Урок 6клас « Велика грецька колонізація»

Про матеріал
мета: визначити причини й особливості Великої грецької колонізації; характеризувати життя населення грецьких колоній; пояснювати роль грецької колонізації в історії України; пояснювати та застосовувати на прикладах терміни й поняття «колонізація», «колонія», «місто-метрополія»; розвивати вміння визначати причинно-наслідкові зв’язки між історичними явищами; виховувати повагу до історичного минулого людства.
Перегляд файлу

Багмат Тетяна Анатоліївна , вчитель історії Олександрівської загальноосвітньої школи І- ІІІ ступенів Чорноморської міської ради Одеської області

Урок 6клас  « Велика грецька колонізація»

Тема.  Велика грецька колонізація.

Мета:  визначити причини й особливості Великої грецької колонізації; характеризувати життя населення грецьких колоній; пояснювати роль грецької колонізації в історії України; пояснювати та застосовувати на прикладах терміни й поняття «колонізація», «колонія», «місто-метрополія»; розвивати вміння визначати причинно-наслідкові зв’язки між історичними явищами; виховувати повагу до історичного минулого людства.

Хід уроку

  1. Організація навчальної діяльності
  2. Учитель знайомить учнів із темою й основними завданнями уроку.
  3.  Актуалізація  опорних знань

Доброго дня, всім. Учні привітайтеся, будь ласка, з нашими гостями.

  1. Мультфільм.( Золоте руно, уривок)
  2. Що шукали аргонавти.  ( Золоте руно)
  3. Що символізує золоте руно .( це символ багатства, покращення матеріального стану).

За рахунок чого хотіли покращити свій матеріальний стан стародавні греки, ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці.

Відкрили зошити записали: число класна робота, тема нашого уроку «Велика грецька колонізація  VIII ст. до н.  е. - VI ст. до н.  е.», (сл.№2). В зошиті накреслили стрічку часу, на якій позначили VIII ст. до н. е- VI ст. до н.е.. і наше ХХІ ст. Розв'язуємо хронологічну задачу: Скільки століть минуло від нашого часу до початку Великої грецької колонізації.( Минуло 29 столітьх100= 2900років).

Я зачитую мету уроку, план.- записуємо в зошит.

Відповідаємо на питання : Робота з термінами

  1. Колонія – поселення людей за межами своєї країни.
  2. Колонізація – переселення людей на вільні землі та створення там нових поселень.
  3. Метрополія – ( від грецького – « материнське місто») - місто, що заснувало колонію.
  4. Місто – держава – держава, яка складається з міста та навколишньої території.
  5. Поліс – громадянська община, що складалась з повноправних громадян – землевласників, мала свою територію, закони. Органи управління.
  6. Закон – це письмовий документ, у якому закріплено загальні правила поведінки, що врегулюють відносини між людьми в державі.
  7. Емпорія – маленьке торгівельне поселення.
  8. Хора –сільська округа, міста -держави..
  9. Демос – вільні незнатні верстви громадян грецьких полісів.
  10. Аристократія – ( від грецького «аристос»-найкращий, «кратос» - влада) – привілейований прошарок населення, котрий мав виняткові права, переваги та можливості порівняно з іншими верствами суспільства.
  11. Культура – сукупність матеріальних і духовних цінностей, створених людством протягом своєї історії.
  12. Цивілізація – рівень суспільного розвитку матеріальної і духовної культури. Цим словом показують рівень розвитку культури суспільства.
    1.               Який народ засновав перші колонії?  ( Перші колонії засновали фінікійці в ХІ - VI ст. до н.  е. на узбережжі Середземного моря).
    2.               Що було причиною фінікійської колонізації? ( фінікійці були найкращими в світі мореплавцями, торгували по всьому узбережжю Середземного моря, нестача родючої землі).
    3.               Як ви думаєте, що могло стати причиною Великої грецької колонізації?

(  Нестача родючої землі, боротьба демосу з аристократією. розширення торгівельних зв'язків.) Слайд.

Відкриваємо ст. 137 , читаємо жовтим і під ним абзац.

Переходимо до другого пункту нашого плану. Розглянимо напрямки грецької колонізації ( взяли карти, будемо олівцем відзначати міста слайд ст.№138 карта.)

Запам'ятайте,  будь ласка, грецька колонізація була мирною.  Існувало три напрямки грецької колонізації.

( робота з атласом та картою)

Перший західний; Південна Італія, острів Сицилія, узбережжя сучасної Франції та Іспанії. Саме тут було засновано найбільше грецьких колоній – близько 500.( метрополія Коринф панувала в західному напрямку( Сиракузи))

Другий північно – східний : Абдерн, Месембрію, Візантію, багато колоній з'явилося в Західному та Північному Причорномор'ї.

Третій південний Північна Африка ( с 137. останній абзац,1 речення с138)

Учень іде до дошки показує напрямки Великої грецької колонізації.(всі інші продовжують відзначати міста).

У результаті колонізації греки познайомилися з багатьма народами, яких

вони раніше не знали. Греки бачили, що ці народи відрізняються від  них мовою, звичаями, культурою. Завдяки цьому греки почали усвідомлювати  себе єдиним народом              —еллінами. Усі              інші              народи вони вважали варварами. Слово «варвар» виникло як звуконаслідування. Коли греки  хотіли зобразити  нееллінську мову, вони              бурмотіли              «вар-вар».              Варварами              греки  називали              й жителів Вавилонії, Персії та Єгипту—країн із багатовіковою історією              та культурою.               Також варварами для них були й відсталі, на їхню думку,              племена фракійці, іллірійці, скіфи.              Спочатку              слово              «варвар»              означало просто «чужинець», «нееллін». Але              поступово              ставлення              греків до чужоземців змінюється. Елліни стали думати, що вони в              усьому перевершують              варварів. Тому              всіх              людей, що жили              за власними звичаями, вони вважали людьми відсталими, народженими для рабства. Елліни об'єднувалися в діаспору( ст138 термін- зачитати Діаспора- від грецького « розсіяння» -частина населення країни, яка перебуває за межами своєї батьківщини)..

Учитель : Стародавні греки засновували свої поселення в Північному Причорномор'ї в зручних для життя місцях з родючими землями, які знаходилися на морському узбережжі де були тихі бухти. Північне Причорномор'я приваблювало вихідців з Еллади широкими пасовиськами, рибними багатствами, чорноземами.  В Північному Причорномор'ї було засновано понад 30 міст – держав, греки їх називали полісами.( презентація на слайді міста)

Ольвія – ( у перекладі з грецької – щаслива), - найважливіша грецька колонія в

 ( на Бузькому лимані)Нижньому Побужжі, у дельті Гіпаніса (Бугу) та Борисфена (Дніпра), заснована вихідцями з Мілету в VI ст. до н е. ЇЇ політичним та економічним центром було однойменне місто, залишки якого розташовані на правому березі Бузького лиману біля села Парутине, Очаківського району, Миколаївської області. У період свого розквіту Ольвія досягла 50 га(ІІІ ст. до н. е) з населенням 20 тисяч. Через рельєф місцевості місто набуло вигляду неправильного трикутника.

Ольвія поділялась на гірську й долину частини, була оточена міцними мурами й оборонними вежами. У центрі була розташована міська площа – агора, на ній семикімнатний громадський будинок для культових обрядів і купецьких зібрань. Ольвія карбувала свої монети здебільшого мідну та срібну, рідше золоту , а також виготовляла монети для скіфських та сарматських царів. В центрі міста знаходився дім скіфського царя Скіли, який любив там бувати.

В Ольвії проживали відомі вчені того часу : філософ – Біон, географ Північного Причорномор'я  - Діонісій Ольвійський. Були розвинуті науки філософія, географія, історія, медицина. Покровителем Ольвії був – Аполлон. Сьогодні на території Ольвії відкритий музей – заповідник.

Тіра –( біля Дністровського лиману коло сучасного міста Білгород – Днестровський) заснована  вVI ст. до н. е. Тіра карбує власну монету .Займала площу приблизно 2 -3 га.

 

 

Ніконій – рештки цього стародавнього міста розташовано на північно – східній околиці Роксолан, на високому мисі, обмеженому з одного боку надбережним урвищем лиману, а з інших боків – глибокими ярами. Площа городища становить близько 5 га .  Виник у другій половині VI ст. до н. е. і знаходився економічній і політичній залежності від Істрії. Кам'яне будівництво в місті починається в V ст. до н. е. та карбування власної монети з зображенням сови.

Систематичні наукові дослідження Ніконія розпочалися 1957 році, знайдено рештки оборонних споруд, залишки амфор.

Херсонес  - на початку V ст. до н. е .на території Західного Криму з'являється місто Херсонес ( в перекладі півострів), біля сучасного міста Севастополь. Покровителькою була Богиня – Діва. Був заснований вихідцями з Гераклії. Херсонес розташовувався на 33 га, а населення становило 15тис. жителів. Місто мало єдине прямокутне планування та було обнесено міцними захисними стінами, що зберіглися до нашого часу, мало добре укріплений порт. У місті було 36 вулиць, агора, ринок, театр, ряд храмів, гавань, монетний двір. В історії міста відомі спроби державних переворотів, які примусили ввести  наприкінці  ІV ст. до н.е. – ІІІ ст. до н.е. присягу.  ІV ст. до н. е. Херсонес  підкорив Керкінітіду,  заснував нове місто –  Калос –Лімен.  Тоді до складу Херсонеса увійшло майже все узбережжя Західного Криму.

Пантікапей (сучасна Керч, у перекладі з грецької – рибний шлях)-мілетська колонія заснована VI ст. до н. е. Пантікапей мав дуже вигідне географічне положення: через нього проходили торгівельні шляхи. У 480 році до н. е. він став столицею Боспорського царства (Феодосія, Німфей, Фанагорію, Гермонасу. Та інші 20 міст – держав).У ІV ст. до н. е. Пантікапей став одним із найбільших центрів європейської цивілізації.

Уклад життя в містах – державах.

Колоніальне місто – держава мало свій уряд, військо, казну, карбувало свою власну монету. Полісом управляли Народні збори, обрані громадянами, були архонти та міська влада. Стародавні греки були вірні своїм традиціям та звичаям, в колонію вони переносили все, що лежало в основі їх культури, мови, писемності, міфи, релігійні обряди, свята. Будували міста на високих схилах укріпленому пагорбі - акрополі , поблизу морського узбережжя, біля тихих бухт. Центром міста ставала торгова площа - агора . Навколо споруджували громадські будівлі, храми ,жертовники.. Біля міста розташовувалась сільська місцевість.

 

В ті часи в пролісах значного поширення набуває рабство. Майже в кожному господарстві використовувалася праця рабів. ( слайди)

Греки вели жваву торгівлю з містами – державами ( колоніями) та місцевим населенням колонізованої території.

З Греції вивозили : оливкову олію, виноград, ювелірні прикраси, амфори, статуї, вина.

До Греції ввозили: з півдня – слонову кістку, папірус, зі схлду- метали, з Північного Причорномор'я – зерно, рабів.

Працюємо над тестом – Тест ( неправильна відповідь- топаємо, правильна – хлопаємо) в кінці встали – гребці погребли.

Подальша доля грецьких міст – держав.

У політичному розвитку античних  міст-держав розрізняють два етапи: на першому (VII—I ст. до н.е.) вони були незалежними утвореннями,

На другому (середина I ст. до н.е.—70-тірр. IV ст. н. е.) перебували в залежності від Риму.

У зовнішній політиці поліси спочатку орієнтувалися  на Грецію.

(У II—I ст. до н. е.  Ольвія потрапила в залежність до Кримської Скіфії. На межі              II—I              ст. до              н. е. Причорноморська              Україна була втягнута              в орбіту боротьби              між              найсильнішими              державами              —Римом і Понтом. Цар Понту Мітрідат VI Євпатор підкорив Боспорське царство, завдав поразки Кримській Скіфії та поширив владу на все Причорномор’я, у тому числі Ольвію.              Зазнавши              врешті поразки              від              римлян,              Мітрідат заподіяв собі смерть у Пантікапеї (сучасна              Керч),а римські війська оволоділи його царством. Політика грецьких міст              переорієнтовується на Рим. У свою чергу, для Риму грецькі держави              були своєрідним              бар’єром перед натиском кочівників та інших варварських племен. Рим допомагав Херсонесу в його сутичках              зі скіфами, у грецьких містах розміщуються римські гарнізони. У середині II—III ст. н.е. Тіра, Ольвія, Херсонес включаються до складу римської Провінції Мезії. У політичну залежність від Риму потрапляє й Боспор. Смертельного  удару грецьким  містам-державам  завдала  варварська навала, яка двома хвилями (у III ст.—готи,  у IV ст.—гуни)              прокотилася Причорномор’ям. У III ст. під тиском готів загинула Ольвія та інші              міста,               а в IV ст. навала              гунів              знищила Боспорське царство. Вціліли              лише              Херсонес і Пантікапей,              які із часом              потрапили              під владу Візантійської імперії.)

Значення : Колонізація сприяла успішному розвитку торгівлі та ремесел, росту та збагаченню міст. Завдяки грецьким містам- колоніям  місцеве населення знайомилося з передовими досягненнями та здобутками інших народів. Прилучалися до високої грецької культури. Особливість цих міст у тому, що велика увага приділялась освіті. Серед жителів була поширена писемність. Під впливом античних держав у тутешніх племен формувалася власна держава. Культура грецьких колоній вплинула й на розвиток праслов'ян. Формувалася міжнародна торгівля. ( 4 учні складають міні- проект)

Вставити пропущенні слова.(Обмінятися провірити, виставити оцінку, здати. Перевіряємо на слайді .

Беремо лист з кругами і працюємо над проблемним питанням. Як вплинула

Велика грецька колонізація на землі Північного Причорномор'я?

ІV. Підсумок уроку .

Відповіді учнів. Захист міні – проекту. Виконують завдання тест, вставити слова.

( Які надбання залишилися сучасній Україні від Великої грецької колонізації?)

Домашнє завдання : §30 , контурна карта, терміни. Творче завдання.

 

 

docx
Додано
28 жовтня 2020
Переглядів
3145
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку