УРОК 64
Тема. Цікаві пригоди Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Вонки
Мета. Формувати ключові компетентності: усвідомлювати взаємозв’язок усього живого на землі (НЛ-1); розуміти важливість сімейних зв’язків, виховувати прагнення дотримуватися загальнолюдських правил норм і моралі, шанувати сімейні цінності, знати і зберігати родинні традиції (НЛ-2); осмислювати необхідність дотримання здорового способу життя, важливість ненасильницького розв’язання конфліктів (НЛ-3); оцінювати креативність як важливу рису людського характеру (НЛ-4).
Формувати предметні компетентності: знати основні факти біографії англійського письменника Роальда Дала та його казку «Чарлі і шоколадна фабрика»; вміти висловлювати власні думки й почуття; розуміти художні особливості світу твору та його героїв; формувати навички виразного читання, передавання змісту, коментування епізодів та образів, висловлення власних думок; виконувати навчально-пізнавальні і практично зорієнтовані завдання; виховувати моральні цінності, що утверджуються в казці.
Обладнання: підручник для 5 класу; портрет Роальда Дала, виставка учнівських малюнків, презентація «Шоколадні фабрики світу», текст повісті «Чарлі і шоколадна фабрика».
Тип уроку: комбінований.
Книги повинні бути смішними, захопливими і дивовижними.
Роальд Дал
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Які дитячі враження Роальда Дала знайшли відбиття у творі?
- Чи відомі вам інші казки, де втілюються солодкі фантазії дітей?
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
ІV. Мотивація навчання
- Сьогодні у школярів є можливість під час навчальних відвідати екскурсій відвідати шоколадні фабрики України.
- Чи побував на такій екскурсії ваш клас?
Презентація «Шоколадні фабрики світу»
V. Опрацювання навчального матеріалу
1. Образ власника фабрики
- Кого з героїв повісті інші характеризують таким чином: у нього не всі дома, він божевільний, навіжений, псих, очманілий, ненормальний, придуркуватий, безголовий, причмелений, скажений, шизонутий, пришиблений, дебільний? (Віллі Вонка)
2. Читай вдумливо
- Кого насправді характеризують всі ці епітети? (Батьків, які це викрикують)
3. Робота з текстом
- Знайдіть і прочитайте опис Віллі Вонки. Оцініть, кому він більше пасує: власнику фабрики – бізнесмену чи чарівнику?
«І що то був за дивовижний чоловік! На голові він мав чорний циліндр. Одягнений був у фрак з розкішного темно-фіолетового оксамиту. Штани мав темно-зелені. Рукавички - перламутрово-сірі. А в руці тримав елегантну тростину з золотою бамбулькою. З його підборіддя стирчала акуратна чорна цапина борідка. А очі - очі він мав невимовно ясні. Здавалося, що вони весь час іскряться й мерехтять. Власне кажучи, все його лице освітлював радісний усміх.
Ох, а яким він здавався розумним! Яким кмітливим, проникливим і енергійним! Він без упину посмикував головою, схиляв її і так і сяк, ніби вбирав усе довкола своїми ясними мерехтливими очима. Його рухи були швидкі, як у білки, спритної й хитрющої старої білки з парку».
4. Метод «Мозковий штурм»
Розповісти все, що відомо про фабрику Віллі Вонки до появи золотих квитків.
5. Мандрівка шоколадною фабрикою
Чи міг би ти стати працівником фабрики? Впізнай приміщення і обладнання шоколадної фабрики.
Завдання |
Відповідь |
Головний цех |
Шоколадний цех |
«Зала нагадувала якусь відьомську кухню! Скрізь кипіли й булькали на величезних плитах чорні металеві казани, а ще свистіли чайники, шипіли каструлі бряжчали й шкварчали дивні залізні апарати по стінах і по стелі зміїлися труби, і всю залу наповнювали дим, пара та розкішні смачні пахощі». |
Цех винаходів |
Вони містяться за зеленими дверима, вбудованими в стіни тунелю, крізь який протікала річка. |
Склади з кремом |
На фабриці активно використовують бити. Яким чином? |
« – Щоб збивати вершки, – пояснив містер Вонка. – Як можна збивати вершки без бит?» |
«Велетенська машина, що стояла в самісінькому центрі цеху винаходів. То була справжня гора блискучого металу, яка височіла над дітьми та батьками. З її вершини галузилися сотні тонесеньких скляних трубочок, і всі ці скляні трубочки закручувалися донизу, спліталися в суцільний жмут і нависали над величезною круглою балією завбільшки як ванна». |
Жуйкова машина |
Довга й вузька зала. Біла-білісінька. «Навіть підлога була біла. І ніде - ані порошинки. Зі стелі звисали величезні лампи, ллючи яскраве блакитно-біле сяйво. Приміщення було порожнісіньке, окрім дальніх кутків. В одному стояла велетенська телекамера на коліщатах, навколо неї юрмилася ціла армія умпа-лумпів, які змащували шарніри, регулювали ручки та кнопки й полірували лінзи великого об'єктива». |
Телевізійно-шоколадний цех |
Місце, де працюють білки. |
Горіховий цех |
«Може їздити боком, скоком, уздовж, навскоси і... на небеси! Стінки, двері, стеля, підлога - все скляне, щоб вам було добре видно!» |
Скляний ліфт |
Місце розташування цехів фабрики. |
Під землею |
Працівники фабрики. |
Умпа-лумпи |
6. Метод «Хто більше»
Записати по пам’яті якомога більше назв дивовижних виробів Віллі Вонки.
7. Смакуємо книгу
Розповісти про дивовижні властивості виробів геніального винахідника.
- Що винайшов Вонка «спеціально для дітей, яким дають дуже мало кишенькових грошей»? («Вічні барбариски – можна покласти вічну барбариску в рота і смоктати-смоктати-смоктати, і вона ніколи не поменшає!...на смак вони чудові! І щотижня міняють колір! І не меншають! Не зникають! НІКОЛИ!»)
- Як випробовують вічну барбариску? («Оце зараз одну барбариску випробовують у сусідній тестувальній залі. ЇЇ смокче один умпа-лумпа. Смокче майже рік безперестанку, а барбариска як нова!»)
-Які властивості волосяних ірисок?
- Суміш для волосяних ірисок ще не досконала. В чому проблема? («Вийшла надто міцна. Дуже сильно діє. Я вчора випробував її на умпа-лумпі, і в нього миттю з'явилася борода, і так вона швидко росла, що незабаром укрила всю підлогу густим волосяним килимом. Вона росла швидше, ніж ми встигали її стригти! Врешті довелося стригти газонокосаркою!»)
- З жуйкової машини вийшло «щось таке дрібне, тонке й сіре, що всі подумали, ніби сталася помилка. Подумали, що то смужка сірого картону.» Що це? («Це плиточка жуйки! Найдивовижнішої, найказковішої, найфантастичнішої жуйки на світі!»)
- Які властивості у найказковішої жуйки? («Це жувальна гумка, що замінює харчі! … крихітна смужечка гумки, що тут лежить, дорівнює повноцінному обіду з трьох страв!» «Смужечка чарівної жувальної гумки «Вонка» - це все, що буде потрібно на сніданок, на обід і на вечерю!»)
- Всупереч заборонам нову жуйку містера Вонки спробувала Віолета Бореґард. Які наслідки дегустації? («Тіло роздималося й змінювало форму з такою швидкістю, що вже за хвилину перетворилося на величезну круглу темно-синю кулю - власне, на велетенську ягоду чорниці, - а від самої Віолети Бореґард лишилося тільки по парі крихітних ніжок та ручок, що стирчали з величезної круглої ягоди, та ще малесенька голівка нагорі.»)
- Як повернути Віолеті звичайний вигляд? («Треба негайно вичавити з неї сік.»)
- Чому Віллі Вонка забороняє заходити у «ГОРІХОВИЙ ЦЕХ»?
- Навіщо білки стукають по горіхах? («Зіпсутий відлунює порожньо, і білки його не лущать, а зразу викидають у сміттєпровід.»)
- Яких вітамінів немає у супервітамінних цукерках містера Вонки? А які є? («Там нема лише вітаміну Н, бо від нього нудить, та вітаміну Р, бо від нього на голові виростають роги, як у бика. Зате є малесенька доза найрідкіснішого й найчарівнішого з усіх вітамінів - вітаміну Вонка."
- Що таке - телевізійний шоколад?
- Яка ідея виникає у Майка Тіві, коли він побачив телепортацію шоколаду?
8. Голосування «Найсмачніша ідея містера Вонки»
VІ. Підсумок уроку
1. «Кольорова гра»
Пригадай і поєднай, що на фабриці якого кольору.
1. Річка |
1. чорничний |
2. Тунель |
2. коричневий |
3. Верука |
3. рожевий |
4. Двері в тунелі |
4. білий |
5. Човен |
5. зелений |
Ключ: 1 -2; 2 – 4; 3 – 1; 4 – 5; 5 – 3.
- Як би ви охарактеризували Віллі Вонку одним словом?
2. Читай вдумливо
- Яку серйозну проблему сьогодення передбачив Роальд Дал? (Залежність від віртуального світу)
3. Робота з епіграфом
- Чи відповідають книги Роальда Дала його власним вимогам? Доведіть.
Клас ділиться на чотири групи, кожна з яких готує образ одного з дітей-відвідувачів фабрики (Майка Тіві, Веруки Солт, Авґустуса Ґлупа, Віолети Бореґард) за планом. Формат роботи обирають учні: презентація, газета, усний виступ.
План