів, складають таку ж частину державного бюджету Фінляндії, що і податкові відрахування корпорації «Nokia».

Учень-біограф. Парк Мумі-тролів у місті Наантлі

У фінському місті Наанталі є Парк мумі-тролів, розташований на островах. Це класичний парк з доріжками, валунами і містками. У його створенні брала активну участь сама письменниця. Мумі-тролі хазяйнують і в місті, і на островах. Щоліта ворота Парку відчиняються і запрошують любителів казок Туве Янссон на чарівну землю Мумі-долу. Інакше і бути не може, тому що, як відомо, взимку мумі-тролі сплять. Тут панують свої закони: немає атракціонів і каруселей, бо це не зовсім розважальний комплекс, а загадковий світ милих істот, які дозволяють завітати до них у гості. Парк мумі-тролів – це персонажі з книг Туве Янссон, які ожили. Долиною бродять мумі-герої на зріст більші від людини. Разом з ними відвідувачі мандрують островом і безпосередньо «беруть участь у казці». Усі конкурси присвячено сюжетам з книг про мумі-тролів, тому, чим краще діти і дорослі знають зміст, тим цікавіша буде екскурсія. Перебуваючи на острові Кайло, можна також подивитися виставу в «Театрі Емма», покататися на кораблі разом з Мумі-татом, зазирнути в будиночок Гемуля і на Мумі-пошту, відвідати острів пригод і найбільшу у світі Мумі-крамничку, де продаються сувеніри й різні ласощі: тістечка і льодяники у формі мумі-троля.

 - У кожного мешканця Фінляндії є свій улюбленець у світі Мумі-тролів. Мабуть, є вони і у вас.

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

Відомо, що у будь-якому художньому творі митець свідомо чи несвідомо зображає себе. У казках про мумі-тролів дуже багато самої Туве Янссон, певних періодів її життя, а також життя родини, друзів. Деякі літературознавці вважають, що журналіст Атос Віртанен – друг Туве став прообразом Нюхмумрика, бо ходив у старому зеленому капелюхові, який вважав своїм талісманом. Інші говорять, що по характеру Нюхмумрик – сама Туве Янссон. А от подруга Янссон – художниця Тууліке Пієтиля, стала прототипом Туу Тіки (Вітрогонки) з повісті «Чарівна зима». Туве Янссон була дуже близька зі своєю мамою, художницею Сігне, якій допомагала малювати. Вважають, що прототипом мами й тата Мумі-тролів, стали батьки Туве. Щоліта її родина орендувала дачу на островах для відпочинку. Туве вивчала природу, рослини, ґрунти, спостерігала за береговою лінією, а потім все це занотовувала у щоденник. Ці спостереження згодом відбилися у повісті «Тато і море», «Капелюх чарівника».

1. Робота з картою Долини Мумі-тролів

 -  Розгляньте карту Долини Мумі-тролів. Кого з персонажів на ній можна розгледіти? Доведіть, що це саме вони.

2. Улюблений персонаж

(Відповіді дітей, що базуються на заповнених вдома анкетах)

3. Робота з текстом. Поміркуй. Твоя думка важлива

У Мумі-троля, дійсно, багато друзів. Нюхмумрик і Мумі-троль «не раз уже раніше пускалися в мандри на пошуки неймовірних пригод. Під час кожної подорожі знаходили нових друзів і приводили їх додому, в Долину Мумі-тролів» .

 - Як ставились до цього батьки Мумі-троля?

 - Які правила життя в будинку мумі-тролів? («Тато і Мама Мумі-троля прихильно ставилися до нових знайомств, лише доставляли кожного разу ліжечка та доточували обідній стіл. Отак будиночок Мумі-тролів став схожим на мурашник, де кожен робив усе, що йому заманеться, і ніхто не клопотався завтрашнім днем. Звичайно, там іноді відбувалися неймовірні і навіть страшні речі, зате ніхто й ніколи не нудився.»)

 - Розгляньте план будинку Мумі-тролів. Хто в ньому мешкає? Яка назва точніше передавала б дух цього будинку? (Будинок Мумі-тролів та їх друзів.)

 - Чи є в повісті негативні персонажі? Назвіть. Доведіть свою думку. (Ні, немає. Мара – холодна, але самотня. Нікому не робить зла. Хоче лише повернути свій Рубін. Не нападає, а  чекає, щоб їй повернули власність.  Мешканці Долини не розуміють її, тому бояться. Чарівник – колекціонер. Він мріє про Рубін, але не відбирає його. Сумуючи сам, створює свято іншим. Вміє бути вдячним.)

V. Підбиття підсумків уроку

1. Вправа «Ланцюг думок»

 - Назвіть ту особливість родини Мумі-тролів, яка збирає довкола них таке широке коло різних друзів. (Рідна домівка мумі-тролів — гостинний блакитний будиночок, який розташований у прекрасній Долині Мумі. Це той жаданий і гостинний причал, де завжди радо зустрінуть мандрівника, ким би він не був, де обігріють, нагодують, зрозуміють і втішать, бо там більше за скарби цінують дружбу і любов. У Мумі-будинку найбільше поважають індивідуальність і намагаються її побачити у кожному. Тут розуміють: будь-який троль повинен мати можливість взяти, проживаючи в Мумі-будинку, те, що найбільше відповідає його унікальним здібностям.)

 - Як, на вашу думку, Туве Янссон вдалося  створити  таку унікальну атмосферу будинку Мумі-тролів?

2. Робота з епіграфом

 - Які найкращі людські якості втілено в образах мумі-тролів та їхніх друзів?

 - Прочитайте епіграф і порадьте, в яких ситуаціях розмова з другом стає порятунком, підтримує, допомагає?

VІ. Домашнє завдання

  1.                Скласти перелік основних пригод, що відбуваються в повісті.
  2.                Індивідуальне завдання для двох-трьох учнів-«стоматологів»: зробити на урок зуби з апельсинової шкірки.

 

Додаток 1. Матеріал для вчителя – стисла характеристика персонажів.

Мумі-троль

 Загальний улюбленець. Зворушує своєю відкритістю, доброзичливістю, любов'ю до батьків та симпатією до друзів. Він із задоволенням, як і будь-яка дитина, віддається різноманітним пригодам, мандрівкам, прагне чогось нового, незвіданого, таємничого і чарівного. Інколи маленькому Мумі здається, що час уповільнюється, а думки стають великими-великими: це він росте. Загалом Мумі-троль хоробрий, але іноді боязкий. Легко заводить знайомства, чим завдає головного болю своїй мамі.

Мумі-мама

Найкраща мама у світі! Мама Мумі-троля – втілення доброти, ніжності, турботи. Завжди готова прийняти нову «порцію» друзів улюбленого сина, нагодувати, приголубити й покласти спати. Вона завжди із сумкою. Що в сумці? Нічого особливого. Просто речі, які можуть терміново знадобитися. Наприклад, сухі панчохи, карамельки, ліки проти шлунку... Мумі-мама була принесена морем просто в обійми Мумі-тата.

Мумі-тато

Народився за найнезвичайнішого розташування зірок. Залишений у Будинку підкидьок Гемулихи. Замолоду багато подорожував, сам збудував Мумі-будинок. Він також найвідоміший письменник у Долині Мумі та на її околицях. Талановитий, вірний своїм уподобанням, дружбі, здатний на екстравагантні витівки, заохочує все неординарне у своєму оточенні.

Чмих (Крихітне Звірятко)

 Трошки жадібний, любить скиглити. Небайдужий до всього яскравого і солодкого. Знайшов незвичайний грот. Син Вертя та Підливки.

Нюхмумрик

Це той, хто весною будить Мумі-дол. Кожне літо проводить у Мумі-долі, а восени іде в далекі краї. Знайомий з усіма тваринами і птахами. Вірний друг Мумі-троля, невтомний шукач пригод. У ньому вирує кров романтика і поета. Любить викурити люльку і пограти на губній гармошці. Не любить таблички з заборонами, будинки і сторожа парку. Син Мюмлі та Потішника. «Нюхмумрикові не властиво обростати маєтками; йому достатньо старого костюма, що дістався йому ще при народженні (коли і де народився Нюхмумрик, нікому не відомо), а єдиною власністю, яку він дуже цінує, є губна гармонія».

Хропусь

Зовні схожий на Мумі-троля, але, як і всі хропусі, змінює свій колір залежно від настрою. Має перуку, подібну до перуки Ісаака Ньютона. Любить наводити порядок і проводити різноманітні збори. Дуже серйозний тип. Але все ж таки не розуміє, навіщо на світі існують сестри.

Хропся

Сестричка Хропуся. Кокетлива модниця: має шовковистий чубчик і золотий браслет на ніжці. Любить прикраси і проводити багато часу перед люстерком. Може бути напрочуд серйозною.

Чупсля і Трясля

Дві маленькі вертляві подружки з великою валізою. Розмовляють не дуже зрозумілою мовою. Милі. Обожнюють молоко і вміст своєї валізи. «Чупсля мала на голові червону шапочку, а Трясля волокла велику валізку. Вони прийшли здалеку й дуже втомилися.»

Мара

Холодна, страхітлива і жахлива, але самотня. Сідає на кожний вогник, щоб зігрітися, але, звичайно, гасить його.

Гемуль

В нього величезний ніс. Ходить у сукні, яка дісталася йому від тітки. Він нудний, любить командувати і ніколи не визнає своєї неправоти. Колекціонує поштові марки. Коли грають у схованки, завжди ховається під диваном - на більше в нього не вистачає уяви.

Ондатр

Справжній філософ. Цілими днями лежить у гамаку з книгою «Про марноту всього». Піклування про себе сприймає як належне. Ондатр не терпить «виставляння на посміховисько».

Гатіфнати

Безликі й беземоційні вічні мандрівники, що заряджаються електрикою. З'являються на світ з насіння у день літнього сонцестояння. Подорожують у маленьких човниках по всьому світу. Раз на рік збираються на своєму таємному острові й дізнаються про погоду за великим барометром.

 

docx
Додано
2 лютого 2022
Переглядів
5182
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку