Урок 7 клас НУШ тема "Лабораторне обладнання та базові операції з речовинами. НАВЧАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ № 1 «Виконання найпростіших операцій із використанням лабораторного устаткув.

Про матеріал
Конспект уроку складено відповідно до модельної програми Григоровича. Пропонується теоретичний матеріал та завдання, взяті із підручників Григоровича, Мідак.
Перегляд файлу

7 клас Урок №2 Лабораторне обладнання та  базові операції з речовинами.

НАВЧАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ № 1 «Виконання найпростіших операцій із використанням лабораторного  устаткування». Інструктаж з БЖД №

Мета:

- познайомити учнів з видами лабораторного обладнання,

- продовжити формування  правил  поводження на уроках  хімії, під час виконання хімічних досліджень, знайомити з  вимогами техніки безпеки під час роботи в  хімічному кабінеті, роботи з лабораторним устаткуванням, хімічними речовинами.

- розвивати навички роботи в хімічній лабораторії, виховувати акуратність, уважність під час роботи з обладнанням і хімічними реактивами.

Тип уроку: формування знань, умінь, навичок.

Форма роботи:  розповідь, евристична бесіда, робота з підручником, виконання досліджень.

Обладнання: лабораторний штатив, штатив для пробірок, спиртівка , пробірки, хімічна склянка, затискач, колба конічна, плоскодонна, круглодонна, , хімічна склянка, мірний циліндр, шпатель, лійка, ділильна лійка, скляна паличка, випарювльна порцелянова чашка, крапельниця, мірний циліндр, піпетка, чашка Петрі, ступка і товкачик, холодильник, тигельні щипці, спиртівки (на етиловому спиті і на сухому спирті). Речовини: цукор кристалічний, вода.

Для учнів: підручник, робочий зошит, лабораторний штатив, штатив з пробірками, хімічна склянка, мірний циліндр, шпатель, ступка з товкачиком, скляна паличка, спиртівка, порцелянова чашка, сірники, пробіркотримач, кухонна сіль, цукор кристалічний, вода.

Формування ключових компетентностей : на другому  уроці навчального процесу передбачені компетентністні завдання на базові операції з лабораторним обладнанням. Велика увага приділяється експериментальній частині матеріалу, яка органічно переходить в аналітичну складову (заповнення таблиць, читання підручника). 

Очікуванні результати: учень називає основне обладнання кабінету хімії, лабораторний посуд;  висловлює власні думки з приводу дотримання правил Т/Б при використанні  обладнання кабінету.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1. Обговорюємо результати домашньої роботи.

  • Дайте визначення науці хімія.
  • Результати опитування однокласників, друзів, близькх дорослих про ставлення до хімії. Чи потрібно, на їхню думку, вивчати хімію?

2. Під час виконання хімічних експериментів надзвичайно важливо дотримуватися правил безпеки. Тож маємо повторити їх і  запам’ятати.

Правила поведінки під час виконання хімічного експерименту

  1.      Кожний дослід виконуйте чітко за інструкцією та згідно з рекомендаціями вчителя.
  2.      Не заглядайте в пробірку, у якій нагрівається рідина і не нахиляйтеся над посудиною, у яку наливають рідину, тому що найдрібніші краплі можуть попасти в око.
  3.      Під час роботи з вогнем будьте особливо уважними та обережними. Під час нагрівання розчинів у пробірці користуйтеся спеціальним тримачем.
  4.      Жодних речовин не пробуйте на смак!!!
  5.      Не вживайте їжі у хімічному кабінеті.
  6.      Під час виконання дослідів на вашому столі мають бути лише необхідні предмети і речовини: зошит, підручник, письмове приладдя, хімічні прилади та речовини, видані для ваших досліджень.
  7.      Дбайливо ставтеся до майна хімічного кабінету. Економно витрачайте речовини.
  8.      Сьогодні після фізкультури я відчула неймовірну спрагу. Зайшла в хімічний кабінет — і от воно, щастя. На лабораторному столі побачила кілька посудин із прозорою безбарвною рідиною. Допоможіть мені обрати, з якої з них випити водички?
  9.      З деякими іншими правилами ми познайомимося під час вивчення нового матеріалу і  виконання досліджень.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  •           Пригадайте, яким посудом ви користуєтеся у себе на кухні?
  •           Виконання хімічних експериментів потребує спеціального посуду та обладнання. Хіміки використовують не звичайний посуд, а спеціальний.
  •          Здебільшого для хімічних дослідів використовують скляний посуд, іноді — порцеляновий і досить рідко посуд із  кварцу, металу та інших матеріалі.
  •          Мета нашого уроку: познайомитися з найпоширенішими видами хімічного посуду і обладнанням; з’ясувати їх призначення; навчитися правильно і безпечно користуватися обладнанням.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Лабораторне обладнання

Використовуючи підручник, Інтернет, презентацію, хімічне обладнання кабінету, учні, під керівництвом вчителя аналізують таблицю. Особливу увагу звертають на правила безпеки.

Зовнішній вигляд

Назва

Призначення

Пробірка

Використовують для здійснення хімічних реакцій у малих об’ємах

 

 

 

 

 

Хімічна склянка

Призначена для приготування розчинів та розділення неоднорідних сумішей. Виготовляють найчастіше з термостійкого скла, рідше з пластику чи металу.

 

 

 

 

 

Конічна

колба

Застосовується для демонстрацій реакцій, фільтрування, випарювання, синтезу хімічних речовин у лабораторних умовах, тощо

Колба плоскодона | Steklopribor.comКолба плоскодонна вик. 1Колба плоскодонна зі шліфом П-1-25-14/23 ТС

Плоскодонна колба

Застосовується для демонстрацій реакцій, фільтрування, випарювання, синтезу хімічних речовин у лабораторних умовах, тощо

Круглодонна колба

 

 

 

Використовують для проведення хімічних реакцій , перегонки речовин за умови нагрівання до високої температури.

Лійка

Призначена для переливання рідини в посуд із вузькою шийкою або для фільтрування.

Скляна паличка 180 мм (15952)

 

 

 

Скляна паличка

Призначена для перемішування речовин і розчинів.

 

Крапельниця

 Застосовується для дозування індикаторів та інших розчинів в лабораторній практиці. 

 

Піпетка

Мірна або дозувальна посудина

Циліндр мірний вик. 1-25 мл - клас точності 1. ГОСТ 1770-74, фото 1

 

Мірний

циліндр

Використовують для вимірювання об’ємів рідин.

Холодильники

Призначені для охолодження і конденсації парів рідини під час перегонки або нагрівання.

Ділильна лійка

Скляна посудина, що використовується у лабораторії для розділення рідин, що не змішуються.

 

Чашка Петрі

Використовують у галузі хімії та мікробіології з метою культивування мікроорганізмів,  випаровування різних рідин тощо.

http://www.ukrdidac.com.ua/objects/foto432.jpg

 

 

 Порцелянова

 чашка

Випарюють розчини

http://www.ukrdidac.com.ua/objects/foto431.jpg

 

 

 

 

Ступка і

 товкачик

Подрібнення і змішування твердих речовин

Штатив для

 пробірок

 

Устаткування, у якому можна закріпити пробірки

Шпатели лабораторные 

Шпатель

Призначений для набирання сухих речовин чи зішкріблювання осадів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лабораторний стрижневий

штатив

Устаткування, у якому можна закріпити колби, пробірки, хімічні склянки для нагрівання або інших дослідів.

 

Пробіркотримач/тримач для пробирок (ID#952755305), ціна: 105 ₴, купити на  Prom.ua

Пробірко-

тримач

Призначений для закріплення пробірки під час її нагрівання.

Щипці тигельні

 

 

 

 

Тигельні щипці

Використовують для перенесення гарячих тиглів і бюксів.

 

Спиртівка

Нагрівний прилад. Спалюють етиловий (медичний) спирт. Полум’я спиртівки «холодніше» за полум’я газового пальника, його температура не перевищує 1200 °С

Спиртівка для спалювання сухого спирту

Нагрівний прилад. Спалюють  сухе паливо. Його полум’я ще «холодніше»

 

Сухий спирт сьогодні – це ніщо інше, як уротропін з додаванням парафіну.

 

 

Сухе пальне, сухий спирт (8 таблеток/60г)  

2. НАВЧАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ № 1

 «Виконання найпростіших операцій із використанням лабораторного  устаткування».

Мета: засвоїти правила техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті; ознайомитися з прийомами роботи з лабораторним штативом, нагрівальними приладами, хімічним посудом; удосконалювати вміння виконувати найпростіші операції та користуватися лабораторним устаткуванням.

Обладнання та речовини: інструкція,  штатив з пробірками, хімічна склянка, мірний циліндр,  шпатель, ступка з товкачиком, скляна паличка, спиртівка, порцелянова чашка, сірники, пробіркотримач, кухонна сіль, цукор кристалічний, вода.

Інструкція «Як протокулювати дослідження»:   (Із підручника Лашевської)

Хід роботи 

1. Відмірювання об’єму рідини:

 Мірним циліндром відмірте 1 мл води.

     Зверніть увагу на ціну поділки.

     Перелийте воду в пробірку.

     Попрактикуйтеся відмірювати в пробірці інший невеликий об’єм води: 2 мл, 5 мл. Виконання цієї вправи сприятиме розвитку вашого окоміру.

Завдання: визначте об’єм води у кожному з циліндрів:

Тестова контрольна робота з фізики №1 7 кл

 

 

 

 

  1. Ціна поділки 25 мл . Об’єм води 375 мл
  2. Ціна поділки 20 мл . Об’єм води 300 мл
  3. Ціна поділки 40 мл . Об’єм води 300 мл
  4. Ціна поділки 5 мл . Об’єм води 185 мл

2. Подрібнення речовин

Ступка лабораторная фарфоровая | КОВАЛЕНТ (COVALENT)Для подрібнення речовин використовують ступку — товстостінну керамічну чашу із шорсткою внутрішньою поверхнею. Тверду речовину в ній розтирають товкачиком по внутрішніх стінках ступки.

Обговорюємо перед виконанням роботи, яку кількість цукру потрібно насипати в ступку, щоб було зручно перетирати та не розсипати вміст.

Насипте на дно ступки цукор і розітріть його в цукрову пудру.

3. Перенесення речовини в пробірку та хімічну склянку та їх перемішування

1) У пробірку шпателем насипте кухонної солі кількістю 2-3 шпателі та налийте воду об’ємом 2-3 мл.

2) У хімічну склянку насипте кухонної солі кількістю 2-3 шпателі та налийте воду об’ємом 5-10 мл

3) Перемішайте вміст пробірки та хімічної склянки.

Перемішати вміст пробірки можна, постукуючи по ній злегка пальцем, або закоркувати та струсити її вниз-угору.

У склянці перемішати вміст можна скляною паличкою, на яку надягають гумовий наконечник.

Як правильно перемішувати рідину у склянці або пробірці

 

  

4. Навчаємося користуватися спиртівкою

Розмістіть таблетку сухого палива на вогнетривку підставку. Акуратно підпаліть її сірниками. У жодному разі не можна запалювати спирт  від полум’я іншої спиртівки, бо спирт може впасти і спричинити пожежу.

Якщо потрібно загасити сухе паливо, накрийте таблетку зверху за допомогою спеціального ковпачка.  Не можна дмухати на пальне, що горить, це приводить до забруднення повітря в класі, а також може спричинити  пожежу.

Потрібно слідкувати, щоб на сухе паливо не попала вода, бо під час запалювання таблетка буде розтріскуватися і розлітатися в різні боки, що може спричинити опіки.

Проаналізуйте малюнок будови полум’я, запропонуйте, в якій частині полум’я потрібно нагрівати пробірку або порцелянову чашку. Поясніть – чому?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А) Нагрівання рідини в пробірці, закріпленій у пробіркотримачі

Закріпіть   пробірку з розчином солі у пробіркотримачі.

Спочатку рівномірно нагрійте всю пробірку, а потім — ту її частину, де міститься рідина.

Під час нагрівання отвір пробірки має бути направлений убік від вас і  оточуючих. Не можна торкатися дном пробірки таблетки спирту.

 Під час нагрівання рідин не заглядайте згори в посудину для запобігання травмам унаслідок розбризкування нагрітої рідини.

Тільки-но розчин закипить, відставте спиртівку і погасіть полум’я, накривши ковпачком.

Запитання:

Яка пробірка правильно закріплена у пробіркотримачі для нагрівання?  Відповідь обґрунтуйте.  

 

 

 

 

В якому випадку і чому правильно  проводиться нагрівання?                                                                                                  

Б) Нагріваємо рідину в порцеляновій чашці

Налийте воду в порцелянову чашку. Закріпити порцелянову чашку можна на тринозі, за допомогою тримача  або на кільці в стрижневому штативі. Нагрівайте чашу до кипіння рідини.

Запитання: Чому для випарювання рідин використовують порцелянову чашу, а не пробірки?

5. Навчаємося користуватися лабораторним штативом

  1. Закріпіть муфту на середині стержня штатива, пересуньте її вгору, а потім опустіть вниз. Знову пересуньте муфту на середину стержня і закріпіть.
  2. Закріпіть  у лапці штатива пробірку (пробірку треба затиснути  так, щоб  вона не випадала, але дуже сильно затискати пробірку не можна, оскільки вона може тріснути). 
  3. Обертаючи затискач у муфті, можна по-різному орієнтувати пробірку , залежно від необхідної конструкції приладу. Розташуйте пробірку у вертикальному положенні, потім поверніть пробірку на 90 градусів, тобто закріпіть її у горизонтальному положенні.
  4. Помістіть на кільце штатива порцелянову чашку. Зніміть її і поставте на стіл.

 

Оформлення результатів роботи

    НАВЧАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ № 1

 «Виконання найпростіших операцій із використанням лабораторного  устаткування».

 

Номер

п/п

Назва завдання

Що робили (опис, малюнки)

Висновки

1

Відмірювання об’єму рідини:

Мірним циліндром відмірювала задану кількість мл води

Перед вимірюванням об’єму води потрібно визначити ціну поділки шкали мірного циліндру.

 Об’єм прозорих рідин визначаємо за нижньою межею меніска.

 

2

Подрібнення речовин

 

У ступці товкачиком розтерла кристали цукру до порошку

Цукру потрібно насипати в ступку небагато, щоб було зручно перетирати та не розсипати вміст.

3

Перенесення речовини в пробірку та хімічну склянку та їх перемішування

Шпателем насипаю кухонну сіль у пробірку і склянку. Мірним циліндром відмірюю і переливаю воду до солі.

Перемішую речовини паличкою або струшуючи так, щоб не розлити рідину, не розбити посуд, щоб рідина не потрапила на одяг і тіло.

4

Навчаємося користуватися спиртівкою

  1. Нагріваю  воду в пробірці, закріпленій у пробіркотримачі.

2. Нагріваємо воду в порцеляновій чашці

 

1.Спирт можна підпалювати  сірниками,  не можна запалювати спирт  від полум’я іншої спиртівки.

2. Щоб загасити сухе паливо, накриваю таблетку зверху за допомогою спеціального ковпачка.  Не можна дмухати на пальне, що горить, це приводить до забруднення повітря в класі, а також може спричинити  пожежу.

3. Спочатку рівномірно нагріваю всю пробірку, а потім — ту її частину, де міститься рідина.

4. Нагрівати потрібно у верхній частині полум’я, бо там найвища температура.

5

Навчаємося користуватися лабораторним штативом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лабораторний штатив дозволяє закріпити необхідний посуд у тримачах і безпечно організувати свою роботу під час виконання експерименту.

Домашнє завдання.

Прочитати § 3. Закінчити оформлення звіту про виконану роботу (використати матеріал презентації). Виконати тести Classtime «Правила безпеки. Операції»

 

Додаткові запитання ( Підручник Мідак і Григорович):

  1. Дайте відповіді на запитання:
  •           Які види посуду найчастіше використовують для виконання хімічних експериментів?
  •           Які види мірного посуду вам відомі?
  •           Для чого їх використовують?
  •           Чому пробірки для демонстрації дослідів виготовляють із тонкостінного скла, а чашки для випарювання — з порцеляни?
  •           Для чого призначений лабораторний штатив?

 3. Поясніть, для чого потрібен пробіркотримач? У яких випадках його потрібно використовувати?

 4. У якій частині полум’я сірник займається найшвидше? найповільніше? Обґрунтуйте відповідь.


                                       Інструкція

 НАВЧАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ № 1

 «Виконання найпростіших операцій із використанням лабораторного  устаткування».

Мета: засвоїти правила техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті; ознайомитися з прийомами роботи з лабораторним штативом, нагрівальними приладами, хімічним посудом; удосконалювати вміння виконувати найпростіші операції та користуватися лабораторним устаткуванням.

Обладнання та речовини: інструкція,  штатив з пробірками, хімічна склянка, мірний циліндр,  шпатель, ступка з товкачиком, скляна паличка, спиртівка, порцелянова чашка, сірники, пробіркотримач, кухонна сіль, цукор кристалічний, вода.

Хід роботи 

1. Відмірювання об’єму рідини:

 Мірним циліндром відмірте 1 мл води. Зверніть увагу на ціну поділки.

     Перелийте воду в пробірку.

     Попрактикуйтеся відмірювати в пробірці інший невеликий об’єм води: 2 мл, 5 мл. Виконання цієї вправи сприятиме розвитку вашого окоміру.

Завдання: визначте об’єм води у кожному з циліндрів:

Тестова контрольна робота з фізики №1 7 кл

 

 

 

 

  1. Ціна поділки … мл . Об’єм води …мл
  2. Ціна поділки … мл . Об’єм води … мл
  3. Ціна поділки … мл . Об’єм води … мл
  4. Ціна поділки …мл . Об’єм води … мл

2. Подрібнення речовин

Ступка лабораторная фарфоровая | КОВАЛЕНТ (COVALENT)Для подрібнення речовин використовують ступку — товстостінну керамічну чашу із шорсткою внутрішньою поверхнею. Тверду речовину в ній розтирають товкачиком по внутрішніх стінках ступки.

Насипте на дно ступки цукор і розітріть його в цукрову пудру.

3. Перенесення речовини в пробірку та хімічну склянку та їх перемішування

1) У пробірку шпателем насипте кухонної солі кількістю 2-3 шпателі та налийте воду об’ємом 2-3 мл.

2) У хімічну склянку насипте кухонної солі кількістю 2-3 шпателі та налийте воду об’ємом 5-10 мл

3) Перемішайте вміст пробірки та хімічної склянки.

Перемішати вміст пробірки можна, постукуючи по ній злегка пальцем, або закоркувати та струсити її вниз-угору.

У склянці перемішати вміст можна скляною паличкою, на яку надягають гумовий наконечник.

Як правильно перемішувати рідину у склянці або пробірці

 

  

 

 

4. Навчаємося користуватися спиртівкою

Розмістіть таблетку сухого палива на вогнетривку підставку. Акуратно підпаліть її сірниками. У жодному разі не можна запалювати спирт  від полум’я іншої спиртівки, бо спирт може впасти і спричинити пожежу.

Якщо потрібно загасити сухе паливо, накрийте таблетку зверху за допомогою спеціального ковпачка.  Не можна дмухати на пальне, що горить, це приводить до забруднення повітря в класі, а також може спричинити  пожежу.

Потрібно слідкувати, щоб на сухе паливо не попала вода, бо під час запалювання таблетка буде розтріскуватися і розлітатися в різні боки, що може спричинити опіки.

Проаналізуйте малюнок будови полум’я, запропонуйте, в якій частині полум’я потрібно нагрівати пробірку або порцелянову чашку. Поясніть – чому?

А) Нагрівання рідини в пробірці, закріпленій у пробіркотримачі

Закріпіть   пробірку з розчином солі у пробіркотримачі.

Спочатку рівномірно нагрійте всю пробірку, а потім — ту її частину, де міститься рідина.

Під час нагрівання отвір пробірки має бути направлений убік від вас і  оточуючих. Не можна торкатися дном пробірки таблетки спирту.

 Під час нагрівання рідин не заглядайте згори в посудину для запобігання травмам унаслідок розбризкування нагрітої рідини.

Тільки-но розчин закипить, відставте спиртівку і погасіть полум’я, накривши ковпачком.

 

Запитання:

Яка пробірка правильно закріплена у пробіркотримачі для нагрівання?  Відповідь обґрунтуйте.  

 

 

 В якому випадку і чому правильно  проводиться нагрівання?                                                                                                  

 

 

Б) Нагріваємо рідину в порцеляновій чашці

Налийте воду в порцелянову чашку. Закріпити порцелянову чашку можна на тринозі, за допомогою тримача  або на кільці в стрижневому штативі. Нагрівайте чашу до кипіння рідини.

Запитання: Чому для випарювання рідин використовують порцелянову чашу, а не пробірки?

 

5. Навчаємося користуватися лабораторним штативом

  1.         Закріпіть муфту на середині стержня штатива, пересуньте її вгору, а потім опустіть вниз. Знову пересуньте муфту на середину стержня і закріпіть.
  2.         Закріпіть  у лапці штатива пробірку (пробірку треба затиснути  так, щоб  вона не випадала, але дуже сильно затискати пробірку не можна, оскільки вона може тріснути). 
  3.         Обертаючи затискач у муфті, можна по-різному орієнтувати пробірку , залежно від необхідної конструкції приладу. Розташуйте пробірку у вертикальному положенні, потім поверніть пробірку на 90 градусів, тобто закріпіть її у горизонтальному положенні.
  4.         Помістіть на кільце штатива порцелянову чашку. Зніміть її і поставте на стіл.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Оформлення результатів роботи

    НАВЧАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ № 1

 «Виконання найпростіших операцій із використанням лабораторного  устаткування».

 

Номер

п/п

Назва завдання

Що робили (опис, малюнки)

Висновки

1

Відмірювання об’єму рідини:

Мірним циліндром відмірювала задану кількість мл води

Перед вимірюванням об’єму води потрібно визначити ціну поділки шкали мірного циліндру.

 Об’єм прозорих рідин визначаємо за нижньою межею меніска.

 

2

Подрібнення речовин

 

 

Скільки цукру потрібно насипати в ступку?

3

Перенесення речовини в пробірку та хімічну склянку та їх перемішування

 

Як правильно перемішувати речовини?

4

Навчаємося користуватися спиртівкою

  1. Нагріваю  воду в пробірці, закріпленій у пробіркотримачі.

2. Нагріваємо воду в порцеляновій чашці

 

1. Як правильно  підпалювати  спирт? 

2. Як правильно загасити сухе паливо?

3. Як правильно нагрівати пробірку?

 4. У якій частині полум’я потрібно нагрівати пробірку? Чому?

5

Навчаємося користуватися лабораторним штативом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Навіщо використовують лабораторний штатив під час роботи в кабінеті хімії?

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Морозова Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
2 серпня
Переглядів
7748
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку