Урок. 7 клас. Українська література. "УПЧ. Богдан Лепкий. Коротко про письменника. Новела "Цвіт щастя"

Про матеріал

Дана розробка ознайомить школярів з життєвим і творчим шляхом Б. Лепкого, вміщено аналіз твору «Цвіт щастя», учні зможуть дослідити реальне і уявне в новелі; схарактеризувати образ хлопчика, його внутрішній стан. У розробці є інтерактивні методи навчання, які вчать школярів висловлювати власні думки, замислюватися над вчинками своїми та інших.

Перегляд файлу

7 клас. Українська література

 

Тема. УПЧ. Б. Лепкий. Коротко про письменника. Новела  «Цвіт щастя».

Мета: ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом Б. Лепкого, проаналізувати твір «Цвіт щастя», дослідити реальне і уявне в новелі; схарактеризувати образ хлопчика, його внутрішній стан; розвивати логічне мислення, пам’ять, творчу уяву, культуру зв’язного мовлення, вміння переказувати сюжет творів, виділяти головну думку, грамотно висловлювати свої думки; формувати світогляд, кругозір; виховувати пізнавальний інтерес, почуття пошани, поваги до життя і творчості Б. Лепкого, прищеплювати риси доброти, чуйності, щирості.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Б. Лепкого, бібліотечка його творів, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань у формі бесіди за питаннями

· Як ви розумієте слово «щастя»?

· Коли людина відчуває себе щасливою? Наведіть приклади власних щасливих подій.

· Чому щастя, як правило, є миттєвим почуттям?

· Що необхідно для того, щоб бути щасливим?

· Як герої художніх творів боряться за своє щастя, долаючи різні перешкоди? Наведіть приклади.

· Чи можете зробити щасливими оточуючих вас рідних, друзів, знайомих. Відповідь обґрунтуйте.

 

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку

      Мотивація навчальної діяльності школярів

 

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

Богдан Лепкий прагнув допомогти дитині пізнати, що таке добро, правда і справедливість.
Федір Погребенник

1. Життєвий і творчий шлях Б. Лепкого. Матеріал для вчителя

Богдан Сильвестрович Лепкий (1872–1941)

Письменник, літературознавець, видавець, людина універсальних знань і широкого кругозору. В 20–30-х роках досить популярний на західноукраїнських землях. У радянські часи його творчість замовчувалася.

Народився на хуторі Кривенькім (нині Гусятинський район на Тернопільщині) в родині сільського священика, якому сан духовної особи не завадив бути ще й літератором: він писав вірші, оповідання, друкуючи їх під псевдонімом Марко Мурава.

Малий Богдан, зростаючи в культурній інтелігентній родині, замолоду пройнявся любов’ю до селянського оточення, увібрав у свою чуйну душу народні звичаї, обряди, болі і радощі простого люду.

Закінчив Бережанську гімназію, вчився в Академії мистецтв у Відні, у Віденському та Львівському університетах. Спочатку вчителював у Бережанській гімназії, а пізніше викладав у Краківському університеті українську літературу.

Під час Першої світової війни співпрацював із СВУ (Союз визволення України), допомагав Українським січовим стрільцям: уклав збірники «Ще не вмерла Україна», «Червона калина». Він — автор відомої пісні «Чуєш, брате мій» («Журавлі»), музику до якої написав його брат Левко Лепкий. У 20-і роки повернувся до Кракова, до 1939 р. професор Ягеллонського університету.

Він опублікував десятки поетичних і прозових збірок своїх творів, науково-критичних праць (статті, дослідження, монографії), підготував до друку, спорядив своїми статтями багатотомні видання творів Тараса Шевченка, Марка Вовчка, Олекси Стороженка, Леоніда Глібова та інших письменників. Б. Лепкий упорядкував кілька поетичних антологій (двотомна збірка творів українських поетів «Струни»), співаників, читанок, переклав польською мовою «Слово о полку Ігоревім», багато творів Т. Шевченка, В. Стефаника, М. Коцюбинського. Був одним з найактивніших діячів на ниві української літератури і культури загалом, його творчу працю високо цінували І. Франко, В. Стефаник, М. Коцюбинський та інші письменники.

Помер у Кракові, де й похований. Творчість Б. Лепкого поступово повертається в Україну, починаючи з 90-х років.

2. Опрацювання твору Б. Лепкого «Цвіт щастя»

1. Виразне і вдумливе читання цікавих епізодів твору, переказування їх змісту.

Тема: прагнення хлопчика знайти квітку щастя.

Ідея: возвеличення цілеспрямованості, наполегливості, бажання бути щасливим.

 Основна думка: щастя так не дається, воно у боротьбі дістається.

Жанр: новела з елементами фантастики.

Визначення жанру твору. Новела (від лат. «новий») — прозовий жанр, близький до оповідання. Новела — це невеликий розповідний твір переважно про одну якусь незвичайну подію, що стала поворотною в долі персонажів, з несподіваним фіналом.

Дія в новелі напружена, драматична, з гострими конфліктами. У новелі здебільшого увага зосереджується не на показі зовнішніх подій, а на розкритті настроїв і переживань персонажів. Для новели характерні точність і виразність деталей, економність у використанні художніх засобів, стислість у всьому.

Метод «ПРЕС»
Твір «Цвіт щастя» — новела, тому що _ наприклад, _ отже, _ 

Композиція.

Експозиція: розповідь матері своєму синові про щастя і долю людську.

Зав’язка: бажання хлопця знайти цвіт щастя.

Розвиток дії: вранці рано хлопчик намагається потрапити на інший берег ставка.

Кульмінація: хвороба хлопчика.

Розв’язка: продовження вже дорослого хлопчика пошуків квітки щастя.

 Бесіда за питаннями.

· Про що свідчить допитливість хлопчика?

· Чому письменник, зображуючи свого героя, намагається більше звернути увагу на його внутрішні почуття, ніж на зовнішність?

· Чим пояснити те, що хлопчик буде розшукувати квітку-щастя не тільки для себе, але й для своєї мами?

· Як герой сприймав красу ранку? (худ. засоби виписати)

· Що відчував хлопчик, коли потрапив у воду?

· Про що свідчить перемога хлопця над власною хворобою?

· Чому вже дорослий хлопець продовжує пошуки квітки-щастя?

· Як ви вважаєте, чи знайде хлопець квітку-щастя?

        -Чому цей твір має назву «Цвіт щастя»?

        - Квітку якої рослини в народі називають цвітом щастя? Коли саме, за фольклорними легендами, слід її шукати?

        -Як би ви пояснили молодшому братику чи сестричці, що таке щастя і що таке доля?                      

 -      Детально перекажіть сон хлопчика. Що в цьому сні реального, а що — казкового? 
           -Чи можна стверджувати, що новела «Цвіт щастя» закінчується щасливо? Чому? 

Словесне малювання
         Випишіть і зєднайте стрілочками ті риси характеру з поданих, притаманні хлопчикові — герою новели.

Неслухняний  Лінивий Щирий Чесний Егоїстичний Талановитий Наполегливий Сміливий Хлопчик Працьовитий Слухняний Замкнутий Справедливий Шляхетний Любить рідних Фантазер Боягуз.

 

Творче завдання: намалюйте в зошиті квітку-щастя. На кожній пелюстці зазначте, на ваш погляд, складові щастя.

Порівняйте власне розуміння й уявлення квітки-щастя і своїх товаришів.

http://gimnaz.com/uploads/blog/novuy_risunok1-17-01-2013.jpg

 

Характеристика образу хлопчика.

Цитатна характеристика героя.

· «Мамо, я хочу того гарного цвіту. Скажіть, де він росте, я піду за ним. Я піду за ним і принесу його для вас і для себе».

· «Пильно-пильно вдивлявся він великими, синіми очима в далеку далечінь…»

· «Чому то люди не рвуть того цвіту? …Не знають, як через воду поплисти. Але я знаю».

· Лікар: «Коли сильна природа, так при Божій помочі переможе. А як ні, то піде за щастям, за вічним щастям».

· «Маленький кучерявий хлопчик… виріс і відмінився. Змужнів і пізнав життя».

Риси характеру хлопчика:
а) допитливий; б) цілеспрямований; в) наполегливий;
г) здатний до глибоких почуттів і співпереживань; д) мрійник і фантазер.

 

V. Додатковий матеріал

1. Значення щастя у тлумачному словнику

2.1. Щастя — 1. Стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості, яких зазнає хто-небудь // Зовнішній вияв цього відчуття. 2. Досягнення, успіх, удача. 3. Доля, талан // Добробут, щасливе життя.

2.2. Щасливий.— 1. Який має щастя, який зазнав щастя, радості // Люди, яким щастить // Дуже радий чому-небудь // Задоволений чим-небудь, радісний з приводу чогось // Дуже охочий, радий що-небудь робити // Сповнений радості. Щастя (про почуття). 2. Який приносить або приніс щастя, успіх, удачу; винятково сприятливий, радісний // Який сприяє щастю, радості.

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Проведення тестового опитування

1. На питання дитини «Що таке щастя?», мати відповіла, що це:
а) радість і задоволення;  б) гармонія з оточуючим тебе світом;  в) доля.

2. Хата, де жила жінка з дитиною, знаходилася:
а) неподалік від смерекового лісу; б) на горбочку; в) поруч з панським маєтком.

3. Який художній засіб використав Б. Лепкий у фразі: «…за хвилину виплив місяць»?
а) Епітет;  б) порівняння;  в) метафору.

4. Коли хлопчик був у ліжку, приготувавшись до сну, то мати йому:
а) проспівала колискової; б) розповіла цікаву казочку; в) прочитала молитву.

5. Під вікном хати вночі співав:
а) жайворонок; б) соловей; в) невідомий птах.

6. Хлопчик сподівався, що дістати той чарівний цвіт щастя йому допоможе:
а) мати; б) вода ставу; в) добрий дідусь.

7. Квітку щастя Б. Лепкий у творі називає:
а) пахучою і променистою;б) яскравою і привабливою; в) ніжною і сяючою.

8. Щоб переплисти на інший берег ставка, хлопець звернувся до:
а) лебедя; б) хвилі; в) чарівного човника.

9. Під час ранішньої мандрівки хлопчик відчув з лісу пахощі:
а) м’яти; б) живиці; в) бузку.

10. Ранішня прогулянка для героя закінчилась:
а) його хворобою; б) неприємною сутичкою зі сторожем; в) тим, що він знайшов квітку-щастя.

11. Завдяки кому вже дорослий хлопець пізнав «усі цвіти на світі»?
а) Матусі; б) старому вчителеві ботаніки; в) професору університету.

12. Твір «Цвіт щастя» закінчується риторичним запитанням, яке стосується пошуку хлопцем квітки-щастя:
а) «Та чи дістане її? Хто знає?»;
б) «А чи ви знайшли цей чарівний цвіт?»;
в) «Для чого ж шукав він цей цвіт? Як ви вважаєте?»

 

VІІ. Підсумок уроку

 Мікрофон: «Для мене щастя – це….» 

Творчий проект «Якими шляхами люди намагаються стати щасливими».

(Учні з допомогою вчителя записують на дошці різні шляхи, за допомогою яких люди прагнуть стати щасливими).

Наприклад: пізнання себе, прощення, високе становище у суспільстві, багатство, гроші, добрі вчинки, допомога ближнім, сила, хитрощі, брехня, зрада, підступність, самопожертва).

— Пропонуємо учням закреслити цінності, які, на їх думку, є фальшивими.

Кожна людина у своєму житті прагне бути щасливою. Та кожен шукає свою дорогу до щастя. Який би ви не обрали шлях, пам'ятайте: не можна своє щастя будувати на горі іншого. Щаслива та людина, у серці якої горить жертовний вогонь любові. Господь залишив людству дві головні заповіді любові. За прикладом Ісуса Христа ми повинні робити добрі вчинки, допомагати потребуючим, сумлінно виконувати свої обов'язки перед близькими, державою, суспільством і Господом.

Любити тих, хто нас любить і хто нас ображає. Любити так, як полюбив нас Всевишній Отець. Це істинне щастя на землі.

Візьміть різнокольорові олівці  «намалюйте» в зошиті власний життєвий символ (серце, зірка, сонце, пташка, хмарка тощо).

• Ви всі — діти, а кожна дитина — то краплина великого серця України, якій присвятив своє життя її талановитий громадянин Б. Лепкий. 

 

Складання сенкану
      Спробуємо наші думки, наші уявлення про щастя узагальнити у формі власного вірша, який створюється за певними правилами.

 

1-й рядок — 1–2 слова (тема)

Щастя

2-й рядок — 2 прикметника

Омріяне, бажане

3-й рядок — 3 дієслова

Досягати, берегти, дарувати

4-й рядок — 1 речення

Людина — творець свого щастя

5-й рядок — 1 слово (висновок)

Доля

 

 

VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

 

ІХ. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру «Чи треба за щастя боротись? » 

 

docx
Додано
19 липня 2018
Переглядів
5104
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку