Мета: всебічно розкрити образ Павлуся Судака, допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст розділів повісті; розвивати навички роботи з художнім текстом. виховувати любов, шанобливе ставлення до своїх рідних, українського народу.
Тип уроку: урок виховання художнім твором
Форма проведення: урок використанння знань, умінь і навичок.
Обладнання: портрет письменника, візуалізовані картки із запитаннями, роздатковий матеріал, меми.
Епіграф до уроку:
Забудеш рідний край — твоє всохне коріння.
П.Тичина
І. Організаційний момент. Мобілізація уваги учнів
Забезпечення емоційної готовності до уроку
У повість “ За сестрою” ми вирушим разом,
Перешкоди всі пройдем,
А хто буде сумувати,
Із собою не візьмем.
Дзвени дзвінок гучніш, гучніш,
І всім, хто любить пригоди,
Допоможи скоріш.
ІІІ. Оголошення теми,мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності
Учитель. На сьогоднішньому уроці ми продовжимо працювати над повістю Андрій Чайковський. «За сестрою» , охарактеризуємо образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості, розглянемо родинні цінності родини Судаків і прояв патріотизм у творі.
ІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
З’єднайте слова-синоніми
|
А. Дика коза |
|
Б. Мисливські собаки |
|
В Намет |
|
Г. Вогонь |
|
Д. Військова одиниця |
|
Е. Табір |
|
Є. Музичний інструмент |
|
Ж. Віз |
Правильний варіант відповіді
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
Є |
Ж |
1 |
|
|
|
+ |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
+ |
|
3 |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
+ |
5 |
|
|
+ |
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
7 |
|
+ |
|
|
|
|
|
|
8 |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
Заповнити схему сімейного дерева родини Судаків.
Картка №1
Якою уявляв Павлусь битву козаків з татарами?
Картка №2
Яким чином здійснювалося поховання козаків? У чому особливість цього ритуалу?
Картка №3
Чому Непорадний відпустив полоненого татарина? Як на це зреагував сам татарин.
Картка №4
Визначити, кого з героїв твору стосується наступна фраза.
– Він рубав на обидва боки, устеляючи землю навкруги себе трупами.
– Він перший раз дивився очима на битву з татарами. Він побачив те, що дідусь йому розказував, і це показалося правдою. Тепер татари не здавалися йому такими страшними, як учора. Козаки сильніші.
– Без шапки й босий, в одній свитині, зі зв’язаними руками, він приліг на траві. …не знав, що сталося з Ганною та Палажкою; не знав чи вони живі, чи в неволі. Він волів би, щоб їх убили. При згадці про неволю в нього завмирало серце з болю. А він лежав тут безпорадний.
– Дідусева наука стала йому в пригоді. «Ось це Великий Віз, а ця зоря над нами – то показує північ. Ну, навпроти неї мусить бути південь. І туди він поїхав .
Картка №5
Розгадайте кросворд.
По горизонталі: 1. Назва села, де жила родина Судаків. 2. Хто продав головного героя татарам-купцям? 3. Засіб, за допомогою якого татари перевозили награбоване майно. 4. Зброя, якою козаки використовували під час бою з татарами. 5. Командир татар. 6. Прізвище одного з козацьких ватажків. 7. Час, який обрали козаки для атаки на татар.
По вертикалі: 8. Ім’я головного героя твору.
Картка №6
Як би ви повели себе, перебуваючи на місці Павлуся – шукача рідної сестри?
Груповий метод «Аналізатор» (учні працюють у малих групах або у парах, добираючи для характеристики образу Павлуся, потім озвучують свої «знахідки», картки з таблицями їм роздають заздалегідь).
Павлусь Судак… Який він?
№ з/п |
Риси характеру |
Цитати з художнього твору |
1 |
Прив’язаність до сестри |
|
2 |
Турбота про рідних |
|
3 |
Старанність у навчанні |
|
4 |
Сміливість та рішучість |
|
5 |
Допитливість та кмітливість |
|
6 |
Волелюбність |
|
7 |
Вірність даному слову |
|
8 |
Твердість у вірі |
|
9 |
Любов до рідної землі |
|
Складання простого плану характеристики образу головного героя
Орієнтовний план
Асоціативне гроно до образу Павлуся
ІІІ. Підсумок
Рефлексія «Мікрофон»
Що найбільше вразило вас у повісті А Чайковського «За сестрою»? Чому? Чи є у вас братики і сестрички? Як ви про них піклуєтесь?
ІV. Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру «Моя сім’я».