Урок "Алгоритми із повторенням у середовищі Scratch"

Про матеріал

У середовищі Scratch вдало поєднуються ігровий інтерфейс та елементі програмування. Діти завжди охоче сприймають навчання, якщо воно містить елементи гри. Тому приклади, які містять створення малюнків цікаві та зрозумілі, вважаю найбільш доречними при вивченні теми.

Кожен може легко почати програмувати та створювати власні ігрові проекти.

Перегляд файлу

Тема уроку: Алгоритми із повторенням у середовищі Scratch

 

Мета:

навчальна:  навчити учнів записувати алгоритм із повторенням у вигляді блок-схеми та перетворювати у послідовності команд виконавця у середовищі програмування Scratch;

виховна:  виховувати зацікавленість до предмету, активність під час вивчення нового матеріалу, навички працювати творчо, виховувати уважність та старанність;

розвивальна: розвивати алгоритмічне мислення, пізнавальний інтерес, пам'ять, уважність, навички командної роботи, толерантність до однокласників, навички роботи з середовищем виконання алгоритму.

Клас: 6

Тип уроку: засвоєння нових знань і умінь.

Форма проведення: урок з елементами гри.

Обладнання та наочність: ПК із встановленими ОС і середовищем Scratch, презентація.

Структура уроку

 

І. Організаційний момент

 

1.Привітання

 

Учитель. Добрий день діти, я рада вітати вас сьогодні на уроці. Бачу, що всі  готові до уроку. Сподіваюся на співпрацю і плідну роботу. Успіхів усім!

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

Учитель. Людина кожного дня стикається із труднощами і задачами, подолавши які, вона стає більш розумною, сильною та більш пристосованою до життя. Тому дуже важливо застосовувати логічне, алгоритмічне мислення для розв’язування проблемних ситуацій.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Фронтальне обговорення понять: базові алгоритмічні структури, команди Scratch.

Сьогодні у нас незвичайний урок-гра, на якому ми зможемо отримати нові знання та практичні навички.

 

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

Тема уроку: Алгоритми з повторенням. Складання та виконання алгоритмів із повторенням у середовищі Scratch.

        Сьогодні ми познайомимось із базовою алгоритмічною структурою повторення та пригадаємо те, що вивчили з теми «Алгоритми та їх виконавці». Всі учасники нашого уроку-гри повинні дотримуватися таких правил:

1. Правило піднятої руки. Якщо хочеш щось спитати, підніми руку.

2. Без дозволу нічого не вмикай.

3. Знаєш сам – навчи того, хто не знає.

Готові розпочати? Отож, вперед!

 

V. Перевірка знань навчального матеріалу та основних понять.

 

     - Змагання «Що? Де? Коли?». Вам необхідно відповісти на питання з теми «Алгоритми і виконавці». За кожну правильну відповідь отримаєте 1бал.  У кінці підсумуємо бали, на їх основі отримаєте оцінку за урок.

1. Алгоритм ­– це…

2. Термін «алгоритм» походить від імені вченого…

3. У який формі можна подати алгоритм?

4. Які приклади алгоритмів ви зустріли?

5. Команда – це …

6. Виконавець алгоритму – це …

7. Компютерне середовище виконання алгоритму – це …

8. Прикладом такого середовища є …

9. Виконавців алгоритму в середовищі Scratch називають …

10. Що таке проект?

11. Які типи алгоритмів ви знаєте?

12. Які оператори називають умовними?

 

VI. Вивчення нового матеріалу.

 

Учитель. Алгоритм, у якому передбачено багаторазове  виконання того самого набору команд, називають  циклічним. Давайте спробуємо пригадати, чи трапляються повторення в нашому повсякденному житті, в природі, на інших уроках. Наведіть власні приклади. (Діти наводять приклади).

 Наведені приклади  можна подати циклічними алгоритмами, оскільки в кожному з них повторюються деякі дії. Кількість повторів може бути різною, але скінченною.

 Повторення – базова алгоритмічна структура, призначена для організації багаторазового виконання набору команд.

 Вираз «багаторазове виконання» означає, що команди будуть виконуватися скінченну кількість разів.

 Кількість  повторень у циклічних алгоритмах може бути або заздалегідь відомою, або ні, тому розрізняють повторення з визначеною та невідомою  кількістю повторень. Якщо кількість повторень заздалегідь не відома, то для припинення циклу задається умова, яка і забезпечує скінченність виконання команд, що повторюються.

 Команди циклу з визначеною кількістю повторень будуть повторюватись до досягнення потрібної кількості повторень.

 Тіло циклу – послідовність вказівок, призначена для багаторазового виконання.

 Ітерація – одноразове виконання тіла циклу.

Цикли, як і умовні оператори, можуть бути вкладеними. У цьому випадку розрізняють зовнішній і внутрішній цикли.

 

Середовище Scratch має такі 4 види циклів:

 

 

 

 

 

 

(завжди) – безумовний ;                                         (повторити) – із лічильником;

 

 

 

 

 

 

(завжди якщо) – із передумовою;                (повторювати поки) – із післяумовою.

Рис 1.

 Цикл повторення з невідомою кількістю повторень передбачає перевірку деякої умови, як наприклад, алгоритм заповнення діжки водою

(схема 2).          Схема 2.

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Припинення виконання команд циклу відбудеться у випадку, коли висловлювання  «Діжка не повна» є хибним:  діжку можна заповнити як з першого чи другого разу, так і через скінченну кількість повторень, аж поки діжка не буде повна.

 

Як створити циклічний алгоритм із

визначеною кількістю повторень у середовищі

Scratch?

Для створення  циклічних алгоритмів із

визначеною кількістю повторень у середовищі

Рис.2.

 

Scratch використовують команду Повторити К, де параметр К вказує на кількість повторень у тілі циклу (рис. 2).

 

Як створити циклічний алгоритм з невідомою кількістю повторень у середовищі Scratch?

Завжди – це команда для створення циклічних  програм з невідомою кількістю повторень (рис. 3)

Отже, Повторити К та Завжди – це є команди

для створення циклічних програм із невідомою

та відомою кількістю повторень. Ми  можемо

вкладати всередину цих команд інші команди

та організовувати  потрібні нам цикли.

Рис 3.

 

 Давайте запишемо цю інформацію до зошитів: циклічний алгоритм із визначеною кількістю повторень та циклічний алгоритм із невідомою кількістю повторень.

VII. Застосування і закріплення нових знань, практичних умінь і навичок.

Інструктаж із правил техніки безпеки та повторення правил ТБ.

Виконання інтерактивної вправи:

https://learningapps/org/3134293

 

  • Фізкультхвилинка.

Виконання комплексу вправ для зняття зорової втоми:

 

1.Погляд спрямовувати вліво-вправо, вправо-прямо, вгору-прямо, додолу-прямо без затримки в кожному положенні.

Повторити 5 разів і 5 разів у зворотному напрямі.

2.Закрити очі на рахунок "раз-два", відкрити очі і подивитися на кінчик носа на рахунок "три-чотири".

3.Кругові рухи очей: до 5 кругів вліво і вправо.

 

 

- Практична робота.

Інструкційна картка у додатку 1. Учитель перевіряє практичні роботи та надає відповідні консультації і дає фішки із балами тим, хто впорався із завданнями.

 

VIII. Підсумок уроку

 

Ми маємо підбити підсумки нашого уроку. Повернемося до наших записів  та зіставимо обидві частини – Припущення   та  Нова інформація

Поділиться своїми враженнями від уроку. Використаємо уявний мікрофон і дамо відповіді на  такі запитання:

 Я дізнався на уроці…

 На уроці мені запам’яталось …

 На уроці мені сподобалось ...

 Було важко …

 Було цікаво …

 

Учитель разом з учнями підраховують кількість отриманих балів і визначають переможців.

 

IX. Домашнє завдання

 

Опрацювати параграф підручника п..12.

Переробити  алгоритм на рис. 4 таким чином, щоб малюнок змінився  на такий.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис 4.

 

 

 

 

Використані джерела

  1. Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І. та ін.. Інформатика 6 кл : навч.посіб. Київ. Генеза, 2013.
  2. Шмігельська.О. Котячі забавки. Складання та виконання алгоритмів із повторенням у середовищі Scratch. Інформатика, 2018,№4.

Додаток 1

 

Інструкційна картка

 

Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм. (Інструктаж із правил техніки безпеки.)

 

Завдання 1. Створить програму малювання різнокольорових кілець. Перевірте роботу програми, запустивши скрипта на виконання.

 

 

Завдання 2. Алгоритм із повторенням (https://LearningApps.org/1618433)

 

 

 

doc
Додано
29 листопада 2018
Переглядів
14917
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку