Тема 9. Як сопілка флейтою стала (І частина)
Мета: познайомити учнів з флейтою;
ознайомити з творчістю Й.С.Баха, прослухати твір «Жарт»;
дати поняття «концерт», «соло»;
продовжувати роботу над піснею «Ой, заграйте, дударики»;
розвивати творчі здібності; виховувати любов до прекрасного.
Вступ
Відгадайте загадку.
У лісі вирізана, гладенько витесана.
Співає, заливається, як називається?(сопілка)
Жила була Сопілочка , яка грала співаночки і мріяла стати артисткою. Одного разу її награвання почув Майстер . Він розкрив їй секрети музичної абетки й навчив гарних манер.Сопілочка була талановитою і старанною ученицею. Вона швидко опанувала гру по нотам.Тоді майстер одягнув її в розкішну срібну сукню і запропонував виступити на конɰерті. Мелодію сопілочки підхопили скрипки. Після гучних оплесків майстер сказав: «Як чарівно звучала флейта».
Так сопілочка перетворилася на флейту . Її голос змінився, а мрія здійснилась.
Про цілющі властивості пісні відомо вже давно. Коли людині сумно, пісня розрадить і підніме настрій.
Відомості про концерт, соло
Подібні сопілці інструменти – її сестри – є в різних народів. Ніжне звучання сопілочки так сподобалося професійним музикантам, що вони взяли її на велику сцену.
Послухати її ми можемо у складі різних ансамблів та оркестрів.
Сопілка навіть може виконувати соло.
Соло – це самостійний виступ одного музиканта чи виконавця.
На великій сцені наша знайома сопілка стала поважною персоною, змінила дерев’яний одяг на металевий і взяла собі нове сценічне ім’я.
Тепер її називають флейтою. Кожний музичний інструмент має свій особливий голос ± тембр.
Тембр – це забарвлення звучання голосу людини або музичного інструмента.
Прийдеш на концерт і почуєш її неповторний голос.
На концерті музику виконують перед публікою. Конце́рт (від лат. concerto — змагаюсь) — прилюдне виконання музичних творів, балетних, естрадних і т. ін. номерів за певною програмою.
Зараз для вас прозвучать два твори у виконанні сопілки та флейти.
Віталій Кирейко
Опера «Лісова пісня». Награші Лукаша
Йоганн Бах «Жарт» ( флейта, фрагмент)
Яка з мелодій виконана на сопілці, а яка – на флейті?
Яка з мелодій має танцювальний характер, а яка – пісенний?
Аналіз прослуханих творів
Ви прослухали два музичних твори. Перший із них – Награші Лукаша з опери „Лісова пісня”. Її написав український композитор Віктор Кирейко.
Другу п’єсу написав всесвітньовідомий німецький композитор Йоганн Себастіан Бах.
Ви помітили, чим відрізняються мелодії, які грають хлопчики?
Яка з мелодій виконана на сопілці, а яка – на флейті?
Яка з мелодій має танцювальний характер, а яка – пісенний?
Глядячи на картини, спробуйте уявити, хто із хлопчиків міг би виконати ту чи іншу мелодію. Поясніть вашу думку.
Продовження розучування пісні «Ой заграйте, дударики»
У лісі вирізана, гладенько витесана, співає, заливається – це сопілочка.
На минулому уроці ми співали пісню про дудариків, які грали на дудах кленових.
Сьогодні ми пригадаємо веселу пісню „Ой заграйте, дударики”, а потім вивчимо її другий куплет.
Пригадайте, як ми малювали в повітрі мелодичну лінію цього твору!(розучування)
Ой, заграйте, дударики,
Молоді гуцули.
Так, щоб танець-увиванець
Полонини чули!
Ой, заграйте, дударики,
На дудках кленових,
Бо приємно танцювати
В кептариках нових!
Ой, заграйте, дударики,
А я заспіваю.
Хай злітає наша пісня
Над Карпатським краєм!
Караоке. Пісня «Ой заграйте, дударики»
А тепер виконайте пісню „Ой заграйте, дударики” самостійно. Старайтеся бути точними у виконанні. Передайте веселий настрій пісні.
«Ой заграйте, дударики» Сл. В. Панченка, муз. А. Філіпенка
Підсумки уроку
Що таке соло?
Що таке концерт?
Ми багато встигли! І багато ще зробимо, але вже на наступному уроці.