Урок 8 клас "Тваринний світ України. Різноманітність та охорона"

Про матеріал
Інтегрований урок біологіі та географії 8 клас "Тваринний світ України. Різноманітність та охорона"
Перегляд файлу

 

Шелудько Галина Григорівна вчитель біології вищої кваліфікаційної категорії

Веренич Наталя Юріївна вчитель географії І кваліфікаційної категорії

Лиманецького закладу повної загальної середньої освіти

Бериславської районної ради Херсонської області

 

 

Анотація

Під  час проведення бінарного  уроку  біологія  та  географія  у  8  класі  з  теми:

«Тваринний світ України. Різноманітність  та  охорона.»

Учні працювали у групах з використанням QR кодів, що сприяє активізації розвитку творчого потенціалу на уроках природничого циклу, розвитку  логічного  мислення кмітливості,  пам,яті,  екологічному  вихованню.  Здійснюються між предметні зв’язки. Проводиться узагальнення та поглиблення знань з біології та географії свого рідного краю.

Цей матеріал можна використати на уроках біології, географії, природознавства.

БІНАРНИЙ УРОК ГЕОГРАФІЇ ТА БІОЛОГІЇ У 8 КЛАСІ

Тема: Тваринний світ України. Різноманітність та охорона.

Мета уроку:

  •                               Навчальна: поглибити та систематизувати знання учнів про тваринний світ України; сформувати знання про екологічні групи птахів, фауністичний склад природних зон України, видовий склад і поширення тварин; дослідити взаємозв’язки між  видами тварин, ознайомитись з акліматизованими та реакліматизованими тваринами та тваринами, занесеними до Червоної книги.
  •                               Розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес, творче, логічне мислення, ораторські здібності, комунікабельність; удосконалювати навички самостійної роботи з науково-популярною літературою; розвивати вміння презентувати власні дослідження, робити висновки; розвивати вміння працювати з комп’ютерними програмами.
  •                               Виховна: виховувати любов і дбайливе ставлення до природи своєї країни, рідного краю; проводити екологічне і природоохоронне виховання; виховувати національно-патріотичне виховання через використання елементів усної народної творчості на уроці.

Очікувані результати: учні повинні називати фауністичний склад лісів, луків, степів, боліт, водойм; характеризувати видовий склад і поширення тварин; тваринні ресурси України; розпізнавати види тварин, занесених до Червоної книги України;називає тварин рідного краю; наводить приклади акліматизації  тварин; робити висновки про закономірності поширення тваринного світу, стан тваринних ресурсів; розуміє негативний вплив людини на тваринний світ.

Тип уроку: інтегрований урок географії та біології засвоєння нових знань.

Опорні поняття: фауністичний комплекс, тваринні ресурси, видовий склад, акліматизація, реакліматизація, Червона книга України, тварини-ендеміки, Зелена книга України.

Обладнання: зошити з географії та біології, підручники, практичні зошити з географії та біології, картки із тестами, листочки ,квіточки та яблука, карта «Рослини і тварини України», схема «Наслідки впливу людини на тваринний світ», схема «Категорії тварин, занесених до Червоної книги»», Червона книга України, плакати з висловами,завдання з QR-кодими,картки самооцінювання,фотографії рослин та тварин для творчого завдання.

Технічні засоби: телевізор,комп’ютер, мобільний телефон.

Оформлення: стрічка з девізом уроку, проблемне завдання уроку, плакати з висловами, віршем.

Дослідницька робота учнів:

  1.                           Біосферний заповідник «Асканія- Нова»
  2.                           Чорноморський біосферний заповідник
  3.                           Олешківська пустеля
  4.                           Степ рідного краю Бериславщини.

Структура уроку:

І. Організаційно-психологічний етап

(прийом «Поетична пристань», розминка «Розсипані слова») (3-5 хв).

ІІ. Актуалізація опорних знань
Інтерактивне експрес-опитування (Метод «Так – ні») (5 хв)

ІІІ. Мотивація уроку
Слово вчителя, постановка проблемного питання.(3 хв)

ІV. Вивчення нового матеріалу. (30 хв)

План вивчення нового матеріалу

  1.   Різноманітність видового складу тварин на території України (повідомлення вчителів географії та біології)
  2.   Закономірності поширення фауністичних комплексів на території зони  Українського степу. (презентація проектів учнями, короткий аналіз результатів досліджень, взаємооцінювання груп).
  3.   Вплив людини на тваринний світ. (слово вчителя географії, повідомлення учня на тему «Тваринні ресурси України»).
  4.   Охорона тварин. (слово вчителя біології, повідомлення учня на тему «Олешківська пустеля».

Народознавча хвилинка

V. Закріплення вивченого матеріалу (5–7 хв)
 Експрес-тести «Тваринний світ України»

VІ. Підсумок уроку (рефлексія) (7 хв)

  1.                           Підбиття підсумків щодо оцінювання учнів на уроці, заповнення  картки самооцінювання на уроці.
  2.                           Прийом «Дерево очікування»

VІІ. Домашнє завдання.

VІІІ. Закінчення уроку.

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНО–ПСИХОЛОГІЧНИЙ ЕТАП

Мета: забезпечити робочу обстановку на уроці, створити сприятливий психологічний клімат.

1. Прийом «Поетична пристань» 

Вчитель біології:

Як дивно світ влаштований, погляньте,
Все неживе вплелось в вінок життя.
Нас біологія і географія, як мати,
Вчать пізнавати глибину премудрості творця.

Вчитель географії:

Отож сьогодні, друзі ми із вами
Урок бінарний разом проведемо.
На перехресті двох наук знайомих
Нові скарби для себе віднайдемо.

Вчитель біології:

Початок будь-якої справи потребує розминки, в нашому випадку – розумової.

2. Гра -розминка «Розсипані слова».

Вчитель географії:

На дошці написані слова 9 («формула», «знання та мислення», «успіху», «найголовніша», «це»), з яких необхідно скласти фразу, яка і стане гаслом нашого сьогоднішнього уроку. (Фраза - «Найголовніша формула успіху – знання та мислення» (Т. Рузвельт)

Учні намагаються відгадати.

Вчитель біології:

Бажаю Вам бути успішними як у навчання, так і в житті, а основа цього – знання і уміння мислити.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Мета: організувати та спрямувати пізнавальну діяльність учнів, підготувати їх до засвоєння нових знань

Вчитель географії:

Продовжимо нашу розминку та трохи розімнемо наші мізки.

Вчитель біології:

Пограємо в відому вже вам гру «Так-ні», коли я задаю питання, а ви коротко відповідаєте «так» чи «ні».  І будемо  фіксувати ваші відповіді.

Інтерактивне експрес-опитування (Метод «Так – ні»)(5 хв)

Біологія

  1.                           У птахів серце чотирикамерне. (Так)
  2.                           Горобці – виводкові птахи (Ні)
  3.                           Птахи – холоднокровні тварини (Ні)
  4.                           Калина –це дерево (Ні)
  5.                           Лелека - символ України (Так)

Географія

  1.                           «Краєм озер» називають Дніпровські плавні (Ні)
  2.                           Червона книга України була заснована у 1976 році (Так)
  3.                           Тваринний світ України тісно пов’язаний із типами рослин (Так)
  4.                           Степи – це кліматична зона України (Ні)
  5.                           Природні зони України поділяються на три види (Так)

Вчитель географії:

Діти, а чи не звучали в грі такі питання, відповіді на які ви не знали, чи не були точно впевнені.

(Діти відповідають)

Вчитель біології:

Отже, сьогодні на уроці ми поговоримо на тему: Тваринний світ України. Різноманітність та охорона. Запишіть тему уроку до зошитів.

Вивчаючи тему сьогодні на уроці ми повинні виконати такі завдання:

  1.                           поглибити та систематизувати знання про тваринний світ України;
  2.                           сформувати знання про екологічні групи тварин, фауністичний склад природних зон України, видовий склад і поширення;
  3.                           дослідити взаємозв’язки між окремими видами тварин та природною зоною мешкання;
  4.                           ознайомитись з акліматизованими тваринами та тваринами, занесеними до Червоної книги.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ УРОКУ

Мета: сформувати ціленаправлений характер навчальної діяльності.

Слово вчителя географії:

На попередніх уроках неодноразово йшлося про тісний зв’язок природних компонентів, ми зауважували, що найтісніше пов’язані тварини і рослини. Як ви вважаєте, чи може різноманіття рослинного світу України свідчити про те, що її тваринний світ також багатий і різноманітний? Чому?

Вчитель біології:

Сьогодні ми поставимо перед собою проблему: «Нас так багато, і  ми такі різні, а ви відгадайте, чому?

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Мета: сформувати в учнів конкретні знання з питань, що вивчаються; добиватися активної участі учнів у вивченні нового матеріалу, вміння робити презентацію свого виступу, розвивати ораторські здібності учнів, комунікабельність, відтворити знання усної народної творчості, виховувати дбайливе ставлення до природи.

Вчитель географії:

Сьогодні нову тему ми будемо вивчати за планом:

  1.                           Різноманітність видового складу тварин на території України (повідомлення вчителів географії та біології) карта  «Природні зони»
  2.                           Закономірності поширення фауністичних комплексів на території зони Українського степу. (Сторення  та презентація проектів учнями по групам «Біосферний заповідник «Аканія - Нова», Чорноморський біосферний заповідник та Степ рідного краю Бериславщини.
  3.                           Унікальний природний об’єкт Херсонщини та Європи «Олешківська пустеля » (випереджальне завдання).
  4.                           Вплив людини на тваринний світ. (слово вчителя географії, повідомлення учня на тему «Тваринні ресурси України»).
  5.                           Охорона тварин. (слово вчителя демонстрування ілюстрацій «Червона книга».

Отже, перше питання – Різноманітність видового складу тварин України та Херсонщини.

Значні розміри рівнинної частини України, наявність Карпат і Кримських гір, Чорного і Азовського морів, озер, водосховищ і річок зумовили багатство і різноманітність тваринного світу України.

Вчитель географії показує  на карт Природні зони,вчитель біології говорить, «Видовий склад тварин»,акліматизовані тварини України.

Вчитель біології:

Це підтверджується наявністю на її території понад 100 видів ссавців, близько 360 видів птахів і 200 видів риб, 21 виду плазунів, 17 видів земноводних, 20 видів ракоподібних, 25 тисяч комах тощо.

Тваринний світ в далекому минулому бувзовсім іншим. Так, близько 1 млн. років томуна нинішній території України водилися жирафи, мавпи (макаки), ведмеді, шаблезубі тигри, дикобрази. Потім почалося похолодання,змінився клімат, іншим став тваринний світ.

З’явилися мамонти, печерні ведмеді, північні олені, волохаті носороги,леви, плямисті гієни. Згодом, восновному завдяки зростанню населення людей та їх господарської діяльності зникли і ці види тварин.

Вчитель географії:

Тому на сьогодні ми маємо певний видовий склад тварин. Тваринний світ України тісно пов'язаний із типами рослин. За-вдяки цим зв'язкам створюються відповідні фауністичні комплекси, у яких кожна тварина по-своєму пристосовується до умов навколишнього середовища. Фауністичні комплекси — це сукупність певних видів тварин, пов'язаних між собою та з типами рослин.

(робиться запис учнями до зошиту)

Проведемо дослідження фауністичних комплексів Херсонщини, а саме біосферний заповідник «Асаканія - Нова», Чорноморський біосферний заповідник,типчаково- ковилові степи Бериславщини.

Для цієї роботи об’єднайтеся у три групи.

(Презентація досліджень).

Перегляд відеофільму «Олешківська пустеля» з завданням.

(Записати назву рослин та тварин,які прозвучали у відео.)

Випереджальне завдання.(Повідомлення учениці про фауністичний комплекс Олешківської пустелі)

 

Вчитель біології:

Народознавча хвилинка: ви повинні були приготувати народні приказки, прислів’я, прикмети, пов’язані з тваринами і рослинами. (Учні говорять по одній - дві підготовлені приказки, прислів’я, прикметі)

Вчитель географії:

Діяльність людини, результатом якої стали зміни природних компонентів, тобто умов існування тварин, призвела до таких наслідків:

  1.                           окремі види тварин (тарпан, тур, кулан, сайгак, лев, степовий зубр, росомаха, заєць-біляк, білка-летяга) зникли з території України;
  2.                           кількість багатьох видів тварин різко зменшилася і продовжує знижуватися.
  3.                           види тварин-шкідників та тих, що пристосувалися до життя біля людини (пацюк рудий, миша хатня, горобець, горлиця кільчаста, таргани — рудий та чорний), надмірно розмножилися;
  4.                           види тварин, які є жителями інших природних зон (плямистий олень, єнотоподібний собака, ондатра, нутрія, фазан, товстолобик, амур білий), акліматизовано на території України; реакліматизації зазнали види, що були знищені раніше (лось, дикий кабан, зубр, бобер, байбак).

Про тваринні ресурси України нам підготувала повідомлення учениця

Повідомлення учениці про тваринні ресурси та їх охорону.

(Матеріал для повідомлення   додаються).

Запитання: Чи стримує це браконьєрів? Чому так розвинене браконьєрство?

Вчитель біології:

Охорона тварин.

 Демонстрування ілюстрацій «Червона книга»

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

Мета: добитися засвоєння учнями методу відтворення матеріалу; закріпити вивчені на уроці знання та поняття.

Експрес-тести «Тваринний світ України»

Учням роздаються тести, які вони повинні виконати. (тести оцінюються в 1 бал) після виконання, учні обмінюються тестами і роблять взаємоперевірку.

Тести

1. До Червоної книги України занесено:
А) Лелеку білого; б) Лелеку чорного; в) Качку-крижня.

2. До акліматизованих тварин відносять:
А) Фазан; б) білка; в) шуліка.

3. До ряду куроподібних відносять:
А) Беркут; б) Пугач; в) Тетерев.

4. Найпоширеніша тварина степу:
А) Заєць-русак; б) рись; в) гірський барон.

5. Птах-символ України:
А) Зозуля; б) Лелека білий; в) дятел.

6. Типовий представник степових тварин:
А) гірський козел; б) лось; в) козуля.

7. Яку тварину з заповідника Асканія –Нова  занесено до Червоної книгиУкраїни:
А) ховрах; 6) заєць-русак; в) борсук.

8. Наука, яка вивчає птахів - це...
А) палеонтологія; б) орнітологія; в) офтальмологія.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ (РЕФЛЕКСІЯ)

Мета: підбити підсумки уроку; здійснити зворотній зв’язок між учителем і учнем; виявити прогалини у виконанні завдань уроку.

  1. На початку уроку  ми поставилиперед собою проблему: «Нас так багато, і  ми такі різні, а ви відгадайте, чому? Чи знайшли ви на неї відповідь? (Відповідь учнів).
  2. Підбиття підсумків щодо оцінювання учнів на уроці, заповнення індивідуальної картки оцінювання на уроці.
  3. Коментування і оголошення оцінок за урок.

2. Прийом «Дерево очікування» На дошці ви бачите дерево, але воно без листочків,квітів та плодів.Дивлячись на  свої досягнення на уроці,якщо ви  маєте найбільший бал– ви працювали плідно  -  яблуко(плід),якщо достатній  бал досягнень -то квіточку,а якщо у вас середній - зелений листочок. А тепер по черзі  по командах прикріпіть їх на дерево.

 

Вчитель географії:

Домашнім завданням для вас буде ,підготувати повідомлення про  тварину ,яка вам найбільше запам’яталась на уроці, та місце її проживання,та нанести на контурну карту.

VІ. ЗАКЛЮЧЕННЯ УРОКУ.

 

 

Додаток

Індивідуальна картка оцінювання учня

Інтерактивне експрес-опитування (1-3 бали)

Презентація проекту

(0-2 бали) 

Народознавча хвилинка

 (0-3 бали)

Експрес-тести «Тваринний світ України»

(0-4 бали)

Всього балів за урок

 

 

 

 

 

 

 

 

Розрахунок балу за урок:

 

30-32  бали   - 10- 12 балів

29-25  балів -8-9 балів

24-20  балів -  7 балів

19-10 бали   -   6 балів

9-6    балів   -   4-5  балів

5-3  балів     - 3  бали

2-1 бали        - 2 бали

 

Відповіді до експрес - тесту

1. б) 

2.  а) 

3. в)

4. а) 

5.  б) 

6. в)

7.  а) 

8. б)

 

Матеріал для повідомлення

Тваринні ресурси — це вид природних ресурсів, представлених сукупністю всіх видів тварин, які використовуються людиною. Виконують суттєві ландшафтні та геоекологічні функції, є об'єктом господарювання та охорони.На використанні ресурсів тваринного світу спеціалізуються мис-ливські, промислові господарства. В Україні мисливські угіддя займають близько 48 млн га. Динаміка кількості та добування основних видів мисливських тварин має загальну тенденцію до зменшення. У Чорному та Азовському морях ведеться вилов промислових видів риб, що призводить до зменшення їх запасів. За науковими прогнозами, заготівля щорічних загальних запасів гідробіонтів у Чорному та Азовському морях становитиме 180—190 тис.тонн. Із метою відтворення до морів, лиманів і водосховищ щороку випускають мільйони одиниць цінних видів риб. Україна співпрацює з багатьма міжнародними організаціями, які займаються питаннями збереження, відтворення, охорони ресурсів тваринного світу.

Фауна та флора Олешківської пустелі.

На пісках представлений унікальнийазональнийприродний комплекс, в якомувідміченанайбільшачасткаендемічнихвидівтварин. Фоновими видами ссавців, список яких складає 37 видів, є ендеміки — ємуранчик Фальц-Фейна та сліпакпіщаний. В колках зустрічаються польова   та мала лісова  миші, на низькотравних луках — гуртова та східноєвропейськаполівки. Звичайнимимешканцями є козуля, кабан, з хижаків — вовк, лисиця. Часто зустрічаються борсук, куницякам'яна, ласка.

Звичайнимипредставникамиорнітокомплексу є дуплогніздні птахи: шпак , дятел, синиця, одуд ;

 дрібні хижаки: кібець, боривітер, перепелятник та ін.Такожчотирисмугий та жовточеревий полози, степова гадюка, мідянка. В окремі роки спостерігалась висока чисельність небезпечного павука-каракурта,середтрав'янистоїрослинностічисельні павуки.

 

Типчаково-ковилові степи.

Степи  Бериславського та деякихінших районів. Ці степи називаютьбіднорізнотравними, оскількиїхвидоварізноманітністьскладаєблизько 12 видів на 1 м2площі. До складу флорицихстепів входить майже 500 видіввищихрослин.

 Тут добревираженийлітнійперіод. Домінують в рослинномупокривіщільнокущові злаки — ковилаЛессінга,українська, волосиста, кострицяваліська ,келеріягребінчаста,  колоснякгіллястий. Степоверізнотрав'я —пижмотисячолисте, дивинафіолетова, кринітаріяволохата , льонЧерняєва , люцерна румунськата інші.

Фауна степів.

Площі цих степівв основному використовуються як пасовища. Фоновими видами хребетних на цих територіях є східноєвропейська полівка, малий ховрах, земляний заєць, в останні роки поступово відновлюється популяція степового тхора. Тут також мешкають гадюка степова, жайворонки, дрібні соколи.   Водойми   приваблюють багатьох перелітних птахів, зокрема, куликів: травника, турухтана   кроншнепа, великого уліта та багатьох інших. Безпосередньо на узбережжі знаходять притулок та корм мігруючі водоплавні птахи.

Біосферний заповідник Асканія-Нова

Біосферний заповідник Асканія-Нова - унікальний куточок природи, який знаходиться на півдні України, в Херсонській області. Цей біосферний заповідник став переможцем всеукраїнського конкурсу "Сім природних див України", також він належить до сотні великих заповідників і парків.

Площа заповідника складає 33 тисячі гектарів, третина з яких - абсолютно заповідна степова зона, незаймана територія, якої ніколи не торкався плуг.

Тутешня екосистема є недоторканною вже мільйони років. Це єдина подібна ділянка степу не тільки в Україні, але й у всій Європі, адже одного разу розкопаний степ не відновлюється ніколи.

Цей розкішний оазис створив барон Фрідріх Фальц-Фейн, предок німецьких колоністів, які освоювали південні українські степи і володіли землею, на який знаходиться Асканія-Нова. В кінці XIX століття, ще будучи зовсім юним, Фальц-Фейн почав створювати перші вольєри для птахів і звірів.

Асканія-Нова по праву є найстарішим степовим біосферним заповідником планети і найбільшим серед європейських степових заповідних територій. У тутешніх степових екосистемах налічується більше 500 видів вищих рослин і понад 3 тисяч видів тварин.

69 видів тварин, що мешкають в Асканії, занесені в Червону книгу України, 295 - охороняються Бернською конвенцією, 104 - Боннською конвенцією, а 12 - занесено в Європейський червоний список. На просторах Асканії-Нова живуть зебри, південно-американські верблюди, індійські і африканські антилопи, олені, лами, шотландські поні, коні Пржевальського, американські бізони, кафрські буйволи, сайгаки і багато інших тварин. Всі вони є представниками не тільки різних континентів, але і різних кліматичних поясів. Тим не менш, вони змогли чудово адаптуватися до умов українського степу.

У заповіднику продовжують спокійно рости багато рослин, які зникли за останні два століття на величезних просторах колишніх степів Євразії.

Вражають своїм різноманіттям птахи, що гніздяться на території Асканії-Нова, або зупиняються тут під час сезонних міграцій: білі і чорні лебеді, фламінго, журавлі, дрохви, стрепети, сірі куріпки, степовий орел. У вольєрах живуть африканські страуси, ему, нанду, дрохви, фазани, павичі, степові орли, вінценосні журавлі, папуги.

В Асканії-Нова мешкають сотні видів птахів, у т.ч. екзотичні

Протягом теплого періоду року степові види трав різнобарвною каруселлю змінюють вигляд ландшафту. Степ забарвлюється в смарагдово-зелений, блакитний, бузковий, жовтий, чорний та інші кольори.

  . У парку близько 150 видів дерев і чагарників, серед яких гостролистий клен, кримська сосна, пірамідальний і колоновидний дуби, ялівець, в'яз, ялина, ясен, біла акація, плакучі верби.

Чорноморський біосферний заповідник

Флора і фауна

Фауна заповідника нараховує близько 3500 видів, з них найбільш різноманітні комахи, яких тут відомо близько 2200 видів, павукоподібні — 168 видів та молюски — 65 видів. Хребетні тварини представлені 462 видами, з яких найбільше різноманітних птахів — їх відмічено 304 види. Фауна плазунів налічує 9 видів і є однією з найрізноманітніших серед заповідників України. Наземна фауна ссавців нараховує 50, а морська — 3 види.

У межах заповідника гніздяться такі рідкісні види, як кулик-сорока, пісочник морський, пухівка, кулик-довгоніг, крех середній, мартин каспійський, орлан-білохвіст, дрохва, пелікан рожевий та інші. Загалом гніздяться 110 видів птахів, а решта зустрічаються під час зимівлі та перельотів.

Загалом на території заповідника мешкають 29 видів тварин, занесених до Європейського Червоного списку, та 124 види, занесених до Червоної книги України. У межах заповідних акваторій трапляються рідкісні нині морські ссавці: афаліна чорноморська, білобочка чорноморська та тюлень-монах середземноморський.

Історія заповідника Чорноморський біосферний заповідник було засновано 14 липня 1927 року як складову частину Надморського заповідника, а 1933 року він став самостійною природоохоронною і науково-дослідною установою, метою якої було вивчення особливостей природи узбережжя Чорного моря. 1993 року заказник внесли до міжнародної мережі біосферних резерватів ЮНЕСКО. Уся територія Чорноморського біосферного заповідника поділена на три частини: лісостепову; приморську; острівну. Його площа становить 109 тисяч гектарів, завдяки чому заповідник є найбільшим у Європі.  До його складу входять три національні парки: «Білобережжя Святослава», «Олешківські піски», Джарилгацький та один регіональний ландшафтний парк «Кінбурнська Коса». Дуже важлива роль заповідника у збереженні рідкісних видів птахів. Тут гніздяться пернаті із чудернацькими назвами: морський зуйок, гага звичайна, ходуличник, крохаль довгоногий, реготун чорноголовий, орлан-білохвіст, дрохва. Більш відомими є пелікан, баклан, чапля. Загалом на території заказника живе 110 видів птахів. Їхні зграї, які піднімаються із води у повітря, – незабутнє видовище.

 

Описание: C:\Users\123\AppData\Local\Temp\Rar$DIa5388.39049\static_qr_code_without_logo.jpgОписание: C:\Users\123\AppData\Local\Temp\Rar$DIa5516.1478\static_qr_code_without_logo.jpgОписание: C:\Users\123\AppData\Local\Temp\Rar$DIa3372.6028\static_qr_code_without_logo.jpgОписание: C:\Users\123\AppData\Local\Temp\Rar$DIa4552.10409\static_qr_code_without_logo.jpgОписание: C:\Users\123\AppData\Local\Temp\Rar$DIa5288.22704\static_qr_code_without_logo.jpgОписание: C:\Users\123\AppData\Local\Temp\Rar$DIa2504.35866\static_qr_code_without_logo.jpgОписание: C:\Users\123\AppData\Local\Temp\Rar$DIa3680.41914\static_qr_code_without_logo.jpgОписание: C:\Users\123\AppData\Local\Temp\Rar$DIa3944.3588\static_qr_code_without_logo.jpgОписание: C:\Users\123\AppData\Local\Temp\Rar$DIa4104.18611\static_qr_code_without_logo.jpgОписание: C:\Users\123\AppData\Local\Temp\Rar$DIa3856.22825\static_qr_code_without_logo.jpgОписание: C:\Users\123\AppData\Local\Temp\Rar$DIa5088.34455\static_qr_code_without_logo.jpgОписание: C:\Users\123\AppData\Local\Temp\Rar$DIa2100.20174\static_qr_code_without_logo.jpg

 

C:\Users\123\AppData\Local\Temp\Rar$DIa3240.10511\олень.jpgC:\Users\123\AppData\Local\Temp\Rar$DIa932.13581\зебраo.jpgC:\Users\123\AppData\Local\Temp\Rar$DIa1460.16943\кутораo.jpgC:\Users\123\AppData\Local\Temp\Rar$DIa6544.30346\солерос эвроп.jpgC:\Users\123\AppData\Local\Temp\Rar$DIa7972.49231\static_qr_code_without_logo.jpg

 

Література.

  1. Біологія. Повний комплект для тематичного оцінювання: 7-9 класи\Упор. К.М.Задорожній-Х:Вид.група «Основа», 2006.-224с.-(Б-ка журн.»Біологія»; Вип.3(39)).
  2. Біологія: підручник для 6класу загальноосвітнього навчального закладу\ І. Ю. Костіков та ін.-К.: Видавничий дім»Освіта»; 2014.- 256с. іл..
  3. Волкова Т.І., Нєчаєва Ю.Л.  Біологія.-Х.: ФОП Співак В.Л., 2012.-416с.-(Серія»Практичний довідник»).
  4. Географія. Словник –довідник\Авт.-упоряд.В.Л.Ципін.-Х.: Країна мрій,2008.-176с.
  5. Географія: підручник для 8класу загальноосвіт. навч.закладів\ В.М.Бойко,І.Л.Дітчук, Л.Б.Заставецька.-Кам,янець-Подільський: Абетка, 2016.-296с. :іл.
  6. Губарев В.К.  Географія світу:Довідник школяра і студента.-Донецьк: ТОВ ВКФ»БАО»;2005.-576с.
  7. Дудка С.В.  Навчальні ігри на уроках географії.-Х.:Вид.група»Основа»,2005-96с.(Б-ка журн.»Географія»;Вип.3(15)).
  8. Д.К.Богданова. Біологія: Довідник школяра та студента-Донецьк:ТОВ ВКФ «БАО»;2003.-592с.
  9. Котик Т.С. Біологія 6 клас. Матеріали до уроків.-Харків: Торсонг,2000.-320с.
  10.  Лук,янова Л.Б. Основи екології: Навч. посіб.-К.: Вища школа, 2000.-327с.: іл..
  11.  Завдання для державної підсумкової атестації з біології за курс основної школи (Авт.-упоряд.: Н.Ю.Матян.-2-е вид.,перероб.,допов.-К.: Генеза.2004.-248с.:іл.
  12.  Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.- метод.посіб.\О.І.Пометук та ін. за ред.. О.І.Пометук.-К.: Видавництво А.С.К.,2004.-192с.:іл..
  13.                  Упатова І.П. «Авторські уроки з біології, 6-11 класи.»-Х.: Веста: Видавництво « Ранок»,2005.-192с.
  14. Інтернет ресурси. Досвіт роботи  Гергель А.С. учителя біології  Любимівської ЗОШ І-ІІІ ст. «Екологічне виховання на уроках біології».

15.biovin.ua.  портал  вчителів  біології  Вінниччини. «Біогеографічний  брейн- ринг.»

docx
Додано
2 жовтня 2019
Переглядів
3275
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку