Урок № 63,64 8 клас 04 травня 2024 року
Тема : Організація пасік
Практична робота « Місце для пасіки та організація її території »
Мета: – навчити дітей правильно організувати місце розташування
пасіки, напрямок льотків вуликів.
– розвивати творче мислення ; наполегливість в праці
самостійність; формувати естетичні смаки.
– виховувати в дитини кращі людські якості;акуратність
цілеспрямованість, наполегливість у досягненні
поставленої мети, свідому дисципліну.
Наочні посібники, інструменти, матеріали: Григорій Приймак
« Бджоловедення »,
Міжпредметні зв’язки: біологія, хімія, українська мова, історія України,
інформатика.
Хід заняття
І. Організація учнів. Перевірка присутності і їх готовності до заняття.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
а) Для чого потрібно розводити бджіл і яке їхнє економічне значення ?
б) Які ви знаєте напрями бджільництва ?
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
Переконайтеся у серйозності своїх намірів стати пасічником. Адже це покликання потребує чимало часу, вимагає певних знань, а на перших порах – і значних коштів. Придбайте та опануйте найпопулярнішу літературу з бджільництва, поспілкуйтеся з пасічниками, які вже мають певний досвід роботи з бджолами. Пам’ятайте, що бджільництво – це й захоплення і робота, іноді до сьомого поту. Народні прислів’я кажуть «Бд жіл» водити – у холодку не лежати У лінивого бджоли не водяться Виховуйте в собі акуратність Як уже зазначалося, бджоляр повинен бути врівноваженим, уважним, не скупим, порядним, без шкідливих звичок, мати велике бажання займатися бджолами, не мати алергії на бджолину отруту та інші продукти бджільництва. Пам’ятайте, що всі роботи щодо догляду за бджолами необхідно виконувати своєчасно і кваліфіковано. Найбільший ворог бджіл – некваліфікований пасічник. Поміркуйте, де Ви будете утримувати свої майбутні бджолосім’ї .
Для догляду за бджолами використовують пасічницький інвентар із значним набором інструментів. Кількість його будете збільшувати поступово за рахунок купівлі й виготовлення власноруч. Спочатку потрібно придбати сітку для захисту обличчя і голови від ужалень, димар, який використовують для відлякування бджіл димом, пасічницьку стамеску, переносний ящик для рамок із кришкою, що щільно закривається, щіточку для змітання бджіл зі стільника та ін.
Слід обов’язково дотримувати правила: ніколи не позичати в когось і не давати комусь інвентар по догляду за бджолами, адже це один із шляхів поширення різних хвороб бджіл.
Найкращий час придбання бджіл – весна чи літо. Адже придбані восени бджолосім’ї можуть бути не підготовлені належним чином до успішної зимівлі ( недостатня кількість та якість корму, стара бджолина матка, наявність хвороб, старі стільники тощо ), через що значна кількість їх узимку може загинути.
Найкраще, коли є умови для розміщення пасіки на присадибній ділянці. Це спрощує догляд за бджолами, економить час. Адже в окремі пори року невідкладні роботи у бджолосім’ях потрібно виконувати не рідше одного разу через 1-2 тижні.
При розміщенні точків керуються такими вимогами:
Місце, де стоятимуть вулики, слід обгородити парканом заввишки не менше 2,5 м чи живою огорожею з дерев і кущів, що створює сприятливий мікроклімат на пасіці, а бджоли не заважатимуть оточуючим. Простежте, щоб на відстані 3-4 км не було великих пасік, тим паче розміщених на перельоті. Бажано, щоб рівень підґрунтових вод знаходився на глибині не менше 2 м, а відстань до тваринницьких ферм становила не менше 300-400 м, що виключає потрапляння у воду гнойових стоків. Поблизу не повинно бути великих водойм, оскільки це може призвести до загибелі значної кількості бджіл. Не слід розміщувати пасіку поблизу складів пестицидів, підприємств із переробки цукрової сировини та виготовлення кондитерських виробів, доріг з інтенсивним рухом, біля громадських будівель – дитячих садків майданчиків для ігор.
Підставки під вуликом повинні бути високими – 0,4-0,5 м, інакше дно його може відсиріти, що викликає у вулику зниження температури і сприяє виникненню нозематозу, особливо на весні.
Для кращої орієнтації бджіл, особливо коли доводиться розміщувати вулики на близькій відстані один від одного, передні стінки їх фарбують у різний колір, малюють різноманітні фігури. До кожного вулика прикріплюють бирку із заліза чи дерева з відповідним номером. При пересаджуванні бджолосім’ї в інший вулик до нього прикріплюють такий же самий номер. Таким чином , нумерують не вулик, а бджолосім’ю, що полегшує облік. Розпочинати пасічникування слід не менше як із двох вуликів. Чому? Іноді трапляються випадки, коли з певної причини в одній з бджолосімей загине матка і відсутній розплід для виведення нової. Ось тут і стає в нагоді друга бджолосім’я, з якої можна взяти розплід молодого віку ( до 12 год .) і згодом вивести нову матку. Розплодом із бджолиної сім’ї з маткою деякий час підсилюють бджолину сім’ю без матки.
Куди повинні бути спрямовані льотки вуликів? Восени та навесні вулики слід виставляти льотками на південь,що сприятиме їхньому прогріванню та кращому розвитку бджолосімей. Влітку при кочівлях на медозбір вулики на точках розміщують льотками на північ і північний схід. Цим запобігають їх перегріванню, значна маса бджіл не відволікається на вентиляцію і продуктивність бджолосімей підвищується. Деякі дані свідчать, що продуктивність бджолосімей зростає на 20-25 % ,коли стільники у вулику розміщені за напрямом магнітних силових ліній з півночі на південь. Для запобігання потраплянню води у нижній льоток вулики розміщують з невеликим нахилом уперед.
Головні складові успіху у бджільництві
V. Практична робота: « Місце для пасіки та організація її території »
Мета заняття: набути вміння оцінювати місцевість для розведення й
утримання бджіл, обирати місце для пасіки з відповідними
умовами, планувати на території пасіки розміщення
вуликів і виробничих будівель
Матеріали для виконання роботи: приладдя для креслення, карта – схема місцевості, дані площ та розміщення посівних і природних медоносних рослин, нормативні матеріали щодо розміщення вуликів і пасік на території, результати обстеження місцевості.
Порядок виконання
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити конспект