Нижник Л. М.
вчитель образотворчого мистецтва
Уманської ЗОШ І-ІІІ ст. № 14
Урок №30
Тема: Практична робота: Абстрактна композиція «Я бачу музику». Фантазії на теми музики. Музикальність живопису В.Кандінського
Мета: показати взаємопроникнення видів мистецтва: поезії, музики, живопису, учити учнів вільно володіти прийомами роботи з фарбами; знайомити з багатством колірних відтінків, одержаних шляхом ускладнення палітри, змішуванням кольорів, формувати спостережливість, уміння бачити і відчувати настрій; формувати в дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати музичні та живописні твори, відтворення засобами образотворчого мистецтва настрою, стану слухача, навіяних різних за характером і динамікою звучання музичних уривків; розвивати вміння «бачити музику», «чути картину; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, уміння уважно слухати музику, стимулювати розвиток допитливості, інтерес до мистецтва.
Тип уроку: комбінований.
Техніка виконання: акварельний, гуашевий живопис або акватипія.
Методи навчання: інформаційно-рецептивний, частково-пошуковий, репродуктивний, дослідницький.
Форма організації: урок, практична робота, синтез мистецтв, індивідуальна робота.
Терміни та поняття: абстракціонізм, авангард, модернізм
Обладнання: Для вчителів - малюнки (зразки дитячих робіт), репродукції картин художників-абстракціоністів; для дітей - планшет для малювання, олівець, гумка, альбом, словничок, акварельні, гуашеві фарби, пензлі, склянка з водою, палітра.
Літературний ряд: уривки віршів, загадки.
Музичний ряд: записи музики В.Р.Вагнера, електронної музики.
Епіграф уроку: «Музика не може думати, але вона може втілювати думки» Ріхард Вагнер.
Хід уроку.
I Організаційний момент
( Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку)
II Актуалізація опорних знань учнів
Вправа « Доповни речення »
- Я знаю такі види образотворчого мистецтва…
- Живопис – це…
- Живописні картини відображають…
Проблемне питання.
- Чи може музика впливати на наш настрій?
- Якщо впливає, то яким чином? Поясніть.
III. Повідомлення теми та мети уроку
Вчитель:
Надія Красоткіна
Музика, як казка, музика – жива.
І не треба серцю будь-які слова.
В музиці – найвищі ніжні почуття.
В ній любов і туга, та саме життя.
Музика, як море, то штормить, то ні.
Там знаходять серце рятівні вогні.
Музика, як сонце, гріє нам серця,
Їй нема початку і нема кінця.
І чог не зможеш словом досягти,
В музиці розкажеш щиру правду ти.
Сьогодні, діти, ми будемо фантазувати на теми музики, ознайомимося з музикальністю творів художника-абстракціоніста В.Кандінського та створимо практичну абстрактну роботу: «Я бачу музику».
IV Мотивація навчальної діяльності учнів
Витвір мистецтва – це вибіркове відтворення дійсності з метою донесення певних аспектів людських почуттів чи нашого бачення. Однак, варто ще раз зазначити, що існує безліч прекрасних об’єктів чи сцен в природі, що мають власну естетику не будучи при цьому витворами мистецтва. Наприклад: пелюстки троянди, хвилі, що накочуються на берег, краплинка роси на квітці…Прекрасні твори мистецтва: мелодія, картина, поезія – усе
це створено людиною, яка передає через образи, звуки, кольори свої почуття, переживання, емоції. Ніби якась сила підштовхує до творчості. І саме природа, що оточує нас, є неповторним творцем прекрасного.
V. Пояснення нового матеріалу
Подорож у світ музики і живопису
Сьогодні ми спробуємо розібратися, чому музику й живопис багато
років тому великий італійський художник епохи Відродження Леонардо да Вінчі назвав «рідними сестрами».
1.Зупинка перша « Живопис»
Так, засновник абстракціонізму Василь Кандинський надихався для своїх абстракцій музикою Вагнера та Шоенберга. Слухання "Лоенгріна" Вагнера пробудило у Кандинського відчуття, бачення кольорів та ліній і підштовхнуло до думки, "що живопис може розвинути такі ж сили, які має музика". Композиції створені Шоенбергом, стали для художника відкриттям нових можливостей у живописі. У праці "Щодо духовного в мистецтві", написаній 1911 року, Кандинський порівнює кожен колір спектру із звучанням того чи іншого музичного інструменту і висловлює переконання, що за своєю природою кольори і музичні звуки є тонкішими і тому вони пробуджують вібрації "в душі",краще, ніж слова. У своїх працях він узагальнює уявлення про близькість сучасного живопису та музики. Що ж таке абстракціонізм?
Вправа « До записничка»
Справжнє значення слова «абстрактний», по суті, означає «беззмістовний». З точки зору критиків, чим більше беззмістовності (чим більше абстракції), тим краще. Власне, це зовсім не значить, що деякі «абстрактні» фігури чи плями фарби не можуть мати естетичної привабливості. Розлив фарби може бути приємним на вигляд, якщо подивитися на нього під правильним кутом – не має значення чи це просто калюжка чи певні чіткі межі. Але вони не можуть сказати, що сучасне «абстрактне» мистецтво по суті наділене якимось змістом. Воно є тим, чим воно є – плямою фарби чи кольоровим квадратом – не більше, не менше.
Авангардизм (від фр. avant — попереду та garde — охорона) — термін на означення так званих передових течій у мистецтві. Модернізм ( новий, сучасний) - загальна назва мистецького стилю 20 ст., який передавав експерементальність, умовність,нереалістичну спрямованість. Авангард дав світовому мистецтву такі видатні фігури, як В. Кандінський, К. Малевич, М. Шагал, П. Пікассо, А. Матісс. Перегляд творів абстрактного мистецтва.
„Чорний квадрат” – знаменита картина Казимира Севериновича Малевича (1878-1935), основоположника супрематизму – одного з видів абстрактного мистецтва. Виконана в 1913, а вперше виставлено в 1915 році. Дивна річ – найпростіші зображення можуть створювати настрій. Придивіться. Правда ж, комусь квадрат бачиться страшною діркою, іншому – бездонною криницею, що притягує до себе, починає тремтіти?..
Не всі сприймали творчість Малевича, а тому критикам він відповідав: „Завжди вимагають, щоб мистецтво було зрозумілим, але ніколи не намагаються пристосувати свою голову до розуміння”. Чи не так дехто ставиться і до математики? Перегляд картин митця.
Пабло Пікассо ( 1881- 1973)— іспанський і французький художник, працював в основному у Франції, один із найвидатніших митців XX століття.
Створив виразні твори («Дівчинка на кулі», 1905), став засновником кубізму, створював скульптури з металу, ілюстрував книги, займався монументальним живописом («Герніка», 1937, написана після бомбардування цивільних районів однойменного міста). Перегляд картин митця.
Василь Васильович Кандинський (1866 - 1944) — російський художник, графік і теоретик мистецтва. Жив та творив у Росії, Німеччині та Франції. Кандінський вважається першим абстракціоністом. Кандінський народився в Москві у родині комерсанта, але провів своє дитинство в Одесі. Тут він вчився в гімназії та одержав художню і музичну освіту. Василь Кандінський навчався в Московському університеті вивчаючи право та економіку. Для творів Кандинського характерне сприйняття фарб, як звукових стимулів. Він класифікував фарби за їх ароматами, звуками та формами. Наприклад, він вважав, що синьому кольору відповідає коло, червоному — квадрат, жовтому — трикутник. Таким чином свої картини він створював подібно до музичних симфоній шукаючи гармонію у поєднанні кольорів. Кандінського часто називають першим абстракціоністом, оскільки його творчість поступово еволюціонувала від зображення реалістичних форм до геометричних та кольорового символізму. Частим мотивом творчості художника є вершник, який долає дракона. Митець вважав це символом духовної боротьби людини. Кандінський бачив мистецтво як форму духовності людини. Перегляд картин та обговорення.
2.Зупинка друга « Музика»
Ріхард Вагнер (1813\1883) німецький композитор, диригент, теоретик музики, письменник-публіцист. Відомий насамперед завдяки його операм, або «музичним драмам», як він назвав більшість своїх опер (крім кількох перших). Зробив значний вплив на європейську культуру межі ХІХ і ХХ століть, особливо на модернізм. Прослуховування творів, перегляд портрету композитора.
Вправа « Музичні асоціації», слухання музики та сприймання її за кольоровим спектром. Діти називають колір, якому на їхню думку відповідає та чи інша прослухана музична композиція. Обгрунтовують свою думку. (Музичні композиції на вибір учителя)Сприймання мистецтва. Перегляд творів живопису.
Пояснення техніки виконання
Техніка виконання роботи – акватипія ( пояснення поняття)
Акватипія - технічний різновид граверного друку, побудований на застосуванні знежиреної (водяної) фарби, завдяки чому відтиск схожий на акварельний малюнок. Знежирення фарб досягається використанням мильного розчину.
Етапи роботи:
1. Нанести плями на скло. В залежності від кольорової гами майбутнього малюнка використовуємо відповідні кольори. Замість чистої води використовуємо пінний мильний розчин.
2. Поки фарби на склі не висохли, покласти листок білого паперу.
3. Накрити білий папір пластиковою дощечкою чи іншим шматком скла і рівномірно притискуючи долонею до всієї поверхні скла обережно повертати малюнок в різні сторони, протягувати вверх чи вниз, переводячи його на папір.
4. Відбиток обережно зняти і просушити на рівній поверхні.
По склу краще малювати густим, насиченим і пінним розчином фарб. Висихаючи, піна створює своєрідну фактуру, від якої залежить оригінальність відбитка. По закінченню роботи можливе доопрацюва графічно.
VI. Практична робота
Вчитель: Діти, ви сьогодні повинні будете намалювати абстрактну композицію « Я бачу музику»
Звучить музика, діти працюють над створенням абстрактних (безпредметних) зображень. Під час роботи вчитель надає індивідуальну допомогу дітям.
VII Підсумок уроку
Група « Музиканти» ставлять запитання на теми музики;
Група « Живописці» запитують на теми живопису.
Перегляд дитячих робіт, оцінювання.
Домашнє завдання: підготувати необхідні матеріали для створення макету сцени.
Гарного вам настрою!