Заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 10
військово-цивільної адміністрації м. Торецьк
Донецької області
Розробка уроку фізики у 9 класі (STEM) з теми: «Фізичні основи бережливого природокористування та збереження енергії. Альтернативні джерела енергії».
Підготував:
учитель фізики
Новікова Олена Анатоліївна
2020 р.
„...застосування принципу активності в навчанні особливо потрібне в українській школі, бо якраз нам треба перебороти ту пасивність, що віками вироблялась у нашого народу, і розвинути ініціативу та творчі здібності нашої молоді.”
/ Г. Ващенко /
Методичні рекомендації: за тиждень до уроку здобувачам освіти пропонується завдання щодо підготовки повідомлень з теми: Фізичні основи бережливого природокористування та збереження енергії. Альтернативні джерела енергії.
Предмет: фізика.
Клас: 9 клас.
Тема: Фізичні основи бережливого природокористування та збереження енергії. Альтернативні джерела енергії.
Мета: Формування основних компетентностей у природничих науках і технологіях (вивчення основних проблем пошуку бережливого природокористування, збереження і використання нових, екологічно чистих джерел енергії; збереження енергії в Україні; формування наукового світогляду).
Розвиток уміння вчитися впродовж життя та інформаційно-цифрової компетентності здобувачів освіти (забезпечення здобувачів освіти мінімумом фізичних знань, необхідних для життя і діяльності у будь-якій галузі, і достатніх для продовження фізичної освіти й самоосвіти).
Формування ініціативності і підприємливість й екологічної грамотності (уміння логічно мислити, встановлювати причинно – слідчі зв'язки).
Виховання соціальної та громадянської компетентності й вміння спілкуватися іноземними мовами (культури усного та письмового мовлення, навичок спілкування, роботи у групі).
Форма проведення: комбіновааний урок (STEM-урок).
Джерела інформації:
http://okiua.blogspot.com/2016/03/22.html
http://www.eco-live.com.ua/content/blogs/ aynezvichnishi-dzherela-vidnovluvanoi-energii
та інші.
Програмне забезпечення: компьютер, інтерактивна дошка,
Microsoft Word 10.
Обладнання: підручник, малюнки, індивідуальні повідомлення учнів, таблиці, презентації, відеофрагменти, експериментальне обладнання (лимон, лампа, проводники для з`єднання).
Очікувані результати:
- закріпити знання з використання видів енергіі;
- ознайомитися з різними видами альтернативної енергії у світі;
- використовувати знання щодо основ бережливого природокористування, збереження енергії;
- використовувати знання щодо нових, екологічно чистих джерел енергії, енергозбереження у побуті;
- визначити функції енергії.;
- отримати кінцеві продукти уроку (презентації, лейтбук, плакат, макет приладу, експериментальний дослід);
- продовжувати роботу за темою на уроках з інших предметів для отримання цілісної інформації з цієї проблеми.
Синхронізація програм уроків:
Предмет |
Тема |
Завдання за предметами |
Очікуваний результат з предмету
|
Біологія |
Біосфера як цілісна система.Захист і збереження біосфери. Основні заходи щодо охорони навколишнього середовища.
|
Опрацю вати матеріал, підготувати проект, оформити презента цію |
презентація |
Біологія |
Захист проекту: виявлення антропогенного впливу в екосистемах своєї місцевості.
|
Оформи ти презента цію матеріала |
навчальний проект |
Російська мова |
«Замітка в газету: «Захисники природи». |
Опрацю в ати матеріал |
замітка в газету |
Україн ська мова |
РМ конспект сприйнятого на слух науково-навчального тексту з теми «Енергія у житті людини». |
Опрацю вати матеріал |
конспект |
Англій ська мова |
«Природа навколишнього середовища»
|
Опрацю вати текст, вивчити слова з теми |
презентація |
Хімія |
«Значення природних і синтетичних органічних сполук» |
Опрацю вати матеріал |
презентація |
Техноло гія |
«Технологічний процес виготовлення виробу»
|
Опрацю вати матеріал, виготов лення макету |
макет вітряного двигуна |
Інформа тика |
«Розв`язування компетентнісних задач» |
Скласти задачі з теми «Енергія у житті людини» |
задачі |
Основи здоров`я |
«Безпека як потреба людини.Види й рівні загроз». |
Опрацю вати матеріал |
конспект |
Геогра фія |
«Електростанції в Україні»
|
Опрацю вати матеріал |
презентація |
Регламент уроку
І.Вступ.Організаційний момент.
2 хв.
- відеофрагмент: «Бушує океан» (1 хв.)
- організаційний момент (1 хв.)
ІІ.Актуалізація знань.
3 хв.
- ґра «Хто більше знайде слів у слові «Енергозбереження» (1 хв)
- фронтальна бесіда (1 хв)
- ґра «Розшифруй термін» (1 хв)
IIІ. Презентація нового матеріалу
3 хв.
- перегляд відеофрагменту (1 хв)
- кросворд: «Квітка» (0,5 хв)
- обговорення матеріалу (1,5 хв)
ІV. Проблемна ситуація, артефакт, виклик
2 хв.
V. Робота з вирішення проблеми. Організація роботи в групах 1 хв
VІ. Осмислення 17 хв.
VІІ. Тестування кінцевого результату. (по 2 хв. на кожну групу) 12 хв.
Рефлексія 2 хв.
V. Контроль, оцінка 1 хв.
VIІІ. Організаційно – зв'язуючий етап. Домашнє завдання 2 хв.
Хід уроку
І. Вступ. Організаційний момент 2 хв.
(Організаційна та мотиваційно–цільова експозиція уроку: повідомлення учням теми, мети уроку. Мотивація.).
Вмикається відеофрагмент: «Бушує океан»
(1 хв.).
Учитель: Людський розум могутній, він здатен зрозуміти будь-які «таємниці» оточуючого світу, а що дійсно чудово, так це творіння рук людських; вони гідні здивування й захоплення.
В. Шефнер писав: „Я ще не втомився дивуватися диву, що є на Землі.”
Але без енергії неможливо розвивати техніку, тому у нашій країні багато часу приділяється основам бережливого природокористування, збереження енергії та розвитку нових енергетичних ресурсів. Ще у 1999 р. вийшов наказ Міністерства економіки України № 305/73 від 21.08.99 р. «Економічне і раціональне використання енергетичних ресурсів». Чому ж ще у 90-і роки минулого століття в Україні вирішувалося питання про енергозбереження ресурсів? Світу потрібне усе більше й більше енергії, а запаси вугілля, нафти та природного газу не безмежні.
За роботу на уроці ви будете отримувати бали, які необхідно виставляти у контрольних листах:
Вид роботи |
бали макс) |
ґра «Хто більше знайде слів у слові „Енергозбереження (ресурсів)”?». |
(1 б) |
ґра «Розшифруй термін». |
(1 б) |
кросворд: «Квітка» |
(1 б) |
метод асоціативний кущ. |
(1 б) |
робота у групі - пошук інформації, - оформлення інформації |
(2 б) (2 б) |
створення кінцевого продукту |
(2 б) |
презентація кінцевого продукту |
(2 б) |
ІІ. Актуалізація знань 3 хв.
(організаційна робота на співпрацю з теми уроку).
Учитель пропонує ґру (1 хв.) «Хто більше знайде слів у слові „Енергозбереження (ресурсів)”?». Наприклад: (енергія, збереження, зберігання, гора, хрін, роса, сон, ясно, рано).
Учитель пропонує здобувачам освіти відповісти на питання (фронтальна бесіда 1 хв.): „Чому Ваші батьки економлять електроенергію?” (діти мотивовані, що батьки зберігають, таким чином, гроші).
Учитель пропонує ґру (1 хв.) «Розшифруй термін». Слова даються з переставленими літерами. Завдання: правильно скласти слова.
Енергія – гіяенер (наприклад)
Яід – дія
Ністьдіяль – діяльність
Щаяви – явища
Родипра – природа.
Ністьпостій – постійність
Женнязаощад – заощадження.
IIІ. Презентація нового матеріалу 3 хв. (подається новий матеріал, створення умов для самостійного пошуку інформації).
«Одне із чудес світу – це енергія, яка береже багато таємниць».
Учитель: Рівень розвитку виробничих сил суспільства, здатність виробляти блага і створювати кращі умови для життя визначається рівнем виробництва і споживання енергії, у першу чергу електричної. Електрична енергія має дві властивості: її можна передавати на великі відстані з порівняно невеликими втратами; вона легко перетворюється на інші види енергії.
Перегляд відеофрагменту (1 хв, тільки початок відео).
Як може перетворюватися електрична енергія?
Кросворд: «Квітка» (види енергії):
6. Взаємодія ядер урану (ядерна)
Учитель: Виробництво, передача, розподіл та використання електричної енергії має величезне значення. У цьому кросворді ми пригадали про різноманітність видів енергії. У будь-якій державі енергія виробляється на електростанціях.
Учитель: (ставить питання учням, метод „мікрофон”) (Повторення вивченого матеріалу 1,5 хв.). Які види електростанцій ви вивчали на уроках географії?
(Якщо учні не відповідають, то використовується технологія „ажурна пилка” для створення на уроці ситуації, яка допоможе учням працювати разом для засвоєння матеріалу за короткий проміжок часу).
Україна виробляє електроенергію на наступних електростанціях:
ТЕС (теплові) – 50 % електроенергії (Запорізька, Буштінськая і інші);
АЕС (атомні) – 42 % електроенергії (Запорізька, Південно – Українська, Хмельницька, Ровненськая);
ГЕС (гідравлічні) – 8 % електроенергії (Кременчужська, Каховськая, Днепрогес).
Учитель: Але нашій державі не достатньо цієї електроенергії. Енергетична проблема - одна із найважливіших, які сьогодні доводиться вирішувати людству. Стали звичні досягнення науки і техніки, як засоби миттєвого зв'язку, швидкий транспорт, освоєння космічного простору. Але все це вимагає величезних витрат енергії. Різке зростання виробництва та споживання енергії висунуло нову гостру проблему забруднення навколишнього середовища, яке представляє серйозну небезпеку для людства. Найперспективнішими залишаються вугільна, ядерна і сонячна енергетика. Які перспективи та проблеми енергетики в Україні.
ІV. Проблемна ситуація, артефакт, виклик 2 хв. (осмислення проблеми).
Учитель: Розглянемо артефакт – гальванічні елементи (батарейки). Цей артификат пов`язан з електричною енергієї. У повсякденному житті для кожного з вас необхідні гальванічні елементи.
Метод асоціативний кущ (1 хв.). Питання: Де ми можемо застосовувати гальванічні елементи?
Фронтальне обговорення проблемної ситуації (1 хв.).
Коли б на Землі зникли усі гальванічні елементи. Як людство б вирішувало ситуацію? Як будуть рухатися машини, літаки, поїзди? Не будуть працювати телефони, компьютери?
V. Робота з вирішення проблеми. Організація роботи в групах 1 хв.
(організація роботи в групах).
Здобувачі освіти об`єднуються у групи (на початку урока діти отримали кольорові паперці-наліпки різних кольорів на партах).
Учитель:
Сьогодні на уроці будемо працювати у групах, які отримають інструкцію щодо роботи та завдання. Кожна група протягом певного часу повинна не тільки знайти, обробити, а й оформити інформацію. Прошу вас працювати організовано та допомагати один одному.
Ітак, наступні групи (діти об`єднуються за кольором на запропоновані місця та опрацьовують інструкцію та завдання групі):
Інструкції групам
Інструкція групі науковців:
Інструкція групі біологів:
Інструкція групі хіміків:
Інструкція групі електриків:
Інструкція групі інформатиків:
Інструкція групі літераторів:
VІ. Осмислення. 17 хв.
(уміння здобувачів освіти осмислити отриманне завдання, знайти необхідну інформацію, її обробити та створити кінцевий продукт).
Здобувачі освіти працюють у групах, знаходять інформацію в інтернеті, пропонують на свій погляд реалізацію проблем на плакатах, у тезах, маленьких конспектах із їх життєвого досвіду та обробляють й оформлюють матеріал. Діти створюють кінцевий продукт уроку.
VІІ. Тестування кінцевого результату. 12 хв.
(презентування роботи, яку виконали у групах).
Рефлексія 2 хв.
На уроці протягом 2 хв. кожна група надає кінцевий продукт роботи та на стіках пише свої емоції щодо уроку.
V. Контроль, оцінка 1 хв.
(самоаналіз, самоконтроль. Підведення підсумків уроку у плані самоорганізації навчальної діяльності).
Здобувачам освіти пропонують підрахувати бали, отримані протягом уроку, та виставити оцінку за урок.
VIІІ. Організаційно – зв'язуючий етап. Домашнє завдання. 2 хв.
(домашнє завдання, створення мотивації для подальшої роботи на уроках фізики та на уроках інших предметів).
Учитель: Розповідь про невичерпні альтернативні види енергію та їх використання може бути нескінченна, тому матеріал, який застосовували групи та кінцевий продукт (презентації, інформацію у електронному вигляді) буде надано вам у електронному варіанті. З додатковою інформацією можливо ознайомитися за необхідністю.
Домашнє завдання
(прийом активізації пізнавальної діяльності здобувачів освіти є використання творчого домашнього завдання. Використання народної мудрості сприяє повторенню навчального матеріалу, активізує діяльність дітей, зацікавлює їх та дає зрозуміти, що фізика – частка нашого життя.).
Наприклад, знайти прислів'я та приказки з явищами природи, енергії та її джерелами.
Опрацювати матеріал підручника, дооформити презентації та лейтбуки, які виконували на уроці.