Урок 8. Магнітні властивості речовини. Гіпотеза Ампера.

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку з теми "Магнітне поле" у 9 класі з фізики за новою навчальною програмою за підручником В.Г. Бар'яхтар та ін. Тип уроку: комбінований
Перегляд файлу

 

9 клас. т. Магнітне поле.  Урок №8

 

Тема уроку: Магнітні властивості речовини. Гіпотеза Ампера.

 

Мета уроку: сформувати уяву про магнітні властивості речовин; удосконалювати знання учнів про електромагнітні явища, закріпити вміння визначати напрям сили Ампера; розвивати вміння аналізувати, порівнювати; виховувати працелюбність, самостійність, кмітливість, допитливість.

 

Обладнання: презентація або плакати.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Методи навчання: - діалогічний;

  •     демонстративний;
  •     пояснювальний.

 

Форми навчання:    - фронтальна;

  •     групова;
  •     індивідуальна;
  •     диференційована.

 

Засоби навчання: - плакати;

  •     підручники;
  •     записи на дошці;

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

  • перевірка готовності класу до уроку;
  • запис дати в зошити.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Повідомлення теми і завдань уроку (запис у зошитах).
  2. Перевірка сформованості знань 
    1. Фронтальна письмова робота (фізичний диктант по основним поняттям теми)
  • Що називають магнітним полем?
  • Закон Ампера.
  • Як визначається сила Лоренца?
  • В яких одиницях вимірюється магнітна індукція поля?
  • Хто провід дослід по виявленню магнітного поля провідника?
  • Які поля називають вихровими?
  • Сформулюйте правило для визначення напряму дії сили Ампера.
  • Який напрям має магнітне поле?
  • В яких пристроях використовується сила Ампера?
  • Як рухається заряджена частка в магнітному полі, якщо її швидкість перпендикулярна до силових ліній поля?
  • З яких основних елементів складається гучномовець?
  • Як взаємодіють два  паралельних  провідники зі струмом, якщо струм в них тече в одному напрямі?
    1.        Фронтальна бесіда з учнями по питання, які викликали непорозуміння та по попередньому  матеріалові.
  • Як визначається сила Лоренца?
  • Яким правилом визначається напрям сили Лоренца?
  • Чому сила Лоренца змінює напрям швидкості частки, не міняючи її значення.
    1.        Розв’язання графічних задач на силу Лоренца.

А)     б)    в)

         

 

 

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Як зміниться робота електромагніту, якщо з нього вийняти залізний осередок?
  2. Як пояснити існування постійних магнітів?
  3. Чому одні матеріали "магнітяться" інші ні?

Сьогодні на уроці ми спробуємо розібратися в цих питаннях і знайти відповідь на них.

 

IV. Основна частина. Вивчення нового матеріалу. 

  1. Пояснення вчителя.
  • Магнітна проникливість речовини.

При внесенні в котушку залізного осередку її магнітне поле підвищується в багато разів. Деякі матеріали намагнічуються тобто самі створюють магнітне поле. По цій причині магнітне поле котушки зростає.

Відношення В/В0 =   - називають магнітною проникливістю середовища - вона вказує в скільки разів магнітне поле в середовищі більше за поле у вакуумі.

  •  Гіпотеза Ампера.

Магнітні властивості речовини визначаються замкнутими струмами в середині неї.

Пояснення гіпотези Ампера.

  • Властивості речовин.

Діамагнетики - речовини з магнітною проникливістю менше 1 (вісмут, азот, мідь, золото, цинк…)

Парамагнетики - речовини з магнітною проникливістю  близькою до 1 (алюміній, кисень, магній, кальцій, хром…)

Феромагнетики - речовини з магнітною проникливістю багато більше 1 (100 - 500000) (чотири: залізо, нікель, кобальт, гадоліній) 

  • Температура Кюрі.

Всі феромагнетики це кристалічні тіла. Феромагнетиків рідин, газів не існує. При певній температурі, вище за яку феромагнетик губить феромагнітні властивості і стає парамагнетиком.

  • Використання феромагнетиків.
  • Створення постійних магнітів.
  • Створення електромагнітів, трансформаторів, електродвигунів, гучномовців …
  • Магнітний запис інформації на диски, плівку.(Пояснення ведуться по плакату, учні замальовують і записують собі в зошити галузі використання)

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Фронтальна бесіда.
  • Які матеріали називають діамагнетиками?
  • Які матеріали називають парамагнетиками?
  • Які матеріали називають феромагнетиками?
  • Чим відрізняються парамагнетики і феромагнетики?
  1. Розв’язування задач.

Квадратна рамка зі стороною 20см містить 100 витків тонкого дроту і знаходиться в однорідному магнітному полі з індукцією 0,2Тл. Визначити найбільший обертальний момент, який може діяти на рамку з боку магнітного поля, якщо в ній протікає струм силою 2А.

При розв’язуванні задачі слід учням пригадати що називають моментом сили.

 

VI. Підведення підсумків уроку.

Слово вчителя.

Короткий підсумок матеріалу розглянутого на уроці.

 

VII.Домашнє завдання.

§66, повторити весь матеріал, підготуватися до уроку по розв’язуванню задач, продовжити виконання домашніх завдань, отриманих на попередньому уроці. Продовжити  підготовку до гри "LG - еврика",

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
Додано
24 лютого
Переглядів
286
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку