Овруцький ліцей №1
Овруцької міської ради Житомирської області
Виставка передового педагогічного досвіду
«Сучасна освіта Житомирщини 2022»
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА
5 клас
Литвинова Наталія Василівна, вчитель зарубіжної літератури
Овруцького ліцею №1
Овруцької міської ради Житомирської області, спеціаліст першої кваліфікаційної категорії
Рис. 1
Овруч – 2022
Литвинова Н.В. Робочий зошит із зарубіжної літератури для 5 класу – Овруч, Овруцький ліцей № 1. 2022. – 26 стор.
Робочий зошит із зарубіжної літератури для 5 класу є частиною навчально-методичного комплексу, який складено відповідно до вимог нової програми із зарубіжної літератури 2012 року. В основу посібника покладені матеріали підручника Ніколенко О.М.
«Зарубіжна література» 5 клас.
Робочий зошит створений з урахуванням принципів особистісно– орієнтованого навчання, диференціації, компетентнісного навчання. У ньому розроблені завдання до програмних тем і вивчення художніх творів, що розглядаються у 5 класі.
Рецензент: Ковальчук О. О.,
вчитель російської мови та зарубіжної літератури
Овруцького ліцею № 1,
спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, вчитель-методист
Схвалено на засіданні методичної ради Овруцького ліцею № 1.
Овруцької міської ради Житомирської області Протокол № 2 від 29. 11. 2021 р.
Зміст
1.Вступ ………………………………………………………….. 4
2.Урок 1 ……………………………………………………….. 5
3.Урок 2………………………………………………………… 6
4.Урок 3………………………………………………………… 7
5.Урок 4………………………………………………………… 8
6.Урок 5………………………………………………………… 9
7. Урок 6………………………………………………………… 10 8.Урок 7………………………………………………………… 11 9.Урок 8………………………………………………………… 12
10.Урок 9…………………………………………………………13
11.Урок 10……………………………………………………… 14
12.Урок11…………………………………………………………15
13.Урок 12……………………………………………………… 16 14.Урок 13……………………………………………………… 17
15.Урок 14.……………………………………………………… 18
16.Урок 15…………………………………………………………19
17.Урок 16.……………………………………………………… 20
18.Урок 17…………………………………………………………21
19.Урок 18.……………………………………………………… 22
20.Урок 19.……………………………………………………… 23
21.Урок 20.……………………………………………………… 24
22.Урок 21.……………………………………………………… 25
23.Список використаних джерел…………………………………26
Вступ
Реалії сьогоднішнього дня спонукають учителя бути творчим та креативним, шукати такі форми проведення уроків, які зацікавили б учнів, сприяли кращому засвоєнню матеріалу, розвитку здібностей і бажання вдосконалювати свої знання та вміння. Ян Коменський стверджував, що інтерес є рушійною силою навчання, а оригінальна форма пізнання допомагає уникнути одноманітності, шаблонності, сприяє ширшому застосуванню ефективних методів та прийомів засвоєння учнями нових знань. Жан-Жак Руссо писав, що нецікавий урок нічого, окрім нелюбові до предмета і до педагога, не викликає. Отож, одне з головних завдань сьогодні, що бачу перед собою як учителем,— викликати інтерес до навчання.
У процесі пошуків, проб переконалася, що компетентнісний підхід у роботі набагато збільшує пізнавальну активність та самостійність учнів, мотивує потребу самовдосконалення. Стимулюючи активну пізнавальну діяльність учнів, аналізуючи художні твори, найперше намагалася акцентувати увагу школярів у робочому зошиті на загальнолюдські цінності, на особливості духовного життя народу, його національний характер. Вчу п’ятикласників розуміти і самостійно оцінювати явища життя та суспільні події.
У робочому зошиті подані завдання, які допоможуть розкрити творчі здібності кожного учня, розвивати критичне мислення та викликати інтерес до уроків зарубіжної літератури.
Урок 1
Вступ. Художня література – духовна скарбниця людства. Роль книги в сучасному житті.
1. З’ясуйте , яка роль книжки у сучасному житті?
2. Поясніть висловлювання філософа А, Шопенгауера «Книжки
- це маяки в океані часу» ( 3 речення).
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________
3. Продовжте речення: Зарубіжна література - це
__________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________ __________________________________________________________
Рис. 2
Урок 2
Фольклор. Його характерні ознаки.
1. Продовжте думку:
Твори усної народної творчості повʹязані з побутом людей,…
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
2. Продовжте речення:
а) До жанрів фольклору відносяться…
__________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________
б) Прислівʹя відрізняється від приказки…
__________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________
3 Відгадайте загадку:
а) Іде, але з місця не зрушить?
б)Що легше за пір’я, але його важко втримати?
__________________________________________________________
__________________________________________________________
Рис. 3
Урок 3.
Жанрова специфіка літературної та народної казки.
1.Запишіть види казок:
|
|
|
2.Продовжте речення: Алегорія-
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________ Антитеза-
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
3.Намалюйте героя з улюбленої народної казки.
Урок 4.
«Панчатантра» - перша у світі фольклорна збірка, книга про основи житейської мудрості.
1.Скласти 3 речення про повчальний зміст «Панчатантри»?
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________
2.Розшифруйте та запишіть слова.
ОРКТИСАНС, ТАКІРАШАМА, ШАРНУВІШНАМ.
__________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________
3.Намалюйте власну обкладинку книги «Панчатантра».
Урок 5.
Індійська народна казка «Фарбований шакал» .Викриття в образах тварин негативних людських якостей. Повчальний зміст казки.
1.Описати ілюстрацію (3 речення).
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________
__________________________
__________________________
__________________________
__________________________
Рис. 4
__________________________
2.Скласти сенкан про Чандараву.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
3.Продовжити речення. Сьогоднішні знання мені допоможуть у житті …
__________________________________________________________
__________________________________________________________
___________________________________________________________ Урок 6
Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця у казці.
1.Скласти ланцюжок подій казки.
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________
2.Які риси характеру поміщика та імператора відображено у казці?
Поміщик |
Імператор |
|
|
|
|
|
|
3.Якби у вас з’явився чарівний пензлик, напишіть, що б намалювали?
__________________________________________________________
__________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________
Рис. 5
Урок 7
Японська народна казка «Момотаро, або Хлопчик-Персик». Національний колорит японської казки.
1.Назвати національні особливості японської казки.
__________________________________________________________
__________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________
2.Усно описати ілюстрацію.
Рис. 6
3.Скласти сенкан про Момотаро.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Урок 8
Арабська народна казка «Синдбад – Мореплавець» (третя подорож). Утвердження жаги відкриття світу. Уславлення мужності і людяності у казці.
1.Скласти коротку розповідь (3 речень) про збірку «Тисяча й одна ніч»?
__________________________________________________________
__________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________
2.Пригадати зміст казки за ключовими словами:
корабель, волохаті люди, джерела, палац, рожни, гуркіт, вівця, капітан, схованка, осліплення, уламки, дракон.
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
3.Скласти план подорожі Синдбада – Мореплавця 5 пунктів.
__________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________
Рис. 7
Урок 9.
Брати Якоб та Вільгельм Грімм – збирачі народних казок.
«Пані Метелиця». Моральні цінності у казці.
1.Скласти розповідь (5 речень) про діяльність братів Грімм
__________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________
2.Порівняйте образи рідної доньки та пасербиці у казці «Пані
Метелиця»
3.Наведіть приклади антитези у казці «Пані Метелиця»
__________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________
Рис. 9
Урок 10.
Позакласне читання. «Бременські музиканти». Ідея дружби у творі.
1. Відповісти на запитання (усно).
1) Назвіть основних персонажів казки «Бременські музиканти»?
2) Чим подібні долі персонажів?
3) Як музиканти зустрілися з розбійниками?
4) Як друзям вдалося налякати розбійників? 5) Яка ідея утверджується в образах тварин?
6)У якому місці встановлена скульптурна композиція
«Бременські музиканти»?
2.Знайдіть приклади алегорії у казці «Бременські музиканти»?
__________________________________________________________
__________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________
3.Визначте головну думку казки за допомогою прислів’я?
__________________________________________________________
__________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________
Рис. 10
Урок 11
Літературна казка. О. С. Пушкін. Вступ до поеми «Руслан і Людмила». Синтез фольклорних та літературних елементів у казках О. Пушкіна.
1.Записати персонажів із вступу до поеми «Руслан і Людмила»?
__________________________________________________________
__________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________
2.Поміркуйте і запишіть, чому в центрі казкового світу росте дуб?
__________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________
__________________________________________________________
3. Намалюйте чарівний предмет який згадується в казці
Урок 12.
О.С. Пушкін «Казка про мертву царівну і сімох богатирів».
1.Поясніть значення слова «злість»? Як це слово співвідноситься з героями казки ?
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
2.Скласти сенкан до казки «Про мертву царівну»?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
3.Запишіть, які прислів’я та приказки зустрічаються у казці?
__________________________________________________________
__________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________
Рис. 11
Урок 13
Г.К. Андерсен «Непохитний оловʹяний солдатик» Історія написання. Утвердження сили кохання та відданості.
1.Яке лексичне значення має слово непохитний? Як це слово використовується для характеристики героїв казки?
__________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________
2.Які життєві цінності із казки «Непохитний оловʹяний солдатик ви покладете у свій кошик?
_______________________________________
_______________________________________
_______________________________________
_______________________________________
3.Створити рекламну паузу до казки «Непохитний оловʹяний солдатик»
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________
Рис. 12
Урок 14
Оскар Уайльд «Хлопчик- Зірка». Казкові персонажі, їх характеристика.
1.Заповніть схему: казкові та реальні персонажі казки.
Казкові |
Реальні |
|
|
|
|
|
|
2.Охарактеризуйте Хлопчика-Зірку: запишіть риси вдачі героя
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
____________________________
____________________________
____________________________
____________________________
____________________________
____________________________ Рис.13 ____________________________
_________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________Урок 15
Оскар Уайльд «Хлопчик-Зірка». Символічний зміст назви твору. Еволюція образу головного героя. Антитеза. Алегорія.
1.Запишіть, які випробування пройшов Хлопчик-Зірка?
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________
2.Користуючись підручником, випишіть словосполучення, які розповідають про вчинки героїв.
__________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________
3.Написати лист-пораду Хлопчику-Зірці.
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________
Рис. 14
Урок 16.
Джон Кітс «Про коника та цвіркуна». Поетизація образу природи у вірші, його ідея.
1.Скласти паспорт-характеристику вірша.
Назва вірша |
|
Автор |
|
Рік написання |
|
Тема |
|
Головна думка |
|
2.Методом гронування охарактеризуйте героїв поезії.
Коник Цвіркун
3.Виписати з вірша епітети та метафори.
Епітети |
Метафори |
|
|
|
|
|
|
Урок 17.
Й.В.Гете «Нічна пісня подорожнього». Зображення взаємозвʹязків різних сфер природи й людини в поетичному творі.
1.Зроби комплімент письменнику.
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
2.Визначити тему та ідею вірша.
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________
3.Читаючи вірш,
я бачу ___________________________________________________ __________________________________________________________я чую ___________________________________________________ __________________________________________________________ я відчуваю______________________________________________ __________________________________________________________
Рис. 15 Рис. 16.
Урок 18
Генріх Гейне «Задзвени із глибини…». Втілення краси весняної природи у вірші. Зв'язок з фольклором.
1. Скласти декілька запитань для інтервю з поетом.
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________
2.Охарактеризуйте ліричного героя, яким ви його уявляєте?
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________
3.Заповніть таблицю.
Реальне |
Людські почуття |
|
|
|
|
Рис. 17
Урок 19
Ернест Сетон-Томпсон «Снап». Авторські спостереження за світом природи.
1.Скласти ланцюжок подій першої частини оповідання «Снап».
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
2.Сласти сенкан до образу Снапа.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
3.Дібрати слова-характеристики героя до кожної букви імені.
С - _____________________________________________________
Н -_____________________________________________________ А -_____________________________________________________
П -_____________________________________________________
Рис. 18 Рис. 19
Урок 20
Ернест Сетон-Томпсон «Снап». Утвердження любові до всього живого у творі Сетона-Томпсона.
1.Заповнити таблицю.
Чого навчив господар свого собаку? |
Чого навчив собака свого господаря? |
|
|
2.Написати мінітвір «Мій домашній улюбленець» (5 речень) __________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________
3.Якби я мав можливість допомогти тваринам, то я б…
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________Урок 21 Позакласне читання. Самуїл Маршак «12 місяців».
1.Порівняйте бабину доньку і пасербицю.
2.Скласти пять запитань для інтервю з принцесою. __________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
3.Написати твір – роздум «Чого мене навчила казка – пєса С.Маршака « Дванадцять місяців».
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
Рис. 20
Список використаних джерел:
1.Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід. Метод. посібник. Авт. укл. Пометун О.І., Пироженко Л.В., К. АПН.2002 р.
2.Гончаренко С. Український педагогічний словник. К. Либідь. 1997 р.
3.Бабанов К.О. Інноваційні системи технології та моделі навчання історії в школі. – Запоріжжя. Просвіта, 2000 р., стор.160.
4.Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. Науково-методичний посібник. За ред. О.І.Пометун, 2003 р., стор. 192.
5.Френч С. Педагогічні інваріанти. Рідна школа. 1993 р. № 3, стор.21.
6.Побірченко Н.Шкільний урок ХХІ століття. Яким йому бути?
«Освіта України » №73, 17 вересня 2004р.
7.Педагогічна академія пані Софії. Міні журнал. Травень 2006 р., стор 2
8.Ніколенко О.М., Куцевол О. М. Сучасний урок зарубіжної літератури. Посібник для вчителя. К. Академія, 2003 р.
9.Куцевол О.М. Структура сучасного уроку зарубіжної літератури 10.«Всесвітня література в середніх навчальних закладах України», 2003 р. - № 3.