Урок ". А вже весна, а вже красна…Д.Павличко «Весна». В. Перепелюк «Степовий соловейко». «Ой, чого ти, жайворонку» (українська народна пісня)"

Про матеріал
Урок літературного читання з використанням інтерактивних технологій. Мета. Удосконалювати навички правильного, свідомого та виразного читання, збагачувати словниковий запас; розвивати вміння визначати головну думку твору; виховувати любов до природи.
Перегляд файлу

 

Конспект уроку

літературного читання

(4 клас)

 

Тема. А вже весна, а вже красна…Д.Павличко «Весна». В. Перепелюк «Степовий соловейко». «Ой, чого ти, жайворонку» (українська народна пісня)

Мета. Удосконалювати навички правильного, свідомого та виразного читання, збагачувати словниковий запас; розвивати вміння визначати головну думку твору; виховувати любов до природи.

Хід уроку

  1. Організація класу.
  2. Перевірка домашнього завдання.
  1. Виразне читання «Безкінечник» І. Світличного.
  2. Виразне читання «Дідів обід» Т. Коломієць.
  3. Продовження вірша «Без кінця-краю».
  4. Виразне читання «Небилиця» В. Шевчука.
  5. Виразне читання «Сміхота» І.Січовика. Гра «Виправ помилки»
  6. Перевірка творчої роботи над віршем.(Складання вірша за поданими римами)
  1. Мотивація навчальної діяльності.  Повідомлення теми і мети уроку.

    Чого це надворі блищить,мов перлини,

    І чисті й прозорі весняні краплини?

    Чого це пісні заспівали свої

    Веселі,дзвінкі ручаї?

    Чого це так сонце ясне пригріває?

    Бо час чарівниці – Весни наступає!

    Із сонцем яскравим привітна,ясна,

    У кожну кімнату заходить… (Весна)

- Про які зміни в природі йдеться у вірші?  Що ще відбувається ?

 

  1. Вправа «Павутиння». (Серед ілюстрацій знайти відгадки та розмістити їх у правильній послідовності)
    Весна – чудова пора року. Привела з собою своїх братів весняних місяців. Послухайте загадки і відгадайте їх.


Ще вітер зимовий з дощем загуде. Ще сніг острівками блищить де-не-де,
Березка сережки свої розпускає. Чи ви здогадались, коли це буває?(У березні.)

Вже пташки вернулися в наш край,
Про весну співає поле й гай.
Ніжаться на сонці  квіти.
Вже настав ласкавий місяць... (квітень).

 

 

 

 

 

 

 

  1. Зеленіють буйно трави. То іде веселий... {травень).
  • Чому весняні місяці мають такі назви?
  1. В . д б . р . зн . в . х д . щ . в з . мл . кв . тн .
    Від березневих дощів земля квітне.

 

  - Ми починаємо новий розділ підручника «А вже весна, а вже красна…», будемо читати Д.Павличко «Весна». В. Перепелюк «Степовий соловейко». «Ой, чого ти, жайворонку» (українська народна пісня)

 

  1. Новий матеріал

1) Вступна бесіда

  - Так,сьогодні ми будемо говорити пр. весну. Чудова пора року. Про неї кажуть, що вона весела, ясна, чарівна! А з весною в ноші віконця все частіше заглядає… (сонце). Сьогодні воно буде на нашому уроці.

На своїх промінчиках воно принесло для вас на урок цікаві завдання.  Які свята ми святкуємо навесні? Бесіда з використанням ілюстрацій про Великдень – найбільше православне свято, та про день Перемоги – державне свято.

  - Як художник намалював весну? Якими фарбами?

   2) Фонетична зарядка

    - Підніміть очі на дошку. Записані слова з пропущеними буквами прочитайте їх.

      Б – р – з – нь,     в – сна,   квіт – нь,   В-л-кд-нь,  чов – н,    трав – нь,     т – пло,    з – мля,

в – с – ло,   сон – чко,   л – л – ка,     гнізд – чко.

  

   3) Робота над віршем Д.Павличко «Весна».

  • Біографічна довідка.  Народився Дмитро Васильович Павличко на Івано-Франківщині. Сім’я жила бідно, батьки були змушені працювати від темноти до темноти, щоб прогодувати «маленьких семірко». Батько, Василь Миколайович, був освіченим на той час чоловіком, працелюбним та енергійним. Про маму, Параску Юріївну, поет писав: «Мене мати навчила розмовляти, а книжка думати». Невеликі поезії Д. Павличко почав писати ще в дитинстві, але перша книжка «Любов і ненависть» була видана в рік закінчення ним Львівського університету. Твори для дітей друкував у дитячих журналах, календарі «Дванадцять місяців», виходили вони і окремими книжками.
  • Виразне читання вірша учителем
  • Обговорення змісту. З чим автор порівнює весняне сонечко?
  • Словникова робота за підручником.

 

 

 

 

  • Мовчазне читання.
  • Виразне читання.
  • Визначення теми і головної думки.

4) Опрацювання оповідання  В. Перепелюка «Степовий соловейко».

  • Виразне читання учителем. Про кого йдеться у творі? (Малюнок жайворонка)
  • Словникова робота за підручником.
  • Виразне читання ланцюжком.
  • Бесіда за змістом
  • Чому жайворонка назвали степовим соловейком?
  • Чому він винахідливий?
  • Коли співає ще краще?
  • З яким музичним інструментом порівняно його пісню?
  • Чи сподобалося оповідання? Чим?
  • Що спільного у нього з попереднім віршем?

Фізкультхвилинка

Інтерактивна технологія «Карусель»( визначити орфограми в словах: весна, земля, безкрає, дзюрчить,  сім’я )

 

  5) Опрацювання «Ой, чого ти, жайворонку» (українська народна пісня)             Повідомлення про жайворонка. Жа́йворонок польови́й— невеликий птах. Гніздиться по всій території Європи. Жайворонки зимують в Африці, вертаються в Україну на початку березня, а відлітають у жовтні. Живуть переважно в полях, там в'ють гніздо просто на землі. Самиця жайворонка кладе від 3 до 6 плямистих яєць. Починаючи співати, жай­воронок швидким летом підіймається вгору, описуючи велику спіраль. Згори летить спочатку повільно, а по­тім раптово складає крильця і «каменем» падає додолу. Живиться комахами, зернами злаків і насінням бу­р'янів.

  • Мовчазне читання. З яким настроєм треба читати?
  • Виразне читання.
  • Бесіда за змістом
  • Чому жайворонок рано прилетів із вирію?
  • Що він відповів?
  • Знайдіть слова у переносному значенні.
  • Визначення теми і головної думки.

 

  1. Закріплення вивченого
  • Робота з прислів’ями

   «У березні сім погод надворі: сіє, віє, крутить, мутить, зверху ллє, знизу мете.»

 

 

 

 

    - Вночі тріщить, а в день плющить.

    - Весна днем красна.

    - Вода з гір потекла, весну принесла.

  • Робота у групах. Гра «Склади прислів’я»

Весняний вітер повіяв і розсипав букви у прислів’ях. Давайте складемо і прочитаємо.

      1.  пташок, і, Квітень, землю, зустрічає, квітчає.

      ( Квітень землю квітчає і пташок зустрічає.)

  1. В . д    б . р . зн . в . х        д . щ . в         з . мл .           кв . тн .
    (Від березневих дощів земля квітне.)
  • Робота з ілюстраціями.

   - Які ознаки весни тут зображено?

   - Отже,весною пробуджується природа і весною з’являються перші квіти.

   - А які квіти з’являються найпершими?

         Я найперша зацвітаю

         Синім цвітом серед гаю

         Відгадайте, що за квітка,

         Бо мене не стане влітку?      (Пролісок)

7)  Бесіда про Червону книгу.

  - А чи знаєте ви,діти, що пролісок занесено до Червоної книги? А що ж таке ця Червона книга. Це книга, до якої занесено багато видів рослин і тварин, яким загрожує повне зникнення. І саме такою рослиною є пролісок. Отже, вирушаючи до весняного лісу, ви обов’язково знайдете поляну з пролісками, тож не забувайте, що цю красу не можна знищувати.

8) . Робота над віршами.

        Я – перша квіточка весни,

        Я – пролісковий цвіт

        Я – пережив зимові сни

        І знов з’явився на світ

        Зелені рученьки мої

        Листочками зовуть

        Я полюбив ліси гаї

        Живу здавна тут

        У мене очі голубі

        Такі як неба синь

        Росту між кленів і дубів,

        Люблю і сонце, й тінь

        І вірно: люблю всі мене,

        Як весну золоту.

       Бо знають, що зима мине,

        Коли я розцвіту.

 

 

 

 

- І справді, справжня весна наступає, коли з’являється пролісок, а потім і багато інших квіточок. Стає так красиво навкруги від їхнього різнобарв’я.

9) Малювання пролісків

   - Отже підводячи підсумок, давайте розгадаємо кросворд, визначимо ознаки весни. Допоможе нам слово «Весна». Підказую це будуть слова – прикметники.

    На які питання відповідають слова прикметники?

    Яке питання поставимо до слова весна?

         

                            КВІТУЧА

                            ТЕПЛА

                            ЯСНА

                               НІЖНА

                            ЧАРІВНА

 

 

 

docx
Додано
10 листопада 2021
Переглядів
431
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку