Тема: Пригодницький захопливий сюжет твору Тореодори з Васюківки В. Нестайка. Мрія та дійсність, романтичне, смішне і комічне у творі. Проблематика повісті. Світ природи. Образи Яви Реня та Павлуші. Характеристика.
Мета уроку: розпочати роботу над аналізом повісті «Тореадори з Васюківки», характеристикою образів Павлуші та Яви; удосконалювати вміння виразно й вдумливо читати, переповідати прочитане; пробуджувати пізнавальні інтереси учнів та любов до природи;розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, уміння аргументовано доводити власну думку;виявити особливості смішного, комічного, романтичного в пригодницькому творі, виховувати загальнолюдські почуття, інтерес до творчості В.Настайко засобами мистецтва слова та засобами інноваційного навчання, формувати національну свідомість.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу засобами інноваційного навчання з метою формування життєвих компетентностей учнів
Обладнання: презентація, інноваційні картки та розмальовки.
Епіграф: Ява та Павлуша справжні друзі.
І завжди готові до пригод.
Смішні хлопці без ілюзій.
Фантазії за будь- яких нагод.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Мотивація навчальної діяльності
Роззирніться навколо. Що ви бачите? Які звуки, розмови чуєте? Які відчуття у вашому тілі? Які емоції переповнюють?
Таке повномірне уявлення цілі допомагає налаштуватися на досягнення цілі якомога ґрунтовніше. А коли забракне сил – можете сміливо повертатися до яскравих образів досягнутої цілі, щоб продовжувати шлях з її досягнення.
Усі ми родом з дитинства - щасливої й веселої пори, сповненої пригод, справжніх переживань і почуттів. Саме дитинство назавжди залишається в нашій душі світлим, незабутнім образом, який із теплотою згадуємо у своєму вже дорослому житті і завжди хочемо туди повертатися. Це той час, коли ми пізнаємо багато нового, цікавого, переживаємо хвилюючі миті захоплень, радостей і невдач, прагнемо до подорожей, відкриттів, до чогось нового й незвіданого. Усі ми любимо дитячі роки, адже це безтурботні дні, вірні друзі, дитячі розваги, цікаві та неймовірні пригоди з друзями.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
- Діти, які асоціації викликає у вас слово «Дружба» ?
Дружба – це одне з найважливіших почуттів людини. Значимість дружби дуже цінна і висока. Адже серед багатьох людей дуже складно знайти людину, яка розділить ваш світогляд, зрозуміє вас у важку хвилину і розділить з вами переживання, горе, радість і щастя, буде зберігати всі ваші секрети і залишиться вірним.
Кажуть, що дружба, це коли в людях живе одна душа. Один потрібен кожному, незважаючи на вік та уподобання. У кожному віці дружба має свої цінності.
Метод « Асоціативний кущ»
- Скажіть, а ви любите пригоди з друзями ? А чому? ( Пригоди – це завжди дуже цікаво, весело, захопливо. Без пригод наше життя буденне і в ньому немає радості.)
- Пригадайте, які пригодницькі твори ви вже читали?
Отож сьогодні на уроці ми ознайомимося з повістю В. Нестайка «Тореодори з Васюківки», розкриємо особливості твору, його пригодницький характер; розвиватимемо навички виразного читання, переказу прозового твору; формуватимемо вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховуватимемо в себе позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд.
І\/. Засвоєння й осмислення нового матеріалу
Хто ж такі тореадори? Діти, ви знаєте?
Тлумачний словник української мови та інтернет джерела пояснюють це слово так: тореадор(від
іспанського тореадор) учасник бою биків в Іспанії, у країнах Латинської Америки.
-Як ще називають бій із биками(корида)
Отже, на перший погляд видається, ніби пригодницький твір має розважати, а його герої не зможуть навчити нас нічого корисного. Чи дійсно це так? Ось те проблемне питання, відповідь на яке ми і шукаємо: Чи може пригодницький твір навчити чогось корисного?
Ви вже знайомі з змістом твору . Давайте визначимо тему та ідею твору.
Тема: зображення різноманітних пригод хлопців, які потрапляли у цікаві та захоплюючі ситуації і намагалися довести власну самостійність у їх вирішенні.
Ідея: уславлення дитячої кмітливості, винахідливості, розуміння почуття гумору та засудження необдуманих вчинків.
Основна думка: саме з дитинства формується людське «я», і хоча хлопці бешкетують, але в кожного з них добре серце, благородні наміри.
Жанр: пригодницький та гумористичний твір
Бесіда з учнями
Робота з інноваційними картками- розмальовками
Подумайте, будь ласка, і скажіть, за допомогою яких засобів творення комічного автор досягає того, що читаючи повість «Тореадори з Васюківки», ми не можемо стримати сміх?
(Діти визначають і називають засоби творення комічного у повісті, результати дослідження записують в табличку)
Засоби творення комічного
1 |
Надання предмету зображення невластивих йому рис |
«Таке катання було, на мою думку, образою для велосипеда» |
2 |
Неграмотна дитяча мова |
Ярищині «загаза чортова», «так тобі й тгеба », «щоб ти гозбив свою погану могду» |
3 |
Уживання приказок, прислів’їв, фразеологізмів |
«Причепився, як реп’ях до собаки», «шукай вітра в полі» |
4 |
Несподівані порівняння |
«Очі – наче тракторні фари», «землю гребе ногами, як екскаватор» |
5 |
Надання незвичних для тварин кличок |
Корова Контрибуція. Бугай Петька, цап Жора |
6 |
Використання зниженої лексики |
«Вуха пообриваю, анциболотники, авантюрист шмаркатий» |
7 |
Перебільшення |
«Трирічне дівча могло зараз нас брать за п’яти, кидать у торбу й нести на базар» |
8 |
Використання наукової і професійної лексики в буденній ситуації |
«Політ пройшов нормально» |
Майже всі події оповідання відбуваються на вулицях села або за околицею. І хоча описів природи в оповіданні майже немає, можна легко уявити собі село влітку, у якому живуть хлопці, уявити красу української природи...
Завдання “ Юнати”: Знайди у тексті описи природи та зачитай. Можна таку роботу зробити у групі або розділити клас на 2 команди.
Зразок.
Гра “Аналізатор”
Чого не було в мріях
Яви та Павлуші?
\/. Підсумок уроку
Вікторина «Уважний читач».
1. Хто зруйнував збудоване хлопцями метро? (Свиня Манюня).
2. Скільки станцій метро мало бути збудовано? (Станція «Клуня» - станція «Крива груша»).
3. Скільки коштуватиме проїзд у метро родичам? (Безкоштовно).
4. Де знаходиться о. Ява?( В Індійському океані).
5. Що зробили хлопці під час лекції в клубі? (Випустили сову – «пугутькало»).
6. Що було вишито на килимку у Павла? (Троє кумедних цуценят, що сиділи вкупочці: Цюця, Ґава і Рева).
7. Які речі належали до тореадорського реманенту? (Килимок, дамський капелюшок, дві шпаги з ліщини).
8. Яку пісню наспівували хлопці, будучи в повній бойовій готовності? (Арію Хозе з опери Бізе «Кармен»)
9. Назвіть кандидатури на роль бика для бою? (Бугай Петька, цап Жора, корова Контрибуція).
10. Як хлопці назвали врятоване цуценя? (Собакевич).
- Молодці , уважно читали текст твору.
- А чи хотіли б ви мати таких друзів, як Павлусь і Ява? Чому?
- Чи справдилися ваші сподівання ?
Учитель. Герої повісті – веселі невгамовні бешкетники, які своїми безкінечними вигадками завдають безліч клопотів дорослим. Але все це від життєрадісності, прагнення краще пізнати світ. Вони мріють, набираються досвіду, мужніють, і ми разом із ними сміємося та захоплюємося їхніми пригодами, стаємо досвідченішими та оптимістичнішими. Знайте, що існує межа між тим, що вам хочеться, і тим, що можна. Ваші бажання - це радощі або сльози ваших близьких. Робіть так, щоб людям, які оточують вас, було добре. Бажаю, щоб ваше дитинство було таким же яскравим і різноманітним, як у Павлуся з Явою, щоб кожен з вас був непересічною особистістю, яка не забуває про закони моралі та етики.
\/І. Оцінювання
\/ІІ. Домашнє завдання: прочитати інші розділи повісті , намалювати ілюстрації або комікси до улюбленого епізоду.