Урок "Аксонометричні проекції плоских фігур"

Про матеріал
Урок з креслення. а як відомо, дуже часто креслення є невід'ємною частиною сучасного трудового навчання. Учням необхідно знати призначення аксонометричних проекцій; характерні особливості косокутної фронтальної диметричної проекції; характерні особливості прямокутної ізометричної проекції.
Перегляд файлу

ПРИДНІПРЯНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА

І-ІІІ СТУПЕНІВ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект уроку

з креслення на тему:

„ Аксонометричні проекції

плоских фігур”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗГОНУТИЙ  ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ З КРЕСЛЕННЯ

Тема:„ Аксонометричні проекції плоских фігур”

Мета уроку:

1.Навчальна:

знати: призначення аксонометричних проекцій;характерні особливості косокутної фронтальної диметричної проекції;характерні особливості прямокутної ізометричної проекції.

 вміти: будувати аксонометричні проекції плоских фігур.

2.Виховна: формувати в учнів працелюбство;виховувати охайність,акуратність при виконанні креслень,бережливе ставлення до матеріалів,обладнання та інструментів.

3.Розвивальна: розвивати просторове мислення та уяву;творчі технічні здібності при розв’язанні графічних завдань;динамічні просторові уявлення.

          Дидактичне забезпечення:  підручник (Сидоренко В.К., Тхоржевська Т.В.    Креслення: Підруч. для учнів загальноосвіт. навч.-вихов. закл. – К.:      Арка, 2000.); Програма для загальноосвітніх шкіл з креслення 8 – 11 класів. Київ, „Перун”, - 1996 ; навчальні плакати:  «Зображення кіл на аксонометричних проекціях» (Додаток4),  «Зображення у фронтальній диметричній проекції кіл, вписаних у грані куба.» (Додаток 5),  «Зображення предметів з круглими поверхнями у фронтальній диметричній проекції», (Додаток 6), «Зображення в ізометричній проекції кіл, вписаних у грані куба.» (Додаток 7), таблиці - « Побудова аксонометричних проекцій об´ємного предмета ( спосіб І)» (Додаток 2), « Побудова аксонометричних проекцій об´ємного предмета (спосіб ІІ)» (Додаток 3), індивідуальні картки-завдання (Додаток 1), програмовані критерії оцінювання (Додаток 8), критерії оцінювання до уроку (Додаток 9)

Матеріально-технічне забезпечення: (готовальня, дерев'яні лінійка і косинець, креслярський папір, олівці, гумка, робочий зошит, калька).

Завдання до практичних робіт: виконання графічних вправ на побудову аксонометричних проекцій плоских фігур.

Міжпредметні зв'язки:

- між темами предмету: ”Призначення та основні види аксонометричних проекцій”; ”Утворення наочних зображень предметів за допомогою аксонометричних проекцій”; ”Косокутна фронтальна диметрична проекція”; ”Прямокутна ізометрична проекція.Напрямки осей”; ”Показники спотворення,нанесення розмірів на зображеннях.”; ”Аксонометричні проекції поских фігур: чотирикутника, трикутника, шестикутника.”; ”Еліпс як аксонометрична проекція кола. Побудова овалу.”

- між предметами загальноосвітнього циклу загальноосвітньої школи: геометрія,біологія,трудове навчання,географія,БЖД,фізика.

Тип уроку:    комбінований                

                                    ХІД ТА ЗМІСТ УРОКУ

І. Організаційна частина

Мета діяльності:

1.  привітання, перевірка наявності учнів (за журналом, рапорт чергового чи старости, письмово чи усно), їх готовності до уроку та правильної організації робочого місця (робочий зошит, підручник, креслярські приладдя і аркуші, зовнішній вигляд учнів тощо);

2.  призначення чергових, (усно,письмово, за графіком чи інакше);

3. зосередження уваги учнів на сприймання навчального матеріалу з

теми.

Форма організації:  фронтальна

Методи навчання :

 за джерелом знань і вмінь: бесіда;

за рівнем пізнавальної активності учнів: наочно-образне сприйняття.

 Слова вчителя: Добрий день, мої любі учні. Я маю надію, що всі налаштовані мене слухати. То ж для початку перевіримо, чи є у нас відсутні. Хто сьогодні чергий? Будь ласка, не забудьте прибрати в кабінеті по закінченню уроку.

Зараз я прошу подивіться уважно, чи у всіх є необхідне для уроку приладдя: олівці, папір, готувальня, косинець, лінійка, робочий зошит, підручник? Всі готові до уроку? Тоді давайте розпочинати.

II.Актуалізація опорних знань

Мета діяльності:

1) аналіз домашнього завдання чи самостійної роботи, виконаної на попередньому занятті;

2) перевірка теоретичних знань з теми заняття, які були вивчені на попередніх заняттях даного профілю (зміст питань, завдань,  орієнтовні відповіді, форми і методи їх подання, прізвища учнів для опитування);

3) виконання окремими учнями (вказати прізвища) прийомів роботи (операцій, дій і т.п., - вказати яких) з метою перевірки сформованості вмінь та навичок, які вивчалися на попередніх заняттях;

4)  прізвища учнів, призначених для опитування;

5) критерії оцінювання знань, вмінь та навичок учнів з попередньої теми.

Форма організації роботи учнів: фронтальна, індивідуальна.                                                        

Методи навчання:

 за джерелом знань і вмінь: бесіда, розповідь, практична робота;

за рівнем пізнавальної активності учнів: формування понять і уявлень

Слово вчителя: Діти на минулому уроці ми вивчали тему «Читання креслень». То ж давайте повторимо основні поняття з теми.

Орієнтовний перелік питань:

1. В скільки етапів виконують робоче креслення?

О.В.: В чотири етапи.

2. Охарактеризуйте перший етап виконання робочого креслення.

О.В.: Обрання масштабу та формату креслярського паперу.

3. Охарактеризуйте другий етап виконання робочого креслення.

О.В.: На аркуші креслярського паперу встановленого формату Викреслюємо рамку, основний напис і додаткову рамку для повернутого позначення креслення. У розмічених габаритними прямокутниками місцях для зображень проводимо осі симетрії (коли деталь симетрична), центрові і осьові лінії. Тонкими лініями виконуємо побудову контурів зображень зовнішніх обрисів деталі. Викреслюємо необхідні перерізи та розрізи (якщо в цьому є потреба). Обводимо контури зображень, починаючи з дуг кіл, виконуємо штриховку фігур перерізів і розрізів, наносимо умовні зображення різьби тощо.

4. Охарактеризуйте третій етап виконання робочого креслення.

О.В.: Третій етап передбачає таку послідовність:

  •  проводимо виносні та розмірні лінії;
  • .наносимо розмірні числа і граничні відхилення розмірів;
  • наносимо умовні позначення шорсткості поверхні;
  • вказуємо граничні відхилення форми і розташування поверхонь;
  • позначаємо додаткові вигляди, перерізи, розрізи та виносні елементи.

III. Мотивація навчальної діяльності

Мета діяльності:

1) заохочення учнів до сприймання нового навчального матеріалу, пояснення  значення  нової роботи  (операцій,  прийомів,  дій  тощо)  для майбутньої діяльності з даного профілю;

2)  показ зразків (графічних робіт), моделей, ознайомлення з їх даними, на яких будуть відпрацьовуватись нові прийоми (дії, операції) та формуватися (закріплюватися, поглиблюватися) вміння, навички.

Форма організації роботи учнів: фронтальна

Методи навчання:

за джерелом знань і вмінь: розповідь;

за рівнем пізнавальної активності учнів: наочно-образне сприйняття.

Слова вчителя: Ви вже знаєте, як утворюється на кресленні вигляди предмета. Згадаємо, що для цього предмет умовно розміщують усередині прямого тригранно кута, сторони якого являють собою площини проекцій – фронтальну,горизонтальну і профільну. Послідовним проеціюванням предмета на ці площини одержують зображення видимих його сторін – вигляди. Кожний вигляд дає уявлення про форму предмета в цілому, потрібно проаналізувати і порівняти між собою окремі вигляди. Створення цілісного уявлення про предмет за його виглядами на кресленні – завдання досить складне. А за допомогою аксонометричної проекції можливо цілісно побачити предмет.

IV.  Пояснення нового матеріалу

Мета діяльності:

1)  повідомлення нової теми заняття (письмово чи усно);

2) повідомлення навчальної мети та  окремих завдань заняття, їх мотивація (запис у робочий зошит учнів);

3) перелік і зміст нових техніко-технологічних, графічних та інших відомостей з розкриттям їх суті, виділенням головного, того, що буде даватися під запис; питаннями і проблемними ситуаціями для учнів з нової теми і обов'язковою вказівкою методів і прийомів навчання (розповіді, бесіди, демонстрації, проблемності, активізації, змагання і т.п.), виховання, розвитку (завдання і задані) і профорієнтації учнів згідно мети заняття;

4) самостійна робота учнів по засвоєнню нових знань (робота з підручником, посібниками,довідниками, тестами, картками-завданнями, контрольними завданнями,схемами і т.п.-зміст цієї роботи, форми і методи її контролю.                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

Форма організації роботи учнів:  фронтальна

Методи навчання:

 за джерелом знань і вмінь: розповідь, пояснення, демонстрація, вправи;

за рівнем пізнавальної активності учнів: наочно-образне сприйняття, формування понять і уявлень.

Слово  вчителя: Зараз відкрийте свої робочі зошити, запишіть тему сьогоднішнього уроку: „Аксонометричні проекції плоских фігур”.

Перше, що ми розглянемо, - це  аксонометричні проекції плоских фігур. Побудову розпочинаємо з проведення  аксонометричних вісей: вертикальну площину визначають осі х і z, а горизонтальну – х і у.

Будуємо за мною.(Вчитель розповідає згідно таблиці, рисунки виконує на дошці – таблиця 1 і 2).

Таблиця 1. Побудова аксонометричних проекцій плоских фігур, розміщених вертикально.

(Фрагмент розповіді вчителя і його роботи на дошці)

Будуючи аксонометричні проекції слід пам´ятати, що паралельні між собою у просторі лінії залишаються паралельними і на аксонометричних проекціях.

А тепер розглянемо аксонометричні о´ємних предметів.

Послідовність побудови фронтальної диметричної та ізометричної проекцій предметів загалом однакова. Відмінність полягає в розміщенні осей і довжині відрізків, що їх відкладають уздовж осі у.

Розпочинаємо побудову аксонометричної проекції зі зображення передньої (спосіб І ) або нижньої (спосіб ІІ) граней предмета. Далі виконуємо інші побудови так, як це показано на плакаті перед вами. (Додаток 2, 3)

Аксонометричні проекції кіл.

Подивіться на різні види аксонометричних зображень на плакаті (Додаток 4).

 Таблиця 2.  Побудова аксонометричних проекцій плоских фігур, розміщених горизонтально.

(Фрагмент розповіді вчителя і його роботи на дошці)

 Кола на контурах зображень круглих частин предмета мають спотворений вигляд: вони набули форми еліпсів. Величина спотворення кіл на аксонометричних зображеннях визначається видом аксонометрії і положенням у просторі площини кола – чи є вона фронтальною, горизонтальною або профільною.

На плакаті перед вами (Додаток 5) показано фронтальну диметричну  проекцію куба зі вписаними в його грані зображеннями кіл. Передня грань куба є фронтальною, верхня горизонтальною, а бічна – профільною.

На аксонометрії передня грань куба зберігає свою квадратну форму, а дві інші проеціюються у вигляді паралелограмів.

У передній1 грані куба коло проеціюється без спотворень, а на верхній і бічних гранях воно набуває форми еліпсів. Ось чому фронтальну диметричну проекцію слід застосовувати для зображення предметів з круглими обрисами, які на аксонометрії не повинні спотворюватись, тобто окреслюватись колами, проведеними циркулем. Розміщення на аксонометрії кіл паралельно аксонометричній площині проекцій дає змогу викреслювати їх без спотворень. (Додаток 6).

На ізометрії (Додаток 7) всі три грані куба проеціюються рівновеликими ромбами. Коло у кожній з граней куба набуває форми еліпса. Всі три еліпси мають однаковий вигляд. Велика і мала осі еліпса займають положення відповідних діагоналей ромба, причому обидві осі завжди взаємно перпендикулярні.

Щоб спростити побудови, на аксонометріях замість еліпсів креслимо простіші, але дуже схожі на них овали.

Овал – замкнена крива, обкреслена дугами кіл. Овал зручно будувати, вписуючи в ромб, що є ізометричною проекцією квадрата.

Побудова овала, вписаного в ромб, виконують у такій послідовності.

Спочатку будують ромб із стороною, що дорівнює діаметру зображуваного кола (рис.1, а). Для цього через точку О проводять ізометричні осі х і у.На них від точки О відкладають відрізки, що дорівнюють радіусу зображуваного кола. Через точки а, b, c і d проводять прямі, паралельно осям; дістають ромб. Велика вісь овала розташовується на великій діагоналі ромба.

Після цього у ромб вписують овал. З вершин тупих кутів (точок А і В) описують дуги. Їх радіус R дорівнює відстані від вершин тупого кута (точок А і В) до точок с, d або а, b відповідно (рис.1, б).

Через точки В і а, В і b проводять прямі. На перетині прямих Ва і Вb  з більшою діагоналлю ромба знаходять точки С і D (рис. 1, в). Ці точки будуть центрами малих дуг. Їх радіус R1 дорівнює Са (або Db). Дугами цього радіуса плавно плавно сполучають великі дуги овала.

Ми розглянули робудову овала, що лежить у площині, перпендикулярні до осі z . Овали , які містяться в площинах, перпендикулярних до осі у (овал 2) і осі х (овал 3) будують так само. Тільки для овала 2 побудову виконують на осях х і z ,а для овала 3 – на осях у і z .

А зараз розглянемо, як вивчені побудови застосовуються на практиці. На рис.1, а наведено ізометричну модель планки. Треба зобразити циліндричний отвір, просвердлений перпендикулярно до передньої грані. Побудову виконують так:

  1.    Знаходять центр отвору на передній грані. Ввизначають положення ізометричних осей для побудови ромба. Проводять осі через знайдений центр (рис. 1, а) і відкладають на них відрізки, які дорівнюють радіусу кола.
  2.    Будують ромб. Проводять його більшу діагональ (рис. 1, б).
  3.    Описють великі дуги. Знаходять центри для малих дуг (рис.. 1, в)
  4.    Із знайдених центрів проводять малі дуги.

Такий самий овал будують на задній грані, але обводять тільки видиму його частину (рис. 1, г)

Побудова ізометричних проекцій кіл простіша порівняно з іншими видами аксонометрії.

Тому в ізометричних проекціях зображають предмети, на аксонометрії яких виникає потреба будувати овали в двох, а подекуди й трьох площинах, перпендикулярних до координатних осей.

Рис.1. Побудава овала

(фрагмент роботи вчителя на дошці)

 V. Вступний інструктаж

Мета діяльності:

  1.      Повідомлення назви, мети і завдань практичної роботи;
  2.      Показ зразків практичної роботи, яку будуть виконувати учні;
  3.      Розбір креслень, ескізів, схем, технічних умов різних виробів (деталей, робіт і т.п.) з опорою на знання учнів з трудового навчання та інших навчальних предметів (вказати питання до учнів та орієнтовні відповіді на них);
  4.      Пояснення (усно) послідовності виконання роботи, особливостей використання графічних інструментів;
  5.      Пояснення і показ прийомів та способів виконання нових операцій та графічних дій (в робочому темпі; розчленовано в повільному темпі з поясненням всіх дій, рухів; знову в робочому темпі);
  6.      Пояснення і показ прийомів і методів самоконтролю правильності виконання роботи, операцій, графічних дій і т.п.;
  7.      Пояснення і показ способів роботи при виконанні завдань та раціональної організації робочого місця;
  8.      Попередження про можливі помилки в роботі, шляхи їх запобігання і усунення (вказати які);
  9.      Повторення правил дотримання безпеки праці (вказати, на що звернути особливу увагу) і правил організації робочого місця при виконанні креслення;
  10. Перевірка засвоєння учнями практичних прийомів і способів виконання роботи, нових операцій, графічних дій, відтворення їх 2-3 учнями перед усім класом; з’ясування окремих питань з технології практичної роботи (вказати питання та орієнтовні відповіді на них);
  11. Повідомлення про норми часу і норми виробітку (при виконанні комплексних робіт);
  12.  Розробка та пояснення критеріїв оцінювання практичної роботи (1-12 балів);
  13. Підведення підсумків вступного інструктажу;
  14. видача завдань для практичної роботи.

Форма організації: роботи учнів: фронтальна

Методи навчання: за джерелом знань і вмінь: бесіда, пояснення, демонстрація; за рівнем пізнавальної активності учнів – наочно-образне сприйняття.

Слово  вчителя:   А зараз для закріплення нового матеріалу ви виконаєте невелику практичну роботу.

Запишіть в зошити тему практичної роботи: «Креслення аксонометричної проекції деталі».

Я вам роздам картки-завдання і технологічні карти. Ви повинні дати відповіді на запитання до зображення.

Я буду оцінювати:

- правильність виконання роботи;

- якість виконаної роботи;

- кількість виконаної роботи;

- дотримання вами правил техніки безпеки під час виконання роботи.

VІ. Самостійна практична робота і поточний інструктаж учителя

А. Самостійна робота учнів, вправи

Мета діяльності:

  1.      Записати зміст роботи учнів (вправи - які і скільки, час на виконання);
  2.      Виконання графічних робіт – яких, за якою документацією, з використанням яких інструментів і т.п.).

Форма організації роботи учнів: індивідуальна

Методи навчання: за джерелом знань і вмінь – спостереження, пояснення; за рівнем пізнавальної активності – метод однозначного виконання.

        Слово  вчителя: Завдання вам дається на 15 хв. по дзвінку прошу вас здати мені свої робочі зошити з виконаним завданням. Отже, швиденько приступайте до роботи.

Б. Поточний інструктаж

Мета діяльності:

  1.        Формування в учнів навичок здійснення ООД в процесі виконання практичних робіт
  2.        Під час виконання практичних робіт здійснюється обхід робочих місць з метою аналізу його виконання та виявлення труднощів, які виникають в учнів при цьому. При необхідності коректується їх діяльність та проводиться індивідуальний інструктаж:

1-й обхід: перевірка організації робочих місць, початку роботи, особливу увагу звернути на учнів (вказати прізвища);

2-й обхід: перевірка правильності виконання графічних прийомів, дій, рухів і т.п., особливу увагу звернути на учнів (вказати прізвища);

3-й обхід: перевірка правильності виконання самоконтролю, ведення проміжного (міжопераційного) контролю, особливу увагу звернути на учнів (вказати прізвища);

4-й обхід: перевірка правильності дотримання графічних умов в процесі роботи і т.д.

  1.      Постійна перевірка виконання учнями правил безпеки праці і виробничої санітарії;
  2.      Прийняття та оцінка робіт учнів, видача додаткових робіт (вказати яких) найбільш встигаючим учням.

Форма організації роботи учнів: індивідуальна, фронтальна.

         Методи навчання: за джерелом знань і вмінь – пояснення, спостереження, корекція діяльності; за рівнем пізнавальної активності: однозначне виконання.

Слово  вчителя: Здайте свої роботи.

VІІ. Закріплення нових знань

Мета діяльності:

  1.      Контрольні питання.
  2.      Методи і прийоми закріплення нових знань та вмінь.

Форма організації роботи учнів: фронтальна

           Методи навчання: за джерелом знань вмінь – бесіда, пояснення; за рівнем пізнавальної активності – наочно-образне сприйняття.

          Слово  вчителя: А зараз теоретично перевіримо засвоєний вами новий матеріал.

  1. З чого слід розпочинати побудову аксонометричної проекції?

О.В.: Побудову розпочинаємо з проведення  аксонометричних вісей: вертикальну площину визначають осі х і z, а горизонтальну – х і у.

2. Що називається овалом?

О.В.: Овал – замкнена крива, обкреслена дугами кіл.

3. Основне правило аксонометрії?

О.В.: Будуючи аксонометричні проекції слід пам´ятати, що паралельні між собою у просторі лінії залишаються паралельними і на аксонометричних проекціях.

       4. Що називають аксонометричними осями?

О.В.: Аксонометричними осями називають проекцію координатних осей

5. Які розміри відкладають уздовж асонометричних осей при виконанні креслення в ізометричній і фронтальній диметричній проекціях?

О.В.: у фронтальній диметричній проекції вздовж осей x і z (і паралельно їм) відкладають натуральні розміри, по осі y (і паралельно їй) – розміри, зменшені в двоє; при побудові ізометричної проекції вздовж осей x, y, z і паралельно їм відкладають натуральні розміри предмета

VІІІ. Заключний інструктаж

Мета діяльності:

  1.      аналіз найхарактерніших помилок і недоліків в роботі учнів;
  2.      загальна характеристика заняття;
  3.      домашнє завдання (письмово, усно);
  4.      повідомлення теми наступного уроку.

Форма організації роботи учнів: фронтальна

Методи навчання: за джерелом знань вмінь – бесіда, пояснення; за рівнем пізнавальної активності – наочно-образне сприйняття.

 Учитель: Взагалі урок пройшов добре, ви вивчили нову тему. Запишіть домашнє завдання: С. 94-102. Підготувати формат з основною рамкою. Якщо буде щось незрозуміло – підходьте питайте. На цьому урок закінчено!

ІХ. Прибирання робочих місць і приміщення кабінету

 

 

 

 

Додаток 1

Індивідуальні картки-завдання

Завдання: Побудувати аксонометричну проекцію предмета за його виглядами

 

 

\

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Таблиця « Побудова аксонометричних проекцій об´ємного предмета

 ( спосіб І)»

 

Додаток 3

Таблиця « Побудова аксонометричних проекцій об´ємного предмета

 ( спосіб ІІ)»

 

 

Додаток 4

Плакат «Зображення кіл на аксонометричних проекціях»

Додаток 5

Плакат «Зображення у фронтальній диметричній проекції кіл, вписаних у грані куба.»

 

 

 

 

Додаток 6

Плакат «Зображення предметів з круглими поверхнями у фронтальній диметричній проекції»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
12 квітня 2020
Переглядів
9345
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку