Урок на тему "Алгоритми з розгалуженням при розв'язуванні квадратних рівнянь" розроблений для 8 класу з використанням кейс-технології. Даний урок синтезує в собі історію, математику, зокрема алгебру, інформатику при вивченні однієї теми з інформатики "Алгоритми з розгалуженням".
Тема: Алгоритми з розгалуженням при розв’язуванні квадратних рівнянь
Клас: 8 клас.
Мета:
Опис ситуації:
Ми так часто чуємо «рівняння» - математичний опис життєвої ситуації, але яка ситуація була першою, що дала поштовх виникненню рівнянь.
Питання кейсу:
Три розгортки з предметів.
Історія
Коли з’явилися перші квадратні рівняння? Які вони були?Які задачі призвели до їх винекнення?
Алгебра виникла у зв’язку з вирішенням різноманітних задач за допомогою рівнянь. Необхідність розв’язувати рівняння не тільки першого, а й другого порядку виникла в зв’язку з потребою вирішувати питання, пов’язані з земельними ділянками, з розвитком астрономії.
Згадки про квадратні рівняння можна знайти у єгипетських папірусах датованих приблизно 2000 р. до н.е.
Даний папірус знаходиться у Берлінському музеї і в ньому зустрічається наступна задача: «Квадрат та інший квадрат, сторона якого є ½+¼ сторони першого квадрата, мають разом площу 100. Обчисли мені це».
Цю задачу можна розв’язати склавши рівняння х²+ (½+¼)²х² = 100.
Вавилоняни вміли розв’язувати квадратні рівняння більше ніж 4000 р. тому. В ті часи царем Вавилону був великий Хаммураті. Правило розв’язків майже співпадає з сучасним, але невідомо, яким чином вавилоняни дійшли до цього. В клинописних текстах відсутні згадування про від’ємні числа та загальний метод розв’язування квадратних рівнянь.
Ось одна з вавилонських задач: «Площа А, яка складається з суми двох квадратів, складає 1000, сторона одного з квадратів складає 2/3 сторони іншого, зменшені на 10. Які сторони квадратів?»
(2/3х – 10)² + х² =1000.
В книзі записано простий хід розв’язування: «Піднеси до квадрату 10, це дає 100, відніми 100 від 1000, це дає 900…» і т.д.
Математики Стародавньої Греції використовували для розв’язування лінійних і квадратних рівнянь метод прикладання площин. Прикладами таких задач є відшукання сторін правильних вписаних многокутників, яке називають «золотим перетином» відрізка, подання ребра правильного многокутника через діаметр описаної кулі і т.д.
Метод розв’язку залежав від квадратного рівняння. Такі методи давали лише один додатній корінь. Стародавні математики розуміли необхідність так формулювати умову задач, щоб вони заздалегідь мали додатні розв’язки.
У Стародавньому Китаї відомості про квадратні рівняння починають зустрічатись приблизно в ІІІ ст. до н.е.
Розглянемо приклад з трактату «Математика в дев’яти книгах» (ІІ ст. до н.е.): «Маємо місто з межею у вигляді квадратів зі стороною невідомої величини, в центрі кожної сторони знаходяться ворота, на відстані 20 бу ( 1 бу = 1,6м) від північних воріт (за межами міста) стоїть стовп, якщо пройти від південних воріт 14 бу прямо, потім повернути на захід і пройти ще 1775 бу, то можна побачити стовп. Яка межа міста?»
Розв’язком цієї задачі є відповідь 250 бу. І знову ж таки китайські вчені від’ємний варіант розв’язку рівнянь не розглядають.
Задачі на квадратні рівняння зустрічаються в астрономічних трактатах «Аріабхатія», у 492 р. індійським математиком і астрономом Аріабхатою. Інший індійський вчений Брахмагупта ( VII ст.) виклав загальне правило розв’язування квадратних рівнянь.
А ось одна з задач відомого індійського математика ХІІ ст. Бхаскари: «Розділившись на дві зграї забавлялись мавпи в гаї. Одна восьма їх в квадраті танцювали вельми раді. А дванадцять на древах підняли веселий регіт, що навколо аж гуло. Скільки їх всього було?»
І саме в розв’язанні Бхаскари помічаємо, що він знаходить два корені рівняння, отже він знав про двояку властивість кореня.
Середньоазіатський вчений аль-Хорезмі (ІХст.) в трактаті “Китаб альджерб валь-мукабала” отримав формулу коренів квадратного рівняння методом виділення повного квадрата за допомогою геометричної ілюстрації.
Завдання:
Відчуйте себе жителем стародавньої Індії та розв’яжіть задачу Бхаскари, обміняйтесь думками з однокласниками щодо розв’язання даної задачі.
Математика
Але хто ж знайшов формулу коренів квадратного рівняння? Та як її застосовують при розв’язування рівнянь?
Загальне правило розв’язування квадратних рівнянь було сформоване німецьким математиком М. Штифелем (1487 — 1567). Виведенням формули загального розв’язку квадратних рівнянь займався Франсуа Вієт. Він же й вивів формули залежності коренів рівняння від коефіцієнтів у 1591 році. Після праць нідерландського математика А. Жирара (1595 — 1632), а також Декарта і Ньютона спосіб розв'язування квадратних рівнянь набув сучасного вигляду.
Перегляньте схему розв’язування квадратних рівнянь та сучасну формулу знаходження коренів.
Завдання:
Розв’яжіть квадратні рівняння:
Продемонструйте розв’язання однокласниками та вчителю.
Інформатика
Як скласти програму для розв’язання квадратних рівнянь за допомогою формули дискримінанту та чи необхідна взагалі дана програма?
Ви щойно розв’язали доволі прості квадратні рівняння. А що буде у випадку, коли коефіцієнти квадратного рівняння будуть або дуже великими, або дуже маленькими?
В таких випадках не замінимою буде відповідна комп’ютерна програма.
Розглянемо блок-схему такої програми.
Завдання:
Створіть програму, яка реалізуватиме дану блок-схему, тобто розв’язуватиме квадратні рівняння за допомогою формули дискримінанту.
Перевірте дану програму за допомогою рівнянь, які ви вже розв’язали.
Підведення підсумків кейс-уроку
Список використаної літератури