Урок "Алгоритм письмового ділення на трицифрове число"

Про матеріал
Алгоритм письмового ділення на трицифрове число Вправи № 560-567, с. 119 – 121 навчальна: уточнювати поняття многокутника; вчити знаходити периметр многокутника; продовжити формування обчислювальних навичок; удосконалювати навички розв’язування задач; вчити застосовувати знання на практиці; розвивальна: розвивати логічне мислення, математичну мову, уміння порівнювати, аналізувати, робити висновки; виховна: виховувати акуратність під час письма; працелюбність; інтерес до уроків математики. Комбінований. Роздрукований матеріал, відео, мультимедійна презентація Підручник Антоніна Заїка,Світлана Тарнавська «Математика» підручник для 4 класу закладів загальної середньої освіти (частина 2) Видавництво «Підручники і посібники» 2021, Тернопіль. https://12baliv.com.ua/book/4-klas/matematyka/a-zajika-s-tarnavska-2021-chastyna-2 Хід уроку Організація учнів до уроку 1. Привітання Уже дзвінок нам дав сигнал: Працювати час настав. Тож і ми часу не гаймо . Роботу швидше починаймо. Нумо, діти, підведіться! Всі приємно посміхніться. Продзвенів уже дзвінок, Починаємо урок! Всі почули вже дзвінок. Він покликав на урок, Кожен з нас приготувався, На перерві постарався. Зараз сядуть лиш дівчатка, А за ними – і хлоп'ятка. 2. Представлення студента-практиканта: Мене звати Інна Володимирівна. Я студентка Чортківського гуманітарно-педагогічного фахового коледжу імені Олександра Барвінського. Сьогодні проведу у вас урок математики 3. Вправа «Подаруй тепло» Діти, закрийте оченята. Наповніть свої сердечка рожевим промінчиком любові, ніжності та доброти. Тепло вашого сердечка відчуйте у своїх долоньках. Відкрийте очі. Передайте тепло і доброту ваших сердець іншим людям-знайомим і незнайомим. Тож нехай хороший настрій нас усіх супроводжує на протязі всього дня. Сьогоднішній урок у нас незвичайний, а тому працювати ми будемо під девізом: Навчайся, щоб знати! Знай, щоб уміти! Вмій, щоб робити! Починаємо наш урок і беремо з собою. У - успіх та усмішку, Р – розум і радість, О - організованість та обдарованість, К - кмітливість та компетентність.
Перегляд файлу

 

Дата:

19.04.2022р.

 

Клас

Студент

Маньовська Інна

Тема уроку:

Алгоритм письмового ділення

на трицифрове число

Вправи № 560-567, с. 119 – 121

Мета уроку:

навчальна: уточнювати поняття многокутника; вчити знаходити периметр многокутника; продовжити формування обчислювальних навичок; удосконалювати навички розв’язування задач; вчити застосовувати знання на практиці;

 розвивальна: розвивати логічне мислення, математичну мову, уміння порівнювати, аналізувати, робити висновки;

виховна: виховувати акуратність під час письма; працелюбність;    інтерес до уроків математики.

 

Тип уроку:

Комбінований.

Обладнання:

Роздрукований матеріал, відео,  мультимедійна презентація

Література:

Підручник Антоніна Заїка,Світлана Тарнавська «Математика» підручник для 4 класу закладів загальної середньої освіти (частина 2) Видавництво «Підручники і посібники» 2021, Тернопіль.

https://12baliv.com.ua/book/4-klas/matematyka/a-zajika-s-tarnavska-2021-chastyna-2

 

Хід уроку

І.

Організація учнів до уроку

 

1. Привітання
Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо .

Роботу швидше починаймо.

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

Всі почули вже дзвінок.

Він покликав на урок,

Кожен з нас приготувався,

На перерві постарався.

Зараз сядуть лиш дівчатка,

А за ними – і хлоп'ятка.

 

2. Представлення студента-практиканта:

Мене звати Інна Володимирівна. Я студентка Чортківського гуманітарно-педагогічного  фахового коледжу імені Олександра Барвінського.

Сьогодні проведу у вас урок математики

 

3. Вправа «Подаруй тепло»

Діти, закрийте оченята. Наповніть свої сердечка рожевим промінчиком любові, ніжності та доброти. Тепло вашого сердечка відчуйте у своїх долоньках. Відкрийте очі. Передайте тепло і доброту ваших сердець іншим людям-знайомим і незнайомим.

Тож нехай хороший настрій нас усіх супроводжує на протязі всього дня.

Сьогоднішній урок у нас незвичайний, а тому працювати ми будемо під девізом:

 Навчайся, щоб знати!  Знай, щоб уміти! Вмій, щоб робити!

Починаємо наш урок і беремо з собою.

                                         У - успіх та усмішку,

                                         Р – розум і радість,

                                         О - організованість та обдарованість,

                                         К - кмітливість та компетентність.

ІІ .

Перевірка домашнього завдання

 

  • не проводиться

 

ІІІ.

Актуалізація та корекція опорних знань

 

1.  Усний рахунок

Робота в парах

  • Працюємо в парах. Прочитайте завдання. Поясніть, як розумієте його.
  • Треба  вибрати число, що є часткою даних.
  • Чи залежить частка від кількості цифр у діленому й дільнику? Так.
  • То за якою ознакою, на вашу думку,  треба обирати число?
  • За кількістю цифр у числах, що запропоновані.
  • Пригадайте як визначаємо кількість цифр в частці.
  • Розглянемо перший стовпчик.
  • У виразі 63 270 : 9 , оскільки 6< 9, першим неповним діленням є 63, 63 : 9 дасть 7 цифру плюс три цифри , що залишились, разом буд 4 цифри.
  • Отже , який варіант буде правильний? Варіант в - 7030 

Завдання № 560 - Розділ 14. Письмове ділення на трицифрове число - ГДЗ Математика 4 клас А. Заїка, С. Тарнавська 2021 - Частина 2

 

 

 

2 .Гра «Вірю — не вірю»

  • Діти , ми зіграємо гру « Вірю – не вірю». Для гри нам потрібно будуть цеглинки лего зеленого і червоного кольорів. Я буду зачитувати вам твердження , а ви будете вибирати цеглинки, якщо відповідь так , то вибираєте зелену цеглинку лего, а якщо ні , то червону цеглинку.
  •  

· У числі 73 є 7 десятків. (+)

· У числі 703 усього 70 десятків. (+)

· Перше неповне ділене може бути менше за дільник. (-)

· Число 100 можна поділити на 3 так, щоб у частці були сотні. (-)

· Дію ділення перевіряємо дією множення. (+)

· Частку чисел 680 і 20 доцільно обчислити письмово. (-)

· Частку чисел 952 і 4 легко обчислити усно. (-)

· При письмовому діленні остача повинна бути менша за дільник. (+)

 

 

3. Математичний диктант

- А зараз, ми проведемо математичний диктант . Ви уважно слухайте питання диктанту і записуйте відповідь у рядок . Але пропускайте між числами три клітинки.

  • Найбільше трицифрове число.
  • Найменше двоцифрове число.
  • Від найбільшого двоцифрового числа відніміть 11 і запишіть результат. Саме стільки сузір’їв у наші дні виділяють астрономи.
  • Запишіть число, в якому 376 одиниць 2 класу і 275 одиниць першого класу. Саме стільки кілометрів від Землі до Місяця.
  • 12742 км –діаметр планети Земля. Запишіть, скільки в цьому числі одиниць другого класу. 
  • А тепер перевіримо , які ви числа записали. Прочитайте свої відповіді.

 

 

4. Каліграфічна хвилинка

- Діти! Чи запам’ятали ви діаметр нашої планети? Земля – наш великий дім. Ми повинні багато знати про свою планету . Отож для запам’ятовування діаметра Землі , запишуть у рядок іменоване число 12742 км. Пропускайте дві клітинки.

 

Підсумок: - Діти! Молодці! Справились з усіма завданнями. Переходимо до наступного етапу уроку.

IV.

Повідомлення теми та завдань уроку, мотивація навчально-пізнавальної

діяльності учнів

 

А на уроці ми працюватимемо над темою «Алгоритм письмового ділення

  • на трицифрове число» і маємо узагальнити порядок ділення та добре запам’ятати.

V.

Вивчення нового матеріалу та формування нових знань

 

1. Пояснення нового матеріалу.

1) Узагальнення алгоритму ділення багатоцифрових чисел

Вправа 561

 

Основні кроки при діленні на трицифрове число:

1)Визначаю перше неповне ділене

2) Визначаю скільки цифр у частці

3)Добираю першу цифру

4) Випробовою цю цифру

5) Дізнаюся , що поділилося

6) Дізнаємося , що не поділилося

7) Добираю друге неповне ділене

8) Добираю другу цифру

9) Випробовою цю цифру

10) Дізнаюся , що поділилося

11) Дізнаємося , що не поділилося……….

 

-Яке перше неповне ділене числа 258?(1470)

- Яка частка виходить?(двоцифрова)

- Яка перша цифра частки?(5)

- Якою дією можемо випробувати чи підходить нам число 5?( дією множення

-Який вираз складемо (258 * 5)

- Добре, скільки десятків поділилося(1290)

-А скільки десятків не поділилося ( 1470 – 1290= 180 (дес.)

- Яке буде друге неповне ділене ( 180 дес. І 6 од. буде 1806)

- Яку другу цифру частки можемо підібрати?(1806 :258 = 18 :3 = 6 )

- Перевіряємо. Скільки одиниць поділилося ( 258 *6 = 1548)

Скільки одиниць залишилося ( 1806-1548= 258)

  • 258=258.Остача не менша від дільника , а дорівнює йому. Отже , цифру 6 дібрано не правильно.
  • Тоді яку наступну цифру доберемо?(цифру 7)
  • Перевіряємо. 258 * 7 = 1806 . Отже цифру 7 ми дібрали правильно ( 1806-1806=0).Остача 0.
  • Тому 14 706 : 258= 57.
  • А тепер давайте самостійно виконайте перевірку ділення.
  • Молодці!

 

2) Первинне закріплення

Вправа 562

 

-Яке завдання вправи?( Виконай ділення письмово. Називай у кожному випадку неповне ділене і як знайдено цифру частки.)

- Отже давайте запишемо перший вираз ( 7935 : 345)

-  Визначимо перше неповне ділене (345 * 2=690)

- Скільки десятків не поділилося ( 7935 – 690 = 103)

- Яке буде друге неповне ділене( 103 і 5. Буде 1035)

-Яку другу цифру частки можемо підібрати?(345*3=1035)

- Отже , цифру ми підібрали правильно ( 1035-1035=0). Остача 0.

 

Молодці! У вас чудово виходить!

 . Фізкультхвилинка

https://youtu.be/3LAjklSXpbI

VІ.

Закріплення знань. Формування умінь і навичок.

Розвиток умінь і способів розв’язання математичних завдань

 

  1. Вправи на засвоєння алгоритму ділення

1)  Вправа 564

  • Виконуємо вираз 23 756 : 117
  • Перший наш крок такий , визначаємо перше неповне ділене ( 237, бо 237 >117)
  • Якою буде частка?(трицифровою)
  • Добираємо першу цифру частки ( 2)
  • Випробовуємо цифру 2 ( 117*2= 234)
  • Поділилося 234 дес.
  • Дізнаємося скліьки десятків не поділилося(237 – 234=3, 3 <117.Цифра 2 дібрана правильно.)
  • Добираємо друге неповне ділене . (35, так як 35 < 117,  то в часті записуємо нуль, і додаємо 6 од. , та друге неповне ділене буде 356)
  • Добираємо наступну цифру частки ( 3)
  • Випробовуємо цифру 3 ( 117*3 = 351)
  • Поділилося 351
  • Дізнаємося скільки не поділилося ( 356-351=5)
  • Отже тут буде остача 5

2) Вправа « Поясни!»

- За поданим порядком ділення і записом письмового ділення поясніть виконані обчислення:

    

   

   

    

    

   

   

    

 ………..

(Пояснюють не менш трьох учнів)

 

2. Робота з підручником

Вправа 563

 

  • Яка умова вправи?(Накресли два квадрати : сторона першого квадрата – 3 см, а другого – удвічі більша .)
  • Що потрібно дізнатися ( У скільки разів периметр першого квадрата менший . ніж перемитр другого? І У скільки разів площа першого квадрата менша, ніж площа другого?)
  • Чи можеми ми одразу дати відповідь на перше запитання(Ні)
  • Які величини нам потрібно мати , щоб знайти у скільки периметр першого квадрата менший, ніж периметр другого(Треба знайти периметр першого і другого квадрата)
  • Чи є дані у задачі що знайти їх периметр?( Так)
  • Якою  дією дізнаємося периметр першого квадрата і який вираз складемо?( Дією множення. 1) 3 • 4 = 12 (см2) – Р1 )
  • Якою  дією дізнаємося периметр другого квадрата і який вираз складемо?( Дією множення. І так як в умові  подано що сторона квадрата удвічі більша , ніж першого, то 3 *2 = 6 – сторона другого квадрата і можемо скласти вираз 2) 6 • 4 = 24 (см) – Р2 )
  • А тепер можемо відповісти на перше запитання задачі? (Так.)
  • Якою дією?Який вираз складемо ?(Дією ділення. Периметр другого квадрата поділити на периметр першого)
  • Отже, який вираз ми отримаємо?( 3) 24 : 12 = 2 (р.)   )
  • Запишіть розв’язання задачі.

  •  Отже, сформулюйте відповідь до задачі.( відповідь: у два рази периметр першого квадрата , менший від другого)
  • Добре. А тепер прочитайте друге питання задачі?( У скільки разів площа першого квадрата менша, ніж площа другого?)
  • Чи можеми ми одразу дати відповідь на друге запитання(Ні)
  • Які величини нам потрібно мати , щоб знайти у скільки площа першого квадрата менша, ніж площа другого(Треба знайти площу першого і другого квадрата)
  • Чи є дані у задачі щоб знайти їх площу?( Так)
  • Якою  дією дізнаємося площу першого квадрата і який вираз складемо?( 1) 3 • 3 = 9 (см2) – S1)
  • Якою  дією дізнаємося площу другого квадрата і який вираз складемо?( 2) 6 • 6 = 36 (см2) – S2)
  • А тепер можемо відповісти на друге запитання задачі? (Так.)
  • Якою дією?Який вираз складемо ?(Дією ділення. Площу другого квадрата поділимо на площу першого)
  • Отже, який вираз ми отримаємо?( 3) 36 : 9 = 4 (р.))
  • Запишіть розв’язання задачі.

  •  Отже, сформулюйте відповідь до задачі.( відповідь: у чотири рази площа першого квадрата , менша від другого)
  • Молодці !!!!!
  • А тепер самостійно перевірте співвідношення між периметрами і площами квадратів інших розмірів. І після цього зробимо висновки.

 

 

Вправа 565

а + b = 120 дм
Р – ?


120 • 2 = 240 (дм).

Відповідь:240 дм  дорівнює периметр прямокутника.

Робота над задачею:

- Про що розповідається в задачі?

- Діти, а що шукане в задачі?(Чому дорівнює периметр прямокутника)

- - Які величини треба мати, щоб знайти чому дорівнює периметр трикутник?( довжину і ширину)

- Отже нам відомо, що сума довжини і ширини прямокутника дорівнює 120 дм.

- Чи можемо ми за умовю задачі знайти периметр прямокутника?(Так)

- Якою дією ми дізнаємося периметр і який вираз складемо?( Дією множення, 120 • 2 = 240 (дм).)

  • Запишіть розв’язання задачі.( 120 • 2 = 240 (дм).

Отже, сформулюйте відповідь до задачі.( 240 дм  дорівнює периметр прямокутника.)

 

Добре!Молодці!

 

VII.

Підсумки уроку та рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів

 

  Сьогодні ми з вами дуже плідно попрацювати, ви були активними, не боялись ставити питання . На уроці ми розв’язувати багато цікавих завдань,продовжували формувати свої обчислювальні навички, удосконалювали навички розв’язування задач, вчились застосовувати знання на практиці.

Рефлексія(відповідать учні)

  • Було цікаво, тому що..
  •  Сьогодні я дізнався…
  • Було важко, тому що..
  •  Я виконував завдання…
  •  Я навчився…
  •  У мене вийшло….
  •  Я зміг…
  •  Я спробую…

 

VIII.

Повідомлення домашнього завдання

 

 № 566,№567

Інструктування.

Будьте уважними при виконання домашнього завдання. При обчисленні будьте

уважними, щоб не допустити помилок.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 4 клас, Розробки уроків
НУШ
До підручника
Математика 4 клас (Скворцова С.О., Онопрієнко О.В.)
Додано
3 серпня 2023
Переглядів
561
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку