«Числівник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Кількісні числівники та порядкові»

Про матеріал

Розробка уроку для 6 класу. Урок №98, тема :« Числівник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Кількісні числівники та порядкові.»

Перегляд файлу

Українська мова, 6 клас

Урок № 98.Тема: « Числівник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Кількісні числівники та порядкові.»

Мета: навчальна: навчити знаходити числівники у тексті, відрізняти від інших частин мови, що мають числове значення;

розвивальна: розвивати творчі вміння використовувати числівники у власних висловлюваннях;

 виховна :виховувати в учнів кмітливість, самостійність мислення.

ЦІЛІ:
УЧНІ ПОВИННІ ЗНАТИ: про числівник як частину мови; на які групи поділяються числівники за значенням.
УЧНІ ПОВИННІ ВМІТИ: розпізнавати числівники у тексті; поділяти їх на групи за значенням; використовувати числівники у власному мовленні.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції)

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І.       ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

ІІ.      МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

Налаштовуємось на роботу. За активність і правильні відповіді як завжди заробляєте карточки. Може в нас сьогодні хтось заробить приз)

ІІІ.    СПРИЙНЯТТЯ й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.         Слово вчителя.

Сьогодні ми починаємо вивчати нову частину мови — числівник. Числівники за своїм походженням тісно зв’язані з іменниками і прикметниками. Але в процесі історичного розвитку мови вони втратили граматичні ознаки, властиві іменникам і прикметникам, і перетворилися на абстрактні найменування числових понять.

Числівник — самостійна змінна частина мови, що означає число, кількість предметів, їх порядок при лічбі й відповідає на питання скільки? котрий?

За значенням і морфологічними ознаками числівники поділяються на кількісні та порядкові.

Кількісні означають число або кількість предметів і відповідають на питання скільки? Вони поділяються на такі розряди за значенням:

1)         власне кількісні, що означають цілі числа: три, п’ятнадцять, сімсот;

2)         дробові, що позначають частини предмета: дві п’ятих;

3)         збірні, що позначають певну кількість предметів як одне ціле: семеро, одинадцятеро;

4)         неозначено-кількісні, які називають приблизну кількість предметів: багато, кільканадцять.

Порядкові числівники означають порядок предметів при лічбі і відповідають на питання котрий? Наприклад: восьмий, сорок перший, п’ятисотий.

Лінгвістичний ланцюжок(усно)

Завдання учням: утворити від кількісних числівників порядкові. Робота ланцюжком.


Дев’ять – дев’ятий

Один –перший

три –третій

сорок – сороковий

сто – сотий

вісім – восьмий

чотирнадцять – чотирнадцятий

двадцять – двадцятий


4.         А тепер завдання письмово

Розподільний диктант.

Завдання: записати числівники в дві колонки: в пер­шу — кількісні, в другу — порядкові.

Двадцять п'ять, шестеро, чет­вертого, сто, дев’ятий, три дев'ятих, семисотий, тринадцятий


Кількісні

Двадцять п’ять

Шестеро

Сто

Три дев’ятих

Порядкові

Четвертого

Дев’ятий

Семисотий

Тринадцятий


 

 

5.         Слово вчителя.

Кількісні числівники не мають роду і числа, але змінюються за відмінками: двома річками, п’ятьма олівцями.

Порядкові числівники змінюються за родами, числами й відмінками: сьомий клас, сьома година, сьоме вікно, сьомими класами.

6.         Тренувальна вправа.

Завдання: записати подані сполучення словами; вказати числівники кількісні та порядкові.

100 років,(к) 5-го дня(п), 45 зошитів,(к) 30-й метр(п), 6-та година(п), 14 учнів(к).

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
     Ми трішечки втомилися і треба відпочити. Я буду зачитувати вам слова. Якщо ви розпізнаєте числівник , то піднімайте обидві руки вгору, а якщо іменник , то витягуйте руки вперед.
     ЧИСЛІВНИКИ – стотисячний, двадцятип’ятимільйонний, трьохтисячний, шостий, тридцять два , сто п’ятдесят вісім, нуль.
     ІМЕННИКИ – двійка, п’ятиденка, восьмирічка,сотня

7.         Колективна робота.

Завдання: в записаних на дошці реченнях визначити, якими членами речення виступають числівники.

За двадцять кроків од хати росла груша. (І. Нечуй-Левицький) Переможцями стали учні шостого класу.

8.         Практична робота.

Завдання: поставити питання до поданих слів, щоб відрізнити числівники від інших частин мови. Визначити, до яких частин мови належать ці слова (усно).

П’ять, п’ятірка, п’ятеро, одна п’ята, уп’яте, сто, сотня, сотий, усоте, одна сота, подвійний, по-друге, другий, подвоїти, двійка, два, двоє.

    Вибірковий диктант ( виписати на слух числівники)

Володимир Мономах князював у Києві дванадцять літ і вмер тисяча сто двадцять п’ятого року. За час свого князювання провів Володимир більше вісімдесяти битв і взяв у полон триста половецьких князів. Два рази Мономах скликав усіх князів на з’їзд, чим сприяв збереженню миру в державі.

(12,1125,80,300,2)

Сплести павутину із частин прислів’їв

Сім раз відмір, а …           на неділю.

Потрібен, як …                  раз відріж.

Сім п’ятниць…                  не чекають.

Двоє третього …                не воїн.

Один у полі…                    собаці п’ята нога.

9.         Робота з підручником.

вправа

вправа

IV.    ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання до учнів.

        Що називається числівником?

        На які розряди за значенням поділяються числівники?

        На які розряди поділяються кількісні числівники?

        Яким членом речення можуть бути числівники?

        Як відрізнити числівник від інших частин мови з числовим значенням?

V.      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
4116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку